Конспект інтегрованого уроку (зарубіжна література та українська література).

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку для учнів 6 класу. Компаративне інсценування (зарубіжна література та уккраїнська література).

Перегляд файлу

Гуманістичний зміст і висока людяність «Різдвяної пісні у прозі» Чарльза Діккенса та українських народних колядок. 6 клас.

Мета: поглибити знання учнів про оповідання та українські народні обрядові пісні; формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати логічне й абстрактне мислення, виразне читання, творчу уяву; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, повагу до національних традицій.

Обладнання: декорації, прикраси різдвяного свята, сувеніри.

Форми роботи: слово вчителя, бесіда, робота зі схемою, інсценізація. Проблемне питання: Різдво- марна витрата грошей чи свято душі?

Тип уроку: компаративний театралізований урок.


Епіграф:


Обличчя світяться в батьків,

На покуті кутя з «дідухом»,

З яких віків, з яких країв Священним в хаті віє духом?

То коляда, то дух землі

І пісня прадідів пречиста, Що хлібом пахне на столі, Горить у вишивках врочисто.

Павло Дворський


Хід уроку

  1.                Організаційний момент
  2.            Вступне слово

Учитель зарубіжної літератури. І дорослим, і дітям понад усі свята подобаються Різдво і Новий рік. Мабуть, тому, що всі люблять отримувати подарунки. Напевно, кожен із вас писав у дитинстві листи Святому Миколаю, сподіваючись одержати той чи інший подарунок, або ставив під ялинку чобіток з надією вранці знайти іграшку чи книжечку. Дорослі з цими святами пов’язують зміни в житті, чекають вирішення якихось важливих проблем. У ці дні відбуваються різні дива.

Учитель української літератури.

Особливі повнився чудесами Святвечір.

Звичайні предмети та речі в цей час набували чарівних властивостей.

У стайні розмовляли свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв. Безумовно царицею на столі була кутя. Все це залишало в людей почуття неповторного щастя, дарувало надію на краще.

  1.        Постановка мети і завдань уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


IV. Учитель зарубіжної літератури. Часточкою різдвяного дива стане  наш сьогоднішній урок.

(Учні записують тему уроку в зошитах із зарубіжної літератури)

Тема: Гуманістичний зміст і висока людяність «Різдвяної пісні у прозі» Чарльза Діккенса та українських народних колядок.

 

Сьогодні нашим завданням буде розглянути, які моральні проблеми вирішує в своєму творі «Різдвяна пісня у прозі» Чарльз Діккенс. Для цього ми проаналізуємо образ головного героя повісті - Ебенайзера Скруджа, а в кінці уроку дамо відповідь на проблемне питання: «Різдво – марна витрата грошей, чи свято душі?»

Учитель української літератури. Крім того, поговоримо про традиції католицького і православного Різдва, пригадаємо вивчені раніше на уроках української літератури колядки. Сподіваємося, що і вам, учням, і нам, учителям, і нашим гостям буде приємно та цікаво від спільної роботи.

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

А зараз, діти, пропоную вам переглянути фрагмент мультфільму «Різдвяна історія» і пригадати як же ставився Ебенайзер Скрудж до Різдва і дати відповіді на  поставлені питання. (Відео Скрудж 1)

Ялова.  У вас на партах картки САМООЦІНЮВАННЯ, заповнюйте їх у процесі роботи.  А зараз я хочу запропонувати одним діткам скласти (пазл Скрудж), а іншим-відповісти на питання.

Бесіда.

           1). Як ставився Скрудж до Різдва ( Скрудж вважав Різдво дурницею).

          2). Коли відбуваються події, описані в повісті? (Події відбуваються на Різдво).

3). Як ставиться Скрудж до своїх підлеглих? (Ебенайзер ставиться до підлеглих дуже  холодно і жорстоко, вважає, що понесе великих збитків, якщо дасть своїм підлеглим вихідні.)

4). Як головний герой провів передсвяткові дні? (В усі передсвяткові дні Скрудж працював.)

5). Чим головний герой відрізняється від свого оточення? Знайдіть у тексті опис зовнішності Скруджа. С. 86

Отже, головний герой повісті - багатій Ебенайзер Скрудж.

Спробуймо створити схему «Скрудж і його оточення». Закінчимо ми її в процесі роботи.(вносимо в схему)

 

V. Основний зміст роботи

  • Що надзвичайного сталося зі Скруджем Різдвяної ночі? (Різдвяної ночі Скрудж вирушив у подорож: Минуле, Теперішнє, Майбутнє).
  • Дух Минулого показав головному персонажеві його минуле. Яким був Ебенайзер у дитинстві, юності? Відповідь підтвердіть цитатами з тексту. ( У схемі записуємо «кохана», «гроші» - цитата дівчини про гроші (жадоба до збагачення заступає інші почуття).
  • Що дізнався Скрудж від Духа Теперішнього? ( Від Духа Теперішнього Скрудж дізнався як святкують Різдво Фред, Боб Кретчит, що говорять вони, і члени їхніх родин про нього- Сруджа.)
  • Як ці подорожі вплинули на героя? ( Під час цих подорожей Скрудж ніби подивився на себе і на оточуючих збоку, дізнався про те, чого

раніше не знав. Побачив як бідно, але з оптимізмом живуть його \ племінник і клерк.)

(До схеми задосить нові дані.)

  • Чому привид Духа Прийдешнього дуже налякав Скруджа? (Він зрозумів, що після смерті його ніхто не згадає добрим словом, а він же міг когось зробити щасливим.)

 

  • Що було в житті Ебенайзера найголовнішим? Доведіть. ( Головним у життя Скруджа були гроші. Він не дав ні цента збирачам коштів для бідних. Наказував племіннику більше працювати. Економив на всьому.)
  •       Чи змінився Скрудж після різдвяних подорожей? Як саме?
  • У нашій схемі залишилося одне вільне місце. Кого ми не вказали? (Марлі, компаньона. Саме дух Марлі першим завітав до Скруджа і допоміг головному героєві зрозуміти, що гроші - далеко не, основне в людському житті.)
  •  

А зараз, пропоную вам закінчити ваш ЛЕПБУК!!!

  • Чи відчув Скрудж, що існують інші цінності? Які? ( Скрудж відчув, що існують інші, крім грошей, цінності. Це милосердя, добре ставлення до людей, які нас оточують, бажання допомогти їм, зробити для них щось приємне.) ЛЕПБУК
  • Ебенайзер Скрудж змінився. З ним сталося справжнє диво. Чому? (На Різдво трапляється чимало різних див. Різдво робить людину кращою, добрішою, ніжнішою, милосерднішою.)

Учитель зарубіжної літератури. Чарльз Діккенс застерігає від надмірного захоплення грошима, багатством, нагадує людям про те, що «неспокійний, застережливий блиск» золота має згубний вплив на людську душу. Письменник стверджує, що «не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Чи згодні ви з цими словами?

Учитель української літератури. 25 грудня - католицьке Різдво. Православне святкують з 6 на 7 січня. Певне, і ви ходите до своїх знайомих з привітаннями.

  • Чому кожна людина в селі хотіла, щоб до неї прийшли колядники? (Колядники віншують господарів, бажаючи їм злагоди, достатку, сімейного тепла. Обминали ті хати, де жили люди, яких у селі не поважали.)
  • Чи зайшли б колядники до Скруджа? Чому? (Напевно, до Скруджа колядники б не зайшли. Навряд чи про нього є гарні відгуки.)
  • Які пісні в Україні виконують під час Різдвяних свят? ( В Україні на Різдво виконують колядки.)
  • Чому їх називають величальними? ( Колядки називають величальними піснями, тому, що в них возвеличували господарів, бажали їм щастя, здоров’я, гарного врожаю.)

Багато українських письменників у своїх творах розповідали про святкування українцями Різдва. Серед них - український письменник Іван Багряний. У романі «Тигролови» він розповів про українців, які волею долі закинуті були далеко від рідної землі. Але вони ніколи не забували про народні звичаї й традиції. У Бориса Харчука є оповідання «Новолітування», а в Панаса Мирного оповідання «Морозенко». Може й до нас хтось завітає сьогодні?

Інсценізація обряду колядування.

Стук у двері.

Колядники. Пустіть колядувати

Господарі. Заходьте.  

  1. Хай за вікном хуртеча злиться,

А нам співати і радіти.

З Різдвом Христовим,  любі діти!

  1.    Схилився за ворота вечір.

Звізда нова зійшла за обрій.

Той вечір завітав до речі:

        З Різдвом Христовим, люди добрі!

  1.    Дніпро обняв дзвінкі Карпати,

А в хаті вже- кутя і сіно.

Дозвольте заколядувати:

З Різдвом Христовим, Україно!

Колядники співають пісню «Добрий вечір»)

  1.    У ваш дім і вашу хатину,

           Приносимо нині веселу новину,

           веселу новину, якої всі ждали,

У Бога просили щастя, віри й сили!

  1. Люди! Гляньте світло є, Гляньте, як у вікна б’є!

Його в хату запросім, Хай освітить він наш дім!

Ум просвітить, дух зігріє,

Хай відступництво зотліє!

 

  1.              Всім нам, браття, важко й гірко, Засвіти нам, ясна Зірко!

          І подай нам добру раду

           Як спасти нашу громаду?

 А на це є спосіб певний:

          Ум свідомий, ясний, ревний.

 О благословен будь, Боже,

Слався ти, Дитятко Боже,

Що в вертепі народилось —

І нам, грішним, об’явилось! і

Учні виконують колядку «Слава Богу».

9. Всім дорослим і маленьким

 Зичу: жийте здоровенькі

На потіху всій родині

 І на славу Україні. »

11 .Щоб вас Матінка Божа в опіці тримала,

В біді і горі всім помагала, 

Щастя щоб ходило Вашими слідами, '

А лихо тікало далеко лісами!

Прощавайте, мир цій хаті,

Будьте щасні і багаті.

Учитель української літератури. На Різдвяні свята католики прикрашають будинки  чобітками, віночками з гілочок сосни-чи ялинки, що створюють святкову атмосферу. В кожній оселі ставлять і прикрашають ялинку або сосну. Дід Мороз і Санта Клаус не змогли бути присутніми на нашому уроці. Але вони принесли соснову гілку та іграшки. Щоб прикрасити нашу «ялинку» треба відповісти на запитання, що написані на картках.

  1.            Різдвяна вікторина для ялини.

{Запитання написані на картках, що перевернуті текстом униз. Якщо учень, якого викликали, відповідає на запитання, він чіпляє новорічну іграшку на гілку ялинки.)

  •      Які пісні називають колядками?
  •      Чому Різдво - це свято Див?

- З якими природними явищами порівнює автор Скруджа?( Зі снігом, морозом, градом, вітром, зливою.)

- Що зробив Скрудж для родини Боба Кретчита? (Для Кретчита він збільшив платню, допоміг вилікувати його сина Тіма, і став йому другим батьком.)

  1.       Підбиття підсумків уроку. Самооцінювання.( Подякувати учням за роботу на уроці, зібрати картки, оцінки вам виставлю на початку наступного  уроку).

Учитель зарубіжної літератури. Як ви гадаєте, Різдво - це марна витрата грошей чи свято душі?( Відповіді учнів.)

Свічки!

  1.    Домашнє завдання.

Із зарубіжної літератури.

1. Дати відповіді на питання (с. 132)

З української літератури

1. Повторити тему «Обрядові пісні».

Учитель української літератури. На Різдво прийнято робити подарунки. Ви своїми руками підготували сюрпризи для наших гостей. Привітайте їх з Різдом. (Картки настрою)

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку