Тема. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел.
Мета: повторити, систематизувати і поглибити знання учнів про десяткову систему числення; ввести поняття класу та розряду числа; відпрацювати навички дотримування правил читання і запису натуральних чисел.
Тип уроку: повторення і систематизація знань і вмінь учнів.
Обладнання: таблиця «Класи і розряди натуральних чисел».
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань
Усні вправи
0; 273; ; 3587; ; 1.
а) 2, 4, 6, 8, ...; б) 1, 3, 5, 7, ...; в) 1, 10, 100, 1000, ...; г) 1, 2, 4, 8, ....
II. Повторення і систематизація знань
Звичайно, записувати і читати числа учні повинні навчитися в початковій школі. В п'ятому класі треба лише повторити, закріпити і поглибити ці знання. Це можна зробити так.
Учитель пропонує класу виконати завдання і відповісти на запитання.
Правильно, дві одиниці третього розряду. Число 233 — трицифрове. А які одиниці найвищого розряду в чотирицифровому числі? Правильно, одиниці четвертого розряду.
Хто пригадає, скільки розрядів має один клас? Які ви знаєте класи?
На цьому уроці доцільно буде використати таблицю класів і розрядів (див. табл.), у нижній частині якої є прорізи для вставлення «цифр», а також демонстраційну рахівницю.
Числа, розряди і класи |
|||||||||||
Клас мільярдів |
Клас мільйонів |
Клас тисяч |
Клас одиниць |
||||||||
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
|
|
1 |
9 |
3 |
5 |
8 |
4 |
4 |
7 |
0 |
2 |
На цьому уроці можна познайомити учнів з назвами великих чисел (див. перший форзац підручника), але примушувати запам'ятовувати ці назви не треба.
Під час повторення нумерації треба показати учням, який великий мільйон. Для цього можна їм запропонувати обчислити, якою завтовшки була б книга в мільйон сторінок (близько 50 метрів).
Цікаво, що мільйон людей, вишикуваних в один ряд пліч-о-пліч, розтягнулися б на 250 км, мільйон днів становлять більше 27 століть; від початку нашої ери не пройшло ще мільйон днів.
III. Відпрацювання навичок
Усні вправи
(Примітка: після виконання цього завдання треба ще раз зауважити, що перша цифра числа обов'язково відмінна від цифри 0.)
Вправи для запису в зошити
№№ 23; 25; 26; 28. (Ще раз звертаємо увагу на можливість використання таблиці для розв'язання вправ на десятковий запис числа.)
IV. Підсумок уроку
Запитання до класу (№ 19; 20; 21)
V. Домашнє завдання
п. 2, №№ 19-21 (усно); № 24; 27; 29 (письмово).