Дидактичні матеріали

Про матеріал
Пропоную різноманітні види завдань, спрямованих на формування і розвиток культури мовлення учнів 5 класу
Перегляд файлу

Завдання 1. Відновіть порядок слів у тексті.

Холодно, зима, рік, пора. Зима, падати, пухнастий, небо, сніг, з, красивий. Сніг, дерева, лежати, на, білосніжний. Діти, сніжки, з, радість, і, баба, снігова, грати, у, ліпити, сніжки. Санчата, зима, кататися, можна, ковзани, та. Зима, ще, а, Новий, та, Різдво, ми, Рік, святкувати. Вночі, приходити, залишати, Святий, подарунки, та, Миколай, завжди, я.

Завдання 2. Відновіть порядок слів у тексті.

Кожне, ми, з, родина, проводити, море, на, літо. Місце, відпочинок, для, море, це, гарне. Ми, брат, маски, плавати, у, з, шукати, та, тварини, морські. Батько, допомагати, завжди, замок, пісок, з, будувати, нам. А, прикрашати, мушлі, мама, шукати, замок, щоб, наш.

Завдання 3. Відновіть порядок слів у тексті.

Ліс, дрімати, ще. Небо, грати, барви, різні. Сонце, промені, трава, зайчики, немов, стрибати, на. Птахи, пісні, співати. Дерева, листя, на, жовтіти, починати. Береза, зелена, на, листочки, з’являтися, золоті, починати. Незабаром, осика, і, тремтлива, стояти, багряна, уся, червона, та, буде.

Завдання 4. Складіть по два словосполучення з поданими прикметниками, щоб вони вживалися у прямому, і переносному значенні.

Каштановий, золотий, гарячий, гострий, залізний, гіркий, чиста, тяжкий, високий.

Завдання 5. Допишіть до поданих словосполучень, поданих у прямому значенні, словосполучення, вжиті у переносному значенні. Складіть та запишіть речення з  однією парою слів.

Солодкий пиріг –

М’яка подушка –

Золоті прикраси –

Кам’яна стіна –

Чиста підлога –

Завдання 6. Доберіть синоніми до слів.

Горе, радість, метелиця, холодний, теплий, червоний, говорити, дивитися, думати, відважний, великий, міцний, чемний, ідеальний.

Завдання 7. Відредагуйте речення, замінивши однокореневі слова їх синонімами.

Ледар усе життя ледарює. Школярі прийшли до школи. На вулиці мете метелиця. Під Новий Рік люди починають радіти маленьким радощам. У маленьких дерева живуть маленькі пташки.

Завдання 8. Запишіть речення. Оберіть потрібне за змістом слово.

Стояла (тиха, спокійна) погода. Дерева ніби (заніміли, застигли) у тиші. Здалося, що й вітер вирішив (відпочити, передихнути) від своєї тяжкої праці. (Велетенські, великі) сосни ніби заснули навічно. І над усім цим розкинулось (чисте, безхмарне) небо без жодної хмаринки.

Завдання 9. Дібрати антоніми до наведених слів. З обраною парою слів скласти речення.

Горе, старість, смерть, вечір, весна, день, літо, війна.

Завдання 10. Прочитайте прислів’я. Знайдіть та випишіть пари антонімів.

Краще гірка правда, ніж солодка брехня. Більше діла — менше слів. Що посієш, те й пожнеш. Бідняки потіють, а пани з того жиріють. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Добро довго пам’ятається, а лихо ще довше. Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні. Літо збирає, а зима з’їдає. Гірка робота, а солодкий хліб. Вченому – світ, а невченому – тьма.

Завдання 11. До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.

Свіжий хліб, свіжа газета, свіже м’ясо, свіжа сорочка, свіже обличчя.

Завдання 12. Прочитайте текст. Випишіть із тексту слова-синоніми до слова Батьківщина.

Батьківщина – це рідний край, наша країна. Ми її громадяни. Батьківщиною можна назвати нашу вітчизну, край наших батьків. Часто Батьківщину називають матір’ю. Адже, як матір, її не обирають. Вона єдина і рідна. Найтяжчий гріх у світі – це зрадити матір і Батьківщину. Наша Батьківщина – Україна.

Завдання 13. Прочитайте вірш. Знайдіть та випишіть синоніми.

Цей день ясний, яскравий і погожий.

Струмок тече, дзюркоче, плюскотить.

І ти – красива, на лебідку схожа.

Дивлюсь – а ця лебідка вже летить.

Хай прилетить чи бусол, чи лелека,

Чи чорногуз. Зів’є собі гніздо.

Життя чи холод, а чи пекло, спека.

До нас не прийде кривда, біль і зло.

(Ліоліна)

Завдання 14. Прочитайте подані омоніми.

Коса, пара, ключ, бал.

Доберіть із наведених нижче слів ті, які допоможуть зрозуміти їхнє значення.

Дівоча, двірний, туфель, високий, журавлиний, морська, молодят, Віденський.

Завдання 15. Прочитайте вірш. Доведіть, що слова, які повторюються, є омонімами.

Під парканом бачать діти

Цуценятко ледь живе.

Що робити з ним? Де діти?

Каже Гриць: «Хай в нас живе.

Я зроблю для нього буду.

Й доглядати його буду».

(В. Плахотніков)

Завдання 16. Придумайте 3 пари омонімів, які можуть бути різними частинами мови. Наприклад, мати (іменник) і мати (дієслово). З однією парою складіть речення.

Завдання 17. Складіть речення з наведеними парами омонімів.

 Такса – такса, бал – бал, мука – мука, замок – замок.

Завдання 18. Доберіть до поданих слів пароніми.

Сусідній, музичний, рідкий, громадський, воєнний, виборний, вдача, дружний, уява, задача, богатир.

Завдання 19. Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення.

1. Консультант проінструктував нас про правила і умови (ефектного, ефективного) використання пилососа.

2. Цю земельну (дільниця, ділянка) буде передано Департаменту екології та природних ресурсів.

3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.

Завдання 20. Підберіть до кожного прикметника пару-іменник.

1.Ефектний, ефективний.

2. Водний, водянистий, водяний.

3. Діловий, діловитий.

4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).

5. Музичний, музикальний.

6. Дружний, дружній.

7. Лікарський, лікарняний.

8. Хутровий, хутряний.

9. Дощовитий, дощовий.

Завдання 21. Підберіть до поданих слів однокореневі слова у такому порядку: іменник, прикметник, дієслово.

Біль, сад, холод, коса, плата.

Завдання 22. Знайдіть у кожному рядку зайве слово, що не відноситься до інших.

  • Домашній, будинок, доміно, домовик.
  • Рот, ротовий, ротний, ворота.
  • Вода, водій, водний, водичка.

Завдання 23. Прочитайте текст. Знайдіть та випишіть спільнокореневі слова. Позначте корінь.

Гриби ховаються в долоньках торішнього листя. Головною частиною гриба вважається грибниця, бо якщо її пошкодити, на цьому місці гриби більше не ростимуть. Тому зрізати грибочки потрібно тільки ножем. Будь ласка, бережіть грибниці. Тоді по всіх лісах буде багато грибних місць.

Завдання 24. Доповніть ряд спільнокореневих слів за схемою різними частинами мови.

Ліс, лісовий, … .

Школяр, школа, … .

Плач, плаксивий, …, … .

Сад, садовий, …, … .

Сир, сирник, …, … .

Завдання 25. Прочитайте текст. До виділених слів доберіть спільнокореневі.

Гарна та неповторна країна Україна! Яких тільки багатств не має її земля. Неймовірна природа – стрімкі ріки, прекрасні ліси, величні гори. А які краєвиди!

Завдання 26. Розподіліть слова на дві групи. Перша – змінні слова, друга – незмінні.

Вишня, роса, море, красиво, писати, таксі, мрія, синій, спросоння, пюре, швидше, ящірка, леді, колібрі, веселий.

Завдання 27. З поданих слів випишіть тільки незмінні. Складіть із трьома з них речення.

Кенгуру, шосе, пошта, фламінго, холодно, поні, ріка, шимпанзе, дівчина, куля, какао, доміно, морква, радіо, театр, кіно, метро, купе, темно, весна, ворота, шафа, книга, кафе, драже, парі, стовп, мавпа, гітара, журі, бюро, ательє.

Завдання 28. Оберіть правильний варіант наголосу в словах. З двома-трьома словами складіть речення.

Це´нтнер – центне´р, ру´копис – руко´пис, металу´ргія – металургі´я, бю´летень – бюлете´нь, щи´пці – щипці´, ветерина´рія – ветеринарі´я, укра´їнський – украї´нський, до´нька – донька´, до´чка – дочка´, ва´ги – ваги´, соло´минка – соломи´нка.

Завдання 29. Розставте наголос у словах.

Фейсбук, випадок, уподобання, надлишок, переляк, цінник, жалюзі, гуртожиток, читання, послання, чорнослив, листопад, чорнозем, живопис, ненависть, хатки, сторінки.

Завдання 30. Прочитайте слова. Перевірте, чи вірно розставлено наголос. У разі знаходження помилок виправте та запишіть правильний варіант наголосу.

Вимо´га, випа´док, вира´зний, га´льмо, довідни´к, дрова´, за´гадка, кіло´метр, ко´лесо, колія´, на´чинка, нови´й, перепа´д, піцері´я, русло´, тулу´б, течія´.

Завдання 31. Утворіть словосполучення з поданих слів. Уведіть 2-3 з них у речення. Запишіть.

Пити, вода; працювати, офіс; лежати, диван; читати, книга; розмовляти, друг; веселий, гра; слухати, музика; готувати, кухня; червоний, квіти; писати, дошка; малювати, альбом; піти, кіно; дивитися, вистава; грати, карти; вирішити, задача; стрибати, батут; спати, подушка; дивний, тварина; мріяти, подорож; маленький, ялинка.

Завдання 32. 3 наведених пар слів випишіть словосполучення.

Малювати картину, до мами, писати в зошиті, на батька, блакитні очі, читати вірш, складати пісні, з пагорба, темне волосся, грати на гітарі, у морі, на підлозі, пекти пиріг, дивитися на небо, купувати подарунки, у холодильнику, над будинком, в Україні, червоні троянди, між дерев, під столом, цікава книга.

Завдання 33. Напишіть невеликий твір, використовуючи подані словосполучення.

Мій дід, улюблена дача, великий город, вирощувати огірки, поливати помідори, гарний врожай, смачні яблука, зелені груші, велика полуниця, збирати малину, величезні гарбузи, солодкий кавун, любити город, уся родина, проводити час.

Завдання 34. Прочитайте текст та виправте помилки в узгодженні підмета та присудка.

Промчати за моїм вікном хуртовина. Вона закрутити у вихор сніжинки та понесла їх кудись, мов білогрива трійка коней. І раптом одна непокірна сніжинка, схожа на блискучу зірочку з новорічної ялинки, прилипнути до скла. Я довго дивитися на неї, а вона несподівано розтанути. Незабаром на її місце прилетіти інші сніжинки. Вони теж притиснутися до вікна, а за ними ще й ще. І раптом сніг посипатися великими пластівцями. Я милуватися цією красою і не могти відірвати очей. Не дарма зиму вважають чарівною порою року.

Завдання 35. Поширте запропоновані речення означеннями.

Прийшла в ліс осінь. Все виблискує під промінчиками сонечка. Листя берізок перетворилися на монетки, листя кленів — на зірки, листя липи — на сердечка, листя осик — на ліхтарики. А на горобині з’явилося намисто з ягід. Вітерець вирішив поворожити, але захопився. І полетів на землю дощ. Обсипалися листя дерев. Приємно йти доріжкою, коли під ногами шарудить килим осені. А вітерець, граючись, розносить по лісу пахощі ягід. Хитають ялинки та сосни верхівками, ніби розмовляючи між собою. Тільки подих вітру порушує цю розмову. Аж ось у вітках промайнула і сховалась білочка —сусідка всіх дерев. Розсікаючи небесну блакить, летять журавлі. Як гарно! Спасибі тобі, осінь, за красу!

Завдання 36. Поширте текст другорядними членами речення.

Весна приходить з сонечком, з теплом, з небесами та хмарами. Приходить і жене зиму геть. З приходом хмари зникають, сонце блищить. В його вершині жайворонок співає пісню. Підспівує і бурулька. З настанням весни вітри пройдуть, знесилять морози з хуртовинами та завірюхами та помчать за опівнічну сторону. Розтануть снігові гори, втече сніг, розіб’ється лід та понесе його ріка в море. Хлопці візьмуться виправляти шпаківню і закріплять її на жердині.

 Завдання 37. Поширте речення однорідними членами.

З дерев падає листя. У коробці були цукерки з різними обгортками.  Небо затягнуло хмарами. На поляні ми побачили квіти. У магазині стояли іграшки. Задачі у цьому підручнику були різними.

Завдання 38. Доберіть до речень вставні слова з наведених нижче.

Я був неправий. Сталося так, як мама і казала. А Олена мені так не передзвонила. Ми втрачаємо гарного студента. Саме у цей день пішов дощ. В мене не вийде піти кататися на ковзанах. Сум описати математично неможливо. Він і ніч дивився би цей фільм. Дні на полі – хліб у коморі.

Кажуть, здається, напевно, звичайно, дійсно, певна річ, шкода, як навмисне, наприклад.

Завдання 39. Складіть п’ять пар речень, у яких надані слова могли б виступати у якості вставних, а також у ролі членів речень. Орієнтуйтесь на приклад.

Приклад. Уявіть собі, ми так і не зустрілися. Уявіть собі, що б сталося, якщо Земля була квадратної форми. 

Кажуть, чуєте, виходить, здавалося, видно.

Завдання 40. Складіть текст вітальної листівки з використанням звертань з нагоди Нового року. Орієнтуйтесь на зразок.

Зразок. Люба бабусю, вітаю тебе з Новим Роком! Хочу, щоб у цей день ти забула всі образи та почала новий рік з чистого аркуша. Моя рідненька, бажаю тобі у новому році щастя, здоров’я, гарного настрою. Хочу, щоб ти, бабусю, завжди посміхалася та частіше пекла мені пиріжки. З Новим Роком, моя дорогенька!

 Завдання 41. Складіть діалог із 6-8 реплік на тему «Домашня тварина, про яку ти мрієш».

Завдання 42. Прочитайте текст. Придумайте до нього 4-5 питань.

У кожної пори року є свої особливості. Навесні з’являються перші паростки з землі, немов роблять перші кроки. Уся природа оживає. Радіють весняному сонечку звірі, у лісі з-під снігу визирають перші проліски.

Літо занурює нас у казковий світ. Улітку сонце яскраве, а небо блакитне, бездонне.

Восени ми можемо спостерігати різні красиві пейзажі. З настанням осіннього періоду крони дерев жовтіють — наближається пора золотої осені. Настає бабине літо. Дерева стоять задумливі, наче згадуючи минулі літні дні.

Зима теж по-своєму особлива. Дерева стоять у снігу, ніби яблуні в цвіту. Білі-білі. А сніг блищить на сонці, іскриться і переливається. Мороз малює нам на склі чудові візерунки.

 Скільки за рік було всього гарного, доброго! Кожна пора року по-своєму прекрасна й неповторна. Комусь подобається спекотна погода, комусь холоди. Природа об’єднує все це, та кожен може раз на рік насолодитися своєю улюбленою погодою.

 Завдання 43. Складіть невелику розповідь на одну з тем: «Мої улюблені квіти», «Шкільний сад», «Що ми побачили в лісі». Обов’язково використовуйте другорядні члени речення.

 

 

docx
Додав(-ла)
Груба Галина
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку