Дари волхвів
Герберт Уеллс
Чарівна крамниця
Рюноске Акутагава
Павутинка
ЧАСТИНА ШОСТА
Світова новела
Розділ 1 Маленькі дива життя (до сторінок 228 – 240)
КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН
1.Які герої приваблюють читачів?(Позитивні, які здійснюють благородні вчинки, мужні, чесні, чуйні, здатні прийти на допомогу.)
2.Якій проблемі присвячено твори О.Генрі та Олдріджа?(Проблемі людських взаємин.)
3. Назвіть прозові твори малої форми.(Оповідання, новела).
4. Що таке новела?(Від італ. – новітній) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з динамічним, напруженим сюжетом та несподіваним фіналом.)
5. Характерні ознаки новели ( Лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, мінімум персонажів, незвичайна подія, настрої і переживання героя, несподіваний фінал.)
6. З якими творами ми ознайомимося в цьому розділі?(О.Генрі «Останній листок», «Дари волхвів», Герберт Уеллс «Чарівна крамниця», Рюноске Акутагава «Павутинка»).
7. Батьківщина письменника (Америка, містечко Грінсборо(штат Південна Кароліна).)
- Справжнє ім`я – Вільям Сідні Портер.
- Професія батька - ...лікар.
- Чому вихованням займалася тітка? (мати померла, коли йому було три роки).
- Після закінчення ніколи Вільям працював в ... аптеці свого дядька
- Поїхав з другом у Техас на ранчо, щоб ...поліпшити здоров’я, вилікуватися від туберкульозу.
- Хто такий ковбой і чи можна вважати Генрі ковбоєм?( Ковбой – це північноамериканський пастух-вершник. Ковбоєм не став, але навички, необхідні ковбою, засвоїв: чудово їздив верхи, навчився зганяти худобу. У мексиканських батраків навчився іспанським словам, а потім вивчив цю мову. І насолоджувався свободою і роздоллям! )
- А за два роки Портер оселився в столиці штату місті... Остіні.
Вікторина
1.Представником якої літератури є О.Генрі? (Американської).
2. Справжнє прізвище письменника (Вільям Сідні Портер).
3. Від кого успадкував схильність до літератури?( Від матері і від діда).
4. Де навчався?(У приватній школі своєї тітки Евеліни Портер після смерті матері).
5. Яке улюблене завдання тітки?(Скласти продовження оповідання, початого нею.)
6. Чому покинув навчання? (Довелося працювати у дядька в аптекарському магазині, де здобув диплом фармацевта).
7. Чому поїхав на ранчо у Техасі?(Захворів на туберкульоз).
8. Який обряд пройшов серед мешканців Заходу?(«Посвячення у ковбої»).
9. Які мови вивчав?( Іспанську, німецьку і французьку, вдосконалював англійську).
10. За які твори і коли отримав перший гонорар?(Гуморески у 1889 році.)
11. За що і на який час ув’язнили? ( Нестача у банку, де був касиром, 5 років ув’язнення).
12. Назва першої книги. («Королі і капуста» - 20 новел).
13. Чому у Портера виникла необхідність взяти псевдонім?( У в’язниці працював аптекарем і користувався довідником Оссіана Генрі, прізвище і першу букву імені взяв собі за псевдонім. Ніхто б не видавав твори ув’язненого)
14. Яке оповідання вперше підписав псевдонімом?( «Різдвяний подарунок свистуна Діка»).
15. Для чого використав свій гонорар?(На подарунок доньці Маргарет Ворз).
16. Літературна спадщина. (10 збірок новел).
17. Чим збагатив жанр новели О.Генрі?( Ввів дві розв’язки).
18. Перший перекладач творів О.Генрі українською мовою.(Остап Вишня).
19. Якими рисами наділені твори письменника?( Співчуття до простої, «маленької людини», доброзичливий гумор, незнищенний оптимізм.)
«Останній листок»
1.Де відбуваються події?( На окраїні Нью-Йорка в Гринвіч-Вілідж в студії Сью і Джонсі).
2. Де знаходилася студія?(На горищі триповерхового будинку).
- Що можете сказати про фінансовий стан наших героїнь?(Жили бідно, знайшли помешкання з дешевою квартирною платою. Всього майна в них – «декілька олов`яних кухлів і одна-дві жаровні»)
- З якою метою автор описує жалюгідні життєві умови героїв?(Це тло, яке найповніше увиразнює красу їхніх душ).
3.Назвіть героїв оповідання.(Сью і Джоанна, Берман).
4. Що за прибулець почав розгулювати там у листопаді?(Містер Пневмонія).
5. Хто цей загадковий містер - зарізяка: маніяк, вбивця?(Хвороба – запалення легень).
- Чому так називає лихо? Як зветься цей художній засіб? (Уособлення).
6. Хто із героїв захворів?(Джонсі).
7. Що сказав лікар Сью?(Що у подруги є шанс, один з десяти, аби вона хотіла жити, а при її бажанні – один шанс з п’яти.)
8. Які наміри на майбутнє були у Джонсі до хвороби? (Намалювати Неаполітанську затоку). А тепер?
9.Що робила Сью, коли лікар пішов?(Плакала).
10. Що малювала Сью?( Ілюстрацію до журнального оповідання тушшю).
11. Кого їй треба було зобразити?( Героя оповідання – ковбоя із штату Айдахо).
12. Що робила в цей час Джонсі?( Лічила у зворотному порядку листя).
13. Листя якої рослини було видно у вікно?(Плющ).
14. Скільки листків лишилося, коли Джонсі пояснила Сью, що вона рахує?(П’ять).
15. Навіщо Джонсі рахувала листки?(Задумала, що коли впаде останній, вона помре.)
16. Що попросила подругу Сью?( Закрити очі і почекати, поки вона домалює.)
17. Кого вона покликала ще?(Невдаху Бермана, який їй позував).
18. Ким був Берман?(Художником, натурником.)
19. Опишіть його зовнішність.(За 60 років, борода, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», тіло карлика, багато пив, буркітливий дідок, уже 40 років намагався створити шедевр, але не малював нічого, крім мазанини – вивісок, реклам.)
- Назвіть ключові слова для характеристики Бермана. (Невдаха, пив, злющий стариган, знущався над всілякою сентиментальністю, дивився на себе, як на пса-охоронця, що спеціально захищає молодих художниць.)Це про художника чи про звичайну людину?
20. Чим він заробляв на хліб?(Позував молодим художникам.)
- Чому він мріє намалювати шедевр?(Щоб вибратися із злиднів, розбагатіти).
21. Як ставився до дівчат?(Дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць).
22. Чому Сью, привівши Бермана, з острахом подивилася у вікно?(Йшов дощ із снігом).
23. Що правило Берману, коли він позував Сью, за скелю?(Перекинутий догори дном чайник).
- Чому Сью розповіла саме Берману про Джонсі все: і про її хворобу, і про її думки-фантазії?(Більше нікому було розказати, довіряла).
- Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого п`янички до дівчат?(«Коли-небудь я напишу шедевр, і ми всі поїдемо звідсіля»).
24.Про що попрохала подругу Джонсі вранці? (Підняти зелену штору.)
25. Чому обидві здивувалися?(Цілу ніч рвучкий вітер, а один листок висів.)
26.Чи змінила своє рішення Джонсі?(Ні, чекала, коли ж він упаде?)
27. Листок упав?(Ні).
28. Якою була наступна ніч?(Знову періщив дощ, зірвався північний вітер).
- Яку роль у творі відіграє образ дощу?(Підсилює передчуття трагедії.)
- Який проміжок часу описано у цьому уривку?(1,5 доби: вечір-ніч-день-вечір-ніч).Чому час сприймається ніби спресований?(Очікування трагедії).
29. Що сказала Джонсі, побачивши, що листок ще висить?(«Щось примусило цей останній листок залишитись, щоб показати, яка я була противна. Це гріх – хотіти вмерти!»)
30. Чи можна стверджувати, що у неї є шанс одужати?( З’явилося бажання жити? Попросила бульйону, дзеркало, сказала, що сподівається намалювати затоку).
31. Яку новину приніс лікар?(Що дівчата виграли, проте захворів Берман, у тяжкій формі – надії ніякої.)
32. Чому ж захворів Берман?(Дуже змок вночі).
33. Що ще знайшли у нього в кімнаті?(Ліхтар, драбину, пензлі і палітру, в якій змішано зелену і жовту фарби).
- Як ви думаєте, чому захворів старий Берман?(Чіпляв під дощем на стіну намальований листок).
34. Чи намалював він свій шедевр?(Так. Це і був останній листок плюща).
- Чому старий художник вчинив саме так?(Не сперечався з хворою, не намагався запевнити її в чомусь, не покладався на лікаря.)
- Який можна зробити висновок? ((Що справжня доброта і допомога непоказна, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей, навіть жертвуючи собою.)
35. Окресліть жанрові різновидності новели. Знайдіть в тексті характерні ознаки новели?(Характерні ознаки новели – це напружений динамічний сюжет, несподіваний фінал. А тут два фінали: з’ясувалося, що листок плюща намальований; Берман виявився гарною людиною і ціною власного життя врятував Джонсі.)
36. З_’ясуйте значення слів «листок», «останній», «осінь». (Листя – зів’яле людське життя, осінь – час переосмислення, підготовки до нового, журба, утома, втрата чогось прекрасного. Останній – вирішальний, остаточний, найвагоміший, найважливіший.)
37. Розшифруйте значення образів – символів у новелі.(Шедевр – символ достатку (у новелі), визначний твір мистецтва. Плющ – символ безсмертя та буяння життя. Мольберт – символ мистецтва, творчості. Неаполітанська затока – символ досконалості, ідеалу. Листок плюща, намальований Берманом – символ щирості людського серця, здатного творити добро.)
38. Чому «хотіти вмерти – це гріх»?(У житті кожного буде чимало випробувань: горя, невдач, втрат… втекти від цього неможливо. Треба вміти їх долати. Біблія вважає гріхом легкодухість, небажання вистояти у життєвих негараздах. Наше життя таке ж різнокольорове, як і палітра художника. Тільки ми самі можемо самостійно обирати кольори.)
39 «Мікрофон». Який моральний урок ви отримали?(1)Не можна втрачати бажання жити. 2) Чиясь легкодухість іноді оплачується життям іншої людини. 3) Не можна сприймати людей, навіть непривабливих, негативно, у кожній людині треба вміти побачити хороше. 4) Життєві негаразди лише загартовують.)
40 У Бермана тіло карлика, а душа? (Оберіть, що підійде: заяча, каїнова, мишача, пропаща, темна, черства, широка, щира).
41. Що ви знаєте про Мойсея? Чи випадково він згадується у новелі?
42.Які літературні герої теж готові до самопожертви?(Прометей, Дік Сенд, Тарас Бульба…)
43. Який засіб для подолання життєвих негараздів пропонує нам О.Генрі?(Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому).
44.Яке місце в житті людини має посісти література, за висловом О.Генрі?(Література має пробуджувати в людині сподівання на краще й переконувати в неминучості перемоги добра над злом).
45. Що таке художня деталь? Коли ви вже розглядали це поняття? (Під час вивчення оповідання Чехова. Деталь – виразна подробиця, засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість. Саме деталь дає змогу майстру слова створити повноцінний художній образ у невеликому за обсягом творі).
Пам’ятка для людини, яка опинилася в складній життєвій ситуації.
Людина лише тоді чогось домагається, коли сама вірить у свої сили, в успіх. «Найбільша перемога – це перемога над собою,»- вважав А.Леонов.
Людині, яка йде до успіху властиві:
І ніколи не забувай, що ти живеш серед людей. Не завдавай образи, болю, тяжких переживань іншому заради досягнення своїх цілей.
Той, який думає тільки про себе і шукає в цьому вигоду, не може бути щасливим.
«Останній листок» аналіз твору
Автор – О.Генрі
Рік видання – 1907
Жанр – новела
Тема – розповідь про хворобу Джонсі і її одужання
Ідея – готовність до самопожертви в ім’я іншої людини
Головні герої – Сью, Джонсі і Берман – стають втіленням кращих людських якостей: любові, турботи, терпіння, вміння пожертвувати собою заради іншого. Композиційні елементи твору.( Експозиція – опис кварталу, де поселились герої Зав`язка – знайомство з дівчатами та Берманом, опис умов життя; розвиток дії – хвороба, згадка Джонсі про листок, очікування смерті, опис Бермана; кульмінація – картина холодної осінньої негоди уночі, опис листка на стіні, смерть Бермана. Розв`язка – речі в кімнаті Бермана, які вказують на причину смерті. Епілог відсутній.)
Особливості новели «Останній листок» — одна з найкращих новел у світовій літературі, присвячених темі відданості людини іншій людині, любові до ближнього. Вона відзначається великою увагою до «маленької людини», порушує проблеми злиденного життя людей мистецтва, боротьби за виживання, взаємопідтримки і самопожертви. Крім того, новела «Останній листок» вирізняється динамічним сюжетом і зразковою композицією. Автор використав свій улюблений прийом побудови сюжету — несподівана кінцівка, однак цього разу ще й з подвійною розв’язкою. Тобто, ця маленька за обсягом новела має дві сюжетні лінії, одна з яких розповідає про життя і хворобу молодої дівчини Джонсі і її подругу Сью, а друга — про старого художника-невдаху Бермана та його шедевр. Спочатку здається, що головною сюжетною лінією є хвороба дівчини, але насправді це самовідданий вчинок Бермана, на який ніхто не очікував. Обидві сюжетні лінії набувають несподіваного розв’язання в кінці новели, коли стає відомо чим пожертвував старий художник заради порятунку молодої дівчини, яка вже втратила надію на одужання і віру в себе. Ніхто навіть не міг сподіватись, що саме Берман врятує життя Джонсі, ще й втративши своє. Завдяки такому прийому автор тримає читача в напрузі аж до кінця новели. Образ Бермана кардинально змінюється, він виростає в очах читача завдяки вчинку самопожертви, врятувавши життя, створивши свій перший і останній шедевр. Через образ Бермана автор розкриває найкращі риси характеру, притаманні людині, зокрема почуття любові до інших, небайдужість до чужого горя, взаємовиручка.
Тести
а) Лос-Анжелесі, б)Лондоні, в) Вашингтоні, г)Нью-Йорку?
а) «Посмішка»Бредбері, б) «Мауглі»Кіплінга,
в) «Альпухара»Міцкевича, г) «Айвенго» Скотта?
а)лікар, б) містер Пневмонія, в) художник,
г) Берман?
а) синю та білу, б) жовту та блакитну,
в) жовту та червону, г) жовту та зелену?
б) «Останній листок» О.Генрі,
в) «Товстий і тонкий» Чехова,
г) «Вільшаний король»Гете?
7. Справжнє ім`я О.Генрі:
а) Вільям Сідні Портер, б) Джон Гріффіт,
в)Джеймс Олдрідж, г)Антоша Чехонте.
8.. Доньку О.Генрі звали: а)Маргарет, б) Етол, в) Бетсі?
9. Подруг-художниць звали: а) Сью і Джонсі; б) Софі і Джейн; в) Ск’ю і Джема.
10. У дівчат були спільні погляди на:
а) поезію, салат із морської капусти та довгі спідниці;
б) мистецтво, салат із листя цикорію та широкі рукави;
в) літературу, салат із корейської моркви та короткі рукави.
11.Де була розміщена студія Сью і Джонсі ?
а) у старому чудернацькому будинку з гостроверхим дахом XVIII століття;
б) у дворі двоповерхового будинку;
в) на горищі присадкуватого триповерхового цегляного будинку.
12. Хвороба, яка з’явилася у Іст-Сайді, називалася:
а) булемія; б) скарлатина, в) пневмонія.
13. Інфекція стала «косити» людей у місяці:
а) жовтні; б) листопад; в) грудні.
14. Лікар повідомив, що у хворої дівчини шансів …
а) один до десяти; б) один до п’ятдесяти; в) один до ста.
15. У чому лікар вбачав шанс на одужання для Джонсі?
а) в бажанні мешкати в кращому будинку;
б) в бажанні жити;
в) в бажанні стати відомим художником.
16. Мрія Джонсі – намалювати:
а) протоку Ла-Манш; б) Гудзонову затоку; в) Неаполітанську затоку.
17. Вікно кімнати, де знаходилася хвора дівчина, виходило на:
а) поле; б) сад; в) глуху стіну.
18. Як молоді художники «мусять мостити свій шлях у Мистецтво»?
а) малюють натюрморти для вітрин магазинів;
б) малюють пейзажі для шкільних підручників;
в) малюють ілюстрації до журнальних оповідань.
19. Що малювала Сью, сидячи біля ліжка Джонсі?
а) ковбоя із штату Айдахо в елегантних штанях, з моноклем;
б) лицаря середньовічної Англії;
в) американського джентельмена в елегантному капелюсі.
20. Як рахувала Джонсі, дивлячись у вікно?
а) від одного до десяти;
б) в зворотному порядку;
в) через одну цифру.
21. Що росло біля глухої стіни цегляного будинку?
а) молодий клен з тоненькими гілочками;
б) старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння;
в) старезний дуб з покрученим стовбуром.
22. Джонсі вирішила, що вона помре тоді, коли:
а) випаде перший сніг;
б) закінчиться холодний дощ з пронизливим вітром;
в) впаде останній листок.
23. Що малював Берман останні декілька років?
а) вивіски та реклами;
б) ілюстрації до журналів;
в) картинки до дитячих книжок.
24. Скільки років чекало перших штрихів шедевра натягнуте чисте полотно у кімнаті Бермана?
а) двадцять років;
б) двадцять п'ять років;
в) двадцять два роки.
25. Що побачили дівчата на цегляній стіні будинку зранку після холодної дощової ночі?
а) мокру знесилену пташку;
б) один-єдиний темно-зелений з жовтизною листок плюща;
в) зламане гілля молодого дерева.
26. Що сказала Сью, коли і на наступний день листок плюща все ще залишався на стіні?
а) гріх — хотіти вмерти;
б) листок треба відірвати;
в) треба підв`язати гілки плюща.
27.Скільки днів хворів Берман?
а) чотири; б) два; в) три.
28.Чому на стіні будинку залишався листок плюща?
а) він був штучний з матерії;
б) він був намальований;
в) він був примотаний до гілки.
29. Що стало шедевром Бермана?
а) зображення Неаполітанської затоки;
б) домальована картина «Мойсей»;
в) намальований листок плюща.
30. Ідея новели "Останній листок"...
А) мистецтво здатне творити дива
Б) уславлення дружби і товариськості
В) долання перешкод на шляху до мети
Г)жертовність і слід після себе
Тести О.Генрі "Останній листок"
1.Що мріяла намалювати Джонсі?
а) Статую Свободи; б) Неаполітанську затоку; в) потрет Сью.
2. Що лічила Джонсі?
а) листки на плющі;б) листки на клені;в) листки на дикому винограді.
3. Чому Джонсі чекала, коли впаде останній листок?
а) дівчина вважала, що тоді і вона помре;
б) дівчина хотіла швидше побачити зиму;
в) дівчина хотіла вирубати рослину.
4. Ким був старий Берман?
а) музикантом;б) художником;в) письменником
5. Пригадайте, про що розповідається у фіналі твору?
а) Берман приходить у гості до дівчат;
б) Джонсі одужала, а Берман помер;
в) Джонсі померла, а Берман важко захворів.
6. Чому Сью говорила Джонсі неправду про одужання?
а) їй байдужа доля подруги;
б) щоб підтримати дух дівчини;
в) так наказав говорити лікар.
7. З чим порівнює автор Джонсі?
а) з поваленим деревом;
б) із зірваною квіткою;в) з поваленою статуєю.
8. Що поєднувало Сью і Джонсі?
а) їхні погляди;б) спільні родичі; в) спільні гроші;
9. Вкажіть, на кого з видатних художників був схожий Берман?
а) на Леонардо да Вінчі;б) на Мікеланджело Буанаротті;
в) на Рембрандта.
10. Як автор називає хворобу?
а) Містер Пневмонія;б) Містер Грип;в) Містер Ангіна.
11. Які шанси на одужання були у Джонсі за словами лікаря?
а) жодних шансів вижити;
б) один із десяти, якщо дівчина вживатиме необхідні ліки;
в) один із десяти, але вона повинна хотіти жити.
12. Найкращим шедевром Бермана був:
а) портрет Джонсі;
б) листок плюща, намальований на стіні будинку;
в) портрет Сью.
Відповіді: 1-б; 2-а; 3-а; 4-в; 5-б; 6-б; 7-в; 8-а; 9-б; 10-а; 11-в; 12-б.
Дари волхвів
Пояснення вчителя. Волхви подарували Ісусу золото як символ визнання його царем на знак земної влади. Ладан - як знак Божественного походження і небесної влади і ми бачимо, як у храмах підноситься кадильний дим. Третій дар — мирро. Це та річ, якою помазували людину, котра померла. Фактично волхви пророкують смерть Ісуса. І ми знаємо, що смерть Христа - то смерть жертовна, бо Він прийшов, щоб принести Себе в жертву за кожного з нас
О.Генрі "Дари волхвів"
Тести для перевірки знань змісту новели
1. Скільки грошей заощадила Делла?
а) 2 долари; б) 1 долар 87центів; в) 2 долари 50 центів.
2. На що Делла хотіла витратити заощаджені гроші?
а) собі на подарунок;б) на подарунок Джіму; в) на подарунок мамі.
3. На яке свято Делла хотіла зробити подарунок?
а) на Новий рік; б) на Різдво; в) День народження.
4. Що продала Делла?
а) волосся; б) сумку; в) годинник.
5. Який подарунок придбала Делла?
а) платиновий ланцюжок;
б) годинник;
в) рукавиці.
6. Скільки грошей отримала Делла за продане волосся?
а) 20 доларів; б) 30 доларів;
в) 10 доларів;
7. На кого була схожа Делла після стрижки?
а) на подругу;
б) на хлопчиська який втік з уроків;
в) на маму.
8. Що купив Джім на подарунок Деллі?
а) набір гребінців; б) духи; в) каблучку.
9. Що продав Джім, щоб зробити подарунок для Делли?
а) годинник; б) машину; в) портмане.
10. У якій квартирі жило подружжя Янг?
а) 8доларовій; б) 10доларовій; в) 20доларовій.
11. Скільки доларів заробляв Джім за тиждень?
а) 20 доларів; б) 40 доларів; в) 50 доларів.
12. Якими речами пишалося подружжя Янг?
а) золотий годинник і волосся Делли;
б) машина та золоті речі;
в) золоті речі та власний будинок.
Відповіді:1-б; 2-б; 3-б; 4-а; 5-а; 6-а; 7-б; 8-а; 9-а; 10-а; 11-а; 12-а.
● Запитання за твором О.Генрі «Дари волхвів»
Літературний диктант
Розділ 2 У фантастичних барвах (до сторінок 241 – 247)
Бесіда на сприйняття біографії Герберта Уеллса
Літературна гра за біографією Г.Дж.Уеллса «Так чи ні».
Бесіда на сприйняття змісту твору
- «Чарівна крамниця» за жанром - фантастична новела.
- Як звати хлопчика з оповідання «Чарівна крамниця»? (Джип.)
- Про яке маля йде мова у творі? (Про іграшку - «маля, яке плаче зовсім як живе».)
- Які чарівні риси своєї матусі успадкував хлопчик?(Був спокійним, ніколи не набридав.)
- Як описано хлопчика у творі? (Як непоганого хлопчика.)
- Для яких дітей чарівна крамниця завжди була зачинена? (Для плаксивих.)
- Як звали поганого хлопчика, яким він був? ( Едуард мав крихітне личко, хворобливо-бліде від великої кількості з’їдених ласощів, скривлене від вічних скиглень, обличчя безсердечного маленького егоїста)
- Коли б Джип був багатий, що б він придбав би в крамниці?( «Зникаюче яйце», — «Маля, яке плаче зовсім як живе». — «Купи і дивуй друзів!» — «Невловимий гріш»
- Чому продавець мав дивний вигляд? (дивний, блідий, з темним волоссям.Одне вухо в нього було довше за друге, а підборіддя – як ніс черевика.)
- Що продавець витряс з капелюха батька Джипа?( витряс звідти два чи три яйця, мармурову кульку, годинник, з півдесятка скляних кульок, зім’ятий папір, потім ще папір, ще і ще, весь час говорячи про те, що багато хто зовсім даремно чистить свої капелюхи тільки зверху і забуває почистити їх ізсередини...
- Хто опинився на місці продався після того як він почистив капелюх?( кролик)
- Що відривав продавець від рукава оповідача? (Крихітного червоного чортика.)
- Під що заховав продавець Джипа,і той зник? (Під барабан.)
- Що успадкував Джип від матері, крім стриманої поведінки? (Тонкий слух.)
- Скільки пакунків одержав Джип, вийшовши з крамниці? (Чотири.)
- Що було у тих пакунках? (Солдатики та кошеня.)
- Скільки грошей заплатив батько за товар з чарівної крамниці? (Нічого.)
- Чому?( магазин зник)
- Чому батько ніколи не бачив, як оживають солдатики, подаровані Джипу в чарівній крамниці? Хлопчик залюбки грався солдатиками, які, за його словами, оживали, коли він відкривав коробку й промовляв чарівне слово. Батько багато разів пробував, коли Джин грався з ними, зненацька увійти до нього в кімнату. Але нічого чарівного він так і не помітив, для нього вони були звичайнісінькими солдатиками Лише ті люди котрі вміють мріяти і фантазувати можуть побачити чари і відкрити для себе світ фантастичного і цікавого.
2. Експрес-тестування за змістом твору «Чарівна крамниця»
а) на Оксфорд-стріт; б) на Бейкер-стріт; в) на Ріджент-стріт.
2. Головного героя новели звати:
а) Джіп; б) Джім; в) Джейк.
3. Почухавши потилицю, продавець ніби з голови витягнув:
а) монетку; б) скляну кульку; в) маленького ліхтарика.
4. Із капелюха фокусника випурхнув:
а) голуб; б) кролик; в) котик.
5. Скільки пакунків отримав хлопчик:
а) жодного; б) два; в) чотири.
6. Господар крамниці смикав маленьку істоту, відриваючи від батькового рукава:
а) маленьке жабеня; б) невеличке чортеня; в) кумедне мавпеня.
7. Фокусник запропонував гостям відвідати:
а) бібліотеку; б) виставку; в) кафетерій.
8. На одній з коробок з’явилася:
а) печатка; б) ціна; в) адреса та ім’я Джіпа.
9. Хлопчик запропонував батькові пограти у:
а) футбол; б) піжмурки; в) карти.
10. Продавець накрив Джіпа:
а) великим барабаном; б) чарівним капелюхом; в) шапкою-невидимкою.
11. Додому батько з сином повернулися:
а) на кінній повозці; б) на метро; в) у кебі.
12. В одному з пакунків було:
а) кошеня; б) цуценя; в) мишеня.
Відповіді: 1в, 2а, 3б, 4а, 5в, 6б, 7б, 8в, 9б, 10а, 11в, 12а.
3. Встановлення хронологічної послідовності подій у творі.
А) Фокусник намагається накрити хлопця барабаном.
Б) Джіп із батьком потрапляють у чарівну крамницю.
В) Батько зупиняє кеба.
Г) Омріяні подарунки.
Д) Відвідини виставки.
Е) Солдатики в руках Джіпа оживають.
Є) Поява скляних кульок.
Відповіді: Б; Є; Г; Д; А; В;Е.
“Чарівна крамниця” аналіз
Автор – Г.Дж. Уеллс
Рік написання – 1903
Жанр – фантастична новела
Головні герої: хлопчик Джип, його батько, торговець-чарівник, розбещений хлопчик Едуард Тема: відвідини батьком та сином чарівної крамниці; незвичайні подарунки для Джипа
Ідея: Лише ті люди котрі вміють мріяти і фантазувати можуть побачити чари і відкрити для себе світ фантастичного і цікавого.
Основна думка – твір уславлює людяність, добро, вчить бачити прекрасне у світі, закликає вірити в дива, мріяти та думати про краще майбутнє, наближати його своїми добрими справами
Композиція
Експозиція – крамниця-міраж
Зав’язка – біля вітрини Джип та батько
Розвиток дії – Огляд чарівних речей. Фокуси продавця. Марні спроби розбещеного хлопчика. Товари для Джипа. Огляд виставки.
Кульмінація – Зникнення хлопчика
Розв’язка – Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне
Сюжет Хлопчик на ім’я Джин разом із батьком, від особи якого в новелі ведеться розповідь, потрапляють у крамннчку де продають дитячі іграшки. А крамниця виявилася незвичайною: одразу за її порогом почалися дива. Крамниця була заповнена чарівними речами. Тут був тигр із пап’є-маше, який розмірено киває головою, кришталеві кульки, “порцелянова рука з колодою чарівних карт” і багато інших чарівних речей. На підлозі стояло кілька чарівних дзеркал, які звужували й видовжували, приплющували голови й скрадали ноги. Та справжні дива почалися, коли з’явився продавець. Він почав діставати кришталеві кульки зі своєї голови та кишені хлопчика. З-під пальців продавця сипали різнобарвні іскри, шворку він дістав зі свого рота, а палець, якого продавець потримав над вогнем, обернувся на паличку червоного сургучу. Продавець знав не тільки те, що хотів би придбати собі Джип, йому відомо було навіть ім’я хлопчика та його домашня адреса. Батько Джипа раптом виявив у своєму капелюсі скуйовдженого голуба, два чи три яйця, мармурову кульку, годинника, чималу кипу паперу. Прилавок раптом витягнувся й загородив дорогу до дверей. До крамниці хотів зайти розбещений хлопчик Едвард, але для неслухняних дітей крамниця була завжди зачиненою. Продавець для Джипа і його батька влаштував огляд товарів і заявив: “Всі товари в нас одного гатунку, а саме: найвищого! Нічого, крім справжньої магії! З гарантією!” Були тут і чарівні поїзди, що рухалися без пари й пружини і олов’яні солдатики, що оживали від скоромовки, проказаної над ними і чарівний меч, і чарівний коник-гойдалка… Продавець, пояснюючи, як влаштовані іграшки показував їх навиворіт. Внаслідок чергового фокусу дивакуватого торговця Джин раптом безслідно зникає з батьківського поля зору а потім так же несподівано з’являється вже за межами крамнички, де опиняється й ошелешений батько. При цьому сама зловісна крамничка, як примара, раптово зникає.. Дива скінчилися, але Джин тримав в руках чотири пакунки, очі його сяяли. Вдома з’ясувалося, що в трьох пакунках були солдатнки, а в четвертому – живе кошеня. Хлопчик залюбки грався солдатиками, які, за його словами, оживали, коли він відкривав коробку й промовляв чарівне слово. Батько багато разів пробував, коли Джин грався з ними, зненацька увійти до нього в кімнату. Але нічого чарівного він так і не помітив, для нього вони були звичайнісінькими солдатиками. Кілька разів батько проходив по Ріджент-стріт, шукаючи ту крамницю, щоб сплатити за рахунком, але так і не знайшов її.
Розділ 3 Павутинка надії (до сторінок 248 – 254)
Рюноске Акутагава
«Продовж речення»
Тест за новелою «Павутинка»
А) озера Лілії
Б) Райського озера
В) озера Лотосів
Г) Ранкового озера
А) листя лотосів
Б) кришталь
В) пекло
Г) павутинка
А) душі померлих
Б) один чоловік
В) бурхлива ріка
Г) Шпиляста гора
А) допоміг маленькому хлопчику
Б) відпустив мураху
В) допоміг старому
Г) врятував життя павукові
А) спустив нитку у пекло
Б) врятував його сам
В) спустив сріблясту павутинку
Г) ніяк не допоміг
А) Криве озеро
Б) озеро Лотосів
В) Шпилясте озеро
Г) Криваве озеро
А) павуком
Б) черв’яком
В) жабою
Г) гадюкою
А) Будду, який дивився на нього
Б) сонячне проміння
В) блиск на Шпилястій горі
Г) сріблясту павутинку
А) про Будду, який допоміг йому
Б) про павука, якого врятував
В) про райське місце
Г) про свої тяжкі гріхи
А) сонячне світло, яке стало яскравішим
Б) павука який повз по павутинці
В) Криваве озеро
Г) грішників, які повзли за ним
А) Нехай врятуються усі
Б) потрібно скоріше лізти нагору
В) павутинка урветься під таким тягарем
Г) потрібно порвати павутинку під собою
А) безжалісним
Б) жахливим
В) жалюгідним
Г) жадібним
«Павутинка» аналіз
Жанр. Філософська новела (твір короткий за обсягом, має одного головного героя – Кандату; розповідається про два епізоди з його життя; сюжет твору напружений: читач весь час очікує, чи дістанеться Кандата раю; фінал несподіваний. Автор порушує важливі питання людського буття – сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальності за свої вчинки)
Тема: протистояння добра і зла, Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла.
Ідея: утвердження принципів гуманізму; тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок.
Головна думка – Кожен повинен відповідати за свої вчинки. Існує вища справедливість, і за все прийде розплата.
Художній простір – події відбуваються у потойбічному світі: у раю та в пеклі
Художній час чітко прописується лише для подій, що відбуваються в раю: з ранку до полудня. Саме цей час асоціативно пов’язаний із сонцем, світлом, красою, добром та гармонією, що панують у раю. У пеклі час зупинився. В цій «безодні» панує суцільна темрява
Композиція. Три частини: Рай → Пекло → Рай. (композиційний прийом – обрамлення)
Реальне Кандата ─ великий лиходій. Можливість спокути гріхів
Алегоричне Рай. Пекло. Павутинка з грішниками
Композиція Експозиція – Будда прогулюється в раю.
Зав’язка – Будда випадково заглядає в пекло і бачить Кандату та вирішує йому допомогти. Розвиток подій – негідник бачить павутинку й дереться нагору, прагнучи потрапити до раю. Кульмінація – Кандата дивиться вниз, на пекло, бачить грішників, що лізуть за ним, проявляє свою агресивну егоїстичну сутність.
Розв’язка – павутинка обривається над головою Кандати, грішник тепер назавжди летить у пекло.
Епілог – Будда розмірковує про нереалізований грішником Кандатою шанс. Будда і лотоси.
Символи : Будда – Добро, гармонія, умиротворення, моральний ідеал.
Лотос вважається в Японії священною квіткою, пов’язаною з буддизмом. Лотос символізує вчення Будди, утілюючи досконалість, мудрість, духовну чистоту, прагнення до моральної довершеності й просвітлення. Згідно з японською міфологією – Світове Дерево, що з’єднує три рівні світобудови: його корінь знаходиться в мулі (болоті), стебло – у воді, а листя і квітка – звернені до неба. Лотос нагадує про те, що в якому б середовищі не народилася людина й де б не перебувала, вона здатна досягти високого та світлого ідеалу. Адже Лотос починає рости на дні озера, у бруді й воді; він повільно росте вгору, а коли виходить на поверхню озера, перетворюється на чудову квітку. Тому ще одне символічне значення лотоса — це перемога краси й чистоти над брудом життя.
Вода, озеро – початок і кінець усього сущого на землі, символ очищення душі й тіла, джерело життя. (Опуститися в озеро означає , з одного боку, смерть, а з іншого – зцілення і відродження)
Павук для японців (з позицій буддизму) – Великий Ткач, Творець світу, його центр; посередник між світами, простором і часом; символ мудрості; символ життя – пряде нитку Долі.
Павутина (з позицій буддизму) – символ сходження, підйому (синонімічні поняття – гора, хрест, драбина, дерево, ліана); нитка Доля, якою Великий Ткач (павук) прив’язує людей до павутини життя (минуле – теперішнє – майбутнє); символ скороминущості життя і плинності часу; спіраль, що уособлює собою творіння і розвиток; символ праведного життя, шлях до спасіння душі
Срібляста нитка – у східних філософіях це нитка, яка тримає життя людини.
Павутинка-нитка: -на земному шляху Кандати лише одна добра справа; -нитка долі, один кінець якої – в руках людини, інший – у владі вищої сили, провидіння; -зв’язок між світами: рай – земля – пекло.
Річка Сандзунокава, Криваве озеро, Шпиляста гора, Кандата – зло, гріховність людини, розплата за злочинне життя на землі.
Ранок – початок нового, схід сонця, надія, переродження душі
Історія написання . Новелу «Павутинка» вперше надруковали в журналі «Червоний птах», який видавала група письменників спеціально для дітей, маючи на меті розвивати моральні якості та творчі здібності дітлахів. Провідна думка твору А. Рюноске цілком відповідала меті видання, адже письменник зміг утілити глибокий моральний зміст у довершеній формі.
План “Павутинка” І частина. Рішення Будди віддячити за добро Кандаті.
ІІ частина. Невикористаний шанс.
ІІІ частина. Засмучений Будда
Тести
А) журналі «Червоний птах»; б) збірці новел «Нічні квіти;
в) збірці новел «Ляльковод»; г) журналі «Нова течія»;
А) вечірньої пори, б) ранкової; в) обідньої; г) полудневої;
А) великий лиходій; б) великий грішник; в) великий праведник, г) великий добродій
4. Скільки разів у своєму житті Кандата зробив добро?
А) 1, б) 13, в) 6, г) 3.
А)зі сльозами, б), з перлинами; в) з діамантами, г)з кришталем
6. Що є символом людських страждань у новелі?
А) Криваве озеро, б) Шпиляста гора, в) ріка Санзунокава , Павутинка
7. Місцем розплати за гріхи є…
А) Криваве озеро, б) Шпиляста гора, в) ріка Санзунокава, г) озеро Лотосів
8. Чого не могли робити грішники?
А)плакати вголос б)втекти з пекла, в)щиросердно радіти, г) покаятися перед Буддою
9. Якою павутинкою піднімалися тисячі грішників услід за Кандатою?
А) блискучою, б) райською, в) сріблястою, г) золотистою
10. За що був покараний Кандата Буддою?
А) за жалюгідність , б) за черстве серце, в) за егоїзм, г) за гріхи
11. Який образ символізує перемогу краси й чистоти над брудом життя?
А) лотос, б) павутинка, в) Будда , г) рай
12. Новела «Павутинка» спрямована…
А) проти людського егоїзму, б) покращання власного "я", в) на вдосконалення людського суспільства, г) розвиток краси і вірувань людини
ЦЕ МЕНІ ПІД СИЛУ!
(Презентую свої знання та вміння)
«Літературний детектив», «Світова новела»
Різнорівневі завдання
І. ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ. Виконання тестових завдань. ( 3 бали )
1. Сью та Джонсі познайомилися:
а) у парку; б) на виставці; в) у місцевому ресторанчику.
2. Як звали хлопчика з новели"Чарівна крамниця":
а) Джек; б) Джип; в) Джім.
3. Яку з новел написав Р.Акутагава:
а) "Дари волхвів"; б) "Павутинка"; в) "Кленові листки".
4. Напередодні якого свята відбуваються події в новелі О. Генрі "Дари волхвів":
а) Масляна; б) Пасха; в) Різдво.
5. Джонсі мріяла намалювати:
а) Неаполітанську затоку; б) гори Тибету; в) Ніагарський водоспад.
6. Чим пожертвувала героїня новели"Дари волхвів"заради кохання:
а) грошима; б) волоссям; в) годинником.
7. Як називався загадковий предмет, який продавався у чарівній крамниці:
а) "Зроби своїми руками"; б) "Чарівний гаманець"; в) "Купи й дивуй друзів".
8. Який єдиний добрий вчинок зробив Кандата:
а) пожалів павучка; б) допоміг бідній людині; в) врятував друга.
9. Хвора Джонсі рахувала листя:
а) клена; б) винограду; в) плюща.
10. Що Джип приніс додому з чарівної крамниці:
а) ляльку, що плаче, як жива; б) чарівний іграшковий меч; в) олов'яних солдатиків та живого кошеня.
11. За допомогою чого мав врятуватися Кандата:
а) срібної павутинки; б) міцного каната; в) довгої мотузки.
12. Що подарував Джім Янг своїй дружині :
а) набір гребінців; б) коштовну каблучку; в) браслет.
ІІ. СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ. Тести (3 бали)
1. Поштовхом до початку пошуків піратського скарбу героєм у новелі Е. А. По є знайдені:
а) карта; б) криптограма; в) заповіт; г) щоденник
2. «Спілка рудих» в однойменній новелі А. Конан Дойла була заснована:
а) як прикриття для пограбування банку; б) щоб видобувати золото з відходів виробництва; в) для культурно-просвітницької роботи; г) для розслідування резонансних злочинів
3. Образ із творів О. Генрі, побудований на основі антитези нікчема — герой,— це:
а) Берман; б) Сью; в) Джонсі; г) Джім.
4. Точки зору дорослого і дитини висвітлюються в новелі:
а) «Чарівна крамниця» Г. Уеллса; б) «Дари волхвів» О. Генрі;
в) «Останній листок» О. Генрі; г) «Золотий жук» Е. А. По.
5. Ідеєю новели Р. Акутагава «Павутинка» є:
а) уславлення сміливості, рішучості та відважності;
б) необхідність наполегливо йти до поставленої мети;
в) утвердження торжества моральної справедливості;
г) засудження жорстокості та обману
6. Твір Е. А. По «Золотий жук» названий так тому, що:
а) знайдений скарб піратів був великим зливком золота, відлитим у формі жука;
б) малюнок із зображенням золотого жука наштовхнув героя на думку про пошук скарбів піратів;
в) при ловитві золотого жука був знайдений шматок пергаменту із зашифрованим місцем скарбу;
г) золотий жук — це прикраса пані, яка розповіла героєві про скарб піратів і ймовірне місце його знаходження.
7. Пістрява стрічка в однойменній новелі А. Конан Дойла — це:
а) яскравий шарф вітчима; б) плямиста змія;
в) мотузка, якою огороджують місце пригоди, аварії; г) хвіст молодої тигриці
8. У новелі О. Генрі «Дари волхвів» гребінець і ланцюжок:
а) показали силу кохання; б) посварили героїв; в) познайомили героїв; г) стали предметом злочину
9. Коли Джип, малюк із новели Г. Уеллса «Чарівна крамниця», узяв продавця за палець, батько відчув:
а) тривогу; б) ревнощі; в) радість; г) задоволення
10. Співзвучним головній думці новели Р. Акутагава «Павутинка» є прислів’я:
а) сім раз відмір, а раз — відріж; б) любиш кататися, люби і санчата возити;
в) поспішиш — людей насмішиш; г) скільки вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться.
ІІІ. ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ. (4 бали) Установити відповідності.
|
А Рюноске Акутагава |
|
Б Герберт Уеллс |
|
В Конан Дойл |
|
Г О.Генрі |
|
Д Е.По |
|
|
|
|
|
А «Чарівна крамниця» |
|
Б «Останній листок» |
|
В «Павутинка» |
|
Г «Дари волхвів» |
1.Невеликий за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про незвичайну пригоду. |
А фентезі |
2. Різновид фантастичної літератури, заснований на використанні міфологічних і казкових мотивів. |
Б розповідач |
3.Вигадана автором особа, від імені якої в епічному творі зображено події та персонажів. |
В гіпербола |
4.Художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного героя, предмета чи явища. |
Г новела |
Короткі письмові відповіді на запитання.
4. Якими двома речами дуже пишалося подружжя Янг, герої новели О.Генрі «Дари волхвів»?
5. Які чарівні предмети побачив Джип у крамниці? (За тв. Г. Уеллса «Чарівна крамниця»).
6. Чому Кандата, герой новели Р. Агукагави «Павутинка», так і не зміг врятуватися?
7. Творам детективного жанру завжди притаманні....
8. Назвіть найвідоміших детективів у світовій літературі.
ІV. ВИСОКИЙ РІВЕНЬ. (2 бали) . Виконайте одне із завдань.
а) Напишіть твір-мініатюру на тему «Про що розповіли мені світові новели».
або
б) На прикладах прочитаних творів доведіть, що людяність і здатність відчувати чужий біль не залежать від статків і соціального стану людини.
( взято з посібника «Мій конспект» В.В.Паращич)
Початковий та середній рівні (по 0,5 бала за кожну правильну відповідь)
1. Поштовхом до початку пошуків піратського скарбу героєм у новелі Е. А. По є знайдені:
а) карта; б) криптограма;
в) заповіт; г) щоденник
2. «Спілка рудих» в однойменній новелі А. Конан Дойла була заснована:
а) як прикриття для пограбування банку;
б) щоб видобувати золото з відходів виробництва;
в) для культурно-просвітницької роботи;
г) для розслідування резонансних злочинів
3. Образ із творів О. Генрі, побудований на основі антитези нікчема — герой,— це:
а) Берман; б) Сью;
в) Джонсі; г) Джім.
4. Точки зору дорослого і дитини висвітлюються в новелі:
а) «Чарівна крамниця» Г. Уеллса; б) «Дари волхвів» О. Генрі;
в) «Останній листок» О. Генрі; г) «Золотий жук» Е. А. По.
5. Ідеєю новели Р. Акутагава «Павутинка» є:
а) уславлення сміливості, рішучості та відважності;
б) необхідність наполегливо йти до поставленої мети;
в) утвердження торжества моральної справедливості;
г) засудження жорстокості та обману
6. Твір Е. А. По «Золотий жук» названий так тому, що:
а) знайдений скарб піратів був великим зливком золота, відлитим у формі жука;
б) малюнок із зображенням золотого жука наштовхнув героя на думку про пошук скарбів піратів;
в) при ловитві золотого жука був знайдений шматок пергаменту із зашифрованим місцем скарбу;
г) золотий жук — це прикраса пані, яка розповіла героєві про скарб піратів і ймовірне місце його знаходження.
7. Пістрява стрічка в однойменній новелі А. Конан Дойла — це:
а) яскравий шарф вітчима;
б) плямиста змія;
в) мотузка, якою огороджують місце пригоди, аварії;
г) хвіст молодої тигриці
8. У новелі О. Генрі «Дари волхвів» гребінець і ланцюжок:
а) показали силу кохання; б) посварили героїв;
в) познайомили героїв; г) стали предметом злочину
9. Коли Джип, малюк із новели Г. Уеллса «Чарівна крамниця», узяв продавця за палець, батько відчув:
а) тривогу; б) ревнощі;
в) радість; г) задоволення
10. Співзвучним головній думці новели Р. Акутагава «Павутинка» є прислів’я:
а) сім раз відмір, а раз — відріж;
б) любиш кататися, люби і санчата возити;
в) поспішиш — людей насмішиш;
г) скільки вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться
Ключ: 1 — б); 2 — а); 3 — а); 4 — а); 5 — в), 6 — в); 7 — б); 8 — а); 9 — б); 10 — г) .
11. Продовжте речення.
«Оповідач у художньому творі — це...»
12. Продовжте речення.
«Розповідач у художньому творі — це...»
Достатній рівень (2 бали)
Високий рівень (4 бали)
1. Виконайте одне із завдань.
а) На прикладах прочитаних творів доведіть, що людяність і здатність відчувати чужий біль не залежать від статків і соціального стану людини.
б) Складіть діалог Вільяма Леграна та Шерлока Холмса про методи їхнього розслідування
в) на прикладах прочитаних творів доведіть, що письменники одними з найкращих людських почуттів вважають самовіддане кохання, співчуття та милосердя
г) Складіть діалог доктора Ватсона та Джупітера про свого господаря чи компаньйона та методи їхніх розслідувань