КАЗКОВИЙ КАЛЕЙДОСКОП
( АВТОРСЬКІ ВІРШОВАНІ КАЗКИ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ-СЛОВЕСНИКУ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ)
КАЗКА ПРО ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
П’ятикласникам – привіт!
Як відпочиваєте?
Про зарядку для розуму
Ви не забуваєте?
А щоб краще зрозуміли,
Казку я вам розповім.
Ну, то як ? Всі зручно сіли?
Тож мерщій до знань вершин!
*****
У мовній диво-країні (Синтаксисом її звати)
Щось незнане і тривожне стало відбуватись.
Прийшов ПІДМЕТ із роботи,
Сам до себе: « Хто ти? Що ти?
Щось засмучений я дуже
І став кволим та байдужим».
Чує: хтось на кухні чхнув,
Далі й гірше – кашлянув!
Бачить – ПРИСУДОК сидить:
«Що з ним робиться? – скажіть!
Хто такий? І що він є?
Чай з малиною вже п’є?
Може, вірус? ЩО РОБИТИ?
Треба дім свій зачинити!
Руки з милом вимивати, Мал. А.Мицюк
І все дезінфікувати!»
Меседж шле ДОДАТКУ він:
«Ти дізнайсь: Кого? Чого?
Нам усім остерігатись,
Кому? Чому? Треба звітуватись,
І кого? Що? Будемо приймати?
І ким? І чим? Будем лікуватись? Мал. А.Мицюк
І на кому? Чи на чому? Треба залишатись???»
А ДОДАТОК – лікар-ас,
В нього присуд є один:
Вже ОЗНАЧЕННЯ в Фейсбу́ці
Пише: « Який вірус? Я в розпуці!
Яка? Яке? Які симптоми?
Чи сидіти мені вдома?
Чий? Чия? Чиє? Чиї?
Котрий? Котра? Котре? Котрі?
Заїкатись починаю! Розкажіть про все! Благаю!»
Тут ОБСТАВИНА з’явилась,
В Instagram (і) засвітилась.
І ДОДАТОК пише їй:
« Ти в нас слідчий дуже вправний,
Тож секунди не гай марно,
Все про вірус взнать зумій:
Як? Коли? З якого часу? Мал. А.Мицюк
Звідки вітер дме у маси?
В який спосіб лікуватись?
Де ми будем зустрічатись?
І чому? Чому??? Навіщо
Нам хвороба ця невтішна?
За умови ми якої будемо усі здорові?»
*****
А щоб всім у тій країні,
На планеті й в Україні
Вірус COVID подолати,
Правила потрібно знати:
*Руки з милом треба мити,
*В місця людні не ходити, Мал. Н.Клійчук
*Обмежитись в спілкуванні,
*В дім – вологе прибирання!
*І провітрювання часте –
Згинуть віруси й напасті!
Члени речення вивчайте,
Всі питання пам’ятайте.
БУДЬМО Ж , ДРУЗІ, ВСІ ЗДОРОВІ
В ДЕНЬ ВЕСНЯНИЙ, ДЕНЬ ЧУДОВИЙ!
КАЗКА ПРО ЧАСТИНИ МОВИ
( для семикласників і не тільки)
Морфологія – країна,
В якій дружно, воєдино
Частини мови проживали,
На Мовнім полі працювали.
ІМЕННИК разом з ДІЄСЛОВОМ
там правили. А ще Міністрів була Рада:
ПРИКМЕТНИК всім давав поради,
Яким? Чиїм потрібно бути,
Ознаку, якість не забути.
ЧИСЛІВНИК гроші рахував,
ПРИСЛІВНИК лад навкруг тримав –
Як, де, коли – усе він знав.
ЗАЙМЕННИК спікером був в Раді,
Замість Іменника він радо
Осіб й предмети називав,
Числівнику допомагав
І у фінансових він справах:
Котрий і скільки? Не лукавив,
З Прикметником уклав угоди,
Який той курс? Чи є вигода
Інвесторам у цій країні
Від інвестицій капіталів
У виконання мовних правил?
У праці їм допомагали
Службові три частини мови,
Хоч значення вони не мали,
І членами не виступали,
Питань ніяких теж не знали,
Але трудилися чудово!
ПРИЙМЕННИК в непрямих відмінках
Іменники до слів єднав,
До його послуг ще й Займенник
Щоразу в реченнях звертавсь.
СПОЛУЧНИК рух любив шалений,
Усі дороги сполучав
У реченнях складних, між їх частинами,
Збирав ще й однорідні члени
В міцні поєднання – родини.
А ЧАСТКА в області культури
Відповідала за структуру
І формування дієслів –
Умовних, наказових.
Різних відтінків надавала
У речення. Інколи й кричала:
«НІ! Ні! Нічого я НЕ знаю
І заперечень не приймаю!»
В хатинці жив одноосібно
Завжди вразливий, емоційний
Пан ВИГУК. Жив собі, як вмів,
Наслідував і плескіт хвилі,
Й ранкові звуки полохливі,
І спів шпака, і шепіт трав,
У хованки з відлунням грав.
***
Отак жили всі у клопотах,
Ходили дружно на роботу,
Усі дотримувалися правил,
Ніхто ще жодне не проґавив.
Та якось вранці, у неділю
Іменник глянув у смартфон –
Там на дисплеї засвітилось:
« SOS! Небезпека! Це – ДРАКОН!
Дракон жахливий! - Бережіться!-
По світу науковім мчить!
Ховайтесь швидше! Стережіться,
Бо вас ніхто не захистить!
Вже Пунктуацію він вразив,
Фонетика он теж злягла,
І не боїться він наказів…
Дракон цей Жовтий – вірус зла!»
…Завмер на хвильку. Протер очі
І кличе всіх він на нараду.
Проте неділя… Неохоче
Частини мови йшли до Ради.
Не усвідомили загрози,
Яку приніс той злий Дракон,
Та Дієслово вмить, одразу
Такий серйозний взяло тон:
«Наказую усім частинам,
Всім міністерствам у країні
Тримати міцно оборону,
Щоб збити з ворога корону!
Усім сидіти тихо вдома,
Ходити в масках. Заборона
Словам у натовпи збиратись!
І вулицями не тинятись!
Тоді Дракон від нас відступить,
Від злості хай самого скрутить,
Зачахне, згине ворог клятий!
Ми зможем лихо це здолати!»
Схопились всі частини мови:
«Послухаймося ж Дієслова!»
Прислівник крикнув: « Все зрозуміло
Ти розказав!» За ним Іменник
Надрукував мерщій наказ,
Прикметник невідкладно, враз
Його поширив в Інтернеті,
Числівник рахував буклети
Про захист. Інструкції свої одразу
Оперативно надавав
Займенник. Слухалась і Частка
(Хоч це траплялося нечасто!),
Кордон Сполучник захищав,
А на дорогах всіх Прийменник
Рух транспорту регулював.
Лиш тільки Вигук зажурився,
Старою шубою укрився –
Все тільки: «Ох! Ой леле! Ах!
Ой, що ж це буде?! Просто жах!»
***
В той час Дракон з’явився з неба:
«Щось тут не так… Щось крутить в носі!
Слабіють м’язи… Ой, не треба
Мене водою, - слізно просить, -
Ні антисептиком, ні милом!
Ой лихо! Відпадають крила!
Я тану… Никну… Я згораю!...»
Так зник Дракон у Мовнім краю… Мал. Н.Клійчук
***
Чи зрозумів ти, що робити,
Щоби здоровим далі жити?
Дотримуйсь правил цих безпеки,
І полетить Дракон далеко!!!