Cемінар для вчителів "Що таке суїцид?"

Про матеріал

Просвітницький семінар спрямований на обмеження поширення суїцидальних спроб серед підлітків, навчити вчителів, їх ефективному попередженню, ознайомилення з ознаками прояву суїцидальних явищ та їх видами; наскільки це явище може зачепити кожного. Для багатьох з вас в подальшій роботі стануть в нагоді поради щодо встановлення довіри з підлітком і класним керівником.

Перегляд файлу

Семінар для вчителів «Що таке суїцид»

 

Мета: розширити знання щодо такого поняття як «суїцид».

Обладнання: ноутбук, проектор, анкета, скринька з дзеркальцем.

План

  1. Вступне слово «Таємничо - чарівна хвилинка»
  2. Міні-опитування
  3. Інформаційне повідомлення «Ознаки суїциду серед дітей. «Групи ризику»
  4. Мозковий штурм «Що входить у поняття довіра між учнем та вчителем?»
  5. Інформаційне повідомлення «Поради щодо встановлення довіри між підлітком і класним керівником в кризовий стан для них»
  6.  Підсумок заняття. Вправа «Завершіть речення»

 

Хід роботи:

  1. Вступне слово «Таємничо - чарівна хвилинка»

У мене в руках чарівна скринька у якій найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, що це – зазирніть на дно скриньки, але є умова, - поки що не розповідати, кого він там побачив аж доти доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть до неї.

Ви бачили в чарівній скриньці себе. Людина – найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі.

Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя – написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя вірш «Ти знаєш, що ти Людина»:

  Ти знаєш, що ти Людина

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина.

Очі твої – одні

Більш тебе не буде,

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди, -

Добрі, ласкаві і злі

Сьогодні усе для тебе

Озера, гаї, степи

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба,

Гляди ж не проспи

Бот и на Землі – Людина,

І хочеш того, чи ні –

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

  1. Міні-опитування
  1.                  П. І. Б.
  2.                  Посада
  3.                  Я вважаю, що як класний керівник я…
  4.                  В своїй роботі я завжди дотримуюсь правила, що…
  5.                  Для успіху…
  1. Інформаційне повідомлення

«Ознаки суїциду серед дітей. «Групи ризику»

Суїцид – це навмисне позбавлення себе життя, спостерігається як у психічно здорових людей, так і при психічних захворюваннях, що протікають з депресією. У деяких випадках суїцид здійснюється одночасно двома близькими  особами (подвійний суїцид)[2. с. 9].

За даними Державного комітету статистики, за останні роки значно збільшилася кількість суїцидів серед підлітків та молоді, що навчається. Як стверджує статистика, Україна посідає одне з провідних місць у Європі за кількістю самогубств. За даними Державного комітету статистики на 100 тис. осіб припадає 22 самогубства. Смерть від суїциду посідає друге місце в Україні після природної смерті та смерті від зовнішніх причин.

Якщо для дітей 6-11 років самогубства не дуже характерні, то для підлітка 14-15 років діалог зі смертю – явище відоме. Адже підлітковий вік сам по собі означає символічне помирання дитинства і перехід людини на інший рівень розвитку. Однією з найважливіших причин самогубств у підлітків вважається відсутність впевненості, підвищений рівень тривожності, почуття неповноцінності, самотність. Звертається також увага на «шкільні проблеми», на роль дезадаптації в навчанні та праці, особливо у хлопчиків, на втрату контактів з товаришами. Суїциденти використовують різні способи позбавлення себе життя: повішання, отруєння чадним газом, поранення вогнепальною зброєю, отруєння, зокрема, через передозування лікарськими засобами, утоплення, самопоріз, стрибки з висоти тощо.

Знаючи про суїцидальні наміри, в деяких випадках можна запобігти суїцидам, ускладнюючи доступ до зазначених способів суїцидальної поведінки. Особливо необхідно звертати увагу на будь-які зміни в поведінці підлітка:

  •                   втрата інтересу до звичних видів діяльності;
  •                   раптове зниження успішності навчання;
  •                   незвичне зниження активності, нездатність до вольових зусиль;
  •                   погана поведінка в школі;
  •                   незрозумілі або часті зникнення з дому і прогули в школі;
  •                   інциденти із залученням правоохоронних органів, участь у правопорушеннях.

Серед дітей, які навчаються у школі існують діти «групи ризику», схильні до суїциду:

  1.                   Відмінники: до них всі пред’являють підвищені вимоги, а якщо вони не справляються із заданим «стандартом», то починають відчувати почуття незадовільності собою, яке потім може вилитися в депресивний стан. Також дуже часто діти з підвищеними розумовими здібностями опиняються поза групою однолітків, які їх не приймають.
  2.                   До другої групи ризику належать діти, які різко знижують успіхи у навчальній діяльності, природно викликаючи таким чином нерозуміння та обурення батьків і вчителів. У таких випадках необхідно, в першу чергу, з’ясувати і по можливості відсторонити причину зниження успішності, уникнути депресії.
  3.                   У третю групу входять діти, до яких пред’являють підвищені вимоги (наприклад вчитися тільки на високі бали), справитися з якими вони не можуть, тому що не мають певних навичок, вмінь та здібностей.
  4.                   Четверта група ризику складається з дітей з підвищеною тривожністю та схильністю до депресії. В основному, це діти, у яких були родові травми, діти правопівкульного розвитку і діти, в оточенні яких були випадки або спроби самогубства. Особливо потрібно звертати на них увагу в період гормонального дозрівання.

 

  1. Мозковий штурм

«Що входить у поняття довіра між учнем та вчителем?»

Наприклад:

- Постійна підтримка та допомога у складній для учня ситуації…

 

5. Інформаційне повідомлення «Поради щодо встановлення довіри між підлітком і класним керівником в кризовий стан для них»

1.Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте, не показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою.

2. Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати , що даний стан (проблеми) тимчасові і швидко пройдуть. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.

3. Поцікавтесь, що найбільше в даний час турбує підлітка.

4. Впевнено спілкуйтесь з підлітком. Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило в роботі з дітьми - не нашкодити.

5. Використовуйте слова - речення, які будуть сприяти встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.

6. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він унікальний як особистість і необхідний іншим. Кожна людина, незалежно від віку, може мати позитивну оцінку своїй діяльності.

7. Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього.

8. Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка [8. с. 10].

 

6. Підсумок заняття. Вправа «Завершіть речення»

Сьогодні на семінарі ми ознайомилися з ознаками прояву суїцидальних явищ та їх видами; наскільки це явище може зачепити кожного. Продовжте наступне речення самостійно, в залежності від того, що сьогодні вас зацікавило:

  • На сьогоднішньому семінарі я дізнався ….

Дуже хотілося б щоб настало «золоте століття», де не буде конфліктів, розчарувань, трагедій – всього того, що деколи штовхає людину до самогубства. Для багатьох з вас в подальшій роботі стануть в нагоді поради щодо встановлення довіри з підлітком і класним керівником.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку