Конспект інтегрованого уроку для учнів 6 класу. Компаративне інсценування (зарубіжна література та уккраїнська література).
Мета: поглибити знання учнів про оповідання та українські народні обрядові пісні; формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати логічне й абстрактне мислення, виразне читання, творчу уяву; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, повагу до національних традицій.
Обладнання: декорації, прикраси різдвяного свята, сувеніри.
Форми роботи: слово вчителя, бесіда, робота зі схемою, інсценізація. Проблемне питання: Різдво- марна витрата грошей чи свято душі?
Тип уроку: компаративний театралізований урок.
Епіграф:
Обличчя світяться в батьків,
На покуті кутя з «дідухом»,
З яких віків, з яких країв Священним в хаті віє духом?
То коляда, то дух землі
І пісня прадідів пречиста, Що хлібом пахне на столі, Горить у вишивках врочисто.
Павло Дворський
Хід уроку
Учитель зарубіжної літератури. І дорослим, і дітям понад усі свята подобаються Різдво і Новий рік. Мабуть, тому, що всі люблять отримувати подарунки. Напевно, кожен із вас писав у дитинстві листи Святому Миколаю, сподіваючись одержати той чи інший подарунок, або ставив під ялинку чобіток з надією вранці знайти іграшку чи книжечку. Дорослі з цими святами пов’язують зміни в житті, чекають вирішення якихось важливих проблем. У ці дні відбуваються різні дива.
Учитель української літератури.
Особливі повнився чудесами Святвечір.
Звичайні предмети та речі в цей час набували чарівних властивостей.
У стайні розмовляли свійські тварини. Дівчата ворожили на свого судженого. Кожна господиня-українка готувала 12 страв. Безумовно царицею на столі була кутя. Все це залишало в людей почуття неповторного щастя, дарувало надію на краще.
IV. Учитель зарубіжної літератури. Часточкою різдвяного дива стане наш сьогоднішній урок.
(Учні записують тему уроку в зошитах із зарубіжної літератури)
Тема: Гуманістичний зміст і висока людяність «Різдвяної пісні у прозі» Чарльза Діккенса та українських народних колядок.
Сьогодні нашим завданням буде розглянути, які моральні проблеми вирішує в своєму творі «Різдвяна пісня у прозі» Чарльз Діккенс. Для цього ми проаналізуємо образ головного героя повісті - Ебенайзера Скруджа, а в кінці уроку дамо відповідь на проблемне питання: «Різдво – марна витрата грошей, чи свято душі?»
Учитель української літератури. Крім того, поговоримо про традиції католицького і православного Різдва, пригадаємо вивчені раніше на уроках української літератури колядки. Сподіваємося, що і вам, учням, і нам, учителям, і нашим гостям буде приємно та цікаво від спільної роботи.
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
А зараз, діти, пропоную вам переглянути фрагмент мультфільму «Різдвяна історія» і пригадати як же ставився Ебенайзер Скрудж до Різдва і дати відповіді на поставлені питання. (Відео Скрудж 1)
Ялова. У вас на партах картки САМООЦІНЮВАННЯ, заповнюйте їх у процесі роботи. А зараз я хочу запропонувати одним діткам скласти (пазл Скрудж), а іншим-відповісти на питання.
Бесіда.
1). Як ставився Скрудж до Різдва ( Скрудж вважав Різдво дурницею).
2). Коли відбуваються події, описані в повісті? (Події відбуваються на Різдво).
3). Як ставиться Скрудж до своїх підлеглих? (Ебенайзер ставиться до підлеглих дуже холодно і жорстоко, вважає, що понесе великих збитків, якщо дасть своїм підлеглим вихідні.)
4). Як головний герой провів передсвяткові дні? (В усі передсвяткові дні Скрудж працював.)
5). Чим головний герой відрізняється від свого оточення? Знайдіть у тексті опис зовнішності Скруджа. С. 86
Отже, головний герой повісті - багатій Ебенайзер Скрудж.
Спробуймо створити схему «Скрудж і його оточення». Закінчимо ми її в процесі роботи.(вносимо в схему)
V. Основний зміст роботи
раніше не знав. Побачив як бідно, але з оптимізмом живуть його \ племінник і клерк.)
(До схеми задосить нові дані.)
А зараз, пропоную вам закінчити ваш ЛЕПБУК!!!
Учитель зарубіжної літератури. Чарльз Діккенс застерігає від надмірного захоплення грошима, багатством, нагадує людям про те, що «неспокійний, застережливий блиск» золота має згубний вплив на людську душу. Письменник стверджує, що «не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Чи згодні ви з цими словами?
Учитель української літератури. 25 грудня - католицьке Різдво. Православне святкують з 6 на 7 січня. Певне, і ви ходите до своїх знайомих з привітаннями.
Багато українських письменників у своїх творах розповідали про святкування українцями Різдва. Серед них - український письменник Іван Багряний. У романі «Тигролови» він розповів про українців, які волею долі закинуті були далеко від рідної землі. Але вони ніколи не забували про народні звичаї й традиції. У Бориса Харчука є оповідання «Новолітування», а в Панаса Мирного оповідання «Морозенко». Може й до нас хтось завітає сьогодні?
Інсценізація обряду колядування.
Стук у двері.
Колядники. Пустіть колядувати
Господарі. Заходьте.
А нам співати і радіти.
З Різдвом Христовим, любі діти!
Звізда нова зійшла за обрій.
Той вечір завітав до речі:
З Різдвом Христовим, люди добрі!
А в хаті вже- кутя і сіно.
Дозвольте заколядувати:
Колядники співають пісню «Добрий вечір»)
Приносимо нині веселу новину,
веселу новину, якої всі ждали,
У Бога просили щастя, віри й сили!
Його в хату запросім, Хай освітить він наш дім!
Ум просвітить, дух зігріє,
Хай відступництво зотліє!
І подай нам добру раду
Як спасти нашу громаду?
А на це є спосіб певний:
Ум свідомий, ясний, ревний.
О благословен будь, Боже,
Слався ти, Дитятко Боже,
Що в вертепі народилось —
І нам, грішним, об’явилось! і
Учні виконують колядку «Слава Богу».
9. Всім дорослим і маленьким
Зичу: жийте здоровенькі
На потіху всій родині
І на славу Україні. »
11 .Щоб вас Матінка Божа в опіці тримала,
В біді і горі всім помагала,
Щастя щоб ходило Вашими слідами, '
А лихо тікало далеко лісами!
Прощавайте, мир цій хаті,
Будьте щасні і багаті.
Учитель української літератури. На Різдвяні свята католики прикрашають будинки чобітками, віночками з гілочок сосни-чи ялинки, що створюють святкову атмосферу. В кожній оселі ставлять і прикрашають ялинку або сосну. Дід Мороз і Санта Клаус не змогли бути присутніми на нашому уроці. Але вони принесли соснову гілку та іграшки. Щоб прикрасити нашу «ялинку» треба відповісти на запитання, що написані на картках.
{Запитання написані на картках, що перевернуті текстом униз. Якщо учень, якого викликали, відповідає на запитання, він чіпляє новорічну іграшку на гілку ялинки.)
- З якими природними явищами порівнює автор Скруджа?( Зі снігом, морозом, градом, вітром, зливою.)
- Що зробив Скрудж для родини Боба Кретчита? (Для Кретчита він збільшив платню, допоміг вилікувати його сина Тіма, і став йому другим батьком.)
Учитель зарубіжної літератури. Як ви гадаєте, Різдво - це марна витрата грошей чи свято душі?( Відповіді учнів.)
Свічки!
Із зарубіжної літератури.
1. Дати відповіді на питання (с. 132)
З української літератури
1. Повторити тему «Обрядові пісні».
Учитель української літератури. На Різдво прийнято робити подарунки. Ви своїми руками підготували сюрпризи для наших гостей. Привітайте їх з Різдом. (Картки настрою)