19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок української мови в 9 класі на тему: "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал

Конспект уроку допоможе узагальнити відомості про безсполучникове складне речення; удосконалювати вміння і навички пояснювати пунктограми в безсполучникових реченнях; виконувати їх синтаксичний розбір; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати в собі високі моральні цінності.

Перегляд файлу

 

Урок української мови в 9 класі

Малишко В.Г., учитель

української мови та літератури

Глодоської ЗШ І-ІІІ ступенів,

вищої кваліфікаційної категорії,

«Старший вчитель»

 

Тема. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета уроку:  узагальнити відомості про безсполучникове складне речення; удосконалювати вміння і навички пояснювати пунктограми в безсполучникових реченнях; виконувати їх синтаксичний розбір; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати в собі високі моральні цінності.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: картки, презентація.

Кохання — найважливіший екзамен людяності.

В Сухомлинський

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.  

Доброго дня, діти! Ви, мабуть, уже звернули увагу на вислів, розміщений  на слайді? На мій погляд, серед усіх чудес світу найбільшим чудом є любов. Якщо запитати кожного з нас, чи згоден він прожити усе життя, не пізнавши цього прекрасного почуття, я гадаю, що ніхто на це не згодиться. І якби запропонувати кожному з нас вибрати щось єдине серед таких цінностей, як влада, слава, гроші і кохання, то більшість обрала б кохання.

Так що ж воно за почуття таке – кохання?

  • Складання асоціативного куща «Кохання»

Учитель. На це запитання є багато відповідей, з цього приводу існує не менш думок. Звичайно ж – це стан людини, стан великого потрясіння, захоплення, екстазу, захвату, який до невпізнанності змінює людину духовно і фізично. Але на жаль, не всім людям дано від природи пізнати це надзвичайне почуття, почуття, якого не купиш ні за які гроші. Дехто проживає своє життя, так ні разу і не закохавшись. Кохання або є, або його немає, середини не існує, а примусити себе в когось закохатися людина не в силах. Кохання також не можна запланувати, воно ніколи не з’явиться з примусу. Це надзвичайно тонке почуття, зруйнувати яке може одне єдине необережне слово, один єдиний погляд. Воно завжди вривається у життя неочікувано, частіше усього, коли ти його не чекаєш, коли воно зовсім непотрібне. Воно як  манна небесна, як раптове оп’яніння. Лише з приходом почуттів у житті з’являється сенс, воно набирає повноти. З людиною відбуваються надзвичайні метаморфози – вона починає співати, незважаючи на те, що до цього ніколи це не робила, бажає слухати лише поезію, сама пише вірші, музику, починає по-іншому бачити оточуючий світ, а звичайне небо, звичайні квіти, звичайна зелень здаються чимось  чарівним. Людина знаходиться ніби в оп’янінні, найчастіше усього у неї розум підпорядковується емоціям. Кохання – це робота роботу духу, робота емоцій і робота серця.

Наш урок я розпочну сьогодні такими поетичними рядками:

Роки минають і століття,

Десь йде війна і ллється кров,

А мудрі люди кажуть: «Світом

Постійно рухає любов»

Вона – глибока,як криниця,

Дає нам сили знову й знов…

Що ж то за диво- таємниця,

Що іменується ЛЮБОВ?

Я хочу, щоб наш урок рідної мови пройшов сьогодні під знаком справжньої любові, яка обов’язково усім вам відкриється у всій своїй повноті й красі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. Повідомлення теми та мети уроку

Тому спробуємо поєднати тему любові, спираючись на думку В. Сухомлинського, з мовною темою «Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні».  (Записують тему уроку)

- Чи нова для вас ця тема? (Ні)

- Спробуйте визначити завдання уроку.

- (1. узагальнити відомості про безсполучникове складне речення; 2.удосконалювати вміння і навички пояснювати пунктограми в безсполучникових реченнях;

- 3.виконувати їх синтаксичний розбір;

- 4. виховувати в собі високі моральні цінності.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Схематичний диктант

Накреслити схеми речень .Учитель читає, учні сприймають на слух.

1. Батьку, що таке любов?

[ ] – речення просте

2. Кохати — це значить віддавати коханому сили своєї душі, творити для коханого щастя.

[ ] – речення просте

3. Кохання — це насамперед відповідальність за ту людину, яку ти покохав, за її долю, за її майбутнє.

[ ], ( )

4. Чисте кохання приносить юнаку змужніння, легковажне кохання робить його розбещеним.

[ ] , [ ]

 

ІV. Систематизація й узагальнення знань.

1. Інтелектуальна розминка

Дайте відповіді на запитання у формі ствердження або заперечення наступних тез. Поясніть свій вибір.

 

- Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, в якому прості речення поєднані змішаним зв’язком. (Ні. БСР об’єднується в одне ціле без сполучників, за допомогою інтонації)

- - За характером синтаксичних і смислових зв’язків БСР можуть бути лише з однорідними простими реченнями, які є синтаксично рівноправними (Ні, ще можуть бути з однорідними простими реченнями)

- - БСР з однорідними простими реченнями можуть виражати різні смислові відношення (Так, одночасність, послідовність, зіставлення, протиставлення)

- - У БСР прості речення можуть виражатися з інтонацією переліку, пояснення, зіставлення. (Так)

- - У БСР між простими реченнями може ставитися кома (Так, оли вони виражають послідовність або одночасність подій)

- У БСР між простими реченнями не ставиться крапка з комою. (Ні, ставиться, коли прості речення менш зв’язані між собою за змістом, а друге поширене, особливо тоді, коли всередині їх є уже розділові знаки)

- - Двокрапка в БСР між простими реченнями ставиться лише в тому випадку: коли друге речення вказує на причину. (Не тільки, ще коли є доповнення чи пояснення)

- - У БСР тире ніколи не ставиться (Ні, ставиться, коли зміст обох речень зіставляється або протиставляється; перше речення вказує на час або умову дії в другому реченні; друге речення виражає наслідок, несподіваний результат, висновок з дії першого речення)

2. Пояснювальний диктант

Запишіть речення . Поставте розділові знаки, визначте  смислові відношення між простими реченнями. Обґрунтуйте свій вибір.

1. Ти чуєш прислів'я «Життя прожити — не поле перейти». В тому, яка людина в сімейному житті, виявляється її справжнє моральне обличчя. На жаль, немало в нашому суспільстві людей, які поза сім'єю видають себе за борців за високі ідеали, а в сім'ї — дрібні егоїсти і деспоти.

 

Пам'ятай:  вступаючи в шлюб, люди беруть на себе не тільки юридичні, матеріальні, а й духовні обов'язки. Від характеру стосунків у сім'ї залежить духовне багатство суспільства. Іноді молоде подружжя в перші місяці «розчаровується», зникає «поезія кохання».

Пам'ятай, сину, що якщо у тебе буде бажання створити сім'ю, ти повинен добре перевірити себе — чи готовий ти виконати свій громадський обов'язок («Листи до сина»).

 

3. Групова робота

Знайдіть помилку в наведених на дошці схемах, які позначають відношення між реченнями в безсполучниковому складному реченні.

1. [ ] ,[ ] – одночасність, послідовність

2. [ ] : [ ] - висновок;

3.  [ ] -  [ ] – умови;

4.  [ ]: [ ]  - причини

5. [ ] -  [ ] – протиставлення;

6.  [ ] ;[ ] – пояснення

 

4. Робота за варіантами

Із поданих слів утворіть речення поясніть розділові знаки та зв’язки між простими реченнями

 

Варіант 1

Кожному, роду, з, нас, доведеться, живим, перетворитися, пороху, невідцвітаючим,  але, зв’язком, любов, людського, залишається ,в жменю.

(Кожному з нас доведеться перетворитися в жменю пороху, але живим невідцвітаючим зв’язком роду людського залишається любов! (З листів до дочки В. Сухомлинського)

Варіант 2

Якщо, тільки, краси,  людської , ж, людина, любити, не може, до цієї, вершини, значить, вона істота, не вміє, піднятися.

(Якщо ж людина любити не вміє, не може піднятися до цієї вершини людської краси, значить, вона тільки істота…(З листів до дочки В. Сухомлинського))

5. Робота біля дошки

Зробити синтаксичний розбір речення

Пам'ятай:  від характеру ставлення чоловіка й жінки до шлюбу залежить моральна чистота твого життя, сину.

6. Творча вправа «Я- редактор»

Відредагуйте текст. Поставте необхідні розділові знаки

Мільйони жінок – так, юних чотирнадцятирічних жінок з трепетом серця думають: що таке любов? Кожна осягла розуміння її по-своєму. Задумується над цим і кожен юнак, коли в ньому пробуджується чоловік. Тепер, дорога донечко, мої листи до тебе будуть не такі, як раніше. Моє потаємне бажання – передати тобі ту життєву мудрість, яка називається вмінням жити. Хочеться, щоб з кожного слова, як з маленького зернятка народжувалися ростки твоїх власних поглядів і переконань. (З листів В Сухомлинського до дочки)

 

7. Вправа - трансформація

Перебудуйте речення із сполучникового  у  безсполучникове. Поясніть розділові знаки.

“Любов – це насамперед відповідальність, а вже потім любов і насолода” (В. Сухомлинський)

8. Захист ученицею міні – проекту «БСР в ліриці М. Паскаря»

9. Підсумки

  • То яка ж роль БСР у нашому мовленні?

( БСР глибше передають відчуття часу; увиразнюють головну думку;створюють враження руху, динаміки; надають висловлюванню легкості; служать для вираження контрастів, узагальнень)

V. Підсумок уроку.

- Чи досягли ми мети нашого уроку?

- Для чого ми поглиблювали знання про безсполучникове речення?

ОЦІНЮВАННЯ

 

Учитель. Сьогодні ми говорили про одне з найпрекрасніших почуттів. Звичайно, кожен з вас мріє про красиве кохання, про те, як зустріне ту єдину і неповторну людину, про те, які романтичні дні і ночі буде він проводити із своєю другою половинкою. Та, на жаль, не всі здатні зрозуміти, що воно не з’являється само собою, що для того, щоб покохати, потрібна велика робота душі і серця. Кохання – це велике натхнення і велика сила, які пробуджують у людині приховані здібності і рухають таланти. А яке буде у людини кохання, залежить від її виховання, рівня її культури, від характеру та поглядів на життя. Адже, як казав В. Сухомлинський – «Любов – це насамперед відповідальність, а вже потім любов і насолода». І мені дуже б хотілося, щоб кожен з нас пережив те надзвичайне почуття, бо з щастя окремих людей складається загальне щастя нашого суспільства.

Педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського – цілюще джерело людської мудрості, любові, золоті розсипи цінних педагогічних думок, спостережень і порад.

VІ. Домашнє завдання. І- ІІ рівень – вправа 274; ІІІ-ІV рівень – скласти 3 тестових завдання:  одне  -  на встановлення відповідності; двоє на вибір однієї правильної відповіді

 

        

Список використаних джерел

В.Сухомлинський. Твори в 5 томах, Рад.школа, 1977

 

docx
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
1523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку