Мова в нас така чудова, Мелодійна і ясна. Солов’їна, світанкова І чарівна, як весна. Сучасний урок немислимий без спонукання учнів до самостійних розумових зусиль в опануванні знань. Активізація мислення набуває особливої ваги, коли узагальнюються певні поняття, явища, закономірності. У шкільній практиці доводиться вдаватись до Узагальнень на різних етапах вивчення матеріалу. Для тематичного узагальнення відводяться спеціальні уроки. Даний матеріал розроблено для вчителів та учнів на закріплення знань дітей про морфемну будову слова, уявлення про спорідненість слів, знання про корінь, префікс та суфікс як значущих частин слова. На уроці рідну мову Зараз будемо вивчать. Розберемо кожне слово, Щоб її нам краще знать.
Гра “ Пізнайте слова” а) Корінь такий самий, як у слові “ зимувати” , суфікс і закінчення - як у слові “ зіронька”; б) Корінь такий , як у слові “ перехід” , суфікс і закінчення, як у слові “ казка”, префікс, як у слові “ подорож”. Запишіть слова “ зимонька”, “ пересадка”, прозначте всі частини слова.
“Розумне перо” Зредагуйте текст, замінивши невиправдано повторювані спільнокореневі слова синонімами. Письменники майстерно описують красу природи. Їхні описи вражають образністю, емоційністю. Я теж пишу вірші. Нещодавно я написала вірш про квітку сон. Важко описати її чарівність, але я спробувала – і вийшло.
“Попрацюй творчо” Утворити назву людей за професією. Виділити суфікси. З утвореними словами скласти п’ять речень ( на вибір). Той, хто : навчає; продає; видає в аптеці ліки; лікує; прибирає двори; доїть корів; водить автомобіль; доглядає сад; працює на будівельному крані; водить електровози.
“Острів мовних скарбів” Опорні матеріали . Хоч у нас давно зима, _________________ а. 2. В гості прийшла ___________ _____________ а. 3. Гордо по Україні __________ ___________ . І все ___________ ___________ ________ . За опорним матеріалом написати вірш, міні - оповідання ( на вибір).
Всі слова складаються з частин Є у всіх у них закінчення й основа. Ця основа – без ніяких змін, А закінчення - частина змінна в слові. А якщо іще до них Суфікс з префіксом прибіг, Та до себе забирає їх основа, Сумно кореню бува, Одному стоять в словах, - Префікс з суфіксом створять нове слово.
Використана література Олександра Глазова, Юрій Кузнецов “Рідна мова” 5 клас Київ “ Освіта України” 2005 р. 2. Тихоша Валентина Іванівна “ Розробки уроків з української мови для 5 класу 12 – річної школи ІІ семестр.” Київ, ТОВ “Редакція журналу” Дивослово”. 2006р. 3. “Інтегровані уроки з української мови та літератури” . Харків Видавнича група “Основа” 2007р.