Урок позакласного читання в 3 класі
Тема. Чарівний світ природи
Мета : розширити читацький кругозір школярів, ознайомлюючи з творами про
природу, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати уміння бачити красу, уважно слухати, навички правильного свідомого читання; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, чуйність і доброту.
Обладнання : виставка книжок за темою; дитячі малюнки до творів; фото українських поетів, картки з написаними словами, мультфільм «Чому втекло кошеня», чистомовки, прислів' я.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель: - З давніх пір і по нині кажуть всі в Україні:
«Здоровенькі були!» Привітайтесь і ви.
Учні: Доброго ранку, в добрий час, вас вітає наш 3 клас!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Наш дивний світ – такий, як казка, тож бережи його, будь ласка.
- Прочитайте записану на дошці тему уроку. Перед вами павутинка зі складів. Поєднуючи їх, прочитайте слова, що стануть темою нашого уроку.
Ча ний світ
ди при рів ро
( Чарівний світ природи )
Любі діти! Сьогоднішня наша зустріч носить пізнавальний характер. Ми будемо читати твори про природу. І, сподіваюсь, ще більше переконаємось, що ми – часточка природи, і від знань про неї і бережливого ставлення залежить і наше щасливе життя.
Етап проектування
- Діти, що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Актуалізація читацького досвіду школярів.
1. Робота з виставкою книжок
- Чи відповідають темі представлені на виставці книжки?
- Книжки яких авторів представлені на виставці? Твори яких авторів ви вже читали?
- Які назви мають книжки? ( За завданням учителя учні вчаться самостійно визначати зовнішні показники змісту кожної книжки ( заголовок, автор, ілюстрації), вибирати потрібну книжку за окресленими показниками, співвідносити їх і на основі цього робити загальний висновок про тематику, зміст, характер, кількість уміщених у книжці творів).
2. Розгляд та короткий аналіз дитячих ілюстрацій до теми
3. Розчитування ( чистомовка)
Ло – ло – ло – я люблю своє село.Ка - ка - ка – це Капітанівка.
Іс – іс – іс – є в нас Чорний ліс. Бі-бі-бі – є і ставки голубі.
Ки–ки–ки – ми маленькі діточки. Емо – емо – емо – ми природу збережемо.
ІV. Активізація читацького мислення
Читання та обговорення творів по темі.
1. Вірш А. Костецький «Не хочу».
- До чого нас закликає автор?
- Що кожен з вас може зробити для збереження природи?
2. Розповідь вчителя про Лідію Компанієць та читання її поезій.
Народилася Лідія Компанієць у селі Новогригорівці Запорізької області. Її батьки працювали позмінно на залізниці, тому не могли приділяти дітям належної уваги. І Ліду та двох її братиків відвезли на виховання до бабусі в село Астраханку на Мелітопольщині. Мала Лідія дуже любила бабусину хату з вишиваними рушниками, з долівкою, встеленою запашними травами. Там дівчинка росла, там і пішла в школу. У десять років пробувала складати вірші і записувала їх у потаємний зошит. Старші брати Лідочки видавали домашній рукописний журнал. Вони з радістю вміщували туди сестриччині поезії. Вже тоді дівчинка мріяла працювати в газеті. Мрія Лідії Олександрівни здійснилась. Вона працювала в редакції різних газет. Писала вірші, оповідання, статті і навіть сценарії. За її сценаріями на Київський кіностудії імені О.Довженка поставлені фільми «Доля Марини», «Коли співають солов’ї », «Літа дівочі».
Л. Компанієць належить також сценарій мультфільму «Чому втекло кошеня».
Вірш «Бідолаха»
- Чому вірш має таку назву?
- Прочитайте, як дівчинка звертається до маленької пташки. З якою інтонацією ми будемо читати ці слова?
- Доведіть, що герой вірша любить і береже природу.
- Давайте разом спробуємо відгадати анаграми
РОВОНА ЦЯНИСИ ГОБЕЦЬРО РОКАСО ТЕЛДЯ ТІЛАСВКА
(Ворона синиця горобець сорока дятел ластівка)
- Яка пташка зайва в цьому рядочку? Чому?
- Молодці, а як ми з вами можемо допомогти цим пташкам взимку?
3.Гра «Склади прислів’я ».
На картках написані слова, з яких, розставивши у певному порядку, діти повинні скласти прислів’я і прочитати його.
багато Де там немає пташок, комашок.
Де багато пташок – там немає комашок
4. Гра «Хто більше?»
Учитель називає птаха, а діти повинні за його назвою пригадати лічилку, скоромовку, казку, пісеньку, народну прикмету тощо.
Качка – Українська народна казка «Кривенька качечка».
Сорока - Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок – сорок морок.
Журавель – Краще синиця в руці, ніж журавель в небі.
Українська народна казка «Лисиця та Журавель»
Гуси – Дикі гуси відлітають – кінець бабиного літа.
Вірш «У красу небачену, у казку»
Словесне малювання картин, які викликав цей вірш.
Робота над виразністю читання.
5. Читання віршів учнями.
6.Завдання на уважність.
- З яких віршів рядки? З’єднай.
а)Ми човном верталися в село
У ясну, безвітряну погоду… « Вмійте природу любити»
б)Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави. «Бідолаха»
в)Я взяла його до рук,
В нього серце – тук – тук – тук! «У красу небачену, у казку…»
Фізкультхвилинка.
Руки вгору! Погойдали – Це – дерева в лісі.
Опустили і стріпнули – Збив росичку вітер.
Руки в сторони, змахнули – Летимо, мов птахи,
Приземлились, відпочили – Руки – крила склали.
Ознайомлення дітей з поняттям «сценарій»
Сьогодні на уроці ви вже чули нове для вас слово «сценарій» - це літературний твір, за яким знімають фільми ( кіносценарій). А є ще сценарії, за якими ставлять спектаклі, проводять святкові заходи. ( Слово «сценарій» заздалегідь подається на дошці, діти кілька разів читають і промовляють його для кращого запам’ятовування).
7. Читання п’єси – казки «Лісовий народець» Анатолія Давидова.
а) Словникова робота.
Хащі – густий, непрохідний ліс.
Сопілочка – український народний духовий музичний інструмент з дерева або очерету, що має форму порожнистої трубочки з отворами.
Юннати – юні дослідники природи.
Розпач – почуття безнадії, відчай.
б)Роздуми над прочитаним
- Хто з персонажів вам сподобався? Чому?
- Як звали казкового хлопчика – лісовичка?
- Хто його помічники?
- Знайдіть опис лісових помічників.
- За допомогою чого він збирає своїх помічників?
- Хто прийшов у гості до лісовичка?
- Яку обіцянку дали юннати Озивайку?
- Що цікавого зі світу природи розповів автор?
- Чого навчає нас ця казка?
8. Читання п’єси – казки в особах
Визначення головної думки.
- Чого вчить нас казка?
- Чому потрібно берегти природу?
9. Гра « Встанови порядок подій.»
а) Петько Чебрець привів юннатів.
б) Будемо дбайливо охороняти ліс.
в) Давненько не збирав я своїх помічників.
10. Хорове читання вірша ( записаного на дошці )
Я зірвав квітку – І вона загинула.
Я спіймав метелика - І він умер у мене на долоньці,
І тоді я зрозумів, що торкнутися цієї краси
Можна тільки серцем.
- Що зрозумів хлопчик?
- Прочитати рядки вірша, де про це сказано.
На дошці вивішується «сонечко» з промінцями і хмарки навколо.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
1.Мозкова атака
- А зараз перевіримо свої знання у вікторні:
- Хто потрапив у біду в вірші Лідії Компанієць «Бідолаха»? ( Птах)
- Яке слово в темі нашого уроку закрила хмарка? ( Другом )
- Які птахи згадуються у вірші Лідії Компанієць «У красу небачену, у казку..» ( Гуси)
- Як називається літературний твір за яким знімають фільм? ( Сценарій )
- Як звали хлопчика – лісовичка з п’єси - казки Анатолія Давидова «Лісовий народець»?( Озивайко)
- Листя якого дерева вінчає голову казкового хлопчика – лісовичка ? (Дуба)
- Хто прийшов у гості до Озивайка? ( Юннати )
- Діти, давайте перерахуємо ті якості, якими наділена людина, яка любить і бережно ставиться до природи. ( Вчитель або діти записують ці якості на промінчиках: любов, доброта, ніжність, увага, співчуття, повага.)
-Які позитивні якості виховуються у вас під дією променів цього сонечка?
Ось і ми з вами зробили сьогодні відкриття, що в природі багато цікавого – поруч з нами. Треба тільки його побачити, почути, зрозуміти і берегти.
VІ. Підсумкова бесіда.
- Які твори про природу, про красу і дбайливе ставлення до природи вам найбільше сподобалися? Хто їх автори?
- Яка головна думка об’єднує ці твори?
Любов до природи виявляється не тільки в красивих словах, а і в красивих вчинках.
Вчитель. Пам’ятайте, любі діти,щоб сади у нас цвіли.
Щоб літали в чистім небі і лелеки, й журавлі,
Щоб пташки у нас співали,і дерева підростали,
Щоб земля була у квітах, -
Бережіть природу, діти!