Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня у прозі". Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Чарльза Діккенса, з історією створення повісті «Різдвяна пісня у прозі»; донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника; виховувати неприйняття байдужості та жорстокості, викликати бажання робити добро;

Перегляд файлу

Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

Мета:

  • ознайомити учнів з життям і творчістю Чарльза Діккенса, з історією  створення  повісті «Різдвяна пісня у прозі»;
  • навчати школярів стежити за авторською думкою у творі;
  • розвивати асоціативне мислення школярів, спостережливість, навички виразного читання, уміння слухати та робити висновки з прочитаного і почутого;
  • донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника;
  • виховувати неприйняття байдужості та жорстокості, викликати бажання робити добро;
  • виховувати  інтерес  до  вивчення  світової  літератури, любов та повагу до людей.

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, текст повісті, виставка творів письменника,

схема «Риси справжньої людини», презентація  «Різдвяна пісня у прозі», тлумачний словник.

Епіграфи:

 Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх — навіть у бідних та знедолених — таких людей, як вони самі.

                                                                                    Ч. Діккенс

Принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на найневдячніші обставини і тяжкі перепони.

                                                                                  Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань. (Слайд 1)

   1. Вступне слово вчителя з елементами бесіди. 

 Наша мандрівка сторінками літератури продовжується. Ми спостерігали за людиною та її моральним вдосконаленням на прикладі творів Жуль Верна Давайте пригадаємо, заради чого він творив, якою була мета його творчості?

   Серед рис людського характеру оберіть ті, які він звеличує в людині.  (Чесність, гід­ність, краса, повага, улесливість, байдужість, підлабузництво, боягузливість)

Так, справді, людина має нести світло. Це нелегко у нашому житті. Вона працює, метушиться, інколи страждає... Але існують особливі дні, коли лю­дина зупиняється, перехоплює дух, замислюється. Найчастіше цими днями є свята.

  • Якого свята ви очікуєте зараз? (Свято Миколая)
  • Чого ви від нього чекаєте? (Солодощів, здійснення мрій, гарних подарунків, відпочинку)
  • Після отриманих подарунків на свято Миколая, ми з нетерпінням очікуємо на наступні веселі та радісні свята – Різдва Христового та Нового року.
  • Очікуючи на незвичайну пригоду, перенесімось на крилах фантазії у засніжену Англію, а чому, ви дізнаєтесь пізніше...  
  • Що ви знаєте про Різдво? Коли відзначають Різдво ?
  • Як святкують Різдво у нас?
  • Які символи Різдва вам відомі?
  • Який настрій опановує вами, навіть коли ви просто розгля­даєте малюнки і слухаєте колядки?
  • Які християнські істини пов'язані з цим святом? (Це день, коли народився Спаситель, день, коли люди згадують про тих, хто потребує допомоги, день, коли всім прощають і ба­жають добра й миру)

Слово вчителя

Послухаймо повідомлення про те, як же святкують Різдво в різних країнах.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 1.Повідомлення теми та мети уроку (запис у зошити)

  Декілька хвилин тому, я вам запропонувала перенестися у засніжену Англію. Як ви думаєте чому?... Тема нашого уроку Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

    Ч. Діккенс – англійський письменник, який дуже любив свято Різдва Христового. Про це свято він говорив так:  «Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення...» (читання епіграфа №1) , а   своєю «Різдвяною піснею в прозі» впевнено довів, що  «Принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на що найневдячніші обставини і тяжкі перепони.» (читання епіграфа №2)

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

   1.Короткі біографічні відомості (учні презентують біографію Ч.Діккенса)

 

Слово вчителя

2.Міні-презентація  творчості Ч.Діккенса

Слово вчителя

   - Перед вами виставка книг, які написав Ч.Діккенс. Звичайно, ця виставка – не повний звіт про творчість письменника. Тут лише найвідоміші твори: «Пригоди Олівера Твіста» - розповідь про бідного хлопчика – сироту і його життя у великому місті; «Домбі і син» - роман про те, як слід розуміти батьківський обов’язок і як по-справжньому любити своїх дітей; «Різдвяна пісня у прозі», яку ми почнемо зараз вивчати, - повість про доброту і чуйність людини.

 

3.  Ознайомлення з історією написання  твору.

Коментар вчителя

       -У 40-ві роки ХІХ століття Діккенс видав дві різдвяні повісті: «Різдвяна пісня у прозі» та «Дзвони» (усього їх близько двох десятків). Виникнення цих повістей має свою історію. Якось 1843 року Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Він розкрив Діккенсу страшні факти про жахливі умови праці робітників і, зокрема, факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах.(Чарльз Діккенс знав про це з власного досвіду). Діккенс хотів написати памфлет – викривальний твір, проте передумав і написав

 «Будьте… як діти» - цей заклик Христа багато що важив для Діккенса.  «Я  вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне», - писав він. Переконатися в цьому ми зможемо, читаючи його «Різдвяну пісню в прозі». З нею він завітав у домівки англійців 1843 року і кожного наступного Різдва упродовж  п’яти років дарував чудові різдвяні казки.

         Різдво було найулюбленішим святом Ч.Діккенса, він щиро радів, коли в домівках панують веселощі й дружелюбність. Різдво, на його думку, повинно примирити всіх людей, установити мирні та доброзичливі відносини між ними. У цьому й полягає гуманістичний зміст повісті.

3. Словникова робота. 

- В темі уроку є нове для вас слово гуманізм. Можливо ви його вже чули?

- Зверніться до тлумачного словника і з’ясуйте його значення.

- Назвіть синоніми до слова гуманізм (людяність).

- Підберіть спільнокореневі слова (гуманіст, гуманний, гуманність)

Запис у зошити

Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

4. Слово вчителя

Напевне,  в житті кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. «Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри». І йшов він дорогою життя, «нехтуючи людським співчуттям».

Щоб розбудити душу такої людини, потрібне ДИВО. І Діккенс творить його… У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі та просторі, щоб віднайти своє людське СЕРЦЕ, тому що   Скрудж не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору…

 

5.  Робота з текстом твору.

   Виразне читання 1 строфи.

   Бесіда за змістом

  • Де відбуваються події?
  • Що ви можете сказати про головного героя твору – Скруджа?
  • Чому повість починається звісткою про те, що помер якийсь Марлей?
  • Як ви думаєте, чому Скрудж залишив Марлеєве ім'я на вивісці й відгукується на це ім'я?
  • Зайдіть у тексті й зачитайте авторську характеристику Скруджа.(Автор знайомить нас з цим персонажем поступово, щоб показати, що зовнішність його не просто неприємна, вона віддзеркалює його внутрішній стан.)
  • Чому Скрудж не звертав увагу на те, що навіть собаки сліпих ховалися від нього?
  • Як ви розумієте такі рядки: «Він зневажав усіх людей. Втішався, коли робив людям зле…»?
  • Знайдіть у тексті й зачитайте опис погоди напередодні Різдва. Як ви вважаєте, чому пейзаж саме такий?
  • Де перебуває Скрудж напередодні Різдва?
  • Як він ставиться до свого службовця?
  • Яка подія порушила загальний стан холоду, темряви?
  • Прочитайте діалог Скруджа з племінником. Охарактеризуйте ставлення до Різдва племінника та Скруджа.
  • Що приносить людині Різдво? З чиїми поглядами на свято Різдва збігаються погляди автора?
  • На що (кого) замахнувся Скрудж у своїй бездушності?
  • Чому Скрудж не відразу пішов додому?
  • З якою метою привид Марлея відвідав Скруджа?

 

6. Робота біля дошки

 РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ

«Асоціативне гроно»

Учня діляться  на дві групи. Діти із наданих слів обирають ті, з якими асоціюється Скрудж після прочитання І строфи.

 

  1. Робота з епіграфом

Проблемне запитання.

- Чому саме такі епіграфи до уроку обрав учитель? Їх зв'язок з І строфою «Різдвяної пісні…» ( Принцип Добра переможе… Марлеєва тінь не тільки налякала Скруджа, але дала йому можливість стати на шлях змін. У нього є ще шанс урятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей.)

 

 

ІV.  Підсумок уроку.

1. Інтерактивний метод  «Лови помилку»

1. Діккенс народився у заможній родині.

2. Пішов працювати вперше у 6 років.

3. Діккенс зневажав дітей, що змушені були працювати.

4. Перше місце роботи Діккенса — лондонська газета.

5. Письменник забув про родину, коли розбагатів.

6. Став популярним письменником після смерті.

7. Романи Діккенса трагічні.

8. Скруджем називають качура, що любить купатися в грошах.

9. Щасливою може бути тільки людина з достатком.

 

2. Доповни текст (записи в зошитах)

      Складіть із словосполучень зовнішній та внутрішній портрет Скруджа, додаючи до іменників прикметники з тексту (або на основі тексту).

       Скрудж: гріховодник … (старий), чоловік … (потайний, замкнений, самітній), обличчя … (старече), шкіра … (зморщена), ніс … (гачкуватий), голос… (крижаний скрипучий), серце … (кам’яне), душа …( холодна), характер… (скнарий, самотній).

3. Слово вчителя.

Зверніть увагу, що там, де Скрудж, повсюди холод, темрява, самотність, немає радощів, сміху. Скрудж не любить тепла, вогню (один з символів Різдва), та й саме Різдво, не любить людей… Які ж події трапляться з ним напередодні свята, у яке можуть відбуватися дива?.. Про це ви дізнаєтеся далі.

V. Домашнє завдання.

Переказувати про подорож Скруджа різдвяної ночі:

І група – від імені Духа Минулого Різдва;

ІІ група – від імені Духа Теперішнього Різдва;

ІІІ група – від імені Духа Майбутнього Різдва

docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
4739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку