ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ
ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
(ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ)
Діагностичний методичний комплекс, спрямований на визначення рівня психологічної готовності дітей із нормальним типом розвитку та слабозорих до шкільного навчання, складається з 20 діагностичних методик, об’єднаних у два діагностичні блоки: особистісна та інтелектуальна готовність.
Я-соціальне
1. Назви своє повне ім’я.
• Самостійно називає своє ім’я, по батькові та прізвище — З бали;
• самостійно називає своє ім’я та прізвище, а по батькові — з підказкою — 2 бали;
• завдання самостійно не виконує. Виконує завдання лише здопомогою: після кількох звернень і заохочень — 1 бал.
2. Скільки тобі років? Коли у тебе день народження?
• Самостійно правильно називає свій вік і дату народження (або хочаб місяць, пору року) — 3 бали;
• самостійно називає свій вік, є труднощі у відповіді назапитання, коли день народження — 2 бали;
• відповідає з допомогою та заохоченням на обидва запитання або хоча б на одне з них (на перше) — 1бал.
3. Ти хлопчик чи дівчинка? А ким ти станеш у майбутньому: мамою чи татом, тіткою чи дядьком?
• Самостійно правильно відповідає на всі три запитання — З бали;
• самостійно відповідає на перше запитання, але потребує допомоги для відповіді на інші два запитання — 2 бали;
• самостійно не відповідає на запитання — 1 бал.
4. У тебе є брат чи сестра? Хто старший?
• Правильно відповідає на запитання. Якщо є брат чи сестра, називає їх ім’я та вік — 3 бали;
• називає імена, але плутає або неточно зазначає вік, хоча говорить при цьому, хто старший — 2 бали;
• самостійно не відповідає, потребує допомоги та заохочення — 1бал.
5. Як звуть твоїх батьків? Ким вони працюють?
• Називає імена своїх батьків та їхні професії чи посади — З бали;
• називає ім’я батьків, але не чітке уявлення про їхні професії чи посади за місцем роботи, називає професію одного з батьків — 2 бали;
• називає імена батьків, але не знає, ким вони працюють — 1 бал.
6. Де ти живеш? Яка твоя адреса?
• Дитина самостійно правильно називає свою адресу — З бали;
• дитина самостійно добре пояснює, де розташований її будинок, як до нього дістатися, однак адреси не називає —2 бали;
• дитина пояснює, де вона живе, за допомогою дорослого — 1 бал.
Я-фізичне
7. З яких частин складається твоє тіло?
• Правильно самостійно називає основні частини тіла (тулуб, руки, ноги, голова) — 3 бали;
• самостійно називає певні частини тіла чи інші складники людського організму (шкіра, кістки, серце, кров тощо) — 2 бали;
• називає частини тіла з допомогою та із заохоченням — 2 бал.
8. Якого кольору твоя шкіра?
• Дитина правильно самостійно відповідає на запитання — З бали;
• дитина правильно відповідає, дивлячись на себе, — 1 бали;
• дитина відповідає з допомогою та із заохоченням — 1 бал.
9. Який у тебе колір очей?
• Дитина правильно самостійно відповідає на запитання — З бали;
• дитина правильно відповідає після заохочення — 2 бали;
• дитина відповідає з допомогою та після заохочення — 1 бал.
10. Яке у тебе волосся (довжина, колір, хвилясте чи пряме)?
• Дитина правильно самостійно відповідає на запитання — З бали;
• дитина відповідає, дивлячись на своє волосся. У відповіді може припускати неточності й потребувати заохочення — 2 бали;
• дитина відповідає з допомогою та заохоченням — 1 бал.
11. Якого ти зросту (високий, низький); якої статури (худенький, повненький)?
• Дитина правильно самостійно відповідає на запитання — З бали;
• дитина самостійно відповідає. У відповіді може припускати неточності та потребувати заохочення — 2 бали;
• дитина відповідає з допомогою та після заохочення —1 бал.
12. На кого зі своїх рідних ти схожий (на маму, тата, бабусю1 т. д.) ?
• Самостійно відповідає на запитання, зазначаючи, чим схожий, — 3бали;
• самостійно перераховує родичів, на яких схожий. Знаходить схожість із допомогою — 2 бали;
• називає, на кого схожий, але вказує на відмінності або несуттєві ознаки (колір одягу тощо) — 1 бал.
Я-психічне
13. Розкажи, яка ти людина. Наприклад, добра, хитра тощо.
• Дитина відповідає самостійно, без прикладу виконання завдання — 3 бали;
• дитина самостійно відповідає після прикладу виконання завдання, додає кілька своїх характеристик — 2 бали;
• дитина потребує допомоги у відповіді на запитання, повторює запропоновані у прикладі риси, не додаючи власні варіанти — 1 бал.
14. Що ти любиш?
• Дитина самостійно перераховує речі, які любить. Відповіді стосуються трьох і більше категорій (велика кількість варіантів відповідей) — 3 бали;
• дитина самостійно відповідає, відповіді стосуються однієї чидвох категорій (велика кількість варіантів відповідей) — 2 бали;
• дитина потребує заохочень і допомоги у відповіді назапитання, дає один чи два варіанти відповіді — 1бал.
15. Що тобі не подобається?
16. Що ти вмієш робити?
17. Що ти вважаєш своїм?
• Дитина самостійно перераховує речі, які вважає своїми.Відповіді стосуються трьох і більше категорій — 3 бали;
• дитина самостійно відповідає. Відповіді стосуються однієї чидвох категорій — 2 бали;
• дитина потребує заохочень і допомоги у відповіді назапитання, дає один чи два варіанти відповіді — 1 бал.
18. Чого тобі хочеться понад усе?
Емоційно-оцінний блок
19. Чим ти відрізняєшся від інших дітей?
• Дитина самостійно вказує на кілька суттєвих відмінностей, що стосуються рис характеру, зовнішності, моральних особливостей —3 бали;
• дитина самостійно вказує на одну чи кілька відмінностей, що стосуються зовнішності, одягу — 2 бали;
• дитина вказує на відмінності лише з допомогою та після заохочення — 1 бал.
20. Ти сам собі подобаєшся? Чим? Що тобі в собі подобається найбільше?
• Дитина дає самостійно ґрунтовну відповідь із поясненням — 3бали;
• дитина відповідає на запитання, із заохоченням пояснює, чому— 2 бали;
• дитина відповідає після заохочення та допомоги —1 бали.
21. Що ти хотів би змінити в собі (чого позбутися)? Чому?
22. А іншим людям ти подобаєшся? Чому?
• Дитина самостійно дає ґрунтовну відповідь із поясненням — 3бали;
• дитина відповідає на запитання, після заохочення пояснює,чому — 2 бали;
• дитина відповідає після заохочення та допомоги. Не пояснює, чому— 1 бал.
23. А яким тебе хочуть бачити інші (тато, мама, брат/сестра, товариші, вихователі)? Чому?
• Дитина дає самостійно ґрунтовну відповідь із поясненням — 3бали;
• дитина відповідає на запитання, після заохочення пояснює,чому — 2 бали;
• дитина відповідає після заохочення та допомоги. Не пояснює, чому— 1 бал.
24. Як ти вважаєш, чи всі твої бажання можуть здійснитися?
• Вважає, що деякі бажання можуть здійснитися, а деякі— ні. Адекватна відповідь — 3 бали;
• вважає, що бажання можуть здійснитися за певних умов —2 бали;
• вважає, що бажання здійсняться чи не здійсняться, але непояснює, чому — 1 бал.
Поведінковий блок
25. Чи часто тобі роблять зауваження батьки, вихователі? Чому?
• Дитина самостійно дає ґрунтовну відповідь із поясненням — 3бали;
• дитина відповідає на запитання, після заохочення пояснює,чому — 2 бали;
• дитина відповідає після заохочення та допомоги. Не пояснює, чому— 1 бал.
26. Що ти вмієш робити самостійно, без допомоги дорослого?
• Дитина самостійно перераховує те, що вміє робити.Відповіді стосуються трьох і більше категорій — 3 бали;
• дитина відповідає самостійно. Відповіді стосуються однієї чи двох категорій — 2 бали;
• дитина потребує заохочень і допомоги у відповіді назапитання. Один чи два варіанти відповіді — 1 бал.
27. Ти любиш виконувати доручення дорослого? Які? Чому?
• Дитина самостійно дає ґрунтовну відповідь із поясненням — 3бали;
• дитина відповідає на запитання, після заохочення пояснює,чому — 2 бали;
• дитина відповідає після заохочення та допомоги. Не пояснює, чому— 1 бал.
28. Які обов’язки у тебе є вдома, в садочку?Які обов’язки тобі приємні,
а які ні?
• Дитина самостійно перераховує те, що вміє робити. Відповіді стосуються трьох і більше категорій — 3 бали;
• дитина самостійно відповідає. Відповіді стосуються однієї чи двох категорій — 2 бали;
• дитина потребує заохочень і допомоги у відповіді на запитання. Один чи два варіанти відповіді — 1 бал.
29. Що ти робиш, коли батьки не можуть виконати твоє прохання одразу (наприклад, купити іграшку, яка тобі дуже подобається) ?
• Дитина називає реальні способи своєї поведінки (слухаюся, прошу, плачу) — 3 бали;
• називає реальні способи поведінки після заохочення— 2 бали;
• дає неправдиву відповідь або потребує допомоги для відповіді— 1 бал.
30. Коли ти лишаєшся без нагляду дорослих (вихователя, батьків), ти поводишся так само, як і в їх присутності, чи якось інакше? Як саме?
• Самостійно відповідає. Називає реальні способи своєї поведінки — 3 бали;
• називає реальні способи поведінки після заохочення— 2 бали;
• дає неправдиву відповідь або потребує допомоги для відповіді— 1 бал.
Одержані бали складають і за їх сумою визначають рівень активної Я-концепції дитини.
Шкала оцінювання
Діагностичний інструментарій практичного психолога Сєргєєвої О.А.
Страница 1