Просвітницький семінар спрямований на обмеження поширення суїцидальних спроб серед підлітків, навчити вчителів, їх ефективному попередженню, ознайомилення з ознаками прояву суїцидальних явищ та їх видами; наскільки це явище може зачепити кожного. Для багатьох з вас в подальшій роботі стануть в нагоді поради щодо встановлення довіри з підлітком і класним керівником.
Семінар для вчителів «Що таке суїцид»
Мета: розширити знання щодо такого поняття як «суїцид».
Обладнання: ноутбук, проектор, анкета, скринька з дзеркальцем.
План
Хід роботи:
У мене в руках чарівна скринька у якій найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, що це – зазирніть на дно скриньки, але є умова, - поки що не розповідати, кого він там побачив аж доти доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть до неї.
Ви бачили в чарівній скриньці себе. Людина – найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі.
Відомий поет України В. Симоненко, який прожив життя – написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя вірш «Ти знаєш, що ти Людина»:
Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні
Більш тебе не буде,
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди, -
Добрі, ласкаві і злі
Сьогодні усе для тебе
Озера, гаї, степи
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба,
Гляди ж не проспи
Бот и на Землі – Людина,
І хочеш того, чи ні –
Усмішка твоя єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
«Ознаки суїциду серед дітей. «Групи ризику»
Суїцид – це навмисне позбавлення себе життя, спостерігається як у психічно здорових людей, так і при психічних захворюваннях, що протікають з депресією. У деяких випадках суїцид здійснюється одночасно двома близькими особами (подвійний суїцид)[2. с. 9].
За даними Державного комітету статистики, за останні роки значно збільшилася кількість суїцидів серед підлітків та молоді, що навчається. Як стверджує статистика, Україна посідає одне з провідних місць у Європі за кількістю самогубств. За даними Державного комітету статистики на 100 тис. осіб припадає 22 самогубства. Смерть від суїциду посідає друге місце в Україні після природної смерті та смерті від зовнішніх причин.
Якщо для дітей 6-11 років самогубства не дуже характерні, то для підлітка 14-15 років діалог зі смертю – явище відоме. Адже підлітковий вік сам по собі означає символічне помирання дитинства і перехід людини на інший рівень розвитку. Однією з найважливіших причин самогубств у підлітків вважається відсутність впевненості, підвищений рівень тривожності, почуття неповноцінності, самотність. Звертається також увага на «шкільні проблеми», на роль дезадаптації в навчанні та праці, особливо у хлопчиків, на втрату контактів з товаришами. Суїциденти використовують різні способи позбавлення себе життя: повішання, отруєння чадним газом, поранення вогнепальною зброєю, отруєння, зокрема, через передозування лікарськими засобами, утоплення, самопоріз, стрибки з висоти тощо.
Знаючи про суїцидальні наміри, в деяких випадках можна запобігти суїцидам, ускладнюючи доступ до зазначених способів суїцидальної поведінки. Особливо необхідно звертати увагу на будь-які зміни в поведінці підлітка:
Серед дітей, які навчаються у школі існують діти «групи ризику», схильні до суїциду:
«Що входить у поняття довіра між учнем та вчителем?»
Наприклад:
- Постійна підтримка та допомога у складній для учня ситуації…
5. Інформаційне повідомлення «Поради щодо встановлення довіри між підлітком і класним керівником в кризовий стан для них»
1.Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте, не показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою.
2. Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати , що даний стан (проблеми) тимчасові і швидко пройдуть. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.
3. Поцікавтесь, що найбільше в даний час турбує підлітка.
4. Впевнено спілкуйтесь з підлітком. Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило в роботі з дітьми - не нашкодити.
5. Використовуйте слова - речення, які будуть сприяти встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
6. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він унікальний як особистість і необхідний іншим. Кожна людина, незалежно від віку, може мати позитивну оцінку своїй діяльності.
7. Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього.
8. Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка [8. с. 10].
6. Підсумок заняття. Вправа «Завершіть речення»
Сьогодні на семінарі ми ознайомилися з ознаками прояву суїцидальних явищ та їх видами; наскільки це явище може зачепити кожного. Продовжте наступне речення самостійно, в залежності від того, що сьогодні вас зацікавило:
Дуже хотілося б щоб настало «золоте століття», де не буде конфліктів, розчарувань, трагедій – всього того, що деколи штовхає людину до самогубства. Для багатьох з вас в подальшій роботі стануть в нагоді поради щодо встановлення довіри з підлітком і класним керівником.