Дидактичний матеріал для 5 класу "Комунікативні вправи як засіб формування мовленнєвої компетенції"

Про матеріал
Дана робота відповідає вимогам програми з української мови загальноосвітньої школи і призначена для учнів 5 класу . Вона надасть можливість узагальнити, систематизувати, закріпити та самостійно перевірити знання правил українського правопису з тем: «Відомості з синтаксису й пунктуації»; «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»; «Лексикологія». Мета збірника – виконання мовленнєво-ситуативних завдань на уроках з української мови, що дають змогу узагальнити знання учнів з певних тем, закріпити навички мовних розборів, розвинути уміння висловлювати думки та судження в усній та писемній формах з метою поглиблення інтересу до лінгвістичної науки. Усе це враховано й висвітлено в збірнику. Запропонована схема роботи над підвищенням рівня грамотності дає змогу учням повторити правила, закріпити навички їхнього застосування, виробити автоматичність письма. Використання ситуативних завдань значно підвищує практичну спрямованість уроків української мови, сприяє формуванню й розвитку інтересу до мови з боку учнів.
Перегляд файлу

Путивльська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. Г. Я. Базими

Путивльської районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

Комунікативні вправи

 як засіб формування мовленнєвої компетенції

(з досвіду роботи вчителя української мови

та літератури Путивльської ЗОШ І-ІІІ ст. №2

ім. Г.Я. Базими

Красилової Тетяни Михайлівни)

 

 

 

 

 

 

 

 

Путивль – 2018

Зміст

 

І.

Вступ………………………………………………………………………

4

ІІ.

Комунікативні вправи як засіб формування мовленнєвої компетенції …………………………………………………….

 

 

1. Відомості з синтаксису і пунктуації ……………………………….

 

 

1.1.Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова,  його форми  й речення. ………………………………………………………..

 

9

 

1.2. Словосполучення. Головне й залежне слово в словосполученні...

10

 

1.3. Речення, його граматична основа…………………………………..

12

 

1.4. Речення з одним головним членом………………………………….

13

 

1.5. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення………………………………………….

 

14

 

1.6. Другорядні члени речення. Додаток. Способи вираження додатків…………………………………………………………………..

 

15

 

1.7. Другорядні члени речення. Означення. Способи вираження

означень……………………………………………………………………

 

16

 

1.8. Другорядні члени речення. Обставина. Способи вираження

обставин…………………………………………………………………..

 

17

 

1.9. Речення з однорідними членами. Кома між однорідними

членами……………………………………………………………………

18

 

1.10. Узагальнювальне  слово при  однорідних членах речення………

19

 

1.11. Звертання. Розділові знаки при звертанні………………………...

20

 

1.12. Вставні слова. Виділення вставних слів на письмі комами……...

21

 

1.13. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові……………………

22

 

1.14. Діалог. Тире при діалозі……………………………………………

23

 

2. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія………………………

 

 

2.1. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки………

25

 

2.2. Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі……………………….....

26

 

2.3. Позначення звуків  мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношен-ня звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ ...........................

 

27

 

2.4. Склад. Основні правила переносу…………………………………

28

 

2.5. Наголос…………………………………………………………….....

29

 

2.6. Вимова голосних. Позначення на письмі ненаголошених [е], [и], [о] у коренях слів…………………………………………………………

30

 

2.7. Вимова приголосних. Уподібнення приголосних звуків…………

31

 

2.8. Чергування голосних і приголосних звуків……………………….

32

 

2.9. Основні випадки чергування у – в, і – й……………………………

33

 

2.10. Правила вживання знака мякшення……………………………...

34

 

2.11. Правила вживання апострофа……………………………………..

35

 

2.12. Подвоєння букв на позначення подовжених мяких приголосних та збігу однакових приголосних звуків………………..

36

 

3. Лексикологія………………………………………………………….

 

 

3.1. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова………

38

 

3.2. Використання багатозначних слів у прямому й переносному значенні…………………………………………………………………...

39

 

3.3. Групи слів за значенням. Синоніми…………………………….......

40

 

3.4. Групи слів за значенням. Антоніми………………………………...

41

ІІІ. 

Висновок………………………………………………………………….

42

ІV.

Література………………………………………………………………..

44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Формування мовленнєвої компетенції на сучасному етапі розвитку суспільства є особливо актуальним, оскільки культура спілкування становить не лише основу загальної культури, а й є засобом формування соціально успішної особистості, яка володіє морально-емоційною культурою, здатна до мовленнєвої взаємодії.

Культура спілкування ґрунтується на знаннях мовного матеріалу, уміннях спілкуватися у всіх видах мовленнєвої діяльності, зосереджуючись на таких поняттях, як культура слухання, культура читання, культура говоріння, культура письма.

Для того, щоб учні мали можливість досягти досконалості в спілкуванні, їм необхідно пройти кілька етапів.

Перший — це мовна грамотність, яку здобувають мовною освітою в школі, тобто необхідно добре знати правила користування мовою, її лексикою, фразеологією, фонетикою, орфоепією, мати стійкі граматичні навички, уміння стилістично правильно користуватися синтаксичними конструкціями та ін.

Другий — це вміння використовувати мовні знання у всіх видах і сферах мовленнєвої діяльності, тобто в повсякденному спілкуванні користуючись формулами мовленнєвого етикету, засобами ввічливості відпо­відно до мовленнєвої ситуації.

Третій — це реалізація себе у висловлюваннях відповідно до сформованого власного внутрішнього стану, це вміння творити себе засобами мови і виражати  як особистість у мовленнєвій діяльності, отримуючи естетичну насолоду від високого рівня спілкування.

Таким чином, усі етапи формування культури спілкування мають перебувати в цілісній єдності й досягатися учнями за допомогою педагогічної майстерності викладача.

Робота з формування культури спілкування учнів передбачає розвиток умінь і навичок правильного і комунікативно доцільного мовлення. З цією метою програмою з української (рідної) мови передбачено формування в учнів уявлень про мовну норму, уміння висловлювати свої думки в усній і письмовій формах із використанням відомих мовних засобів відповідно до мети, змісту й ситуації спілкування, розвиток в учнів мовного чуття й смаку, критичного ставлення до ненормативної вимови, формування навичок мовленнєвого контролю й самоконтролю.

У роботі з формування в учнів культури спілкування великого значення набуває метод моделювання мовленнєвого висловлювання, який ре­алізується в різного виду ситуативних завданнях, засновані на залежності змісту й мовленнєвого оформлення висловлювань від мовленнєвої ситуації.

Ситуативні завдання належать до мовленнєвих завдань, виконання яких залежить від характеру умовної мовленнєвої ситуації. Їх основною ознакою є наявність мовленнєвого стимулу, який викликає мовленнєву реакцію учня, визначає відбір тієї чи іншої мовної одиниці. Такі завдання являють собою комунікативні цільові настанови, тобто ті словесні дії вчителя, які організовують спілкування учнів. Наприклад, настанови, що вимагають від учнів уміння висловити згоду, підтвердити сказане, доповнити співрозмовника тощо. Досить часто одне завдання може містити декілька настанов, що визначають послідовність дій учнів.

У ситуативних завданнях моделюються мовні ситуації, тобто створюються умови, які залучають учнів у процес спілкування. Мовні ситуації, в яких вони опиняються, спонукають їх до висловлення, вик­ликають потребу в спілкуванні. Розвиваючи вміння співвідносити зміст і форму своїх висловлювань із мовленнєвою ситуацією, завдання цього типу дисциплінують мислення, формують уміння вибирати найдоцільніший варіант мовного матеріалу відповідно до конкретної ситуації спілкування.

Слід зазначити, що використання ситуативних завдань значно підвищує практичну спрямованість уроків української мови, сприяє формуванню й розвитку інтересу до мови з боку учнів. Причому це дося­гається за рахунок тих можливостей, закладених у самому змісті предмета. Виконуючи ситуативні завдання, аналізуючи мовну ситуацію, учні можуть самостійно оволодівати новими знаннями та навичками з культури спілкування й набувати комунікативних умінь.

За допомогою ситуативних завдань можливе формування таких мовленнєво-комунікативних умінь, як уміння формувати задум майбутнього висловлення, використовувати зібраний для цього матеріал, планувати висловлювання, уміння користуватися різними стилями й типами мовлення відповідно до задуму, добирати мовні засоби з урахуванням усіх компонентів мовленнєвої ситуації. Опанування цими вміннями допомагає учням правильно будувати власні висловлювання не тільки на уроках рідної мови, а й під час вивчення інших предметів, вільно спілкуватися в різних життєвих ситуаціях.

Ситуативні завдання відрізняються одне від одного не тільки за змістом, а й різноманітністю форм:

  • завдання поведінкового характеру, часто виконавчі (з готовими варіантами розв'язання, такі, що пропонують оцінку, аналіз і вибір оптимального варі­анта);
  • незакінчені ситуативні завдання;
  • завдання, що не потребують подальшого аналізу;
  • ситуативні завдання, які вимагають зміни негативного варіанта комунікативної поведінки на позитивний;
  • ситуативні завдання проблемного характеру;
  • завдання, в основу яких покладено ситуації-ілюстрації.

Ситуативні завдання можуть носити підготовчий характер до створення висловлювань (аналіз готового тексту, обробка поданого мовного матеріалу), бути частиною завдання для створення висловлювання (переказів, творів, відповідей на уроках української мови та інших предметів, відгуків про висловлювання товариша, замітки в газету, складання ділових паперів). Особливим видом таких завдань є проблемно-ситуативні завдання з розвитку мовлення, які вимагають спеціальної підготовки до їх виконання.

Ситуативні завдання доцільно використовувати в певній послідовності з урахуванням теми уроку, його змісту, етапу, підготовленості групи; допоміжними засобами можуть виступати лексичні опори, таблиці, ілюстрації, якими можуть скористатися учні з недостатньо сформованими мовленнєвими вміннями.

У посібнику вміщено ситуативні завдання, що передбачають формування культури спілкування учнів, і пропонуються  до використання на уроках ук­раїнської мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відомості з синтаксису й пунктуації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Словосполучення.

Відмінність словосполучення від слова, його

форми й речення.

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 8 словосполучень за ілюстрацією.

 

  • Розібрати графічно.

 

  • Увести 2-3 словосполучення в речення.

 

 

 

 

 

 

Тема. Словосполучення.

Головне й залежне слово в словосполученні.

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 8 словосполучень: 4 в прямому значенні, 4 в переносному значенні.

 

  • Розібрати словосполучення.

 

  • Увести одне словосполучення в речення (усно).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання до ілюстрації:

 

  • За поданими словами утворити словосполучення, які б відповідали певній ілюстрації:  холодні, золоте, прозора, відблискує, чудова, осінній, небо, вода.

 

  • Визначити вид словосполучення за головним словом.

 

  • Використовуючи ці словосполучення придумати твір-мініатюру «Подих осені».

 

Тема. Речення, його граматична основа.

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти за ілюстрацією 4-6  речень, зв’язаних за змістом.

 

  • Підкреслити  в реченнях граматичну основу, указати способи вираження головних членів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Речення з одним головним членом.

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти текст, використовуючи односкладні речення з головним членом підметом.

 

  • Слово водоспад розібрати за будовою.

 

 

 

 

 

Тема. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні,

спонукальні. Окличні речення.

 

 

 

 Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь, використовуючи різні за метою висловлювання речення.
  • Дібрати заголовок .
  • Розібрати одне речення синтаксично.

Тема. Другорядні члени речення. Додаток.

Способи вираження

додатків.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 2-3 речення, щоб слова виступали в ролі додатка.

 

  • Виконати синтаксичний розбір речення (на вибір).

 

  • Слово яблуко розібрати фонетично.

 

 

 

 

 

Тема. Другорядні члени речення. Означення.

Способи вираження означень.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти твір-опис «Чарівні барви літа», використовуючи в реченнях означення.
  • Одне речення розібрати синтаксично.

 

  • До слова волошковий дібрати синоніми.

 

 

 

 

Тема. Другорядні члени речення. Обставина.

Способи вираження  обставин.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь за ілюстрацією, використовуючи обставини.

 

  • Визначити тип і спосіб вираження обставин.

 

  • Пояснити словосполучення золоте поле.

 

 

 

 

 

Тема. Речення з однорідними членами.

Кома між однорідними членами.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 2 речення, використовуючи однорідні члени речення, які виконують різні синтаксичні функції.
  • Записати речення, пояснити розділові знаки.

 

  • Скласти схему одного із речень.

 

 

 

 

 

Тема. Узагальнювальне  слово при  однорідних

членах речення.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 3 речення, використовуючи однорідні члени речення з узагальню вальним словом.

 

  • Записати речення, пояснити розділові знаки.

 

  • Скласти схему одного із речень.

 

 

 

 

Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні.

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 3 речення, використовуючи звертання із різним місцем розташуванням (на початку, у середині й у кінці речень).

 

  • Накреслити схеми речень.

 

  • Дібрати до слова малеча синоніми.

 

 

 

Тема. Вставні слова. Виділення вставних слів на письмі комами.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти зв’язну розповідь на тему  «Несподіваний прихід зими», використовуючи вставні слова різні за значенням.
  • Накреслити схеми речень із вставними словами.

 

  • Дібрати до слова сніг спільнокореневі слова.

 

 

 

 

 

Тема. Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

 

 

 

 

  Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь за ілюстрацією, використовуючи речення з прямою мовою.
  • Записати текст, дібрати заголовок, пояснити розділові знаки.

 

  • Накреслити схеми речень із прямою мовою.

 

 

Тема. Діалог. Тире при діалозі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання:

 

  • Скласти діалог двох подруг (друзів) на тему «Моя улюблена пора року», уживаючи звертання та вставні слова.
  • Пояснити  розділові знаки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Звуки мови й звуки мовлення.

Голосні й приголосні звуки.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти  опис синички.

 

  • Підкреслити однією лінією голосні, двома – приголосні.

 

  • Слово синичка записати фонетично.

 

 

 

 

Тема. Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь на тему «Зима в селі».

 

  • Записати текст, підкреслити однією лінією дзвінкі, а двома – глухі.

 

  • Назвати слова, в яких усі звуки - м’які.

 

 

 

 

 

Тема. Позначення звуків  мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв.

Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти речення за ілюстрацією, записати.

 

  • Позначити цифрою 1 слова, які мають однакову кількість букв і звуків, цифрою  2 – різну кількість.

 

 

 

 

Тема. Склад. Основні правила переносу.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь, дібрати заголовок

 

  • Записати текст.

 

  • Поділити всі слова на склади.

 

  • До слова лис дібрати спільнокореневі.

 

 

 

 

 

Тема. Наголос.

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти твір на тему «Мій рідний край», записати.

 

  • Розставити наголоси.

 

  • Прочитати,  дотримуючись орфоепічних норм.

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Вимова голосних. Позначення на письмі

ненаголошених [е], [и], [о] у коренях слів.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь, використовуючи слова: з…ма, д…вкола, п…ри, зат…шний, в…дм…жата, в…стачає, мат…ринське, м…л…ко, в…сна, п…жива, з…мують, вставляючи пропущені букви.

 

  • Підібрати, де це можливо, перевірочні слова.

 

 

 

Тема. Вимова приголосних.

Уподібнення приголосних звуків.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти опис зимового дня, використовуючи слова: бере(з, с)ка, ле(г,х)кий, ві(т, д)хилитись, дорі(ж, ш)ка, пала(г,х)котіти, рі(д, т)кий, підібравши відповідну букву з дужок.
  • Пояснити вимову та написання цих слів.

 

  • Пояснити лексичне значення слова пала(г,х)котіти, дібрати синоніми.

 

 

 

Тема. Чергування голосних і приголосних звуків.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь про небезпечну поведінку дітей на льоду, використовуючи слова: просити, рух, ходити, друг, сніг, тривога, прибережний, крига, берег, допомога.

 

  • Підкреслити слова, у яких відбулось чергування.

 

  • Дібрати синоніми до слова друзі.

 

 

 

 

Тема. Основні випадки чергування у – в, і – й.

 

 

 

  Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь, використовуючи прийменники у - в, сполучники  і - й.

 

  • Обґрунтувати вживання у - в, і – й.

 

 

Тема. Правила вживання знака мякшення.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Уважно розгляньте ілюстрацію, зробити детальний опис усього зображеного.

 

  • Назвати слова, які відповідають правилам вживання знака м’якшення.

 

 

 

 

 

 

Тема. Правила вживання апострофа.

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Описати хатній інтер’єр українців, використовуючи слова: інтер’єр, дерев’яний, солом’яний, полив’яний, полум’я, слов’яни.
  • Пояснити апостроф.

 

  • Слово інтер’єр записати фонетично.

 

 

Тема. Подвоєння букв на позначення подовжених мяких приголосних та збігу однакових приголосних звуків.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

 

  • Скласти твір-опис на тему «Пробудження природи», використовуючи слова з подовженим та подвоєними приголосними.
  • Слово пробудження записати фонетично.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лексикологія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Лексичне значення слова.

Однозначні й багатозначні слова.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти 4-6 речень зв’язаних за змістом, використовуючи однозначні та багатозначні слова.
  • Дібрати заголовок, записати текст.

 

  • Підкреслити слова, що не мають лексичного значення.

 

 

Тема. Використання багатозначних слів у

прямому й переносному  значенні.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти твір-опис на тему «Ранок у лісі», використовуючи словосполучення з довідки, пояснити їх значення.

Довідка: шепоче вітер, тепле сонечко, срібна роса, грайливе проміння, стрункі берізки, синьоокі квіти.

 

  • Виконати синтаксичний розбір першого речення.

 

Тема. Групи слів за значенням. Антоніми.

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

Скласти порівняльний опис літнього та зимового лісу, використовуючи антоніми.

 

 

Тема. Групи слів за значенням. Синоніми.

 

 

 

 

 

 

Завдання до ілюстрації:

 

  • Скласти розповідь про відповідальну професію пожежників, використовуючи синоніми із довідки.

Довідка: сміливий, хоробрий, відважний, безстрашний, доблесний, героїчний.

 

 

 

 

Висновок

 

Таким чином, одним із способів підвищення рівня культури спілкування учнів є використання на уроках української мови ситуативних завдань, вони сприяють формуванню вмінь культурної комунікації учнів, забезпечують засвоєння максимального обсягу мовленнєвих моделей, які згодом зможуть легко відтворюватися в етикетних ситуаціях.

Ситуативні завдання відіграють важливу роль у процесі формування комунікативних умінь, навичок культурного спілкування, оскільки є проміжним етапом між теоретичними знаннями школярів і практичним використанням у щоденних життєвих ситуаціях.

Проблема розвитку творчих здібностей є надзвичайно актуальною та має широкі перспективи.   У кожній людині природою закладений певний творчий потенціал. Виявити здібності, розвинути їх якомога повніше — таке завдання повинен ставити перед собою кожний педагог. Надзвичайно важливо навчити бачити прекрасне, тонко сприймати навколишній світ, правильно й образно висловлювати думки. Робота ця копітка, об’ємна, тож  розпочинати її слід якомога раніше й проводити системно. Успішно розвиває творчі здібності учнів той словесник, який сам є творчою індивідуальністю.    

Так, через систему описаних вправ і завдань  у дітей формується поняття про взаємозв’язок у висловлюваннях нейтральних  і стилістично забарвлених мовних засобів.

Ситуативні завдання зможуть  допомогти учням не просто вивчити українську мову, а навчитися нею користуватись як засобом спілкування. Створення вчителем мовленнєвої ситуації, це значить створення  динамічної системи взаємовідносин учнів. Саме завдяки такій роботі на уроках відбувається чітке засвоєння учнями знань.

         Тільки пізнавши слово, тільки тоді, коли слово ввійшло в душу й стало багатством дитини, вона здатна дорожити ним. Місія вчителя в тому, щоб усі ці багатства ожили – заграли сяйвом дивних барв, щоб кожен наш вихованець умів знаходити й знаходив своє слово. Життя слова – ось та найтонша й найміцніша ниточка, яку треба нам  просувати від кожного серця до великого й вічного – рідної мови.

 Життя слова – це царство думки. Найщасливішими хвилинами своєї праці я вважаю ті наснажені думкою й творчістю хвилини, коли слово й мисль зливаються в дитячій душі в бурхливий потік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

  1.                           Алексєєва В. Питання мовної культури у шкільному курсі української мови//Освіта і управління, т.11, 2008. – С.57 – 63.
  2.                           Бабкіна О.А. Уроки розвитку зв’язного мовлення. 5-6 кл. / О.А.Бабкіна, Т.А.Колесник / За ред. Г.Р.Корицька – Х.: Вид. група "Основа", 2008. – С. 73 – 77.
  3.                           Варзацька Л., Кратасюк Л. Інтерактивні методи навчання // Дивослово. – 2005. – № 2. – С. 5 – 6.
  4.                           Глазова О. Зв’язне мовлення // Дивослово. – 1999. – № 9. – С. 20 – 28.
  5.                           Дідук Г.І. Система роботи з розвитку зв’язного мовлення відповідно до нових концепцій викладання рідної мови //Укр. мова і літ. в шк. - 2000. –№5. – С. 24 – 28.
  6.                           Донченко Т. Мовленнєвий розвиток як науково-методична проблема // Дивослово. – 2006. – №5. – С. 2 – 5.
  7.                           Донченко Т.К. Основні види комунікативних умінь та умови їх формування / В кн..: Організація навчальної діяльності на уроках української мови. – К., 1997. – С. 174 – 198.
  8.                           Караман С. Види робіт з розвитку зв’язного мовлення // Укр.мова в шк. – 2004. – № 4. – С. 18 – 20.
  9.                           Ковальчук Г. Вдосконалення зв’язного мовлення в учнів через творчу діяльність // Початкова школа. – 2008. – № 8. – С. 52 – 53.
  10.                       Кохно Т. Фантазування – необхідна складова уроку розвитку зв’язного мовлення // Початкова школа. – 2008. – № 4. – С. 7.
  11.                       Кучерук О. Технології мовленнєвого розвитку школярів // Дивослово. – 2008. – №10. – С. 3 – 5.
  12.                       Лещенко Г. Система ситуативних завдань до уроків розвитку зв’язного мовлення // Укр.мова в шк. – 2004. – № 5. – С. 13 – 18.
  13.                       Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К. А.С.К., 2004. – 192 с.
  14.                       https://www.google.com.ua/search?q
  15.                       http://eprints.zu.edu.ua/11402/1

 

 

1

 

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
3550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку