Цикл ханять "Веселка" - психологічна підтримка обдарованих дітей

Про матеріал
Корекційно - відновлювальна та розвивальна робота у вигляді циклу занять, які складають 7.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Київської обласної державної адміністрації

КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»

Відділ освіти Рокитнянської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

Савинецьке НВО «ЗОШ І-ІІ ст.-дитячий садок»

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦИКЛ ЗАНЯТЬ

«»

психологічна підтримка обдарованих дітей

(корекційно - відновлювальна та розвивальна робота)

 

 

Безродня Е.Є.,

 практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

У природи немає дитини безталанної,

ні на що не здатної. Кожному можна дати

щастя творіння, кожного треба вивести в люди.

В.Сухомлинський

 

 

 

 

У сучасних умовах проблема обдарованості стає дедалі актуальнішою. Насамперед це пов’язано із потребою суспільства в неординарних творчих особистостях, особистостях нової формації, особистостях здатних ініціювати та здійснювати інновації.

Обдарована дитина – національне надбання держави, запорука матеріального, культурного та морального прогресу будь-якого суспільства. К.Д.Ушинський стверджував: "Якщо хочеш виховати людину всебічно розвинену, то треба, перш за все,  пізнати її всебічно".

Загальновідомо, що коли змінюється середовище, в якому навчається дитина, змінюються її уявлення про себе, свої творчі можливості. Потреби часу передбачають, щоб  зміни у ставленні дитини до власного „Я” були позитивними. А для цього наставникам, педагогам потрібно допомогти дитині пізнати себе, інших людей; навчити її відчувати власний стан, аналізувати поведінку, адекватно оцінювати реальні успіхи, запобігати невдачам з психологічного дисбалансу між власним внутрішнім світом і зовнішнім впливом на дитину.

Тому психологічна служба закладу працює над проблемою «Психологічний супровід обдарованих школярів, як один з напрямків компетентнісно орієнтованого навчання й виховання». Одним з  головних напрямків роботи школи  є створення умов для оптимального розвитку обдарованих дітей, просто здатних дітей, таких, що є серйозна надія на подальший якісний стрибок у розвитку їхніх здібностей, дітей, чия обдарованість у даний момент може бути ще й не виявилася. Для роботи психологічної служби закладу в цьому напрямку  визначено мету, завдання та засоби їхнього досягнення.

Мета  психологічного супроводу обдарованих школярів  - це всебічне дослідження особистості дитини з метою її гармонійного розвитку,  сприяння у розвитку їхньої самореалізації, професійному самовизначенню, збереженню психологічного й фізичного здоров'я.

 

Завдання:

  •                      виявлення і розвиток задатків та здібностей кожного учня;
  •                      сприяння формуванню позитивної Я-концепції (самовідносини, самоповаги, самоприйняття);
  •                      розвиток емоційної стійкості, формування навичок саморегуляції, подолання стресу, поводження в екстремальних ситуаціях (конкурсах, олімпіадах, іспитах);
  •                      сприяння соціалізації,  формуванню  комунікативних  навичок;
  •                      підвищення загальнокультурного та інтелектуального рівнів учнів;
  •                      допомога у практичному застосуванні здобутих знань.

Форми і методи реалізації:

  •                      психологічна діагностика обдарованості дітей;
  •                      консультативна допомога учням;
  •                      психологічна просвіта педагогів, батьків «Обдаровані діти: здібності та здатності» - семінар, виступи на засіданні педради, на батьківських зборах;
  •                      створення банку обдарованих дітей, картки обдарованої дитини;
  •                      корекційно - відновлювальні та розвивальні заняття з обдарованими дітьми.

 

 

 

Тривалість  одного заняття: 1-1,2 год.

Цикл складається з 7 занять.

 

 

ЗАНЯТТЯ 1.

 

 

Мета: ознайомлення з метою, яку має цикл занять; навчання прийомів  саморегуляції за допомогою релаксації; розвиток комунікативних здібностей; формування особливого емоційного мікроклімату в групі; розвиток творчих та інтелектуальних здібностей.

Слово ведучого: Теоретичний і практичний матеріал занять нашого циклу має на меті краще пізнати себе, допомогти вам усвідомити причини труднощів у спілкування з оточуючими нас людьми, навчитись аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитися з правилами та механізмом розв’язання деяких проблем.

Наш цикл складається із такої кількості занять, з якої складається веселка. Скільки кольорів має веселка? (відповіді)

І взагалі, кажуть, що число сім – магічне. Мабуть це й справді так. Бо ж у світі багато чого позначено числом сім: сім днів у тижні; «Сім разів відміряй, а раз відріж» - каже народна мудрість; є сім смертних гріх, що посилаються людині, щоб вона їх переборола; а ще є сім чудес світу та й від щастя людина буває на сьомому небі; і книга за сімома печатками є, і, мабуть, ще багато чого іншого позначається числом сім. Саме тому воно і є магічним. А чому б і ні? Адже найкраще запам’ятовується те, що повторюється сім разів! Ось і задумайтесь, чи не магічне це число?

А мені більше подобається веселка, яка виграє сімома дивовижними кольорами. Ці кольори утворюють веселковий міст через усе небо і по ньому хочеться пробігтися, бо він неодмінно заведе у чарівну казку. А ще мені здається, є сім кольорів щастя. Ви можете заперечити, що щастя немає кольору. А я думаю, що у щастя, як у веселки, сім кольорів. Щастя – кольорове, воно веселе, дивовижне, радісне, прекрасне, захоплююче, піднесене! Воно наділяю людину силою, впевненістю в собі.

А як ви гадаєте, як можна «розшифрувати» кольори веселки? (відповіді)

Їх багато, а мені подобається ось ця:

Чарівниця Осінь Жар-птаха закликає Бабин Сад Фарбувати.

Кожне наше заняття буде мати свій колір, а ми будемо знайомитись, яке значення він має для особистості.

Перше заняття буде червоним. Як ви думаєте, які властивості ми можемо надати цьому кольору? (можливі варіанти відповідей…)

Отже, червоний. Червоний колір – це колір, який символізує вогонь, гнів, силу, кохання. Його обирають натури темпераментні та емоційні, які люблять бути лідерами  в усьому, люблять спорт і активний спосіб життя. Вони швидко «спалахують», навіть через дрібниці, але так само швидко й «відходять». Поступовий перехід таких людей на м’які, спокійні тони – рожевий, коричневий, сірий – згодом додадуть цим буйним натурам урівноваженості, зроблять їхнє життя та долю більш упорядкованими. Не люблять червоного невпевнені у собі або психічно виснажені люди.

 

  1.      Привітання. Вправа «Знайомство». (5 хв.)

Мета: познайомити учасників між собою, створити умови для працездатності групи.

Вправа «Заява»: школяру необхідно заявити про себе – це може бути оголошення в газеті чи усна реклама. Цікаво з’ясувати, що є основним: бажання допомогти комусь, одержати щось чи відчуття сьогодення.

Рефлексія: аналіз роботи школярів, відзначення найкращих, зацікавлення про те, з якими складностями зіштовхнулись учасники в процесі виконання завдання: Що ви відчули, коли виконували вправу? Чи легко було презентувати себе? Що нового дізналися?

 

  1.      Вправа «Правила нашої групи» (3 хв.)

 Мета: показати необхідність вироблення правил та їхнього дотримання, прийняти правила для ефективної роботи групи під час тренінгу.

  • Що таке «правила»? Які правила ви знаєте? Як ви вважаєте, для чого існують правила в суспільстві?

Психолог. Правила є важливими в житті людини та суспільства. Правила і закони допомагають регулювати стосунки у будь-якій галузі діяльності.

Для того, щоб наша група працювала продуктивно, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, нам потрібно прийняти правила групи — закони, за якими група працюватиме протягом усіх занять:

  • дотримуватись регламенту,
  • говорити відповідно темі та від свого імені,
  • слухати і чути,
  • бути толерантним,
  • дотримуватись принципу конфіденційності,
  • бути активним,
  • не критикувати: кожен має право на власну думку,
  • говорити по черзі.

Обговоріть кожне правило: що воно означає, для чого потрібне. Тільки після того, як уся група приймає правило, тренер на плакаті під назвою «Правила нашої групи» записує його.

 Що дає нам виконання вправи?

 

  1.      Очікування «Дерево очікувань» ( 5 хв.)

Мета: навчити учасників говорити про власні очікування, визначити мету заняття.

Психолог. Кожен із вас отримав невеличкий листочок. На ньому запишіть свої очікування від сьогоднішнього заняття (2—3 речення).

(Усі по колу озвучують свої очікування і прикріплюють листочок  на дерево «Наші очікування».)

 Про що можна сказати, дивлячись на дерево «Наші очікування»?

 

  1.      «Малюємо казку» (15 хв.) (звучить спокійна музика)

Мета: розвивати творчу уяву, інтуїцію, здатність до співпраці.

Учасники об’єднуються у дві групи (за кольорами). Кожна отримує аркуш ф.А3. По черзі учасники малюють будь-який предмет (яблуко, сонечко, будинок, людину…). Малюнки повинні розміщуватись один за одним. Групи обмінюються плакатами. Учасники придумують невелику історію або казку. Не можна пропускати жодної картинки. Представники від груп озвучують складені історії.

  • Що ви відчули під час виконання вправи? Що взяли для себе?
  •  
  1.      Вправа «Психологічний портрет» (5-7 хв.)

Мета: розвиток міжособистісної чутливості та взаєморозуміння.

Учасники отримують маркер або олівець,  аркуш паперу, розкреслений на кілька пронумерованих прямокутників. У кожному прямокутнику учасники повинні по порядку замалювати асоціативні тлумачення (робота, любов, смуток, жах, родина…). На кожний малюнок відводиться 1 хв. Школярі повинні постаратися виразити, який зміст вони вкладають в кожне із запропонованих слів.

Потім відбувається обмін малюнками із сусідом. Малюнки розглядаються, порівнюються. Відзначається індивідуальний життєвий досвід, інтуїція та здоровий глузд художників.

Слід враховувати, що:

  • якщо малюнки великі, конкретні та чіткі за змістом, то натура їхнього автора практична, надійна, ґрунтовна, але без фантазії, без оригінальності;
  • якщо малюнки у вигляді символів, алегорій – цій людині  підвладна логіка думки, в неї чіткий розум, вона хазяїн своїх емоцій, але може бути трохи сухувата й педантична;
  • якщо в малюнках багато фантазії й оригінальності, то це свідчить про творчі здібності, але також і про труднощі існування у звичайному житті.

 

  1.      Практичне завдання (3-5 хв.)

Мета: визначити обсяг уваги.

Учні об’єднуються в міні – групи (2) – досліджуваний і асистент. Кожній парі надається секундомір та таблиця з цифрами.

Коли учасник експерименту готовий, асистент перегортає аркуш з таблицею і вмикає секундомір. Досліджуваний має показати і назвати всі цифри від 1 до 25, розкидані в таблиці. Асистент фіксує час виконання завдання. Потім учні міняються ролями. (Таблиці теж змінюються).

Якщо досліджуваний впорався із завданням за 30-40 сек. - високий обсяг уваги, 40-60 сек.  – середній, якщо більше 60 сек. – обсяг уваги низький.

 

  1.      Вправа «Тільки від мене залежить…» (5 хв.)

Мета: активізувати учасників групи.

Учасники по колу продовжують  речення.

 

  1.      Підсумок тренінгу (5-7 хв.)

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Напишіть на листочках, що ви побачили, відчули, змінили та порівняйте з листочками, що ви повісили на дерево Очікувань на початку заняття.

Психолог. А тепер давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.

ЗАНЯТТЯ 2

 

 

 

Сьогоднішнє заняття має  наступний колір веселки - … оранжевий. З чим асоціюється для вас цей колір? (відповіді)

Оранжевий або жовтогарячий, а ще помаранчевий -  колір життєрадісності, його обирають люди амбітні та емоційні. Це колір торжества та революцій. Його не люблять в’ялі, інертні, занадто спокійні особистості. Цей колір допомагає пробачити іншу людину, відпустити нерозв’язну ситуацію. Якщо ви знаходитеся в безвиході, боїтеся змін, які відкриють нові горизонти у вашому житті, зверніться до помаранчевого кольору.

 

  1.                   Привітання.  Вправа «Інтерв’ю». (5 хв.)

Мета: розвивати в учасників навички самопредставлення, створити у групі доброзичливу, комфортну атмосферу.

У кожного учасника всі бажаючи по черзі беруть інтерв’ю, ставлячи запитання: Який колір улюблений? Які якості найбільше цінуються в людях? Які плани на майбутнє? Які книги більше подобаються? Відповідати потрібно у будь-якому ступеню відвертості.

 

  1.                   Вправа «Правила нашої групи» (5 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на продуктивну і комфортну взаємодію.

Обговорення правил, які були прийняті на першому занятті.

Психолог. Давайте пригадаємо наші правила.

 Навіщо ми прийняли правила групи?

 Що означає кожне правило?

 Чи необхідно доповнити їх?

 

  1.                   Очікування. Вправа «Чарівна скринька» (5 хв.)

Мета: навчити учасників визначати власні очікування відповідно до мети заняття.

Психолог. Зараз кожен із вас отримає кольоровий папірець-діамант, на якому напише своє очікування від заняття. (По колу учасники тренінгу зачитують свої очікування, потім приклеюють стікери на плакат поряд із намальованою скринькою.)

Наприкінці заняття ми дізнаємося, чи справдилися ваші очікування, і чи потраплять вони до чарівної скриньки.

 

  1.                   Самодіагностика. Психогеометричний тест (15 хв.)

Мета: навчити підлітків реально оцінювати свої риси та вміння, формувати адекватне став­лення до себе.

Психолог. На плакаті зображено 5 фігур: квадрат, трикутник, прямокутник, коло, зиґзаґ. Подивіться уважно на ці фігури і виберіть ту, про яку можете сказати: «Це — я!». Якщо вам важко це зробити, виберіть ту, що одразу привернула вашу увагу. На папері намалюйте цю фігуру і спробуйте пояснити, чому ви зробили саме такий вибір. Пояснення намагайтеся сформулювати коротко, в кількох словах.

Після того, як кожен презентував свою роботу, ведучий зачитує інтерпретацію результатів. 

Інтерпретація результатів

Психолог. Якщо обрали квадрат, то ви, напевно, невгамовний працівник. Витривалі, працьовиті, завзяті в роботі, звикли доводити розпочату справу до кінця. Вам легше написати письмову контрольну роботу, ніж відповідати усно біля дошки. Тверді у прийнятті рішень, буваєте непохитні й категоричні. Любите завжди все знати, всю інформацію розкладаєте «по поличках». Ви дуже уважні до деталей і дрібних подробиць, умієте «обчислити» результат. Любите порядок, а от змін і всіляких сюрпризів намагаєтесь уникати. Інколи буваєте занадто сухуватим і навіть холодним, що, можливо, заважає вам установлювати контакти й знаходити нових друзів.

Якщо вам сподобався трикутник, то ви рішучі, схильні бути лідером, часто приймаєте відповідальність на себе. Умієте концентрувати зусилля на головній меті й домагатися свого. Ви енергійні, честолюбні, впевнені в собі, швидко орієнтуєтеся в незнайомій ситуації. Прагнете завжди керувати, вигравати, бути головним, і тому вам доводиться постійно конкурувати з іншими. У розмові перебиваєте співбесідника, буваєте занадто категоричні. Часто ризикуєте, іноді нетерпимі до тих, хто вагається. Свої помилки визнаєте дуже неохоче, намагаєтеся все одно зробити по-своєму. Ви так прагнете лідерства та влади, що інколи не помічаєте, як ідете до мети «по головах» інших людей.

Ви обрали прямокутник? Найімовірніше, вам не дуже подобається той спосіб життя, який ви зараз ведете, і те місце, яке займаєте у своєму середовищі. Можливо, ви перебуваєте «на роздоріжжі», заплуталися в собі та у своїх проблемах, незадоволені собою. У такий Перехідний період людина буває непослідовною й непередбаченою у власних вчинках. Це бентежить і насторожує інших, і вони можуть свідомо ухилятися від контакту з вами. Вам же спілкування просто необхідне! Ви допитливі, сміливі, відчуваєте живий інтерес до всього, що відбувається. Прагнете стати кращим у чомусь, шукаєте нові методи роботи. Зараз ви відкриті для нових ідей, цінностей, способів мислення, легко засвоюєте все нове й формуєте нові звички. Правда, зворотним боком цього є надмірна довірливість, наївність. Не давайте собою маніпулювати, уникайте навіювання, добре обміркуйте, перш ніж щось почати або вирішити.

Коло. Ви — природжений психолог. У вас образне, творче мислення, ви орієнтуєтеся радше на почуття, ніж на логіку. Той, хто впевнено вибирає коло, щиро зацікавлений насамперед у гарних взаєминах. Умієте слухати, співпереживати, співчувати, і тому вас вважають приємним співрозмовником та гарним другом. Ви легко розпізнаєте обман, хитрощі й лицемірство. Умієте здружити групу, знайти спільне навіть у протилежних точках зору. До вас тягнуться люди, але, намагаючись догодити кожному, заради збереження миру можете приймати неправильні рішення, уникаєте займати «тверду» позицію. Вам дуже важко сваритися, і ви обачно поступаєтеся, навіть якщо праві. Вам інколи бракує рішучості, і ви віддаєте «кермо влади» у чужі руки. Але якщо справа стосується честі та справедливості, можете виявити неабияку твердість.

Якщо ви визначили себе як зиґзаґ, у вас прекрасно розвинена інтуїція, ви — творча й оригінальна особистість. Ваша думка неймовірно гнучка, тому деяким людям буває досить важко зрозуміти вас, уловити нитку міркувань. Ви дуже добре відчуваєте красу й гармонію, у вас розвинене естетичне почуття. Любите створювати щось нове, оригінальне, несхоже. Використовуючи природну дотепність, можете бути досить в'їдливі, кривдячи при цьому товаришів. Вам, напевно, хочеться бути незалежним від інших у своїй діяльності. Ви більше цікавитеся можливим, ніж реальним, тому свої плани і проекти часто не доводите до кінця. Буваєте непрактичні та наївні, а також нестримані у розмові — вам бракує дипломатичності й такту.

Запитання для обговорення:

Чи збіглася ваша характеристика з характеристикою обраної вами фігури? Як ви поставилися до нової інформації про себе? Що можете взяти для себе на майбутнє з цього тесту? Чи корисним був для вас такий вид роботи?

 

  1.                   Вправа «Самооцінка» (10 хв.)

Мета: розвиток уміння мислити про себе позитивно.

(В колі). Кожен учасник групи повинен розповісти про свої сильні сторони – проте, що він любить, що цінує і приймає в собі, про те, що надає йому впевненості. Важливо, щоб при цьому учасники не применшували свої достоїнств, не іронізували над собою, щоб говорили прямо, без натяків ( уникати розмови про недоліки).

 

  1.                   Гра «За п’ять хвилин дізнаєшся багато» (5 хв.)

Мета: ознайомити учасників з особливостями сприйняття.

Перед учасниками стоїть годинник. Кожному учаснику заздалегідь приготовлено однакову невелику статтю, оповідання. Учасники читають запропонований матеріал рівно 5 хвилин. Далі один розповідає найбільш істотне з того, що він дізнався, решта дітей доповнюють його. Виграє той, хто останнім зміг назвати якусь додаткову деталь.

 

  1.                   Вправа «Маяк». (7 хв.)

Мета: релаксація.

Уявіть маленький скелястий острів удалині від континенту. На вершині острова – високий, міцно поставлений маяк. Уявіть себе цим маяком. Він стоїть так міцно, що навіть сильні вітри, що постійно дмуть на острові, не можуть похитнути його. Удень і вночі, в ясну погоду й негоду ви посилаєте потужний промінь світла, що служить орієнтиром для кораблів. У вас багато енергії, ви можете підтримувати сталість вашого світлового променя. Цей промінь ковзає на поверхні океану, попереджаючи мореплавців про мілини. Ви – символ безпеки для людей на морі й на березі. Відчуйте внутрішнє джерело світла в собі – світла, що ніколи не може згаснути.

 

  1.                   Підсумок тренінгу (10 хв.)

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Прочитайте свої листочки - діаманти та порівняйте, що ви побачили, відчули, змінили. Якщо ваші очікування справдились, ваші діаманти потраплять у Чарівну скриньку.

Психолог. А тепер давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.

Описание: Похожее изображениеЗАНЯТТЯ 3

 

 

На цьому занятті ми познайомимось із жовтим кольором. Ваші уявлення про цей колір. (відповіді)

У стародавніх культурах, де боги асоціювалися із сонцем (Єгипет, Китай), жовтий був найвищим і благородним кольором, таким чином, його пов’язували з релігійними діячами і членами королівської родини,  які вважилися нащадками богів. Жовтий символізує сонячне світло, стимулює інтелект, творчість. Це колір золота та осені, щастя та зради, стиглих колосків і в той же час хвороби. Любителі жовтого прагнуть незалежності, щастя. Брак цього кольору в житті людини свідчить про часті зміни настрою та творчі чи інтелектуальні «застої». Колір наводить відчуття в рух,звільняє від негативу, який підриває упевненість у своїх силах, підвищує пізнавальний інтерес; допомагає легше сприймати нові ідеї і приймати різні точки зору. Він сприяє кращий самоорганізації і концентрації думки.

 

  1.                   Привітання. Вправа «Хіромант» (5 хв.)

Мета: розвивати в підлітків навички самопредставлення.

Психолог. Для того, щоб розпочати нашу робо­ту, ми з вами ще раз познайомимося. А зробимо це таким чином: кожен на отриманому аркуші паперу обведе свою руку, посередині (на долоні) напише «Я — … Настя (своє ім 'я), а на пальцях — риси характеру.

Презентація робіт.

Запитання для обговорення:

  •                Чи складно було виконувати цю вправу? Які риси характеру ми написали (позитивні чи негативні)? Чому? Важко було себе презентувати? Чому? Що дало нам зрозуміти виконання вправи?
  •                 
  1.                   Вправа «Правила нашої групи» (5 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на ефективну і комфортну взаємодію.

Психолог. Давайте пригадаємо наші правила. Для цього ми об'єднаємось у малі групи, кожна отримує правило і за 5 хвилин презентує його малюнком. Інші групи, уважно роздивившись малюнок, угадують правило.

 Чи необхідно доповнити наші правила?

 

  1.                   Очікування. Вправа «Квіткова галявина» (5 хв.)

Мета: виявити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

Психолог. Як ви вже помітили, на кожному нашому занятті ми говоримо про те, чого очікуємо від себе на цьому тренінгу. Сьогодні ви запишете свої очікування на квіточках, по черзі проговорите їх, а потім розташуєте на нашій Галявині.

 

  1.                   Вправа «Комплімент» (15 хв.)

Мета: сприяти розвитку вміння побачити сильні та слабкі сторони, позитивні якості будь-якої людини.

(В колі). Кожен повинен подивитися на сусіда ліворуч і подумати, яка риса характеру, яка звичка цієї людини йому найбільше подобається, і він хоче сказати про це, тобто зробити комплімент. Починає будь-хто, хто готовий сказати приємні слова своєму партнерові. Під час висловлювання інші учасники повинні уважно слухати промовця. Той, кому зроблено комплімент, повинен, як мінімум, подякувати, а потім, установивши контакт із партнером, який сидить ліворуч від нього, зробити свій комплімент, і так далі по колу, доти, поки, всі учасники не скажуть щось приємне сусідові.

 

  1.                   Вправа «Моя зірка» (15 хв.)

Мета: розвивати в учасників уміння проявляти позитивні емоції щодо інших, формувати почуття самоповаги, власної гідності, впевненості у собі.

Психолог. Для виконання наступної вправи кожен із вас отримає аркуш паперу і намалює зірку з п'ятьма вершинами. Після цього малюнок треба вирізати. У центрі зірки напишіть своє ім'я, а на кожній вершині — «Ти...».

Наступний етап: передайте зірку по колу за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити речення «Ти...», яке написане на вершині, і дописати (одним чи двома словами), що позитивного він міг би сказати про цю людину (риси характеру, вміння, здібності). Далі зірку передайте наступному учаснику по колу, і той виконує те ж саме завдання.

Коли всі п'ять вершин будуть заповнені, тобто зірка пройде через п'ятьох учасників, вона повертається до свого господаря.

Усі по черзі озвучують, що саме написано на їхніх зірках.

Запитання для обговорення:

 Якими були враження, коли ви читали написане на ваших зірках?

     Що нового ви дізналися про себе?

     Які висновки ми можемо зробити?

 До уваги тренера! Для того, щоб вправа відбувалася швидше й підліткам не складно було намалювати зірку (вона має бути однакового розміру, немаленькою), ведучий перед заняттям готує заготовки зірок із кольорового паперу.

 

  1.                   Гра «Підкажи собі сам» (5 хв.)

Мета: допомогти дізнатись про індивідуальні особливості пам’яті, проаналізувати прийоми, що сприяють розвитку пам’яті.

Учням пропонується запам’ятати 20 слів. При цьому їм дозволяється користуватися власною підказкою. На аркуші паперу учень може замалювати пропоноване для запам’ятовування слово. Однак заборонено використовувати числа, літери, символи. Після закінчення оголошення списку слів школярі повинні відтворити пропоновані слова. Завдання ускладнюється тим, що для запам’ятовування пропонуються схожі пари слів: заєць-кролик, вогонь-пожежа ….

Слова: дощ, світло, людина, вікно, заєць, учитель, сонце, блискавка, книжка, жарт, лампа, пожежа, дихання, кролик, завдання, підкова, детектив, розв’язання, магніт, усмішка.

  •                Чи легко було вам виконувати цю вправу?
  •                Якщо складно, то чому?
  •                 
  1.                   Кокологія. «Жовтий птах» (5 хв.)

Мета: розкрити емоційні й поведінкові  особливості учасників гри.

Ознайомлення із поняттям «кокологія» - (від япон. кокоро – свідомість, дух, душа, відчуття та грец. логос – вивчення).

Одного разу жовтий птах зненацька влітає у вікно вашої кімнати і потрапляє в пастку. Щось у цьому заблукалому птасі приваблює вас, і ви вирішуєте залишити його у себе. Але, на ваш подив, наступного дня птах змінює колір із жовтого на синій! Цей дуже незвичайний птах змінює кольори щоночі – на ранок третього дня він яскраво-червоний, а на четвертий день стає зовсім чорним. Якого кольору птах, коли ви прокидаєтесь на п’ятий день?

  • Птах не міняє кольори, він залишається чорним?
  • Птах повертається до свого початкового синього кольору?
  • Птах стає білим?
  • Птах стає золотим?

Птах, що влетів до кімнати, здається символом удачі, змушує непокоїтись про те, що щастя буде нетривалим. Реакція учасника демонструє те, як він реагує на труднощі й невизначеність у реальному житті.

Ті, хто показав, що птах залишився чорним, сприймають життя песимістично і схильні вважати, що, якщо ситуація одного разу погіршилася, то вона вже ніколи знову не нормалізується. Слід попрацювати зі школярем у такому ключі: якщо вже так погано, то гірше вже не буде.

Ті, хто сказав, що птах знову став жовтим, практичні оптимісти, які вірять у те, що життя – це суміш гарного й поганого і що не слід боротися із цією реальністю. Такі люди сприймають неприємності спокійно й дозволяють життю тривати без зайвого занепокоєння й стресу. Такий погляд дозволяє благополучно переносити хвилі нещасть і не давати їм віднести себе.

Ті, хто відповіли, що птах став білим, під тиском поводяться спокійно і рішуче. Вони не витрачають час на хвилювання й нерішучість, навіть коли ситуація розвивається не на їхню користь.

Тих, хто сказав, що птах став золотим, можна описати словом безстрашний. Однак потрібно пам’ятати, що межа між безстрашністю й безрозсудністю дуже тонка.

 

  1.                   Підсумок тренінгу (10 хв.)

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Прочитайте свої листочки - квіточки та порівняйте, що ви побачили, відчули, змінили. Якщо ваші очікування справдились, ваші квітки розквітнуть на нашій квітковій Галявині.

Психолог. А тепер давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.

 

 

ЗАНЯТТЯ 4

 

 

Сьогоднішнє заняття відбудеться під знаком зеленого кольору. Який це колір? (відповіді)

Зелений – колір трави і листя, життєвої сили. Внаслідок того, що зелений об’єднує нас із природою, він допомагає нам бути ближче один до одного. Він пом’якшує емоції, заспокоює. Його обирають люди прямолінійні, які не теплять недоліків оточуючих. А ті, хто не вірить у свої сили, зеленого кольору не люблять. Коли  вам бракує зеленого кольору, ви позбавляєтеся гармонії.

 

 

  1.                   Привітання. Вправа «Самопрезентація» (5 хв.)

Мета: підвищення самооцінки, самовпевненості, особистої гідності, позитивне самосприйняття.

Психолог. Наше знайомство сьогодні ми проведемо так: кожен по колу назве своє ім'я та три речі, які вміє робити найкраще.

Ведучий та інші члени групи можуть  ставити учаснику, який представляється, додаткові питання.

Рекомендації: норму постановки питань вводить ведучий особистим прикладом. Ставлячи питання, ведучий демонструє учасникові зацікавленість в отриманні інформації, а також допомагає йому більше розкритись.

 

    2. Вправа «Правила нашої групи» (3 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на ефективну і комфортну взаємодію.

Психолог. Якщо ви подивитесь на наші пра­вила, то помітите, що вони зникли (попередньо заклейте їх). У нас із вами завдання: пригадати, які правила ми приймали, встановити їхню по­слідовність.

—- Чи необхідно доповнити правила?

 

  1.                   Очікування. Вправа «Фруктовий сад» (5 хв.)

Психолог. Як завжди, поговоримо, чого ми очі­куємо від себе на сьогоднішньому занятті. Свої очікування ви запишете на картках-фруктах, які потім повісимо на плакаті «Фруктовий сад».

  1.                   Вправа «Якби я був…» (гра-перевтілення) (15 хв.)

Мета: сприяє саморозкриттю, учні вчаться змінювати себе, керувати своїм настроєм.

Кожен школяр повинен вибрати собі будь-яку річ (парасолька, лампа, підручник…) і поринути в її світ, уявити себе цією річчю, відчути її «характер». Від імені цієї речі він починає розповідь про те, що її оточує, як вона живе, що відчуває, про її турботи, пристрасті, про її минуле та майбутнє.

Рекомендації: бажано, щоб гра відбувалася в трохи затемненому приміщенні, з елементами театралізації.

Рефлексія:

  • чи важко було перетворюватись в іншу річ?
  • які відчуття були при перетворенні? після?

 

  1.                   Вправа «Багаж у дорогу» (10 хв.)

Мета: формування позитивного мислення, емпатії.

Один  із гравців сідає спиною до інших. Ведучий говорить, що учасники повинні зібрати багаж тому, хто йде. Але до «багажу» кладуть не речі (мило, рушник тощо), а особисті якості, які допоможуть у житті. Причому потрібно називати ті якості, які справді є в цієї людини. І одночасно звучать слова, що означають явища, які варто залишити вдома, тому що вони можуть нашкодити.

Рекомендації: ведучий стежить за тим, щоб «багаж» особистості відчутно перевищив те, що залишається.

 

  1.                   Гра «Запам’ятай предмет» (5 хв.)

Мета: розвиток пам’яті, аналіз прийомів, що сприяють розвитку пам’яті.

Усі учні по черзі кладуть на стіл по предмету. Завдання одного з гравців – запам’ятати, хто що поклав, і повернути кожному його річ.

 

  1.                   Вправа «Зірочка» (3 хв.)

Мета: релаксація.

Сядьте зручніше і заплющить очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо,  на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – це ваша найзаповітніша мрія. Подумайте чи гарно їй там? чи не сумно? Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер розплющить очі. Подивіться на свою диво – зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.

 

8. Підсумок тренінгу (10 хв.)

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Прочитайте свої листочки - фрукти та порівняйте, що ви побачили, відчули, змінили. Якщо ваші очікування справдились, ваші фрукти дозріють та дадуть добрий врожай у нашому Фруктовому саду.

Психолог. А тепер давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 5

 

 

Описание: Похожее изображение

Сьогодні на нашому занятті нас буде супроводжувати блакитний колір. Що він вам навіює? (відповіді)

Блакитний, або голубий – колір чистоти, води. Цей колір пов'язаний із інтелектом і умінням утихомирювати за допомогою слів. Він заспокоює, охолоджує тіло та розум. Його обирають люди довірливі й вірні, готові на самопожертву, артистичні, дружні, які не переносять самотності і в разі невдачі легко впадають у депресію. Люди, незадоволені собою, нервово напружені, блакитного кольору не люблять. Чесніть і щирість також пов’язані із цим кольором. Блакитний колір висловлює легкість, свіжість і невагомість.

 

  1.                   Привітання. Вправа «Автопортрет» (5-7 хв.)

Мета: вправа на самосприйняття.

Кожному учасникові пропонується скласти на аркуші паперу свій психологічний автопортрет. Він повинен складатися не менше ніж з десяти психологічних ознак, що описують особливості його характеру, захоплення, взаємини з іншими людьми, особливості поглядів на світ тощо.

Ведучий збирає складені учасниками автопортрети, складає їх на стіл, перемішує аркуші. Зачитує тексти у випадковому порядку. Завдання членів групи – за текстом упізнати автора. За необхідності можливий коментар.

 

  1.                   Вправа «Правила нашої групи» (5 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на ефективну взаємодію.

Психолог. Для того, щоб повторити наші пра­вила, ми об'єднаємося у міні-групи. Кожна група отримає правило. За 2 хв. зачитує його і пояснює, що саме воно означає.

— Чи необхідно доповнити наші правила?

 

  1.                   Очікування  «Соняшник» (3 хв.)

Мета: визначити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

Психолог. Сьогодні наші очікування ми зобра­зили у вигляді соняшника. Кожен із вас отримає по пелюсточці, на якій запише своє очікування, зачитає їх та прикріпить до зображення соняш­ника.

 

  1.                   Вправа «Комплімент» (10 хв.)

Мета: розвивати навички спілкування, формувати позитивну самооцінку.

Психолог. Як ви розумієте слово «комплімент»? (Це приємне схвальне зауваження.)

 Чи часто ви чуєте схвалення своїх дій?

 Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?

Про зовнішність: «Яке у тебе чудове волосся!», «Твої очі — голубі, як небо!», «У тебе дуже мила усмішка!», «Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!», «На тебе завжди приємно подивитися!».

Про справи: «Мені дуже подобається, як ти плетеш», «Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?», «Ти малюєш, наче художник», «Де ти навчився так чудово танцювати?», «Я б охоче навчився грати на гітарі, як ти».

Психолог. Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч, і скаже комплімент. Будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чого повчитися!

Запитання для обговорення:

  •           Яке враження справила на вас вправа?
  •           Чи було складно говорити комплімент?
  •           Що ви відчували, коли комплімент говорили вам?
  •           Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?

 

  1.                   Вправа «Я пишаюся...» (5 хв.)

Мета: підвищення самооцінки, відчуття впевненості у собі, усвідомлення власної індивідуальності.

Психолог. Кожен по черзі має сказати про себе «Я пишаюся...», назвавши свою індивідуальну рису.

Запитання для обговорення:

 Чи легко було вам виконувати цю вправу?

 Якщо складно, то чому?

 Чи має людина пишатися собою?

 Чи відрізняється гордість від гордині?

 

  1.                   Практичне завдання (15 хв.)

Мета: за допомогою завдань з’ясувати індивідуальні особливості уяви учнів, проаналізувати свою відтворювальну уяву.

Спробуйте подумки уявити те, про що вам зараз читатимуть, жодних малюнків при цьому робити не можна.

1) Уявіть собі рівносторонній трикутник, кожна сторона якого дорівнює 6м. Продовжуйте подумки основу трикутника ліворуч на 6 м і паралельно йому через вершину трикутника проведіть такий же відрізок. З’єднайте кінці паралельних ліній прямою. Яка вийшла фігура? (трапеція)

2) Уявіть, що від точки А ви пройшли на південь десять кроків, потім повернули на схід і також зробили десять кроків на південь, потім повернули на захід, пройшли стільки ж, і нарешті зробили десять кроків на північ. Яка фігура вийшла із зазначених відрізків? (м’який знак)

Психолог. Уява – відтворення подумки чогось або когось, фантазія.  По-перше, уява буває довільною ( коли людина, зайнята творчою роботою, змушує працювати свою уяву) і мимовільною (коли жодного завдання перед людиною не стоїть але вона мимоволі починає фантазувати, мріяти).

По-друге, уява буває відтворювальною і творчою. У процесі роботи із схемами, кресленнями, виконаними іншими людьми, під час читання книжки людина відтворює необхідні образи. На відміну від відтворювальної уяви творча полягає у створенні нових образів.

  •           Як ви думаєте, яка уява зараз працювала у вас? Чому ви так думаєте?

 

  1.                  Вправа «Усі ми» (5 хв.)

Мета: підкреслити значущість кожної дити­ни, формувати позитивну самооцінку, розвивати вміння проявляти позитивні емоції щодо інших, формувати почуття поваги до них.

Психолог. Коли один учасник вийде з ауди­торії, решта говорять щось приємне про нього, я це записую. Коли він повертається, я кажу, наприклад: «Поки ви були відсутні, ми випадко­во завели про вас розмову. Не повірите, скільки багато приємних слів було сказано. Один ска­зав...». Учасник спробує відгадати, хто що сказав і чому.

Аркуші із записами я віддам «господарям». Нехай це буде гарним подарунком, який стане в пригоді у хвилини смутку; подивишся на ньо­го — і зрозумієш, що не все так погано, як зда­ється; є на світі люди, які розуміють тебе, вва­жають гарною людиною, можуть сказати теплі та приємні слова.

Запитання для обговорення:

  •           Які ваші враження від виконаної роботи?
  •           Чи складно було сказати щось приємне про іншого?
  •           Які у вас були відчуття, коли чули про себе приємне?
  •           Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?

 

  1.                  Підсумки. Вправа «Усмішка по колу» (10 хв.)

Психолог. Хто знає, з чого починається дружба? (…)  Так, у пісні говориться  «… дружба починається з посмішки,,,» Давайте й ми подаруємо один одному свою щиру усмішку!

Поверніться до свого сусіда, усміхніться йому й передайте усмішку!

Тренінг завершився і ми хочемо почути, чи справдилися ваші очікування. Прочитайте свої листочки  та порівняйте, що ви побачили, відчули, змінили.

 

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 6

 

 

Описание: Похожее изображение

 

Ми з вами наближаємось до кінця наших занять, а звісно й до кінця веселкових кольорів. Передостанній колір веселки… синій. Ваші думки з приводу цього кольору. (відповіді)

Синій – антипод червоного. Він майже повністю гальмує будь-яку активність. Очищає мислення, звільняє від тривог і страхів, дозволяє почути внутрішній голос і прийняти правильне рішення (інтуїція).

Синій – колір неба і моря, символізує спокій, вірність, ніжність, вічність, добро. Його люблять натури спокійні та відкриті. А той, хто постійно відчуває страх і тривогу, синього не любить.

Синій колір передає глибину і чистоту, тому пробуджує уяву і викликає інтерес до так званих «далеких світів».

 

  1.                   Етюд «Іскорка доброти. Магія слова» (3 хв.)

Мета: тренінг групової взаємодії та навичок культури поведінки.

Психолог. Давайте зігріємо руки теплим диханням, ніби вкладемо в них свою добру душу. Уявіть собі, що від вашого теплого подиху, у ваших долоньках запалала маленька іскорка, ніби сонячна краплинка – тепла і лагідна. А тепер простягніть свої руки до всіх, усміхніться і подаруйте їм свою доброту. (Діти здувають уявну іскорку зі своїх долонь).

Тепер ви знаєте, як дарувати людям доброту. Бажаю вам, аби доброти, яку ви подарували всім, було так багато, щоб вистачило на все життя, щоб ви дарували її всім, і щоб вона у вас ніколи не скінчилась!

 

  1.                  Привітання. Вправа «Знайомство» (5 хв.)

Мета: визначити особливості особистості кожного учасника.

Психолог. Наше знайомство сьогодні про­ведемо таким чином: кожен із вас отримав аркуш паперу формату А4, на якому ви напи­шете власне ім'я, а під ім'ям — метафорично зобразите свій образ. Це може бути квітка, якась тварина, символ — те, з чим себе можете порівняти.

Після індивідуальної роботи учасники по черзі називають своє ім'я і представляють власний образ, пояснюючи, чому вибрали саме його.

 

  1.                  Вправа «Правила нашої групи» (3 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на ефективну взаємодію.

Психолог. Для того, щоб повторити наші пра­вила, ми об'єднаємося у міні-групи. Кожна отри­має правило, за дві хвилини презентує його, не називаючи, за допомогою жестів та міміки. Інші групи відгадують.

 Чи необхідно доповнити правила?

 

  1.                  Очікування «Цукерки» (5 хв.)

Мета: визначити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

Психолог. Сьогодні наші очікування ми зо­бразили у вигляді вази з цукерками. Кожен із вас отримає папірець-цукерку, на якому запише власне очікування, зачитає його та прикріпить до плаката.

 

  1.                  Гра «Пам’ятник» (10 хв.)

Мета: тренінг керування своїми почуттями та емоціями.

Ведучим заздалегідь приготовлені картки з назвами почуттів (радість, прикрість, образа, натхнення, вдячність, мрійливість…).

Учасники по черзі витягують картку, роздивляються її, але не показують іншим. Кожному потрібно зобразити пам’ятник тому почуттю, яке написане у нього на картці. Завдання решти членів групи – відгадати почуття.

 

  1.                   Вправа «Гімн собі „Я — це Я"» (5 хв.)

Мета: усвідомлення підлітками свого «Я», його цінності і значущості.

Психолог. У всьому світі немає нікого точнісінько як ви. Є люди, чимось схожі на мене, але немає нікого, такого як я.

Тому все, що йде від мене, — це справжнє, моє, тому що саме я обрала це. Мені належить все, що є в мені: моє тіло, зокрема все, що воно робить; моя свідомість, зокрема всі мої думки і плани; мої очі, зокрема всі образи, які вони можуть побачити; мої відчуття, хоч би якими вони були (тривога, задоволення, напруження, любов, роздратування, радість); мій рот і всі слова, які він може вимовляти, — ввічливі, ласкаві або грубі, правильні чи неправильні; мій голос, гучний або тихий; усі мої дії, звернені до інших людей або до мене самої.

Мені належать усі мої фантазії, мрії, надії і страхи. Мені належать усі мої перемоги та здобутки, поразки й помилки. Усе це належить мені, І тому я можу близько познайомитися з собою. Я можу полюбити себе і потоваришувати з собою. І я можу зробити так, щоб усе у мені сприяло моїм інтересам.

Я знаю, що є в мені щось таке, чого я не знаю. Але оскільки я товаришую з собою і люблю себе, то можу обережно й терпляче відкривати у собі все більше і більше нового.

Усе, що я бачу і відчуваю, все, що кажу і роблю, що думаю і відчуваю, — моє. І це дозволяє мені пізнати, де я, і хто я зараз.

Коли я вдивляюсь у своє минуле, дивлюся на те, що бачила і відчувала, що говорила і робила, як думала, то бачу щось, що не зо¬сім мене задовольняє. Я можу відмовитися від того, що здається мені непідходящим, і зберегти потрібне, відкрити щось нове в собі самій.

Я можу бачити, чути, відчувати, думати, говорити і діяти.

У мене є все, щоб бути близькою з іншими людьми, продуктивною, вносити порядок у світ речей і людей навколо мене.

Я належу самій собі, і тому я можу будувати себе.

Я — це я, і я — це чудово!

  •        Що ви відчували, коли читали/слухали цей текст?
  •        Як ви вважаєте, чи потрібна така інформація для кожного? Чому?

До уваги тренера! Слова гімну бажано роздати учасникам тренінгу, переробити залежно від статі.

 

  1.                   Підсумки (10 хв.)
  • Чи збулися ваші очікування? Згадайте, про що ви написали на початку нашого заняття. Підійдіть до плаката очікувань і розкажіть, чи збулися вони.

Психолог. На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну роботу.

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 7

 

Описание: Картинки по запросу разноцветные человечки

Ось і останнє наше заняття. І останній колір веселки. Фіолетовий. Що несе вашим почуттям цей колір? (відповіді)

Фіолетовий колір – королівський. Величний колір, завжди присутній в одязі кольорів і духівництва. Він символізує багатство, благородство і імперіалізм. У багатьох європейських суспільствах символіка навіть регулюється законом: від стародавнього Риму до Англії за часів Єлизавети закони забороняли носити цей колір будь-кому крім близьких членів королівської сімї.

Елітний статус цього кольору виникає з-за рідкості фарбника, який спочатку використовувався для виробництва тканини, а також через його високу вартість. Тканини такого кольору вдавалося створювати тільки за допомогою барвника, який витягували з маленького молюска, що мешкав у Середземному морі в районі міста Тиру (фінікійське торгове місто, розташоване в сучасному Лівані). Більше 9000 молюсків були потрібні для того, щоб створити всього лише один грам барвника, і оскільки лише багаті правителі могли дозволити купити  та носити одяг такого кольору, він став асоціюватися з імператорським класом Риму, Єгипту, Персії.

Ще один наслідок цього – фіолетовий став ознакою духовності і святості, тому що стародавні королі та королеви, які носили вбрання цього кольору, часто вважилися богами або їхніми нащадками.

Фіолетовий – колір таємниці, містики, магії та інтуїтивного мислення. Люди, що його обирають, створюють навколо себе атмосферу злагоди та гармонії. Однак інколи їм не вистачає впевненості у своїх силах, тому вони вагаються у прийнятті рішень. Не приймати фіолетовий означає несвідому печаль за чуттєвими переживаннями.

Це колір натхнення, який властивий цілителям і творчим особам. Він допоможе навчитися приймати те, що відбувається з вами із спокійним серцем, заспокоїти душу і наситити її енергією натхнення. Фіолетовий об’єднує тіло і мислення, матеріальні потреби з потребами душі. З людей із переважанням фіолетового кольору в аурі виходять умілі цілителі, а якщо вони займаються творчістю, то їхні твори відрізняються природністю й мовою, яка зрозуміла кожному. Фіолетовий врівноважує два кінці спектру, і також врівноважує чоловічу та жіночу енергії в людському організмі.

Яке гарне у нас виходить закінчення занять циклу «Веселка»!

 

 

  1.                   Привітання. Вправа «Знайомство» (5 хв.)

Мета: розвивати уміння самоаналізу, формувати почуття самоповаги, самовпевненості, значущості.

Психолог. Знайомство сьогодні ми проведемо таким чином: кожен учасник по колу називає своє ім'я, а потім додає характеристику, що починається з тієї самої літери, що й ім'я, супроводжуючи це рухом, який відтворює названу характеристику.

 

  1.                  Вправа «Правила нашої групи» (3 хв.)

Мета: закріпити правила, налаштувати групу на творчу й ефективну взаємодію.

 Що ми завжди робимо на тренінгу після «Знайомства»?  Так, ми повторюємо наші правила. Прига­дайте їх.

 Яке правило в нашій групі працює по­стійно?

 Якого правила важко дотримуватись?

 Як ви гадаєте, що необхідно робити, щоб працювали всі правила групи?

 

  1.                  Очікування «Кораблики» (5 хв.)

Мета: визначити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

Психолог. Кожен із вас зараз отримає сині па­пірці, вирізані у формі корабликів. На папірцях запишіть свої очікування від тренінгу та роботи на занятті.

Ознайомлення з очікуваннями учасників тре­нінгу.

Далі учасники приклеюють свої «кораблики» на плакаті «Береги», де зображено «Берег надій» і «Берег реалізованих сподівань», а між берега­ми — «Море пошуків».

Учасники приклеюють «кораблики» ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож по «Морю пошуків» до «Берега реалізованих сподівань».

 

  1.                   Вправа «Музика почуттів» (пальчикове малювання) (15 хв.)

Мета: вчитися розрізняти власні переживання, розуміти свій внутрішній світ та оцінювати свій стан й виражати його словесно та образно.

Учасники слухають музику (Моцарт, Равель, Шопен…), запропоновану ведучим, і визначають який настрій вона передає.

Опишіть характер образу мелодії, наприклад:

  • весела, радісна, щаслива, приємна, безтурботна;
  • самотня, печальна, сумна, відчужена, беззахисна;
  • задушевна, лагідна, мрійлива, добра, спокійно, плавна, тиха;
  • сердита, тривожна, загрозлива, зла;
  • стомлена, плавна, лінива, тиха, спокійна;
  • схвильована, тривожна, швидка, ритмічна, голосна;
  • святкова, піднесена, поважна.

Психолог. Музика, ніби жива, має свій характер і настрій. Спробуйте зобразити образ почуттів, який викликає у вас мелодія, фарбами на папері за допомогою пальців. Це можуть бути різнокольорові лінії, плями, крапки, образи, фігури.

  •        Який колір оберете для зображення?
  •        Якої величини, форми воно буде?
  •        На що це схоже?

 

  1.                   Вправа «Автомобілі» (10 хв.)

Мета: підвести учасників до розуміння того, що для досягнення мети треба самому керувати своїм життям.

Психолог. Зараз ми об'єднаємося у пари, станемо один за одним, поклавши руки на талію учасника, який стоїть попереду. Перший із пари — автомобіль, другий — водій. Дорогу бачить лише водій. «Автомобіль» рухається із заплющеними очима, тримаючи руки перед собою. За моїм сигналом ви починаєте рухатися. Водій повинен так вести машину, щоб не потрапити в аварію, причому він не пояснює словами, куди та як рухатись, лише керує невербально, тобто без слів. (Усі учасники мають побувати у ролі автомобіля та у ролі водія.)

Запитання для обговорення:

-— Про що ця гра, як ви гадаєте?

Як ви почувалися у ролі водія?

Як почувалися у ролі автомобіля?

 В якій ролі краще рухатися до мети? Чому? (У ролі водія, адже краще бачити і знати, куди та як рухатись. І в напрямку до власної мрії бажано бути не автомобілем, яким хтось керує, а «водієм» свого життя, знати, що допоможе, а що може зашкодити, робити кроки до мети.)

 

  1.                   Вправа «Чарівний кран доброти» (5 хв.)

Мета: релаксація

Психолог. Заплющить очі й уявіть собі чарівний кран, з якого ллється не вода, а сонячне тепло, доброта, ніжність і ласка. Підставте долоньки, я наділю вас сьогодні добротою та щирістю з цього чарівного крана.

Психолог обходить дітей і, торкаючись їхніх рук, промовляє:

Сію дитині слово у серце,

В серденько ласку, як зернятко, в ниву.

Сійся-родися «Доброго ранку!»,

Ніжне «Будь ласка», «Світлої днини!»,

Вдячне «Спасибі»,

Щедро даруй ти «Вибач» тремтливе

Людям, дитино.                                          (В.Гринько)

 

  1.                  Вправа «Я вам пишу...» (15хв.)

Мета: піднести цінність особистостей учасників, усвідомити свою значущість, розвивати уміння проявляти позитивні емоції щодо інших, закріпити дружні стосунки між учасниками тре­нінгу.

Психолог. Наші тренінгові заняття закінчу­ються, але щоб зберегти пам'ять про нас, кожен отримає листа, в написанні якого візьмуть участь усі присутні. Але спершу його необхідно підпи­сати і передати сусіду праворуч.

У вас у руках опинився лист, на якому на­писано ім'я сусіда. Що писати? Усе, що вам за­хочеться сказати цій людині: добрі слова, по­бажання; це може бути і малюнок. Ваше звер­нення — з однієї-двох фраз. Після цього аркуш передасте сусіду праворуч. А до вас прийде новий лист, на якому ви напишете невеличке послання іншому. Так триватиме, доки не отримаєте свого листа.

Цей лист побував у руках кожного учасника, і кожен написав вам те, що давно бажав сказати.

Збережіть цього листа, хай він завжди буде з вами. У важкі моменти життя зазирайте в нього, аби пригадати, яким веселим, надійним, добро­зичливим бачать вас інші.

До уваги тренера! Бажано, щоб сам тренер узяв участь у заповненні послань. Напишіть щось при­ємне для кожного учасника тренінгу. Для когось це буде просто необхідно.

 

  1.                   Підсумки (10 хв.)

 Що на занятті було для вас цікавим?

 Що найбільше запам'яталося?

 Що нового про себе ви дізналися сьогодні?

 Чи збулися ваші очікування?

Психолог. Згадайте, про що ви написали на початку нашого заняття. Підійдіть до плаката очікувань і розкажіть, чи збулися ваші очікування. Чи переплив ваш «корабель» від «Берега надій» по «Морю пошуків» до «Берега реалізованих сподівань»?

  •                На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1.                 Аніскіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості. - К.: Шк. світ, 2005.
  2.                 Баришполь С.В. Посібник практичного психолога. - Х.:Основа, 2009.
  3.                 Бех І.Д. Виховання особистості6 Підручник. – К.: Либідь, 2008.
  4.                 Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. – М.: Академия, 1998.
  5.                 Воловодівська Ж., Докійчук Т. Робота з обдарованими дітьми // Психолог.- 2011, № 22-23.
  6.                 Истратова О.Н., Эксакусто Т.В. Справочник психолога средней школы. Р.-н.-Д., «Феникс», 2010.
  7.                 Лісовецька І. Формування позитивної «Я» - концепції // Психолог. - 2011, №34.
  8.                 Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании:Учебн.пособие. – М.: Владос, 1996.
  9.                 Робота з обдарованими дітьми / М. О. Володарська, А. І. Настенко, О. М. Пілаєва, С. М. Полуніна, В. М. Сисоєва.— X. : Вид. група «Основа», 2010.— 190. Ел.ресурс: http://www.lesia-lytvyn.kiev.sch.in.ua/Files/downloads/robota-z-obdarovanimi-d%D1%96t._mi.pdf
  10.            Туріщева Л.В. Настільна книга шкільного психолога. - Х.:Основа, 2010.
  11.            Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. - Х.:Основа, 2011.
  12. Фридман Л.И., Кулагина И.Ю. Психологический справочник учителя. – М.: Просвещение, 1991.

 

 

Інтернет-ресурси

 

  1. https://naurok.com.ua/programa-treningovih-zanyat-shodinki-do-uspihu-psihologo-pedagogichna-pidtrimka-obdarovanih-uchniv-u-pidgotovci-do-predmetnih-olimpiad-ta-konkursiv-5718.html
  2. http://novosvit.pp.ua/fenomen-osobystisnoji-obdarovanosti/
  3. https://vseosvita.ua/library/posuk-pidtrimka-ta-rozvitok-obdarovanih-ditej-3745.html
  4. https://vseosvita.ua/library/metodicnij-posibnik-robota-psihologa-z-obdarovanimi-ditmi-79684.html

Для нотаток

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09610, Київська область

Рокитнянський район, с. Савинці

вул.Українська, 2

Ел.пошта: saventsi@ukr.net

 

doc
Додано
19 січня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку