Урок №1
Тема. Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, з сурядним і підрядним зв’язком.
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати критичне мислення під час оцінювання ролі складних речень у текстах, творчі вміння моделювати складні речення і влучно вживати їх у власних висловлюваннях; виховувати уважність, спостережливість, кмітливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Очікувані результати: учні навчаться знаходити в текстах складні речення різних видів, складати й використовувати їх у мовленні; перетворювати прості на складні; конструювати складні за схемами.
Методи і прийоми: мовна розминка, «Мікрофон», робота з опорними схемами, творче конструювання, гра «Склади речення», пояснювальний слуховий диктант, «Незакінчене речення»
Перебіг уроку
Мала крапля й великий камінь продовбає…
Народне прислів’я
Вправа «Дотягнутися до зірок»
Заплющте очі й тричі глибоко вдихніть. Уявіть, що над вами нічне небо, повне зірок. Кожному треба відшукати особливо яскраву зірку, яка б асоціювалася з вашою мрією. Далі поволі піднімайте руки, наче тягнучись до неба і своєї зірки.
1.Мовна розминка. Робота в групах. Словниковий диктант.
Завдання : перевірити знання учнями орфограми «Букви е, и, о на позначення ненаголошених голосних».
Кисень,палець, учень, липень, майстер, перець, серпень,жовтень, пливе, клекотіти, втекти, межа, вітерець, темніє, пшениця, голубка, синиця,величний, дерево, тривога, прибережний, оберіг.
2. Гра «Мікрофон».Дати відповідь на питання.
- Який розділ науки про мову називається синтаксисом? А який пунктуацією?
- Що називається реченням?
- Які бувають речення за будовою?
- Які бувають за будовою?
- Проаналізувати речення: Скоро прийде осінь, і прокурличуть у небі журавлі.
Журавлі бринять дзвінкоголосі, їх кличе даль прозоро-вітрова. (А.Малишко)
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Сьогодні ми з вами починаємо ґрунтовно вивчати синтаксис. З деякими поняттями цього розділу мовознавства ви ознайомилися ще в п’ятому класі, поглиблювали свої знання у восьмому. Але багато дечого ще належить нам пізнати.
Перш ніж почати вивчати новий матеріал, перевіримо знання, одержані раніше.
V Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
2.Практичний синтаксис. Запишіть речення. Підкресліть у них граматичні основи. Скільки їх? Чим зв'язані частини-речення в обох прикладах? Як читаються такі складні речення?
І. А за садком в світанні урочисто важкі скирти звелися на виду, і дзвонить золотом зернина чиста, щука й знаходить землю молоду! (М. Стельмах.) 2. Скоро вже розпустяться листочки, зацвіте все навкруги, гаї й сади сповняться солов'їним співом. (М. Адаменко.)
Зробити синтаксичний розбір 2-х речень. Скористатись поданим алгоритмом. Накреслити схему.
3.Творче конструювання. Скласти речення за поданими схемами.
Схарактеризуйте їх за будовою.
4. Робота з підручником. Колективна робота.
Опрацюйте теоретичну частину відповідного параграфа. Опрацюйте таблицю «Сполучникові й безсполучникові речення». Перекажіть зрозуміле сусіду по парті.
5. Творча робота. Утворіть із поданих простих речень складні сполучникові й безсполучникові. Підкресліть головні й другорядні члени речення.
1.Біжить пшениця понад яром. Дзвонить крильцями овес.
2. І хоч прийшла година журавлина. Серце й досі чує трепет крил.
3. Материне серце всевидюще. Болить найдужче.
Бесіда за реченнями:
Учитель. У першому реченні смислові відношення причинно-наслідкові, у другому - протиставні. Це визначається за змістом частин складних речень та за сполучниками. Третє – складнопідрядне.
6. Пояснювальний слуховий диктант.
(Спочатку учні повторюють правила. Учитель читає складносурядні речення, школярі усно повторюють орфограми й пунктограми, називають види сурядних сполучників. Потім самостійно записують складносурядні речення, здійснюють взаємоперевірку.)
VI . Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
«Незакінчене речення».
«На уроці я дізнався, що складному реченню властиві такі ознаки….»
VII. Підсумок уроку.
Я довідався… запам’ятав…навчився….
VIII. Домашнє завдання. Виписати з української літератури уривок із художнього твору. Схарактеризувати його стилістичні особливості. Зробити синтаксичний розбір двох речень, скориставшись алгоритмом, опрацьованим на уроці.
Урок №2
Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому.
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів культуру мовлення і відповідальність щодо дотримання етикетних норм у спілкуванні.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікуванні результати: учні навчаться швидко й правильно знаходити в текстах складносурядні речення, правильно розставляти розділові знаки, будувати власні висловлювання з використанням складносурядних речень, удосконалювати культуру мовлення.
Методи й прийоми: бесіда, робота з текстом, пунктуаційний практикум, мовленнєва ситуація, розподільне письмо, бліц - опитування.
Обладнання: картки, мультимедійна дошка, підручник
Перебіг уроку
Доброго дня, шановні діти! Мені надзвичайно приємно провести урок разом з вами. Ви готові до співпраці?
Розпочнемо з лінгвістичної діагностики. До речі, що таке діагностика?( Відповіді учнів, звернення до тлумачного словника)
Перед вами завдання лінгвістичної діагностики, прочитайте його. Будьте уважні, виконуючи цю роботу, ви повинні критично поміркувати і визначити тему уроку.
Відкрийте, будь ласка, зошити і запишіть «число, класна робота». Один рядок залиште для запису теми. На виконання цієї роботи – 3 хвилини. ( Учні працюють з текстом, записаним на мультимедійній дошці)
Завдання: розставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи.
І весь світ тріпоче-міниться в моїх очах і віддаляє лебедів. Ми прислухаємось до річки і вона знову затріщала за верболозами. Зараз дядько Микола смачно навпіл розколює березові й грабові кряжі. Ми сполохано металися між громами й блискавками а дощ як хотів прав і виполіскував нас. Ми підійшли до самого дерева але трясогузка не кинула свого кубельця.
Перегорніть аркуш і здійсніть самооцінювання роботи. А тепер перевіримо результати діагностики. Відповідь свою будуйте так: самооцінка показала, що я…
А тепер увага! То яка ж тема нашого уроку? Запишіть її в зошити.
Діагностика виявила, що у вас є прогалини в знаннях, тому ми повинні повторити і поглибити ваші знання про складносурядне речення.
Зверніть увагу на епіграф нашого уроку:
Краса душі, краса любові –
найвища на землі краса.
В.Сосюра
Поглиблюючи знання з даної теми, ми будемо говорити і про найпрекрасніше створіння на землі – людину, її духовний світ, гармонію з природою,формуватимемо свій духовний світ.
Засвітило сонце
Я вийшов на берег річки, мов на край землі… Над водою – щільне покривало туману, що ген у височині зійшлося з хмаркою і утворило суцільну білу завісу.
У лісі ще стоїть імла. Лише верхівки дерев ніжно засвітилися смарагдовим сяйвом. Повітря вологе, воно просякнуте пахощами трав, грибів, прілого листя й живиці. На лісових квітах, листочках дерев виблискують прозорі крапельки роси.
Прокинулись пташки. Причепурившись, розлетілись хто куди.
Сонце кинуло промінь, і враз золотаві кошики маруни запалали новенькими п’ятаками. Голосно засюрчали цвіркуни, і наладнав свій інструмент ковалик…
Бесіда за текстом:
Повітря тремтить від спеки, і в срібнім мареві танцюють далекі тополі. Чи то я заспівав, чи то мною земля заспівала? Росинка заблукає в павутинці, й сивішатиме небо що не день, а літо з осінню, лишившись наодинці,довірливу розмову поведе. Хоч була рання весна, але надворі було вже гаряче.
Розряди сполучників |
Групи сполучників |
Сполучники |
Приклади |
єднальні |
Сурядні |
І,й, та |
І, й |
протиставні |
|
А, але, проте,зате,однак |
а |
розділові |
|
Або,чи,хоч,то…то, Чи…чи,не то…не то, або…або |
Чи то…чи то, хоч, але |
|
підрядні |
|
|
2.Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал, обговорити його в групах.
3.Гра «Склади речення». Клас ділиться на три команди. Кожна отримує власне завдання. Виграє та команда, яка виконає його правильно й найшвидше.
Завдання 1: Скласти і записати три складносурядних речення з єднальними сполучниками. Побудувати схеми.
Завдання 2: Скласти і записати три складносурядних речення з протиставними сполучниками. Побудувати схеми.
Завдання 3: Скласти і записати три складносурядних речення з розділовими сполучниками. Побудувати схеми.
Ластівка день починає,а соловей його кінчає. Ось скоро буде тепло, і вона з Тарасом піде до лісу. Ми троє побратались і поклялись ніколи не розлучатися. Легенький вітерець повіяв із саду і дихав пахощами яблук.
Бліц-опитування.
Високий рівень. Скласти твір-мініатюру про чари природи, вживаючи різні види складносурядних речень.
Достатній рівень. . Утворити з поданих пар простих речень складносурядні, використовуючи сполучники сурядності.
Середній рівень. Виконати вправу з підручника.
Урок №3
Тема. Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про складносурядне речення; ознайомити із засобами зв’язку між їхніми частинами; з’ясувати поняття смислових відношень між частинами складносурядних речень; удосконалювати загальнопізнавальні вміння й навички знаходити складносурядні речення у висловлюваннях різних типів; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення з різними смисловими відношеннями відповідно до мети й обставин спілкування; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати чесність і правдивість в учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Очікувані результати: учні поглиблять знання про будову складносурядного речення; навчаться з’ясовувати суть смислових зв’язків між частинами складносурядного речення, швидко знаходити такі речення в тексті, складати власні висловлювання, використовуючи складносурядні речення.
Методи та прийоми: мовна розминка, творче спостереження над текстом, лінгвістичне дослідження, дослідження-трансформація, установлення відповідності, гра «Хто швидше?», «Ланцюжок запитань».
Обладнання: картки, довідники, мультимедійна дошка, підручник
Перебіг уроку
Робота над притчею «Брехня»
Доброго дня, діти! Чи замислювались ви над чим, як часто ви говорите неправду рідним, друзям, учителям? Що ставало причиною для народження брехні? Послухайте притчу і прокоментуйте її зміст.
Завершуючи богослужіння, священик оголосив, що наступної неділі буде говорити з прихожанами на тему брехні. А щоб проповідь легше було зрозуміти, варто перед цим прочитати вдома 17 главу Євангелія від Марка.
Наступної неділі панотець перед початком проповіді звернувся до прихожан:
Майже всі присутні підняли руки.
(Учні висловлюють свої роздуми)
Учитель: Підніміть руки, хто готовий сьогодні до уроку на відмінно…, на добре…, а хто тільки виконав домашню вправу?
II Актуалізація опорних знань.
Запишіть до однієї колонки запозичені слова, до другої – власне українські.
Берег, вафлі, вексель, графік, дядько, кіно, коровай,ліс, майстер, паштет, півтора, пивовар, приятель, рілля, смокінг, сорок, тінь, урожай, фабрика, футбол, холод, шахта, швабра, шифр.
2.Творче завдання.
Для слабких учнів:З наведених пар простих речень побудуйте всі можливі варіанти складносурядних, поширивши прості речення другорядними членами. Назвіть сполучники сурядності.
Для сильних учнів: Складіть твір мініатюру, утворивши з поданих парами простих речень складносурядні. Поширте новоутворені речення другорядними членами. Назвіть сполучники сурядності.
III Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учитель. З’ясування суті смислових зв’язків між частинами складносурядних речень є одним із ключових моментів вивчення цих речень. Смислові відношення між частинами складносурядного речення залежать як від семантики тексту, так і від сполучників.
1.Лінгвістичне дослідження. Прочитайте речення, виберіть сполучники, заповніть таблицю й розкажіть про смислові зв’язки у складносурядному.
1.На темно-попелястому небі бродили димчасті пошматовані хмари, і повітря тремтіло набряклим вишневим клеєм.2. У дряпака надламана одна лапа, і Дмитро зразу ж береться виготовити нову.3. Крізь дерева на дорогу впали надвечірні сонячні сіті, а далечінь аж грає чистим барвінковим небом.4. Чи блищить ріка глибоко, чи шумить під вітром сад, чи рум’янить вітер щоки у колгоспівських дівчат. 5.Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила.
Розряди |
Сполучники |
Смислові зв’язки |
Приклади |
Єднальні |
і |
одночасність |
1, 2 речення |
Протиставні |
а |
Зіставлення |
3 речення |
Розділові |
Чи..,чи..,чи;або…,або |
Чергування явищ, можливість одного явища з названих |
4,5 речення |
1)На Дніпрі тремтіли окремі вогники і від кожного з них тягнулася блискуча доріжка. 2)На південному схилі горбика сонце вже розтопило сніг,і вітер шелестить густою осінньою травою.3) Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку, та зорі тремтять у нічній прохолоді.4)Було щось невимовно радісне, життєдайне в цьому сонячному дощі, і всі це відчули.5) Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом.
4.Установлення відповідності. Знайти продовження прислів’їв і приказок у 2-ії колонці. З’ясувати значення кожного народного вислову. Записати їх, пояснити розділові знаки.
Опеньки з’явились…. |
…а чоловіка,як добре робить. |
Хто сіє.. |
…там жниця від гарячої пшениці скаче |
Хто в дорозі буває… |
…а козака шабля стереже. |
Злий плаче від зависті… |
…та й пропав там з головою. |
Береженого й Бог береже… |
…той розуму набуває. |
Пішов глечик за водою… |
…а добрий від радості. |
Да орач від напруженої роботи плаче… |
…той ся надіє. |
Дерево шанують, як добре родить… |
…літо скінчилось. |
Футбол – команда. Завіса-вистава. Блискавка-грім. Правда – неправда.
IV . Систематизація й узагальнення знань.«Ланцюжок запитань»
V . Підсумок уроку. Рефлексія
Я задоволений від уроку,бо… |
|
Я не все зрозумів, але… |
|
На уроці я був пасивним тому, що… |
|
VI Домашнє завдання. Середній рівень: виконати вправу підручника;достатній рівень: підготувати лінгвістичну гру(завдання, дослідження);високий рівень:написати твір-роздум про правду й брехню, використовуючи ССР.
Урок №4
Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складносурядні речення; сформувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення за поданим початком або з кількох простих речень, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу поглиблювати знання школярів з історії рідної держави, виховувати гордість за свою державу.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.
Очікуванні результати: навчаться правильно вживати розділові знаки між частинами складносурядного речення, сформують пунктуаційну грамотність; розвинуть увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення.
Методи та прийоми: мовна розминка, мозговий штурм, колективна робота зі схемою, дослідження - відновлення, творче моделювання, комунікативний практикум.
Перебіг уроку
Добрий день, дорогі діти! Погляньте у вікно, як привітно сяє осіннє сонечко, милують око айстри, жоржини. Який настрій був у дітвори, яка щойно, на перерві, бігала навколо клумб? А з яким настроєм прийшли ви до мене на урок?
Чи прочитали ви 17 главу від Матвія?
1.Перевірка домашнього завдання:
2.Гра «Угадай прислів’я». Усно завершіть народні прислів’я, чому вони вчать.
Визначте, до яких розрядів належать сполучники, якими з’єднано частини речень.
1)Зорі лічить, а….2) Труднощі мучать, зате…3) Сонце на літо, а…4) Чужа біда перед очима, а…5) Сім літ мак не родив, і…6) Не родись багатий та вродливий,а…7) Ліпше без вечері лягти, та…8) На Бога покладайся, а…
Довідка : ..під носом не бачить, …розуму учать,…зима на мороз, …своя за плечима,…голоду не було, …родись при долі та щасливий, …без боргів вставати, …розуму тримайся.
3.Мозговий штурм.
Україно, Запороже, можна вас забути?
Ю.Федькович
IV . Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Запишіть речення. Визначте смислові відношення між частинами простих речень у складносурядному.
І. А в тому селі далека рідня чи свояцтво проживає, а в них і хліб смачніший, і вишні не такі оскомисті, і люди уважніші до тебе, і очі їхні так добре зоріють, і всі тебе ріднею величають, і навіть підшукують молоду... 2. Василинка виїжджає на середину ставу, а перед нею квіткою розквітає зірниця й мерехтливо падає в ліс. 3. Данило минає чийсь садок, проскакує вулицю, і перед ним стоїть невеличка, земством побудована школа. 4. От якби мати загубила пояс із насінням, то мав би
Юхрим що трощити, а я читати.
Коментар учителя. Здебільшого прості речення — частини складносурядних, поєднані сполучниками сурядності, розділяються комами. Але між ними можуть ставитися й інші розділові знаки (крапка з комою, тире).
Кома ставиться між частинами складносурядного речення, поєднаними єднальними (і, й, та), протиставними {а, та, але, зате, проте, однак), розділовими (чи ... чи, ні ... ні, то ... то, не то ... не то, чи то ... чи то) сполучниками.
Кома не ставиться між простими частинами складносурядного речення, поєднаними неповторюваними єднальними (і (й), та) і розділовими (чи, або) сполучниками, якщо є спільний другорядний член або неповнозначне слово, зокрема частка (тільки, лише).
Крапка з комою ставиться між частинами складносурядного речення, поєднаними сполучниками а, але, проте, все ж, однак (зрідка сполучниками /, та), якщо вони дуже поширені, мають усередині розділові знаки або далекі за змістом.
Тире ставиться між частинами складносурядного речення, поєднаними сполучниками / (й), та (у значенні і), й, а, якщо вони виражають швидку чи несподівану зміну подій або різке протиставлення.
2.Робота в групах.
Зробіть інтонаційно-змістовий аналіз складносурядних речень (поясніть інтонацію, смислові відношення між простими реченнями в складносурядних та правила розстановки розділових знаків: коми, крапки з комою, тире). Підкресліть головні та другорядні члени речення.
Група 1
1. Вночі прийшла гроза, і тепер у дорожніх вибоїнах ще стояла зеленаво-золотиста вода, паруючи легкими димками. 2. Спочатку підводились окремі кущі, зелені й свіжі, міцніші в корені та стеблі, а між: ними сіро-сизуватими западинами ворушилась неспокійна луговина. (Із творів М. Стельмаха.)
Група 2
1.Лише коники сюрчать, та перепел іноді підпадьомкає. (Із часопису.) 2. На хуторі вмирає день, і гасне перестигла бронза пшениць. (М. Стельмах.)
Група 3
1. А ти знаєш — і в наших лісах якась лиха година воду каламутить. 2. Між вишняками раз і вдруге майнула її хустка — вже нема ні жінки, ні її глибоких очей, ні дитяти з хмелинами кучерів. (Із творів М. Стельмаха.)
Група 4
і жайворонок, соловейко в гаї землю, прибрану весною, вранці зустрічають... 2. З неба, як розтоплене золото, ллється на землю блискучий світ сонця; на ланах грає сонячна хвиля.
3 Колективна робота зі схемою. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника. Оформіть висновки у вигляді схеми.
Орієнтовний вигляд схеми
Гора з горою сходиться а людина з людиною.... Мудрий не все каже що знає а дурний не все знає, що.... Чужа біда перед очима а своя стоїть.... Сталь гартується в огні а людина.... Хто діло робить а він гав.... Один панує а сотня....
На деревах багато листя було зеленого, а багато жовтого. Музика вразила і душу, і серце. Дівчина швидко поснідала і побігла до школи. Сонце ще не гріло, але вже яскраво світило у небесній висоті. Діти часто наслідують своїх батьків не тільки зовнішністю, а і вдачею. Батько увійшов до кімнати і зупинився біля вікна. Хлопець уважним поглядом удивлявся в далечінь та щиро посміхався.
7 .Творче моделювання. . Скласти 3-4 складносурядні речення, щоб між їхніми частинами вживалася крапка з комою. Використати словосполучення і прості речення з довідки.
Довідка. Сліпучі блиски. Фронт горів з виднокраю. У полях спіє жито. Пломінь серця. Він знеміг від атак. Ворожі вали поборені. Чорне гілля. Хмари попелу.
8. Комунікативний практикум. Об'єднатися в малі групи (5-6 учнів) і розподілити ролі: спікер (керівник групи), секретар (веде записи), посередник (стежить за часом і заохочує групу до роботи), доповідач (висловлює думку групи і результати її роботи).
V Підсумок уроку. Самооцінювання.
Найбільше моє досягнення…. |
|
Я можу поділитись з учнями… |
|
VI . Домашнє завдання. За поданими початками утворити складносурядні речення з єднальними або протиставними сполучниками. Поставити розділові знаки.
Залізничник у червоному картузі підняв прапорця... . У пристанційному скверику озвалися солов'ї... . Хати ховалися за кучерявими осокорами.... На подвір'ї нікого не було... . У темряві вулиці спалахнули фари.... Раптом пролунала команда.... Гриміли постріли салюту.... На Дніпрі тремтіли вогники... .
Урок №5
Тема. Синоніміка складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядного і простих речень. Інтонації складносурядного речення.
Мета: ознайомити учнів з синонімією складносурядних речень з різними сполучниками, а також складносурядних і низки простих; з’ясувати інтонацію складносурядного речення; формувати вміння з’ясовувати інтонаційні особливості складносурядних речень; удосконалювати вміння школярів розрізняти в текстах складносурядні речення, відмежовувати їх від інших синтаксичних конструкцій, конструювати такі речення і вживати в усному й писемному мовленні відповідно до стилю та жанру висловлювання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного краю і його природних багатств.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.
Очікувані результати: учні навчаться інтонувати складносурядні речення, швидко знаходитимуть складносурядні речення в текстах, відрізнятимуть їх від простих однорідних.
Методи та прийоми: мовна розминка, творча робота, робота в парах, попереджувальних зорово-слуховий диктант, вибірковий диктант, розподільний диктант, мовознавче дослідження – доведення.
Обладнання: картки – інформатори, підручник
Перебіг уроку
Обмін побажаннями у парах.
1.Мовна розминка . Розподільний диктант.
Запишіть слова у дві колонки: у першу — власні назви, у другу — загальні.
Благовіщення, боги, Буковина, Вандервальде, Вінниччина, Геракл, демон, Еллада, Закарпаття, Каменяр (І. Франко), каменяр (ремесло), Коран, Лель, Людвіг ван Бетховен, меценат, парламент, Пегас, Петрівка, Північно-Західна Америка, Посол України в Польщі, сейм, Старий Завіт, франківські рукописи, Черкащина.
— Які речення називаються складносурядними?
3.Робота над мовним матеріалом на основі тексту. Прочитати виразно текст. З'ясувати тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок. Аргументувати свій вибір.
Чіткий, до болю чіткий рідний краєвид. Понад обрієм небо блідо-синє, а трохи вище застигла обважніла карта хмар, перемежована потрісканими стежками просвітків. І не чорні хмари, і не сині. Але є в них барви і дух чорнозему та блакиті; і не співучі вони, а тривожні. І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи пожовклу вулицю, чи самотню хату, що серце стиснеться і пам'ять довше триматиме той обрис, ніж якийсь малюнок бурхливої весни або обважнілого літа.
А під хмарами земля - чорнотіла, стоптана копитами, збита машинами, розмелена танками, пошматована бомбами, снарядами. Над дорогою самотня верба, розчахнута міною, з подертою, покрученою корою. Пора б умирати, а не вмирає, тільки листом плаче, тихо, поволі, як удовиця. Падає лист на чорну, напівзгнилу стерню, на розвержений, перепрілий полукіпок, на розпухлі снопи, з-під яких півмісяцями проростає несіяне жито
(За М. Стельмахом).
Коментар учителя.
4 . Робота в парах. Виразно, з інтонацією прочитайте речення. Визначте в них смислові зв'язки.
1.Дмитро з силою заглиблював лопату, вивертав землю, а всередині неспокійно й тоскно ворушилися думки про цю скорботну жінку. 2. Зорі, як і люди, падають на землю, і вони мають свій вік. 3. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни у наш двір. (Із творів М. Стельмаха.)
5.Попереджувальний зорово–слуховий диктант. Запишіть речення. Визначте, в яких випадках можлива заміна сполучників синонімічними.
1. І де вона в Бога зростає ця краса, і кого вона виворожить собі?!. І знову заспівали санки, і спросоння зітхнула, затьохкала крига на ставку, і загукало коло грудей матері дитя. 3. Кленовий цвіт устелює дорогу, і в хмарах небо здибилось круте. 4. Кого ж першого зустріне зі свого села, і чи пізнають його?
6. Вибірковий диктант. Із-поміж поданих речень виберіть і запишіть ті, в яких протиставні сполучники можна замінити іншими.
1. Дядько Сергій, не вітаючись, обнишпорив очима всю хату й присів перед куріпкою, а та, чуючи щось недобре, дременула під ліжко. 2. Жінка зупиняється навпроти мене, потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних о чах закипають темні сльози…3. За греблею дорога бере праворуч понад ставом, а за ним і дядько Себастіян живе.
7.Розподільний диктант. Записати в першу колонку прості ускладнені речення, у другу - складносурядні. Пояснити свій вибір.
Ми ростемо і в височінь, і вшир, і правда наша кривду поборола (М.Рильський). Біляста туча небо полонила, і в ній котився сонця стиглий плід (А.Малишко). Не лінися рано вставати і з молоду більше знати (Нар. творч.). В печі палав вогонь та червоним язиком лизав челюсті (М.Коцюбинський). Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій (М.Трублаїні). Прилинув вітер, і в тісній хатині він про весняну волю заспівав, а з ним прилинули пісні пташині, і любий гай з ним відгук свій прислав (Леся Українка).
8 . Творче завдання з елементами трансформації. Скласти складносурядні речення, підметами яких мають бути пари поданих іменників.
Суперництво, співробітництво; пісня, соловей; місяць, зірки; яблуня, сад; школярі, колектив; пташка, їжак; сонце, степ; літо, блакить.
Види складносурядних речень |
сполучник |
Значення сполучника |
Номери речень на приклади |
З єднальним сполучником |
|
|
|
З протиставним |
|
|
|
З розділовим |
|
|
|
Мовознавче дослідження-доведення. Заповнити таблицю , беручи за приклади подані речення. На основі таблиці скласти зв’язну розповідь про складносурядне речення.
1)Сонце опускалося на темну гребенисту стіну лісу, і синя тінь упала на широке плесо ріки. 2) Багато було на світі щасливих і великих людей, але найщасливіший – літописець. 3) Від луків дмухнуло вогкістю, а в далечині на обрії простяглись сизі димки. 4) Не обдурюй себе, і тобі не доведеться дурити інших .5) То з'являються в ньому (небі) блакитні озера - далекі й недосяжні, обрамлені замріяними деревами, то голубіють ріки з мальовничими лугами, то несподівано виростають на далекому обрії гори і кручі з високими шпилями, вкритими снігом. 6) Чи ще воно (сонце) не зійшло, чи заступила його собою сіра, непроглядна пелена хмар... 7). Я йду, і в'ються спомини незримо 8). Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитися в гурті.
V . Домашнє завдання. Виписати з творів художньої літератури 8 складносурядних речень з різними сполучниками. З'ясувати, у яких реченнях можна здійснити заміну сполучників синонімічними.
Урок №6
Тема. Складносурядне речення. Смислові відношення та розділові знаки між простими частинами. Тренувальні вправи.
Мета: узагальнити й систематизувати знання, уміння й навички учнів з тем: «Складносурядне речення», «Сполучники сурядності в складносурядному реченні»; визначати способи зв'язку та смислові відношення в складносурядних реченнях; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати такі речення; виконувати їх синтаксичний розбір; правильно моделювати й використовувати складносурядні речення в усному й писемному мовленні; на основі дібраного мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу зацікавити учнів творчістю М. Стельмаха.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, комп'ютер, таблиці «Смислові відношення між частинами складносурядного речення», «Сурядні сполучники», мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
Зараз ми перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. Виберіть рибку, колір якої вам найбільше подобається саме зараз.
(Учням пропонуються на вибір різнокольорові рибки – жовті, червоні, сині, зелені)
У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце,яке долає свій шлях уночі в океані. Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.
Ті з вас,хто обрав червону рибку,у цю хвилину насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до «перетворення».
Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите вміння творчо мислити.
За японською міфологією опорою Землі є гігантська рибина. На ній тримається Земля. Якщо ваш вибір – зелена рибка, то ви готові до розв’язання серйозних проблем.
Запишіть слова. Увімкніть комп'ютери, знайдіть відповідний файл зі словниковим диктантом і перевірте, чи правильно ви виконали роботу.
Борис Гмиря, Варфоломіїв день, Велесова книга, Великдень, Вінниця, Вітчизна, водопровід, вслід, вугілля, Гаврилів погляд, га-га-га, Генсьорський (поляк), Дух Святий, євшан-зілля, за без-цінок, іберійсько-кавказький, Іван Бурлака, лабораторно вивчений, різдвяно-новорічний, табель- календар, у відповідях, умивання, Щедрий вечір, яблуко-антонівка.
2 . Робота з текстом.
М. Стельмах сказав: «Великі ідеї нашого життя художник має захищати високими емоціями, багатством усього серця, досконалістю мови й красивим образом. ...Я не соромлюсь і високого слова, і поезії в прозі, бо сучасний твір без поезії — це планета без повітря. А мікроорганізми поезії, які ледь животіють у книжечках, приречені на загибель від вакцини. Орли не п 'ють воду з калюж, творці не живляться підніжним харчем дрібних почуттів».
Запишіть сполучники сурядності в три колонки відповідно до розряду.
А, або, але, зате, і, й, не то ... не то, ні... ні, однак, проте, та (у значенні і), то, хоч, чи.
Проаналізуйте смислові відношення між частинами складносурядних речень. Зробіть відповідні висновки.
(Одночасність подій.)
За очеретами сюрчать і сюрчать коники, або з села виколихується мідь дзвону. (Роздільність перелічувальних фактів, близьких за часом або місцем здійснення.) (Із творів М. Стельмаха)
Після написання кожного речення усно поясніть написання орфограм та пунктограм.
1. Дмитро увійшов у блакитні вівса, і вони прикрили його прогрітими хвилями.
2. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гупне біля якогось похиленого тину росяне яблуко, проллється шипучим соком на траву — і знову тиша, мов у доброму сні, і знову лапаті соняшники, наче матері, простягають на схід обважнілі руки...
3. На річці бухикнуло весло та злякано пискнув кулик. (Із творів М. Стельмаха.)
V . Закріплення вивченого.
VI . Домашнє завдання. Повторити всі правила, підготуватись до контрольної роботи; виконати вправу з підручника, дати відповіді на питання , розміщені в підручнику.
Додаткове завдання (за бажанням ) Скласти сенкан на будь-яку тему,
пов’язану з природою.
Зразок :