5 клас
Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: поглибити знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом;розвивати вміння знаходити та виправляти помилки у словах з орфограмою «Правила вживання апострофа» ; виховувати мовну культуру, інтерес до мовних явищ, любов до рідного краю , природи.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення умінь та навичок .
Обладнання: картки з завданнями,загадки про апостроф, підручники, таблиця «Правила вживання апострофа», проектор.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
1).З’ясування емоційної готовності до уроку(побажання успіхів).
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБЄКТНОГО ДОСВІДУ.
1)Перевірка домашнього завдання:
2).Робота з епіграфом. (На проекторі).
Пташка красна своїм пір’ям, а людина своїм знанням.
3).Розповідь учителя. Легенди про метелика.
Двоє учнів зловили метелика і сховали його в долонях. Пішли до свого вчителя і запитали живий чи мертвий метелик. А перед тим домовились, що ,коли вчитель скаже, що живий, вони зімкнуть руки і метелик загине, а коли скаже , що мертвий, то розкриють руки і він полетить. Мудрий вчитель сказав : «Все у ваших руках».
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
1). Запис на дошці дати та теми уроку.
2). Мета уроку (повідомлення вчителя).
3).Цілі уроку (визначає клас):
- з’ясувати, що таке апостроф і для чого він служить;
- поглибити знання про правила вживання апострофа;
- вчитись правильно вимовляти і писати слова з апострофом і без нього;
- знаходити і виправляти помилки у словах з виучуваною орфограмою;
- творити весняний настрій.
ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1). На проекторі. Мовна розминка. Учні читають загадки і роблять висновки про особливості вживання апострофа.
1. Я є в під'їзді і в сім'ї,
Є я і в слові солов'ї.
А от зі слова п'ять
Мене не витягнеш ніяк. (апостроф)
2. Я такий же, як знак розділовий,
Я відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (пишеться вгорі слова)
3. Я такий собі графічний знак,
Але не вимовляюся ніяк.
Відгадайте, діти, хто я,
Живу у слові я сім'я. (не вимовляється)
4.Що за особливий знак,
Що не вимовляється ніяк,
Але з ним поруч звуки інші
Звучать при вимові твердіше. (робить вимову твердою)
- можливо, хтось пояснить правилом виділені слова.
2).Пояснення вчителя за таблицею «Правила вживання апострофа».
3).Пошуково-дослідницька робота. Перегляньте ще раз таблицю на стор. 123, поясніть апостроф у епіграфі.
4).Завдання з ключем. На проекторі.
Записати , підкреслити останню букву в слові, вийде фраза:
1) слова з апострофом; (лівий ряд) – початок фрази.
2) без апострофа. (правий ряд)
Голуб..ят, пів..яблука, хутор..янин, зв..язок, духм..яне, пор..ядок, бур..ян, без..язикі, тьм..яно, цв..ях, присв..ята, реп..ях, п..ятдесят, з..ясовано, Солов..йов.
ВІДПОВІДЬ. Голуб'ят, пів'яблука, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.
Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».
5).Письмо по пам’яті. (Прослухати вірш, запам’ятати, а потім записати якнайбільше слів з апострофом.)
У п’ятницю, у надвечір’я,
Як туманцем потягло,
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,
Вся зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся сім’я рядком сидить…
Перше випливло сузір’я:
Бавить, манить і мигтить.
6).- Творче завдання. Написати висловлювання про весну, використовуючи записані слова з апострофом.
- Свято весни, медвяні пахощі дерев, з’являються птахи, духмяні квіти, зоряне небо, трав’яний аромат, в’ється струмочок, подвір’я в квітах.
У.РЕФЛЕКСІЯ
- Чи все , що планували виконали на уроці?
- Що сподобалось? Чи легко вам працювалось?
- Чи було щось найважче?
- Хто працював найкраще?
ОЦІНЮВАННЯ.
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Параграф 41, скласти словник правопису слів з апострофом (2- слова), вправа 331 (І,ІІ;1).
1