Члени речення та частини мови

Про матеріал
Авторські віршовані казки для використання на уроках української мови в 5 – 7 класах загальноосвітніх навчальних закладів, метою яких є викликати інтерес до вивчення мовних тем під час дистанційного навчання, зокрема про члени речення і частини мови. Використання запропонованого матеріалу допоможе в нестандартній формі пояснити програмовий матеріал, сприяти розвиткові образного мислення учасників освітнього процесу, налаштувати на позитивний настрій, а все це сприятиме ДІЄВІЙ освіті.
Перегляд файлу

КАЗКОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП

( АВТОРСЬКІ ВІРШОВАНІ КАЗКИ НА  ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ-СЛОВЕСНИКУ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)

                                              КАЗКА ПРО ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

П’ятикласникам – привіт!

Як відпочиваєте?

Про зарядку для розуму

C:\Users\1111\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Image0009.bmpВи не забуваєте?

А щоб краще зрозуміли,

Казку я вам розповім.

Ну, то як ? Всі зручно сіли?

Тож мерщій до знань вершин!

*****

У мовній диво-країні (Синтаксисом її звати)

Щось незнане і тривожне стало відбуватись.

Прийшов ПІДМЕТ із роботи,

Сам до себе: « Хто ти? Що ти?

Щось засмучений я дуже

 І став кволим та  байдужим».

Чує: хтось на кухні чхнув,

C:\Users\1111\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Image0010.bmpДалі й гірше – кашлянув!

Бачить – ПРИСУДОК сидить:

«Що з ним робиться? – скажіть!

Хто такий? І що він є?

Чай з малиною вже п’є?

Може, вірус? ЩО РОБИТИ?

Треба дім свій зачинити!

Руки з милом вимивати,                                             Мал. А.Мицюк

І все  дезінфікувати!»

C:\Users\1111\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Image0008.bmpМеседж шле ДОДАТКУ він:

«Ти дізнайсь: Кого? Чого?

Нам усім остерігатись,

Кому? Чому? Треба звітуватись,

І кого? Що? Будемо приймати?

І ким? І чим? Будем лікуватись?                                                  Мал. А.Мицюк

І на кому? Чи на чому? Треба залишатись???»                     

А ДОДАТОК – лікар-ас,

В нього присуд є один:

  • Оголошую якраз тритижневий карантин!

Вже  ОЗНАЧЕННЯ в Фейсбу́ці

Пише: « Який вірус? Я в розпуці!

Яка? Яке? Які симптоми? 

Чи сидіти мені вдома?

Чий? Чия? Чиє? Чиї?

Котрий? Котра? Котре? Котрі?

Заїкатись починаю! Розкажіть про все! Благаю!»

C:\Users\1111\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Image0007.bmpТут ОБСТАВИНА з’явилась,

В Instagram (і) засвітилась.

І ДОДАТОК пише їй:

« Ти в нас слідчий дуже вправний,

Тож секунди не гай марно,

Все про вірус взнать зумій:

Як? Коли? З якого часу?                                             Мал. А.Мицюк

Звідки вітер дме у маси?

В який спосіб лікуватись?

Де ми будем зустрічатись?

І чому? Чому??? Навіщо

Нам хвороба ця невтішна?

За умови ми якої будемо усі здорові?»

C:\Users\1111\Desktop\IMG_0298.JPG*****

А щоб всім у тій країні,

На планеті й в Україні

Вірус COVID подолати,

Правила потрібно знати:

*Руки з милом треба мити,

*В місця людні не ходити,                            Мал. Н.Клійчук

*Обмежитись в спілкуванні,

*В дім – вологе прибирання!

*І провітрювання часте –

Згинуть віруси й напасті!

Члени речення вивчайте,

Всі питання пам’ятайте.

БУДЬМО Ж , ДРУЗІ, ВСІ ЗДОРОВІ

В ДЕНЬ ВЕСНЯНИЙ, ДЕНЬ ЧУДОВИЙ!

 

 

 

 

 

КАЗКА ПРО ЧАСТИНИ МОВИ

( для семикласників і не тільки)

Морфологія – країна,

В якій дружно, воєдино

Частини мови проживали,

На Мовнім полі працювали.

ІМЕННИК разом з ДІЄСЛОВОМ

 там правили. А ще Міністрів була Рада:

ПРИКМЕТНИК всім давав поради,

Яким? Чиїм потрібно бути,

Ознаку, якість не забути.

ЧИСЛІВНИК  гроші рахував,

ПРИСЛІВНИК лад навкруг тримав –

Як, де, коли – усе він знав.

ЗАЙМЕННИК спікером був в Раді,

Замість Іменника він радо

Осіб й предмети називав,

Числівнику допомагав

І у фінансових він справах:

Котрий і скільки? Не лукавив,

З Прикметником уклав угоди,

Який той курс? Чи є вигода

Інвесторам у цій країні

Від інвестицій капіталів

У виконання мовних правил?                                      

У праці їм допомагали

Службові три частини мови,

Хоч значення вони не мали,

І членами не виступали,

Питань ніяких теж не знали,

Але трудилися чудово!

ПРИЙМЕННИК  в непрямих відмінках

Іменники до слів єднав,

До його послуг ще й Займенник

Щоразу в реченнях звертавсь.

СПОЛУЧНИК  рух любив шалений,

Усі дороги сполучав

У реченнях складних, між їх частинами,

Збирав ще й однорідні члени

В міцні поєднання – родини.

А ЧАСТКА  в області культури

Відповідала за структуру

І формування дієслів –

 Умовних, наказових.

Різних відтінків надавала

У речення. Інколи й кричала:

«НІ! Ні! Нічого я  НЕ знаю

І заперечень не приймаю!»

В хатинці жив одноосібно

Завжди вразливий, емоційний

Пан ВИГУК. Жив собі, як вмів,

Наслідував і плескіт хвилі,

Й ранкові звуки полохливі,

І спів шпака, і шепіт трав,

У хованки з відлунням грав.

***

Отак жили всі у клопотах,

Ходили дружно на роботу,

Усі дотримувалися правил,

Ніхто ще жодне не проґавив.

Та якось вранці, у неділю

Іменник глянув у смартфон –

Там на дисплеї засвітилось:

« SOS! Небезпека! Це – ДРАКОН!

Дракон жахливий! - Бережіться!-

По світу науковім мчить!

Ховайтесь швидше! Стережіться,

Бо вас ніхто не захистить!

Вже Пунктуацію він вразив,

Фонетика он теж злягла,

І не боїться він наказів…

Дракон цей Жовтий –  вірус зла!»

…Завмер на хвильку. Протер очі

І кличе всіх він на нараду.

Проте неділя… Неохоче

Частини мови йшли до Ради.

 

 

Не усвідомили загрози,

Яку приніс той злий Дракон,

Та Дієслово вмить, одразу

Такий серйозний взяло тон:

«Наказую усім частинам,

Всім міністерствам у країні

Тримати міцно оборону,

Щоб збити з ворога корону!

Усім сидіти тихо вдома,

Ходити в масках. Заборона

Словам у натовпи збиратись!

І вулицями не тинятись!

Тоді Дракон від нас відступить,

Від злості хай самого скрутить,

Зачахне, згине ворог клятий!

Ми зможем лихо це здолати!»

Схопились всі частини мови:

«Послухаймося ж Дієслова!»

Прислівник крикнув: « Все зрозуміло

Ти  розказав!» За ним Іменник

Надрукував мерщій наказ,

Прикметник невідкладно, враз

Його поширив в Інтернеті,

Числівник рахував буклети

Про захист. Інструкції свої одразу

Оперативно надавав

Займенник. Слухалась і Частка

(Хоч це траплялося нечасто!),

Кордон Сполучник захищав,

А на дорогах всіх Прийменник

Рух транспорту регулював.

Лиш тільки Вигук зажурився,

Старою шубою укрився –

Все тільки: «Ох! Ой леле! Ах!

Ой, що ж це буде?! Просто жах!»

***

В той час Дракон з’явився з неба:

C:\Users\1111\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Image0013.bmp«Щось тут не так… Щось крутить в носі!

Слабіють м’язи… Ой, не треба

Мене водою, - слізно просить, -

Ні антисептиком, ні милом!                      

Ой лихо! Відпадають крила!

Я тану… Никну… Я згораю!...»

Так зник Дракон у Мовнім краю…                            Мал. Н.Клійчук

***                                                                               

Чи зрозумів ти, що робити,

Щоби здоровим далі жити?

Дотримуйсь правил цих безпеки,

І полетить Дракон далеко!!!

 

 

docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку