Єрмакова М.Ю.
Цікавий шлях до
рідної мови
Тестові завдання різних типів
Українська мова
Профіль українська філологія
10-11 клас
Кременівка 2018
Єрмакова М.Ю.
Цікавий шлях до рідної мови: тестові завдання різних типів. – Кременівка, 2018. – 34 с.
Збірка складається з тестів відкритого і закритого типів, тестів на послідовність та співвідносність, ситуативних тестів із відповідями з української мови профільний рівень (профіль українська філологія) для 10-11 класу шкіл національних меншин з російською мовою навчання. Вона розрахована на вчителів, які намагаються урізноманітнити форми роботи на уроці і зробити його цікавим. Завдяки наявності питань та відповідей, вона доступна турботливим батькам, які б хотіли допомогти своїм дітям засвоїти і закріпити шкільний матеріал.
Це видання, завдяки своїй доступності, також буде корисним дітям, яким подобається вивчення української мови, для самостійної перевірки власних знань.
Українська мова 10 клас
Контрольна робота з теми «Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні. З історії розвитку української мови»
(комунікативна, когнітивна, мисле творча, кумулятивна, естетична, експресивна).
За вуглом мій дім. Поступити у вуз. Будинок з усіма зручностями. Музей під відкритим небом. Запалення десен. ( За рогом мій дім. Вступити до вузу. Комфортабельний будинок. Музей просто неба. Запалення ясен).
Українська, російська, білоруська мови належать до
А) романської групи;
Б) германської групи;
В) слов’янської групи східної підгрупи;
Г) слов’янської групи західної підгрупи.
(Урочистість, ввічливість, офіційність, інтимність, фамільярність, інтимно-ласкавий, гумор, сатира тощо).
Назвіть види письма в період Київської Русі:
А) устав, на півустав, скоропис;
Б) кирилиця, глаголиця;
В) кирилиця, глаголиця, латиниця;
Г) кириличні букви, друкарський шрифт.
Українська мова 10 клас
Контрольна робота з теми «Українська орфоепія, графіка, орфографія»
І рівень. Завдання 1-14 мають по 4-5 варіантів відповідей, з яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь і напишіть букву, яка їй відповідає ( 7 б.).
А ненька, більмо, полька, льодяник
Б щодня, щука, пращур, щур
В ковила, пів-Європи, місячник, щирість
Г молитва, ночви, угіддя, сміється
Д їзда, їстівний, ікло, ікра.
А Марина й Остап, пам'ять і серце, квітли й одцвітали, війна і мир
Б троянди й виноград, купив і подарував, дощ і сніг, ручки й олівці
В здав і забув, помідори й огірки, жоржини й айстри, прийшов і побачив
Г фрукти й овочі, Арктика й Антарктида, інститути й університети, батьки й діти
Д Ольга і Андрій, пам'ять й серце, на траві і квітах, на імення Стас.
А пом…рати, виб…ру, зап…рати, заб…рати
Б вист…лю, виб…ру, вип…ру, вит…ру
В об…рати, ст….лити, вист….лити, зат…рти
Г вм…р, вм…рати, об…ру, обп…ртися
Д вист…лю, заб…ру, завм…р, завм…раю.
А обласний, пестливий, якісний, очисний
Б ненависний, жалісний, гіганський, тижня
В парламентський, хруснути, яхтсмен, солдатський
Г захисник, буревісник, скатерка, шістнадцять
Д тиснути, беззахисний, пестливий, шістсот.
А пр…зирство, пр…гнічувати, пр….вабливий
Б пр..готуватися, пр….грозити, пр…грунтовий, пр….мудрість
В пр…гощати, пр….гріти, пр….комічний
Г пр…дбати, пр…дворний, пр….боркувати, пр…міювати
Д пр…стиж, пр….свтлий, пр….м’єр-міністр пр….святий.
А сумлін…ий, свщен…ий, від…зеркалений, військ…омат
Б причин…ий, солов’їн…ий, буквен…ий, дан…ий
В від…ячити, нагороджен…ий, солом’ян…ий, солов’їн…ий
Г священ…ик, без…астережний, підметен…ий, страйк…ом
Д без…захисний, качин…ий, під…авати, корон…ий.
А авто/механік, лікар/ендокринолог, льотчик/космонавт
Б сон/трава, лісо/степ, південно/західний, фізико/математичний
В лікар/хірург, прес/секретар, інженер/механік
Г пів/олівця, земле/коп, гамма/промені
Д пів/Африки, життя/буття, відео/телефон.
А гра-йся, ві-джити, низь-ко, нау-ка
Б під-жак, мовоз-навство, за-клик, край-ній
В бі-ологія, бай-ка, под-зьобати, зац-вілий
Г ака-демія, зай-чик, га-йок, Яро-слав
Д осіннь-ого, шістнад-цять, далекос-хідний, війсь-ккомат.
А інтер..єр, під..юджувати, порт..єра, првд,.явник
Б роз..ятрити, інтерв'ю, возз..єднання, багр..яний
В подвір..я, транс.європейський, ін..єкція
Г п..юре, шерст..ю, Г..юго, дез.інфекція
Д цв..яшок, прем..єр, моркв, .яний, посв.лта.
А сумлін..ий, священ..ий, від…зеркалений, військ…омат
Б причин..ий, солов'їн...ий, буквен..ий, дан..ий
В від..ячити, нагороджен..ий, солом'ян..ий,
солов'їн..ий
Г священ..ик, без…астережний,
підметен..ий, страйк...ом
Д без…ахисний, качин..ий, під..авати,
корон..ий.
А пр…зидія, пр...красний, пр….велебний,
пр…святити
Б пр..азовський, пр….близно,
пр..крашати, пр….землитися
В пр..краса, пр..права, пр…зирство,
пр…стол
Г пр….фронтовий, пр..бій, пр….подобний,
пр...блудний
Д пр….смерковий, пр….співувати, пр...старкуватий, пр…завзятий.
А Львівська область, ліцей імені Героїв
Круг, Вічний вогонь, Західний
Сибір
Б вулиця Леся Курбаса, бальзаківський вік,
Перша світова війна,
Нюрнберзький
процес
В Князівство Монако, Південно-
Африканська Республіка, Великий
Каменяр,
науково-технічна революція
Г республіка Куба, Нобелівська Премія, Течія Гольфстрім, орден Княгині Ольги.
А аксесуар, альтернатива, апокаліпсис, асиміляція
Б конвеєр, нюанс, Балтика, вестибюль
В Лавуазьє, Мадрид, Кіпр, Крит
Г діадема, атеїзм, Корсика, парашут
Д ілюзія, Паріж, дієз, пацієнт.
А ван..а, Казанов..а, кілограм.., тер..оризм
Б брут..о, ват.., ак..умулятор
В Шил..ер, віл..а, комісія, нер..аціональний
Г Дік..енс, ірраціональний, Одіс.ея, інтел..ект
Д кристал..ічний, касета, кор..ектор, режисер.
Українська мова 10 клас
Контрольна робота з теми
«Лексикологія української мови
як учення про лексичний склад»
І. Тести. Оберіть правильний варіант. (3 б.).
1. Омоніми — це...
А) Слова, які вживаються з одним значенням.
Б) Слова, які збігаються у звучанні ц на письмі, але мають різні, не пов'язані між собою значення.
В) Слова, які мають близький, але не тотожний, звуковий склад.
Г) Слова, що відрізняються звуковим складом, але називають одне поняття з різними відтінками значень.
2. Варваризми — це...
А) Слова, що називають предмети, поняття, характерні для побуту, господарства певної місцевості.
Б) Слова чи сполуки, використані мовою в певний період для позначення нового або вже наявного поняття або в новому значенні.
В) Слова, які повністю або частково перекладені з інших мов.
Г ) Іншомовні слова, які вживаються в українському тексті, але не засвоєні українською мовою.
3. Подані нижче слова — це...
Провидець, пророк, провісник, віщун, ясновидець.
А) Синоніми.
Б) Антоніми.
В) Омоніми.
Г) Пароніми.
4. Вкажіть рядок, у якому всі слова належать до споконвічно української лексики.
А) Злочинець, газівник, мати, голова, білка.
Б) Хліб, дядько, чорний, чотири, супермаркет.
В) Гай, вирій, я, снайпер, аеропорт.
Г) Батьківщина, козацтво, чотири, сорочка, криниця.
5. Укажіть речення, у якому наявна застаріла лексика.
А) Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед земного листя
(Б. Грінченко).
Б) Але ще раніше, ніж вишні, починали цвісти в Лук'янівці черешні
(О. Левада).
В) Його устами немовля глаголить. (Б. Олійник).
Г) Він ішов бездонною дорогою, і перед ним, і з боків поступово виростав вечір: розплавлені прижухлі тони темнішали, підмальовуючись то рожевим, то тремтячо-зеленим, і вже одна барва горіла над іншою, розписуючи баню над полем обвугленими кольорами, і дихання комбайна долинало ніби з води (Є. Гуцало).
6. До якого шару лексики належать слова чадо, живіт, перст,
лицидій?
А) Архаїзми.
Б) Історизми.
В) Неологізми.
Г ) Варваризми.
ІІ.
Перо, світи, за дачу, замок.
Убогість – (багатство).
Симпатія – (антипатія).
Праворуч – (ліворуч).
Занепад – (процвітання, розцвіт).
Рабство – (воля, свобода).
Се ля ві – ( таке життя).
Архаїзм – ( застаріле слово).
Абітурієнт – ( той, хто вступає до вузу).
Шерше ля фам – (шукайте жінку).
Тет-а-тет – (віч-на-віч, наодинці).
Хепі енд – (щасливий кінець).
Лексика української мови
Загальновживана |
Лексика обмеженого вжитку |
||
|
Професіоналізми |
Діалектизми |
Жаргонізми та арготизми |
|
|
|
|
Хлібороб, сонце, баранка, пахан, череда, файна, шмон, реактор, сосна, сапер, вода, центрифуга, механіка, море, плай, логарифм, училка, ширмач, бетонувати, асептика, кобеняк, лантух, град, майстерня, вивірка, пупінок, чувак, бахили, вагонетка, вуйко.
ІІІ. Напишіть твір-мініатюру від першої особи на тему: «Козацька доба» використовуючи історизми та архаїзми ( 4 б.).
11 клас Українська мова
Контрольна робота з теми
«Фразеологія. Українська лексикографія. Словотвір»
Зрада
Ми часто, читаючи книжки та дивлячись телевізор, зустрічаємося з поняттям зрада. Зрада – це порушення вірності стосовно кого-небудь…
10 клас Українська мова
Контрольна робота з теми «Іменник»
Комбіновані завдання
Тести закритого типу ( по 0,25 б за кожну відповідь)
А Загальна назва.
Б Власна назва.
В Істота.
Г Диалектизм.
А Конкретний іменник.
Б Абстрактний іменник.
В Збірний іменник.
Г Речовинний іменник.
А Множина.
Б Однина.
В Тільки множина.
Г Тільки однина.
А Називний відмінок
Б Знахвдний відмінок.
В Кличний відмінок.
Г Місцевий відмінок.
А Множина.
Б Однина.
В Тільки множина.
Г Тільки однина.
А Жіночий рід.
Б Чоловічий рід.
В Середній рід.
Г Спільний рід.
А Жіночий рід.
Б Чоловічий рід.
В Середній рід.
Г Спільний рід.
А Ательє, купе, меню, республіка, рагу.
Б Попурі, величина, депо, бюро, інтерв'ю.
В Кіно, метро, драже, какаду, озеро, журі.
Г Таксі, кліше, леді, кенгуру.
А Тверда група.
Б М'яка група.
В Мішана група. '
Г Групи немає.
А Перша відміна.
Б Друга відміна.
В Третя відміна.
Г Четверта відміна.
А Душою.
Б Душію.
В Душєю.
Г Душею.
А Сину – синові, гостю – гостеві.
Б Хліва, бункера, поверху, чагарняка.
В Вівторка, жовтня, кілограма, літра, радіуса.
Г Нарису, твору, прогресу, альбома, кодекса.
ІІ рівень. Завдання.
2.1. До поданих чоловічих та жіночих імен доберіть імена по батькові
( 2 бали).
Богдан –
Юрій –
Христина –
Віктор –
Анатолій –
Ілля –
Олекса –
Сава –
2.2. До поданих імен чоловічого роду, де можливо, доберіть іменники жіночого роду і навпаки. (2 бали)
Доповідач, вихователь, художник, керівник гуртка, інструктор, лауреат, кравець, поет, машиніст, медсестра, перукар, мер, абітурієнт, ворожка, старший лаборант.
2.3. Провідміняйте географічні назви. І варіант Китай, ІІ варіант Париж. ( 1 бал).
ІІІ рівень. Висловіть свою думку з приводу «Знайти своє покликання». ( 4 бали).
10 клас Українська мова
Контрольна робота з теми «Українська морфологія як розділмовознавства про частини мови: числівник дієслово, прислівник,
службові частини мови»
І. Тести закритого типу ( 3 б.).
А чотириста, вісімнадцять, п’ятдесят;
Б двісті, триста, вісімсот;
В шістсот, шістдесят, дев’ятсот;
Г сімсот, дев’яносто, сорок.
А запозичив, прийшов, іде;
Б напишу, пишу, буду писати;
В малюю, не писатиму, жив;
Г не купив, передав, сказав.
А посивілий, потемнілий, працюючий;
Б осріблені, втрачена, написаний;
В падаючий, побачений, збіднілий;
Г огороджений, зварений, затихаючий.
А -ен, -н, -т;
Б -ши, -вши;
В -л, -енн, -єн;
Г -уть, ють.
А Гострий колючий смішок ворушився у грудях у Хоми.
Б Низько стеляться похмурі важкі хмари.
В Не той господар землі, що по ній бродить, а той, хто по ній за плугом ходить.
Г Я був сьогодні радий зустрітися і з сонцем, і з вітром, і з буйними травами.
А (на) добраніч, отож(то), (от) тобі й маєш;
Б киць(киць), (т)сс, (ой) лишенько;
В будь(ласка), тік(так), му(у);
Г (на)все добре, фіть(фіть), хру(сь).
Ситуативні тести. Оберіть 3 правильні відповіді ( 3 б.).
А вісімдесяти, вісімдесятьом, вісімдесятьма, на вісімдесятьох;
Б п’ятидесяти, п’ятдесятьом, п’ятдесятьма, на п’ятдесятьох;
В двохсот, двомстам, двостами, на двохстах.
Г сімдесяти, сімдесятьом, сімдесятьма, на семидесятьох.
А співаєш, розтопиш, відповідай прийдеш;
Б сидиш, пишеш, читаєш, відповідаєш;
В говоріть, запиши, приготуєш, шануватимеш;
Г сиди, сидіть, розповідайте, обґрунтуй;
Д спиш, принесеш, ображатимешся, перебіжи.
А на/дворі в Івана;
Б на/дворі холодно;
В підійшли до/гори Говерла;
Г читати книгу в/голос;
Д по/весняному тепло.
А Що/б жить – ні в кого права не питаюсь.
Б Ну, що/б, здавалося, слова.
В Може, дівчина не любить за/те, що убогий.
Г Та пітьма не так уже мучила Соломію, про/те вогкий холод проймав наскрізь.
Д Взимку холодно, за/те комарі не ксають.
ІІ. Зробіть морфологічний розбір поданих слів (3 б.).
ІІІ. 12. Складіть власний вислів ( обсяг до 1 ст.) «Рідна мова» (3 б.).
11 клас українська мова
Контрольна робота з теми «Мова. Індивід. Суспільство. Риторика. Ораторське мистецтво»
« 1. Чоловік постояв з хвилину, ніби вагаючись, й вскочив в трамвай. 2. Він знов блукав спорожнілими вулицями міста. 3. Вітер переходив в буревій. 4. Я залишивсь вдома через негоду. 5. Коли ти повернешся з змагання? 6. Вершки перед вживанням треба збовтати»
« 1. Чоловік постояв із хвилину, ніби вагаючись, і вскочив у трамвай. 2. Він знову блукав спорожнілими вулицями міста. 3. Вітер переходив у буревій. 4. Я залишився вдома через негоду. 5. Коли ти повернешся зі змагання? 6. Вершки перед уживанням треба збовтати» (1 б.).
Каждый живой язык есть такое народное достояние, которым каждый член народа по закону природы должен пользоваться, воплощая его в себе, воплощая в нем силы своего духа. Человеку не от Рождения знание родного языка, и потому оно должно быть им приобретено посредством изучения; но врожден закон, требующий этого знания, - и он должен быть так или иначе исполняем. Закон должен быть исполняем: человек это чувствует и поэтому сострадает глухонемому, лишенному силы его исполнять.
( Кожна жива мова – це таке народне надбання, яким кожен член народу за законом природи повинен користатися, втілюючи його в собі, втілюючи в ньому всі сили свого духу. Людині не від Народження дано знання рідної мови, і тому воно має бути надбано шляхом вивчення; але природженим є закон, що вимагає цього знання, - і він повинен так чи інакше виконуватися. Закон повинен бути виконаним: людина це відчуває й тому співчуває глухонімому, який не має сил виконати його) (2б.).
1 |
Логос |
1 |
Зразкова суспільна й особиста морально-етична поведінка оратора |
2 |
Етос |
2 |
Логічність, виклад послідовності міркувань |
3 |
Пафос |
3 |
Ситуація мовлення, загальні місця в промові |
4 |
Топос |
4 |
Характер мовця, інтелектуальне, вольове, емоційне устремління |
Інвенція – це … ( розділ риторики, який вивчає розробку царини ораторської промови, визначає стратегію, формує задум промови).
Диспозиція – це … ( добір матеріалу, організація його композиції).
Елокуція – це … ( розділ риторики, що вивчає виразність промови, втілення думок у мову).
Меморія – це… ( система усного запам’ятовування промов).
Акція – це … ( виголошення промови, виступ).
Проридає в страшний простор.
Там жито – надовго збите,
Там чорним повітрям – мор. (Алітерація).
Українська мова 11 клас
Контрольна робота з теми
«Історія риторики. Основи ораторського мистецтва»
Царь Соломон говорил: «Празднуй каждый день!» 2. Один мудрый человек сказал: «Любое здание без фундамента быстро разрушится. Любой дом без доброго хозяина быстро разорится…» 3. На Кавказе говорят: «Время, проведенное с гостями, не засчитывается в возраст». 4. «Спешите делать добро!» - восклицал легендарный доктор Гааз.
1.Якщо я знаю що вчинив неправильно то.... 2. Коли мені важко прийняти правильне рішення я.... 3. Вибираючи між цікавим але не обов'язковим і необхідним нудним заняттям я звичайно.... 4. Коли в моїй присутності ображають людину я....
Відносини – взаємини – стосунки – ставлення. Професіональний – професійний.
Українська мова 11 клас
Контрольна робота з теми
«Основи ораторського мистецтва»
Тести закритого типу ( 3 б.).
А) наука про культуру спілкування та культуру мовлення
Б) наука про правильну артикуляцію звуків мовлення
В) наука і мистецтво переконування співрозмовників
Г) наука про правильне застосування міміки і жестів.
2. Письмове прохання , оформлене за певним зразком, що подається на
ім’я офіційної особи, це - …
А) характеристика
Б) заява
В) оголошення
Г) довіреність.
3. Риторичне запитання наявне в реченні…
А) Де ти навчаєшся?
Б) Чи ти вже прочитав цю книжку?
В) Чи має це рівняння розв’язок?
Г) Ти знаєш, що ти – людина?
4. Гіпербола – це …
А) мовний зворот, який уживають замість звичайної назви певного
об’єкта й полягає в різних формах опису його істотних і характерних
ознак
Б) різновид тропа, що полягає в надмірному перебільшенні
властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії
В) троп, у якому міститься художнє зменшення величини, сили
Г) різновид тропа, у якому переноситься значення слів з певних явищ та предметів за суміжністю.
5. Оберіть реквізити заяви
А) адресат, адресант, назва документа, текст, додаток, дата написання, підпис адресанта
Б) назва документа, прізвище, статус, посада, рік народження, текст, дата укладання, підпис
В) назва документа, прізвище, статус, дата народження, місце народження, відомості про навчання, трудову діяльність, нагороди, склад сім’ї
Г) назва підприємства, назва документа, номер, дата, місце видачі, посада, прізвище, підписи службових осіб.
6. Визначте вид красномовства текстів
А) У нинішній Україні діє більш як 100 політичних партій. Можна сумніватися, що це справжнє обличчя демократії. Скоріше подібна дифузність свідчить про невпевненість перших кроків суспільства до свого політичного самовизначення.
Б) Політиків нині – як собак! І всі гризуться за владу. Скільки партій, питаєте? А біс його знає! І знати не хочу!
В) Сьогодні багато хто говорить від імені народу України. Лжепророків та вовків у овечій шкурі – більш ніж достатньо. Але, люди, розкрийте очі! Тільки одна партія серед численних політичних пройдисвітів справді захищає інтереси трудящих! Саме про неї й буде мова!
Г) У молитві Єфрема Сиріна перераховано чотири головні недуги та чотири чесноти, дуже важливі в духовному житті людини. Доброчесність – без роздвоєності, без спотворення, без викривлення, тобто така, яку її створив Бог. Якщо це шлюб, то він має бути святим. Наступною важливою чеснотою є смирення. А-А, Б-В, В-Б, Г-Г.
А) академічне красномовство
Б) політичне красномовство
В) суспільно-побутове красномовство
Г) духовне красномовство.
7. Складіть вітальну промову на адресу вашої школи. Скористайтесь наведеним нижче опорним планом ( 3 б.).
1. Як давно вона існує?
2. Що в ній особливо гарне?
3. Які люди в ній працюють?
4. Хто з випускників школи став відомою людиною?
5. Хто наразі є гордістю школи?
6. Як школа виступає на різних змаганнях?
8. Перекладіть (3 б.).
Принять во внимание, согласно приказу, на протяжении дня, принять к сведению, читать на родном языке, в адрес, по просьбе, по заказу, по собственному желанию, по закону, на следующий день, вовлечь в работу, оплата частями, в двух шагах, поступать в университет, при жизни, по всем правилам, к сожалению.
( Взяти до уваги, згідно з наказом, протягом дня, взяти до відома, читати рідною мовою, на адресу, за проханням, за наказом, за власним бажанням, за законом, наступного дня, залучити до роботи, в роздріб, за два кроки, вступати до університету, за життя, за всіма правилами, на жаль).
9. Відредагуйте ( 3 б.).
Шановний голова! Шановний Віктор Володимирович!
Прошу всіх до уваги! Я хочу тут сказати слідуюче. Ми всі тут вмісті сидимо вже на протязі чотирьох років. На протязі чотирьох років ми справно жмемо на кнопки, вносимо і вдобряємо різні предложення, приймаємо активну участь у розробці законів. Ми єдино душно вдобряємо всі програми уряду, хоча вони й не воплощаються в життя. Нам тут неплохо. Ми своєчасно ходимо в дві години на обід, систематично получаємо зарплату і гроші за командіровки.
Ми тут всі навчилися гарно висказуватися. Але ми бачимо, що наше суспільство перебуває в тяжкому положенні… Ніякий уряд нічого хорошого не зробив, бо нічого в них не получається. Хіба я не правий?. Останні дії уряду це лишній раз доказують… Обіщали, обіщали, а віз і нині там.