Цикл уроків української мови в 5 класі на тему "Словотвір"

Про матеріал
Матеріал містить конспекти уроків з теми " Словотвір" у 5 класі, включаючи узагальнення
Перегляд файлу

Урок № 1

 

Тема. Основа слова (корінь, префікс, суфікс) і закінчення – значущі  частини слова. Спільнокореневі слова.

Мета: повторити та систематизувати вивчене про значущі частини слова; навчити визначати  форми слова та спільнокореневі слова; утворювати за допомогою префікса та суфікса нові слова; удосконалювати правопис наголошених та ненаголошених голосних; розвивати логічне мислення, пам'ять, виховувати самостійність, інтерес до української мови.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  підручник, презентація мультимедіа, картки.

Очікувані результати: учні розрізняють значущі частини слова, визначають форми слова та спільнокореневі слова.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроків. Створення емоційного налаштування.

Продовжіть речення

Данний матеріал мені допоможе………

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

 Бліц опитування. - Що вивчає наука лексикологія?

  • Назвіть слова синоніми.
  • Назвіть слова антоніми.
  • Як називаються слова ,що звучать і пишуться однаково, а мають різне значення?
  • Що таке фразеологічний зворот?

Дібрати до поданих фразеологічних зворотів антонімічні й увести їх у речення.

1) Хоч голки збирай — ... . 2) Рукою подати — ... . 3) Як з хреста знятий — ... . 4) Як кішка з собакою — ... . 5) Приходити до пам’яті — ... .

Довідка: хоч око виколи; за тридев’ять земель; кров з молоком; душа в душу; втратити свідомість.

ІІІ. Вивчення й осмислення навчального матеріалу.

 (опрацювання схеми «Значущі частини слова»).

Робота з теоретичним матеріалом підручника

  • Що таке корінь? Префікс? Суфікс?
  • Що таке основа слова?
  • Що називається закінченням?
  • Які це змінні й незмінні слова?( Незмінні слова мають одну форму і не мають закінчення. Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре тощо.)

1. Розподільне письмо. Робота біля дошки.

   Записати у два стовпчики І- форми слова, ІІ -спільнокореневі слова.

  Сніг, снігуронька, снігами, засніжений, снігів, сніговик, снігом, сніже, снігові, сніжно-білий, білосніжний, снігам.

2.Самостійна робота. За картками ( визначити значущі частини слова, закінчення та основу)

Картка 1               Морозний, взимку, сніжинка

Картка 2              Весняний, повесні, квітка

Картка 3   Гора, гірський, передгірний

3. Лінгвістична гра «Зайве слово». Викресліть із групи слів «зайве», зверніть  увагу на закінчення.

Любов, правило, принцип, сніданок, ніч;

вчора, тихо, зустріч, далеко, назустріч;

кінь, кров, любов, бір, вранці;

особа, галявина, океан, слово, каченя.

4. Трансформація знань.

До поданих слів доберіть спільнокореневі. Визначте корінь.

Кінь, нога, рука, писати, ліс, дорога, друг, сад.

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Граматичний тренінг.

 Виділити в словах префікси. Від яких слів утворено виділені слова?

 Безслідно, розхитаний, розм’якшити, сказати, звузити, стишити, змусити, зшити, стриманий, зцілити, стурбувати, стягнений, збарложений, зворохобити, скоцюбритись.

 Пречудовий, пребагато, Причорномор’я, Прикарпаття, принизити, предужий, Прип’ять, прірва, прізвисько.

 

5. Робота в парах.

Складіть діалог, використовуючи спільнокореневі слова учень- учнівський, батьки – батьківський, друг – дружній.

 

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправу

  • VI. Підсумок уроку
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.   Сьогодні мені було цікаво……

Сьогодні я навчився……..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 2

 

Тема. Спільнокореневі слова й форми слова. Незмінні й змінні слова.

Мета. повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова, змінні та незмінні слова; формувати  вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова; розвивати і вміння  відмінювати слова, визначати змінні й незмінні слова; виховувати  інтерес до мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання:  підручник, презентація мультимедіа, картки.

Очікувані результати: учні розрізняють спільнокореневі слова та  слова, визначають форми слова та спільнокореневі слова.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроків. Створення емоційного налаштування.

Продовжіть речення

 Сьогодні на уроці я довідаюсь………

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

 Бліц опитування. - Головна значуща частина слова. (Корінь)

- Значуща частина слова, що сто­їть перед коренем. (Префікс)

- Форми слова відрізняються...(закінченням).

 - Префікс це-….?

- значуща частина слова, яка стоїть після кореня називається - …?

ІІІ. Вивчення й осмислення навчального матеріалу.

 1. Робота з теоретичним матеріалом підручника

Моделювання нових слів

Від поданих слів утворити нові слова за допомогою суфіксів і префіксів. Виділити основу і закінчення.

Брат,  горіти, козак, синій, молодь, птах, син, ніч, ранок, біг, сад, пух.

2.. Трансформація знань.

Розподільний диктант

Розподілити слова у три колонки: а) із закінченням, вираженим звуком; б) з нульовим закінченням; в) без закінчення.

Місто, батько,  завод, щиро, швидко, голос, подвір’я, восени, площа, поле, хор, зустріч, високо, земля, салют, свято, олень, добро.. У словах виділити закінчення

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

Учитель називає два слова з однозвучними, але різними за значенням коренями. Учні добирають  спільнокореневі слова (2 варіанта). Виграє той, хто швидше добере потрібну кількість слів.

Сільський — сіль, газета — газ, рушити— рушник, потягнути — потяг, сонце — сонний,  ніг — ніж, дорогий – дорога,  мідний - медовий.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Розподільний диктант. Записати у дві колонки слова похідні від слова блакитний. ( І колонка – форми слова, ІІ колонка – спільнокореневі слова)  

Блакитний, блакить, блакитною, блакитноокий, блакитним, блакитніє, блакитнуватий, блакитного.

Скласти два-три речення з даними словами.

Тестування

  1. У якому рядку усі слова мають таку будову: префікс +корінь + суфікс + закінчення ( у тому числі нульове)

А. підйом, водний, гірський

Б. найвищий, надпис, підберезовик

В. підземний, підводний, перелітній

Г заморський, засніжений, забудова

2. Установіть відповідність  між значущою частиною та словами в яких вони вживаються

1. Префікс    А садочок, нічний, осінній

2. Корінь     Б перечитати, збігти, стиха

3.Суфікс     В. син, лід, дім

     Г. мале, синій, красивий

3. У якому рядку всі слова мають нульове закінчення?

А. Травень, ніч, степ

Б  Сонце, журі, дерево

В радість, хмара, лебідь

Г. добро, повітря, високо

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправу

  • VI. Підсумок уроку
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.   Сьогодні  я довідалась ( довідався)……

Сьогодні я навчився ( навчилась)……..

 

 

 

Урок № 3

 

Тема уроку:   Орфограми в значущих частинах слова.  Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-), роз-, без-.

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; познайомити з правилами вживання префіксів з- (зі-, с-), роз-, без; навчити правильно вимовляти й писати дані префікси; удосконалювати орфоепічну та орфографічну грамотність учнів; розвивати мислення, уважність, виховувати особистісні якості.

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова з префіксами з- (зі-, с-), роз-, без; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація.

Тип уроків: урок засвоєння нових знань

І.. Створення емоційного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Вибірковий диктант

 Виписати слова, в яких корінь стоїть на початку слова. Виділити  в них основу і закінчення.

Сад, зацвітає, квіти, посадити, квітник, писати, напис, садовий.

2. Колективна робота.

Подані слова розберіть за будовою та виконайте фонетичний розбір виділеного слова.

Віддзеркалення, перенести, продзвеніти.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності . Оголошення теми й мети уроку

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Прочитайте слова. Виділіть у них префікси., з’ясуйте якою буквою починається корінь

Сфотографувати, сказати, знести, злетіти, спекти, сховати, зіпсувати, стерти.

1 Проблемне  завдання.

Спробуйте самостійно сформулювати орфограму «Літери з, с у префіксі з- (с-)».

5. Тансформація набутих знань. Розподільний диктант.

Запишіть в окремі колонки слова утворені з префіксами  -з,-с. Поясніть написання.

Косити, ховати, ламати, планувати, драти, варити, терпіти, м’яти, кинути, сунути, робити, бгати, цідити.

Спробуйте самостійно сформулювати орфограму «Вживання префікса –зі»

3. Дослідження-аналіз. Випишіть із тексту слова з префіксами. Пояснити вживання префіксів.

І воно сталося. Блискавка стьобнула, як звичайно, тонким довгим розчерком, але не згасла, а раптом, мовби заплутавшись, закружляла, завихорилася в танку й розійшлася широким кінцем, оголивши моторошний голубий вогонь. Скажений, небувалої сили гуркіт одразу ж струсонув усе небо, роздираючи його на частини,— воно тріснуло й обвалилося.

(В. Распутін)

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Робота з картками.

2 Самостійна робота.

Утворіть від поданих слів нові, додаючи префікси. Префікси виділіть.

Звучний, носити, співати, весна, добра, писати, помітно, далеко, кинути.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • VI. Підсумок уроків
  1. Лінгвістична гра «Збирачі префіксів».Заповніть таблицю прикладами слів із тексту

роз-

без

з-

с-

 

 

 

 

Виноград звисає важкими гронами до самої землі ( О.Гончар). Дощ згасав так само швидко, як і пустився. ( О .Гончар).На сивих луках скошено траву (М.Рльський). Сидить батько  кінець столу, на руку схилився. (Т.Шевченко). Дівчина  проводить очима, роззирається по безкрайому роздольному полю. ( О.Гончар). Безтурботний сміх дитини радісно хвилює нас. (О.Гончар). Гарячий день згасав . ( І.Нечуй-Левицький).Від теплого слова і лід розмерзається . ( Нар.тв.)

 

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Сьогодні на уроці навчився (навчилась)…

 

Урок № 4

 

 

Тема уроку. Вимова й написання префіксів пре-, при-, прі-

Мета: закріпити знання, здобуті учнями при вивченні значущих частин слова; навчити правильно вимовляти й писати ненаголошені е, и в префіксах пре-, при-, прі-; розвивати мислення, уважність, пам’ять, підвищувати культуру усного й писемного мовлення, виховувати наполегливість, товариськість.

Очікувані результати: учні володіють орфограмами на написання префіксів пре-, при-, прі-; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; складають речення з використанням слів із префіксами,

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, словники, мультимедійна презентація.

Тип уроку: формування й удосконалення вмінь і навичок

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Створення емоційного настрою.  Гра «Моя кольорова гама»

  • Закінчте речення:

Сьогодні мені імпонує ……….колір, тому що…….

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання.

Робота з таблицею.

Заповніть таблицю. Запишіть якомога більше слів із префіксами роз-, без-, розподіливши їх за частинами мови.

Іменник

Прикметник

Розчин

Безбережний

Розклад

Безпорадний

Дієслово

Прислівник

Розпиляти

З розгону

розказати

Без краю

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.Ознайомлення з таблицею.

Учні наводять власні приклади слів з префіксами пре-, при-.

ПРЕ-

ПРИ-

ПРИ-

Вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити словом дуже)

Вказує на  приєднання, приближення або неповноту

дії чи ознаки

Пишемо в словах

прізвище, прізвисько,

прірва

Претихий, прекрасний

Прибувати, прихилити

 

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

3.  Дослідження-конструювання. Утворіть слова за допомогою префіксів при-, пре- запишіть , виділіть у них префікси. Складіть речення з 2–3 словами.

Багатий, битий, бідний,  кінцевий, кований,  великий, дивний, крашений, кручений,  куплений, кумедний,  палений, тихо, дніпровський, здоровий, злий, старий, шкільний, морський.

  1. Самостійна робота. В реченні знайти слова з префіксами при-, пре-, пояснити їх                 написання.

Тонка нитка прешвидко рветься. Велике горе примушує забувати малі неприємності.  Як прийшла біда, тримайся, як прийшло щастя, пильнуй. Малою латкою великої дірки не прикриєш. Добрий, хоч до рани прикладай. Любиш в гостях бувати, то люби гостей приймати.

          (Народна творчість)

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

Моделювання нових слів

1.Утворіть від поданих слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого значення надає словам префікс?

Поганий, спокійний, гарний,  хитрий, смачний, мудрий.

Утворіть із виділеними словами речення. Визначити члени речення в ньому.

2 Робота біля дошки й у зошитах.

Записати дані слова фонетичною транскрипцією.

Приміряний, прибережний, прізвисько, пречистий.

3.  Творчий диктант.

Замініть слова й словосполучення словами з префіксами при-, пре-.

Посолити небагато. Дуже кислий. Дуже хороший. Лягти на кілька хвилин. Місто біля моря. Площа біля вокзалу. Дуже великий.. Повернення птахів. Дуже широкий Місцевість біля Дніпра. Дуже старий. Не зовсім покритий снігом.

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

  • VI. Підсумок уроку

1. Заключна бесіда. Продовжіть речення.

 Значущими частинами слова є…..

 Основа слова складається……

 Корінь–це…….

––   Префікс – це ……..

––  Суфікс – це ……

–– Закінчення – це ……

  Формою слова літо є…….

 Відомими орфограмами в префіксах є…….

 

 

 

Урок № 5

 

Тема. Тренувальні вправи. Будова слова.

Мета: узагальнити, систематизува­ти знання учнів з теми «Будова слова. Орфографія», удосконалити вміння розпізнавати форми сло­ва і спільнокореневі слова, на­вички розбору слів за будовою; розвивати вміння аналізувати мовні явища, виховувати повагу до народної мудрості.

Обладнання: мультимедійна презентація,  картки для групо­вої роботи.

Тип уроку:урок закріплення знань, умінь і навичок

І.    Організація  класу

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

IІI.   Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми  повторимо і закрі­пимо основні визначення теми «Будова слова», щоб з упевненіс­тю сказати: «Я засвоїв це».

 

IІI Повторення основних понять теми

Який розділ науки про мову ми ви­вчаємо? Які поняття ви засво­їли під час вивчення теми «Будова слова. Орфографія?»( учні називають поняття).

Основа

Значущі частини слова

Форми слова

Спільнокореневі слова

Корінь

Префікс

Суфікс

Закінчення

ІУ Виконання практичних  завдань на повторення й закріплення основних умінь і навичок

1. Орфографічна розминка

Учні по черзі дістають з кошика  слова із пропущеними орфограмами.

Зіткнення, спекти, зігнути, схвильований, сфотографувати, зіпсувати, без’язикий, розказати,  зцілений, розпиляти, безболісний, розжарений, прекрасний, прегіркий, прикрити, пришкільний, придніпровський, причинити, приїхати, прездоровий, прикутий, прегарний, скінчити.

а) Пояснення орфограм;

б) визначення частин мови,

в) розібрати слово за будовою

2 Гра «П'ятий зайвий»(на таблицях записані слова)

  а) Надбудова, будувати, будильник, будова, будівничий;

 б) Підгорілий,  гірський, міжгір'я, гора,  гірка.

• За якими ознаками ми розрізня­ємо спільнокореневі слова і фор­ми слова?

3. Дібрати форми слова і спільнокореневі слова.

Калина.    Вітер.   Летіти.   Їхати.

4. За допомогою префіксів утворити слова протилежного значення. Префікси виділити. З однією парою слів скласти два речення. Зробити розбір 4 слів за будовою.

Дорогий, сердечний, приїхати, беззубий, водний, вилетіти.

5.Пояснювальний диктант

1.  Зима …питає, де літо було ( Нар.тв.) 2. Овес виліг, а жито не …ходить (Нар.тв.) 3.Густа каша дітей не розганяє ( Нар.тв.) 4. Від теплого слова і лід розмерзається ( Нар.тв.)  5.Перед грозою ліс пр…тихає ( Нар.тв.) 6. Ні пр…шити, ні пр…ліпити ( Нар.тв.) 7.Щоб смак солодкий відчувати, треба гіркого скуштувати. ( Нр.тв)

5 Підсумок     уроку.

Бліц опитування:

  • Що таке основа слова
  • Що називають закінченням?
  • Яким буває закінчення?
  • Які слова не мають закінчення?
  • Які слова називаються спільнокореневими?
  • Що називається коренем?
  • Що називається суфіксом, пре­фіксом?

 

 

 

 

 

 

Урок № 6

 

Тема. Контрольна робота

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок учнів, одержаних при вивченні теми «Будова слова. Орфографія»; розвивати логічне мислення, навички самостійної роботи, уміння аналізувати мовний матеріал, виховувати наполегливість, самостійність.

Очікувані результати: учні використовують на практиці знання, здобуті при вивченні теми «Будова слова. Орфографія».

Обладнання: тестові завдання у двох варіантах

Тип уроку: перевірка й коригування знань, умінь і навичок.

І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні ви виконаєте контрольну роботу з теми « Будова слова». Намагайтеся бути зібраними й уважними. Бажаю вам успіхів!

  • ІІ. Основний зміст роботи

Проведення контрольного тестування

1) Інструкція щодо виконання тестових завдань.

Ознайомлення п’ятикласників із критеріями оцінювання тестових завдань: за правильне виконання завдань № 1–6 (початковий та середній рівні) учні отримують по 1 балу; за правильне виконання завдань № 7–8 (достатній рівень) — по 1,5 бала; за виконання завдання № 9 (високий рівень) максимальна оцінка — 3 бали.

2) Виконання учнями тестових завдань.

Варіант І

1. Укажіть рядок у якому всі слова є спільнокореневими.

А водяник, водичка, наводнити

Б рослина,  рослини, росту

В квітка, квіти, квітів

Г водій, завод, заводь

2. Яка значуща частина слова містить у собі спільне лексичне значення споріднених слів?

А префікс    Б суфікс

В корінь    Г закінчення

3 Укажіть рядок, у якому всі слова — форми одного того самого слова.

А диня, динь, денний

Б сіно, сіну, сонний

В щока, щічка, щоковина

Г небо, неба, (на) небі

4. У якому рядку всі слова пишуться з префіксом з-?

А …тиха, …ховати, …кинути

Б …шити, …чистити, …цілити

В ..пекти, …гірклий,… вариш

Г  …будити, …горіти,  …худнути

5. У якому  рядку  всі слова мають префікс с-.

А ..питати, ..фотографувати, . ..казати,

Б ..пробувати, ..твердити, ..жати

В ..клеїти, ..варити, ..ходинка,

Г ..міряти, . печений, ..гаснути

6. Укажіть рядок, у якому слова мають префікс пре-.

А ..великий — ..бігти

Б ..дунайські — ..красити

В ..рва — ..шити

Г ..хороший — ..мудрий

7. Доберіть декілька спільнокореневих слів до слова весна, а від слова м’ята утворіть 2–3 форми.

8. Вставте пропущені букви, із двома словосполученнями складіть речення.

Пр..чудова погода, пр..жмурити очі, ..косити траву, ..будити вранці, ро..сипати горох, пі..тримка друга.

9. Розберіть за будовою слова прикордонник, поні, часопис.

Відповіді: 1 Г, 2 Г, 3 Б, 4 Г, 5 А, 6 Г.

Варіант II

1. Укажіть групу спільнокореневих слів.

А колір, кольоровий, кольору

Б береза, березовий, підберезник

В скарб, скарби, скарбниця

Г дощ, дощі, дощовий

2. Укажіть рядок, у якому всі слова — форми того самого слова.

А яблуко, яблучний, яблуні

Б крок, кроки, крокувати

В музика, музики, (у) музиці

Г м’який, м’якого, м’яко

3. Укажіть рядок, у якому слова мають нульове закінчення.

А желе — зустріч

Б метро — лісник

В пюре — сонячно

Г одяг — пень

4. Укажіть рядок, у якому слова не мають закінчення.

А поріг — часто

Б какаду — швидко

В якір — чарівник

Г учень — вночі

5. Укажіть рядок, у якому всі слова мають префікс с-.

А ..нести, ..робили, ..конструювати

Б ..дати, ..худнути, ..міряти

В ..чистити, ..кликати, ..важити

Г ..пекти, ..хотіти, ..пробувати

6. Укажіть рядок, у якому слова мають префікс при-.

А ..морозити — ..їхати

Б ..бити — ..красний

В ..звисько — ..хопити

Г ..гвинтити — ..лютий

7. Доберіть декілька спільнокореневих слів до слова вишня, а від слова барвінок утворіть 2–3 форми.

8. Вставте пропущені букви, із двома словосполученнями складіть речення.

Мальовниче Пр..карпаття, пі..слухати розмову, пр..бігти першим, ..в’яле листя, ..тривоженим голосом, ро..повідати казку.

9. Розберіть за будовою слова підберезник, колібрі, життєпис.

Відповіді: 1 Б, 2 В, 3 Г, 4 Б, 5 Г, 6 А.

III. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Повторити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

IV. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 При вивченні розділу «Будова слова. Орфографія» цікавим для мене було…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
1151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку