Конспект уроку з української мови для 9 класу на тему "Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення"

Про матеріал

Матеріал містить розробку уроку з української мови для 9 класу на тему "Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення". У конспекті є різні форми роботи.

Перегляд файлу

Тема: Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між

           частинами безсполучникового складного речення.

Мета (формувати компетентності): предметні: знання про безсполучникове

            речення, смислові відношення між його частинами, уміння знаходити

            безсполучникові речення в тексті, орфографічні навички;

            ключові: увага, асоціативна уява, пам'ять;

            комунікативні: словниковий запас учнів, уміння використовувати

            безсполучникові речення у власному висловлюванні, правильно

            будувати безсполучникові складні речення з різними смисловими

            відношеннями між їх частинами; загальнокультурні: емоційно-

            ціннісне ставлення до рідного слова.

Обладнання: підручник, презентація, схеми, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Клас  9

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Створення емоційного настрою учнів.

     Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться - веселі чи сумні. Я сподіваюсь, що враження від сьогоднішнього уроку будуть лише приємні.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Готуємося до ДПА (диктант № 47 «Перлини степового краю»).

Записати речення, підкреслити граматичні основи, визначити вид речення за будовою; накреслити схеми складних речень, пояснити, чим вони відрізняються.

Хутір Надія зачаївся серед безкраїх степів Кіровоградщини. Важко повірити, що на місці цього чарівного парку тоді була тільки хата. Іван Карпович пропонував кожному своєму гостю посадити дерево, і свого часу тут посадило по дубку багато людей. Шумлять столітні дуби, тихо шепоче очерет навколо рукотворного ставка, дзюркоче джерельце кришталевої води.

  • Як називається речення, у якому є 2 і більше граматичні основи?
  • На які 2 види вони поділяються за способом об’єднання частин?
  • Як називається  складне речення, частини якого рівноправні за змістом і зв’язані сурядними сполучниками?
  • Як називається складне  речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані підрядними сполучниками та сполучними словами?
  • Доведіть, що останнє речення є складним безсполучниковим.

Укладання схеми «Складне речення»

                                       СКЛАДНЕ

                                       РЕЧЕННЯ

                                                               

    Сполучникове                                         Безсполучникове

                                         

ССР                      СПР                                          БСР

                                                                     Знав:          Дізнався:  

                                                          (на поч.уроку)       (у кінці уроку)

 

Цілевизначення.

Що Ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ЗНАТИ (що?): 
особливості безсполучникових складних речень; 

смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні. 

УМІТИ (що?): 
знаходити в тексті безсполучникові складні речення;

розмежовувати безсполучникові й сполучникові складні речення; 

визначати смислові відношення між частинами БСР;

правильно будувати БСР з різними смисловими відношеннями між їх частинами.

ДЛЯ ЧОГО ВАМ ЦЕ ПОТРІБНО?

(Щоб правильно і доречно використовувати БСР у своєму мовленні)

Що Ви вже знаєте про безсполучникове складне речення? (Запис. у схему)

V. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи.

  1. Робота з підручником с.163 - 165.  Що нового дізналися?

Безсполучникове складне речення

 

з однорідними частинами                              з неоднорідними частинами

      (рівноправними)                                               (нерівноправними)                                       

       нагадують ССР                                                  нагадують СПР

 

одночасність [  ], [  ].                                                    [  ] - [наслідок].

послідовність [  ], [  ].                                                   [причина] : [  ].                                          

зіставлення, протиставлення [  ] - [  ].                        [умова] - [  ].

                                                                                   [час] - [  ].

                                                                                   [  ] : [доповнення].

                                                                                   [  ] : [пояснення].  

 

 


Які сполучники можна умовно підставити, щоб визначити смислові відношення?

 

  1. Колективна робота.    Виконати вправу 290 с.165 підр.О.Глазової.
  • Записати речення, підкреслити граматичні основи, накреслити схеми речень.
  • Визначити БСР з однорідними і з неоднорідними частинами.
  • З’ясувати смислові відношення між частинами БСР.
  • Усно дібрати до БСР синонімічні сполучникові, два речення записати.

Н-д,  Я відчуваю: день минає. [ ] : [доповнення]

( БСР з неоднорідними частинами.). Я відчуваю, що день минає.

     Снігами вкрились кілометри, в заметах горбиться земля.

В печі зникає біле чудо, гарячі пахощі пливуть.

Хлібина свіжа в хаті буде - її до столу радо ждуть.

 Почали колядувати - зірка ясна розцвіла.

Застеліть скатертиною стіл під гарячий округ короваю, я пахучого хліба накраю!

Затишно в хаті, тепло і чисто, мову про хліб я заводжу навмисне.

  1. Робота в групах.  Визначити смислові відношення між частинами БСР.

Смислові відношення

№ речення

Одночасність дій, процесів, станів

4

Послідовність дій, процесів, станів

3

Зіставлення або протиставлення

7

Причинові відношення

1

Пояснювальні відношення

8

Умовні відношення

6

Часові відношення

2

Наслідкові відношення

5

  1. У душі хлопець непокоївся: весна видалася засушливою.
  2. Гаї шумлять - я слухаю.
  3. Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле.
  4. Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи.
  5. Защебетав соловейко - пішла луна гаєм.
  6. Грім не гряне - ледачий не встане.
  7. Рада б зірка зійти - чорна хмара заступає.
  8. Найсвітліший спогад із дитинства: мама вишиває рушники.

!!!    Пояснити значення і написання слова «непокоїтися», використовуючи онлайн-словник української мови і мобільний Інтернет.

  1. Конструювання речень.

За схемами скласти й записати БСР про сьогоднішній урок.

[ ], [ ], [ ] одночасність подій (явищ)

[умова ] - [ ].

[ ] - [наслідок ].

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

     Ми знали…

Тепер ми знаємо… 

     Ми вміємо…

Отримані знання нам потрібні для... 

Хочеться подякувати Вам за роботу на уроці. Тільки не знаю, як правильно сказати: «Дякую» чи «Спасибі»? Ви як думаєте, чи є в українській мові слово «спасибі»?

Культура мовлення

Експрес-урок О.Авраменка №163 «Чи є в українській мові слово «спасибі».

Тож спасибі Вам за роботу на уроці, красно дякую за старання.

І запам’ятайте: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні».

Бажаю, щоб знання, отримані на уроці, були Вам корисні.

Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал підручника на с.163-166.
  2. Достатній рівень: виконати вправу 293.
  3. Високий рівень: підготувати комп’ютерну презентацію на тему «Безсполучникове складне речення».
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
15495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку