Інтегрований урок: "ІСТОРИЧНИЙ КОЛОРИТ І РОМАТИКА ПРИГОД У РОМАНІ ВАЛЬТЕРА СКОТТА «АЙВЕНГО»

Про матеріал
Метою уроку є: Розкрити поняття «історичний колорит» та «романтика пригод» за допомогою науково-історичних, літературних та мовних засобів; Розвивати в учнів вміння образного та критичного мислення, сприйняття твору у всій його багатогранності; Виховувати прагнення до поглиблення своїх знань із всесвітньої історії та зарубіжної літератури, поваги до історичного минулого інших народів, толерантності та гуманізму.
Перегляд файлу

       В’юненко  В.В. – вчитель зарубіжної літератури,

                   Шорохов  А.О. – вчитель історії.

                                          КЗО «Роздорська СЗШ» Роздорської селищної ради

                                            Синельниківського району Дніпропетрвської області.

 

 

ТЕМА:

ІСТОРИЧНИЙ КОЛОРИТ І РОМАТИКА ПРИГОД У РОМАНІ ВАЛЬТЕРА СКОТТА «АЙВЕНГО»

(інтегрований урок із зарубіжної літератури та всесвітньої історії)

 

МЕТА:

Розкрити поняття «історичний колорит» та «романтика пригод» за допомогою науково-історичних, літературних та мовних засобів;

Розвивати в учнів вміння образного та критичного мислення, сприйняття твору у всій його багатогранності;

Виховувати прагнення до поглиблення своїх знань із всесвітньої історії та зарубіжної літератури, поваги до історичного минулого інших народів, толерантності та гуманізму.

 

ПОНЯТТЯ:   Історичний колорит, архаїзми, варваризми, екзотизми, історизми,

     історична епоха, романтика пригод.

НАЗВИ: Нормани, сакси, Шеффілд, Йорк, Ротервуд, Ашбі, Темпльстон, Торквільстон

      (замок), турнір, йомени, тамплієри (храмовики), францисканці, пріор,

       хрестовий похід, Палестина, сарацини.

ІМЕНА: Вілфред Айвенго («Позбавлений спадщини»), Ровена, Седрік Сакс, Річард

      Левине Серце ( «Чорний лицар»), Робін Гуд (Локсбі), принц Джон, Бріан де

      Буа-Гільбер, Фрон де Беф, Моріс де Брасі, Ісаак, Ребекка, пріор Еймер,

      Вамба, Гурт.

ТИП УРОКУ: урок – дослідження.

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: Мапа «Західна Європа в добу хрестових походів» (ХІ-ХІІІ

 ст.), атласи (мапа Англії ХІІ ст.), портрети Річарда І та Джона (Іоанна Безземельного), Робін Гуда, ілюстрації з історії Середньовіччя, відеофрагмент  «Турнір» (із  кінофільму « Баллада о доблестном рыцаре Айвенго»), додаткова література.

 

 

 

 ХІД УРОКУ:

І.Організаційна частина

Привітання учнів. Налаштування на позитивний настрій.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Вступна бесіда

1.Засновником якого літературного  жанру був Вальтер Скотт?

(Він був засновником історичного роману).

2.Коли був надрукований перший його роман і як він називався?

(в 1814 році був надрукований роман «Уеверлі»).

3.Скільки всього романів надрукував Вальтер Скотт?

(Він надрукував 28 романів).

4.Що ж таке роман? Дайте визначення цього жанру.

(Назва «роман» походить із французької мови roman і означає великий за розміром і складний за побудовою прозовий твір художньої літератури з розмаїттям дійових осіб).

5.А що ж таке «історичний роман»?

(Це роман, який побудований на історичному сюжетіі відтворює у художній формі певну епоху, період історії).

6.А тепер, скажіть мені, яка історична епоха відтворена у романі,  який ми вивчаємо – «Айвенго»?

(Епоха раннього Середньовіччя, кінець ХІІ століття).

7.В якій країні відбувається дія роману?

( В Англії).

 

 ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку

Вчитель зарубіжної літератури: Сьогодні у нас незвичайний урок. Під час якого ви дізнаєтесь багато корисного, важливого і вкрай необхідного матеріалу. А проведемо ми його разом із вчителем історії.

Ми вивчаємо тему, яка допоможе нам зрозуміти, як були створені історичні романи Вальтера Скотта, зокрема «Айвенго». Кожен письменник, який працює в жанрі історичного роману, перш ніж написати його, повинен стати дослідником доби, про яку пише. Ми розкриємо поняття, що таке «історичний колорит» роману та якими науково – історичними, літературними та мовними засобами він створюється, звідки береться «романтика пригод», з допомогою якої збуджується цікавість читача. Частина з вас отримала випереджувальні завдання – знайти в словниках та з допомогою електронних засобів основні визначення, які нам знадобляться на уроці зарубіжної літератури.  Але, оскільки твір історичний, то без історії нам теж не обійтися. При допомозі мого колеги, вчителя історії, декілька учнів провели дослідження – вияснили, користуючись історичними джерелами та додатковою літературою: «Чи вірно відображені герої, окремі сторони життя, предмети та явища Англії ХІІ століття в романі Вальтера Скотта «Айвенго»?»Наші дослідники підготували повідомлення, з якими виступлять на уроці. В кінці ми, разом, зробимо висновок: «Чи є справжнім історичний колорит роману «Айвенго»? і «Чи присутня в ньому справжня «романтика пригод»?

    Отже, починаємо. Перш,ніж перейти до «історичного колориту», давайте вияснимо, що таке звичайний «колорит»? Наприклад, в образотворчому мистецтві, при написанні картини. Хто знає?

Учні: Сполучення і співвідношення різних фарб… різних кольорів…З їх допомогою створюється картина…

Вчитель зарубіжної літератури: Вірно. Так само, як і художник, письменник повинен використати якісь засоби, щоб надати відповідний колорит своєму твору. Якщо цей твір історичний, то яким буде «колорит»? Дивіться, будь ласка, на цей плакат… (вказує указкою). Напис на плакаті: ІСТОРИЧНИЙ КОЛОРИТ = ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ – ГЕРОЇ – ЇХ ОДЯГ – ЖИТЛО – ОБСТАНОВКА – ПРЕДМЕТИ ПОБУТУ – ЗВИЧАЇ – ТРАДИЦІЇ – МОВА (слова – словосполучення –  назви).

Учні: Історичним колоритом!

Вчитель зарубіжної літератури: А засоби його створення?

Учні: Певні події, що відбувалися…герої, їх житло, обстановка, предмети побуту… звичаї, традиції…мова, певні слова, вирази і т.д.

Вчитель зарубіжної літератури: Оце й буде історичний колорит твору! Почнемо з останнього, виразів, слів, мови, яка вживається героями твору. Отже, які слова, ви знайшли?

Учні: АРХАЇЗМИ… ВАРВАРИЗМИ…ЕКЗОТИЗМИ…ІСТОРИЗМИ…

Вчитель зарубіжної літератури: Гаразд. Давайте розкриємо ці поняття. Що таке «архаїзми»?

1-й учень: АРХАЇЗМИ (від  грецьк.archarios – давній, старовинний) – застарілі слова, словосполучення чи граматичні форми, що вийшли із широкого вжитку і перейшли до так званого «пасивного запасу лексики».

Вчитель зарубіжної літератури: Наведіть приклади із твору.

Учні:  «Збройна забава» (лицарський турнір)… «королева кохання і краси» (перша леді)… «йомени» (селяни)… «сарацини» (араби)….

Вчитель зарубіжної літератури: Вірно. Селяни і араби є і зараз, але називають їх по іншому. А що таке «варваризми»?

2-й учень: ВАРВАРИЗМИ –( від латинського слова barbari) – «іноземці», слова іншомовного походження, які вживаються поряд зі своїми відповідниками в тій чи іншій мові, але остаточно не засвоюються нею.

Вчитель зарубіжної літератури:  Приклади? Згадайте, яке іноземне слово, пов’язане з особою головного героя, кинулося вам у вічі?

Учні: Desdichado -  на іспанській мові «позбавлений спадщини»!

Вчитель зарубіжної літератури: Так. А ще?

Учні: «Друїди» (жерці в кельтів)…  «пріор» (настоятель монастиря) …Ці слова від латинської мови.

Вчитель зарубіжної літератури: А які герої вживають найбільше іноземних, латинських слів?

Учні: Священики… пріор Еймер…чернець – пустельник…

Вчитель зарубіжної літератури: А що ж таке екзотизми?

3-й учень: ЕКЗОТИЗМИ -  слова, що передають назви реалій із життя народів і не мають точних відповідників у мові, до якої вони потрапили.

Вчитель зарубіжної літератури: Приклади екзотизмів?

Учні: Тюрбан  - чоловічий головний убір у азіатських і африканських народів; гурії – у мусульманській міфології красиві, юні діви у раю; фавн – у давньоримській міфології бог лісів і полів.

Вчитель зарубіжної літератури: І, нарешті, що таке історизми?

4й учень: ІСТОРИЗМИ– слова, застарілі через те, що  вийшли з ужитку предмети або явища, що їх позначають.

Вчитель зарубіжної  літератури: Їх у творі багато. Наведіть, будь ласка, приклади.

Учні:Хрестовий похід, лицар – храмовник, герольди, лицарський герб, донжон, замок, лицарський орден,  шатро, великий магістр, лісові брати, кольчуга, меч, спис, блазень, пустельник ...

Вчитель зарубіжної літератури: Дякую. Ми розглянули основні літературні засоби, з допомогою яких передається історичний колорит твору. Але їх недостатньо, що створити справжній історичний роман. Я передаю слово своєму колезі – вчителю історії, який, разом із учнями, допоможе визначити історичну достовірність і цінність роману «Айвенго».

Вчитель історії: На уроках всесвітньої історії ми вже розглянули теми про зародження  Середньовічного суспільства, але ще не дійшли до теми «Англія в Середні віки». Тому учні, які зараз виступлять, отримали випереджувальні завдання: скористатися історичною літературою та, доступними в Інтернеті, джерелами  і  підготувати повідомлення по історії Англії ХІІ століття. В  них потрібно порівняти відповідність зображених в романі «Айвенго» героїв,, їх житла, одягу, звичаїв і традицій історичній правді. На кожне повідомлення  - не більше трьох хвилин! Потім ми подивимося відеоролик із кінофільму «Балада о доблесном ріцаре Айвенго», зробимо певні висновки по ньому і загальний підсумок. Отже, слухаємо перше повідомлення. «Герої роману «Айвенго» - видумані і реальні»!

5-й учень: ГЕРОЇ РОМАНУ «АЙВЕНГО» : НАДУМАНІ І РЕАЛЬНІ».

Герої, які живуть на сторінках роману «Айвенго» представляють три основні групи доби Середньовіччя  - ті, що воюють» (лицарі), «ті, що моляться» (священики)  і «ті, що працюють» (селяни, ремісники і торговці). Найбільше із них – перших, які борються між собою, Інші з’являються в окремих епізодах. Тому роман можна назвати «лицарським». Головні герої роману надумані автором, але змальовані вони точно.. Так, головні лицарі – позитивний (Айвенго) і негативний (де Буа-Гільбер) діють і думають майже однаково: вони беруть участь у хрестовому поході, б’ються на турнірах, намагаються добитися успіху й слави. А також кохання.  Хоча моральні вчинки їх різні, це – типові герої доби Середньовіччя. А от реальний, історичний діяч, король Річард Левине Серце відтворений зовсім не таким, яким він був в дійсності. У Вальтера Скотта король, який ховається під латами «Чорного Лицаря» - мужній, безкомпромісний захисник знедолених і скривджених, який повернувся в Англію з полону, щоб відновити порядок і справедливість. Його брат - принц Джон ( майбутній король Іоанн Безземельний),  діяч зовсім іншого гатунку - фальшивий, підлий і жорстокий, він намагається за будь яку ціну захопити владу  в країні. Насправді ж, як можна дізнатися із історичних джерел, Річард І мало чим відрізнявся від свого брата. Він був людиною фізично сильною, мужньою і надзвичайно войовничою, повстав проти власного батька, а потім боровся за владу зі своїми братами. Ставши королем у 1189 році,  за 10 років правління провів у Англії не більше півроку.  Запам’ятався своїм підданим  постійними податками, які брав на утримання армії і флоту, Все життя провів у війкових походах і загинув.у 41 рік під час облоги однієї фортеці. Чому ж Вальтер Скотт так прикрасив його образ? Гадають, що цим   була  підтримана віра у «доброго короля», яка жила серед  простих   англійців, ророзчарованих у своїх правителях. Так само, як і віра у легендарного «захисника бідних» Робін Гуда. Чи був насправді такий чоловік, ніхто не знає. Називають декілька ватажків «лісових братів», які жили й діяли у ХІІІ, ХІV і, навіть, ХV століттях. Створений Вальтером Скоттом образ під іменем «Локслі» дуже популярний серед читачів, бо він породжує ще одну легенду. А герої твору дуже   реальні і правдиві.

Вчитель історії: Добре. А тепер послухаємо повідомлення «Замок і його призначення в добу Середньовіччя» ( на основі твору «Айвенго»)

6-й учень: ЗАМОК І ЙОГО ПРИЗНАЧЕННЯ В ДОБУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (НА ОСНОВІ ТВОРУ «АЙВЕНГО»).

Замок – помешкання феодала, яке будувалося на пагорбі і було добре захищене земляним валом із частоколом і ровом, наповненим водою. Замки спочатку будували із дерева, а потім із каменю. В добу Середньовіччя замки знаходилися на терені всієї Європі і слугували для захисту їх мешканців від різних ворогів: час був дуже неспокійний! Вальтер Скотт надзвичайно правдиво зобразив у своєму романі замок Торквільстон, що належав одному із норманських лицарів. В книжці «Англія в далекому минулому» говориться,що завдяки замкам нормани могли контролювати завойованих саксів, а «самі були в безпеці за масивними стінами своїх замків». Стіни замків вражають навіть зараз – вони двійні, навіть трійні, з баштами і бійницями – вузькими отворами в стінах, через які захисники замку обстрілювали своїх ворогів.

                                                    Замок мав в’їздні ворота, обладнані підвісним мостом, перекинутим через рів. Він піднімався на ніч і при наближенні ворогів. Всередині замку були різні споруди, головна із яких – донжон (кругла башта) – житло господаря та його родини, Внизу було підземелля, де в постійній пітьмі і голоді знаходилися бранці. В романі «Айвенго» ми бачимо і це підземелля, і холодні та похмурі стіни будівель, і жорстокого та підлого їх господаря Фрон де Бефа, котрий захищається в замку до останнього. Таким чином, Вальтер Скотт зміг передати атмосферу ХІІ століття.

Вчитель історії:  А тепер давайте розглянемо, яким був одяг мешканців цього «похмурого століття», послухаємо учня, котрий підготував повідомлення «Одяг героїв роману «Айвенго» - мешканців Англії ХІІ століття».

7-й учень: ОДЯГ ГЕРОЇВ РОМАНУ «АЙВЕНГО»  -  МЕШКАНЦІВ АНГЛІЇ ХІІ СТОЛІТТЯ

В добу Середньовіччя існували певні обмеження  на колір одягу його мешканців. Простому люду дозволяли носити  одяг лише неяскравих, темнихкольорів (сірий, чорний, коричневий).  Підтвердженням є слуги Седрика Сакса – Гурта і Вамби, які з’являються на самому початку роману. А от одяг знаті яскравого кольору з різноманітним орнаментом і прикрасами. В ХІІ столітті по всій Європі панував ще «романський стиль» одягу.  В жіночому одязі, як ми бачимо це в леді Ровени, використовувалися дві сукні – довгі, аж до п’ят, причому верхня була просторіша, із широкими рукавами, що ледь прикривали лікті. Волосся завите або заплетене, стягнуте золотою діадемою, обручем чи прикрашене якимись самоцвітами. Дорогоцінні прикраси – ланцюжки, намиста та обручі прикрашали кожну шляхетну жінку. Але такі ж прикраси, як ми бачимо в романі, були й на чоловіках. Єдина відмінність в одязі норманів і саксів – перші носили більш просторий і довгий одяг, а другі – коротший, що облягав тіло. Каптани, камзоли, плащі були із дорогого сукна, штани до колін, взуття теж з дорогої шкіри із золотими пряжками. В чоловічому одязі використовувався орнамент, хутро і оздоблення. Лицарі носили шпори, одяг був прикрашений гербами; а для поєдинку одягали кольчугу. Ченці були в грубих рясах різного кольору – залежно від ордену, але ті що займали високе становище, як от пріор Еймер, виділялися більш дорогим одягом. Загалом автор роману вірно описав одяг мешканців Англії ХІІ століття.        

Вчитель історії: Не можна обійти увагою і традиції Середньовіччя, найвідоміша із яких – турніри лицарів. Отже,  слухаємо повідомлення «Лицарський турнір – «весела забава» Середньовіччя». 

8-й учень: ЛИЦАРСЬКИЙ ТУРНІР – «ВЕСЕЛА ЗАБАВА» СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ.

Лицарські турніри скликав король або якийсь інший правитель; на них збиралися лицарі звідусіль, адже на них можна було не лише себе показати, а розбагатіти (переможені не лише віддавали переможцю свого коня і зброю, а й платили йому викуп). Місце поєдинку було саме таким, яким описав його автор роману – чотирикутним полем, обгородженим дерев’яними бар’єрами із помостами для шляхетних гостей, герольдами і маршалами.

Турнір відбувався не один день: у  перший билися окремі лицарі, які викликали на герць своїх супротивників, на другий – два протилежні загони лицарів, на третій – вправлялися в стрільбі із лука  всі бажаючі. Переможець обирав «королеву кохання і краси». Лицарі билися тупим кінцем списа, але, інколи й гострим. Кількість жертв інколи була великою і поранених або вбитих лицарів вивозили із поля бою.

Вчитель історії: Спасибі  усім , хто провів дослідження з обраних питань  і підготував повідомлення. А тепер я хочу запропонувати вам подивитися відеоролик із кінофільму «Балада про лицаря Айвенго» (3 хв.), для того, щоб наглядно побачити, якими були середньовічні лицарі, їх озброєння та турнір.

 

Вчитель історії:

Бесіда:

Скажіть, будь ласка, на що ви звернули увагу, коли дивилися цей відеоролик?

Яким є одяг лицарів, їх зброя?

Хто чи що ще було на екрані?

Учні: Лицарі в кольчугах і накидках, зі щитами, на яких зображені їх герби…  На конях…Б’ються на списах,  на смерть…В Буа-Гільбера -  червоний хрест ордену тамплієрів… Вздовж огорожі стоять лицарі зі своїми прапорами, герольди, котрі сурмлять у  сурми, охоронці зі списами в руках…На їх одязі і на сурмах – три жовті леви на червоному тлі  - герби Англії… Принц Джон зі своєю свитою (  Якщо учні не звертають уваги не деякі деталі, вчитель доповнює їх)

Вчитель зарубіжної літератури: А тепер поговоримо про романтику пригод у романі, Яка, на вашу думку, роль пригодницьких  елементів у творі Вальтера Скотта?Що вони додають історичному романові?

Учні: Вони додають таємничості, загадковості, захоплюють читача, не дають відірватися від читання твору… Хочеться пошвидче дізнатися: а що далі…

Вчитель зарубіжної літератури: А з якими  героями чи подіями пов’язані романтичні пригоди?

Учні: З леді Ровеною та лицарем Айвенго. Із Ребеккою та Айвенго. Із Ребеккою та тамплієром де Буа-Гільбером  (хоча Ребекка і не хоче цього).

Вчитель зарубіжної літератури: Чим, якими вчинками посилюється таємничість,  загадковість твору?

Учні: Айвенго ховається під одягом прочанина. Король Річард приховує  від усіх появу в Англії під личиною «Чорного лицаря». Ми якийсь час не знаємо, що Локсбі – сам Робін Гуд.

Вчитель зарубіжної літератури: А з якими героями пов’язані характерні для пригодницьких романів ситуації – «викрадення», «нападу розбійників» , «врятування в останню мить когось із героїв»?

Учні: Із Ребеккою, яка таємно вивезла Айвенго, щоб його врятувати… Із леді Ровеною, яку захопив Фрон де Беф, що примусити вийти за нього заміж… Із Ребеккою, яку вивозить  із палаючого замку тамплієр, щоб вона стала його коханкою… Із Айвенго, який поспішає на допомогу Ребецці, щоб врятувати її.

Вчитель зарубіжної літератури: Відчувається, що ви розумієте романтику пригод і можете виділити пригодницькі деталі твору. А тепер перейдемо до підведення підсумків нашого уроку.

 

ІV. Закріплення  вивченого матеріалу:

Вчитель зарубіжної літератури:

Бесіда:Скажіть, будь ласка, чи створений справжній історичний колорит у романі Вальтера Скотта «Айвенго»? І, якщо так, то:

1.Що таке «історичний колорит»?

2.Які засоби створення історичного колориту існують:

А)  Мовно – літературні?

Б) Історико - джерелознавчі?

3.Чи є у творі справжня романтика пригод? Наведіть приклади.

Вправа “Мікрофон”

- Сьогодні на уроці я дізнався (лася)...

- Я активно працювала (в) тому, що ...

 

V. Оцінювання знань учнів

 

VІ. Домашнє завдання

Повторити вивчений матеріал (Творчість Вальтера Скотта) і підготуватися до тематичного оцінювання. 

 

 

 

 

 

 

 

 Література:  

Гісем О.В.,Мартинюк О.О. Всесвітня історія. Підручник для 7 класу.  - К.,2018 –     с.  

Губарева Г.Г. Усі видатні постаті всесвітньої історії.- Х.,2006. -352 с.

Добиаш – Рождественская О.А. Крестом и мечом. Приключения Ричарда І Львиное Сердце. - М., 1991 – 110 с.

Дорофєєва Н.І., Касьянова С.П. Зарубіжна література.  Підручник для 7т класу, - К.,2007 – 304 с.

Zaitseva S.D. Early Britain (Зайцева С.Д.Англия в далеком прошлом).Книга для чтения в VII классе на английском языке) . - М., 1975 – 254 с.

Мазуркевич С.А. Энциклопедия заблуждений.История. -  М.,2003 – 452 с.

Ніколенко І.М., Конєва Г.М.,Орлова О.В.Зарубіжна література. Підручник для  7 класу. – К.,2018 – 272 с.

Ястребицкая А.Л. Западная Европа  ХІ – ХІІІ  веков: эпоха, быт, костюм. – М., 1978. - 176 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Біла Наталя Нарулгадівна
    Дякую за чудову розробку, дозволяє поєднати історію і літературу, створити більш цілісну картину епохи Середньовіччя.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
6133
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку