Дидактичний матеріал до уроків української мови у 7 класі

Про матеріал
Дидактичний матеріал до уроків української мови у 7 класі
Перегляд файлу

  Звертання, пряма мова, члени речення (7 кл.)                                                  

 

 

                                       Картка 1

   Переписати, розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання. У першому реченні підкреслити всі члени речення.

 

    Слухай діброво що ліс говорить. Певне у лісі щось велике здохло що ви до нас прийшли. Жди грибе може й тебе хтось знайде. Кізонько не бороню тобі лісу, але тебе вовк стріне. Знай кобило де брикатися. мабуть не бути козі на торзі а свині на ярмарку. Як прийшла Покрова сиди чумаче вдома. Підождіть діти поки на киселі шкура виросте.

 

 

 

                                                 Картка 2

    Переписати, розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання. Визначити, якою частиною мови виражено звертання. У формі якого відмінка стоїть ця частина мови?

 

    Терпи козаче горе то перепливеш море. Роби небоже то й Бог дасть може. Їж язик та не ходи до музик. Скільки горобчику не мудруй а соколом не станеш. Тобі вовче кози пасти. Вези кобило хоч тобі не мило. Їж коза лозу коли сіна нема. Подивися козле у воду на свою вроду. Казали минеться а воно тільки настає.

 

 

                                                  Картка 3

  Переписати, розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання. У першому реченні підкреслити всі члени речення.

 

    Мій друже я красу люблю як рідну Україну. Журавлі мої ви журавлята повертайте до моєї хати! Тебе здавалось ждало море. Краса можливо нас таки врятує якщо ми порятуємо красу. Я чув не раз казали «Час це гроші!» Можливо й гроші та не в них же суть… Буває гроші справи нехороші пожадливим господарям несуть.

 

 

 

    

                                       

                                     Картка 4

     Переписати, вставляючи пропущені букви й  розставляючи розділові знаки. Звертання підкреслити.

 

    Мої милі ч..рнобривці щирі добрі українці! Зичу щастя вам любові  ч..рнобривці ч..рноброві! Доброзичл..ві т..рплячі за любов і ласку вдячні. Пер..жили літню спеку до морозу недалеко. Ви ж такі в..селі жваві  ч..рнобривці кучеряві!

 

 

                                               Картка 5

   Переписати, розставляючи розділові знаки, пояснити їх вживання.

 

    1. Кріт кротові говорив ти дарма город порив. Краще вирив би криничку хай хлюпоче в ній водичка! 2. Чим би це мені солодким закусить буркотить незадоволено ведмідь. 3. Ти в нас грамотний такий хвалить мене мама. Тільки ж хто читає книжки догори ногами?

 

 

   Дієприкметниковий зворот (7 кл.)

 

 

                                                  Картка 1

   Перебудувати речення так, щоб дієприкметникові звороти виділялися комами. Перебудовані речення записати, звороти підкреслити.

 

    Марно втраченого дня ні за які гроші не повернеш. Насильно розкрита троянда втрачає аромат. Намальовані фарбою квіти живуть найдовше. Добре зшиті чоботи добре й носяться. З’їдений до роботи хліб вирощує ледарів. і тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем в криницю камінь. 

 

 

                       Картка 2

        Переписати, вставляючи пропущені букви й  розставляючи розділові знаки. Дієприкметникові звороти підкреслити.

 

   Я у ст..пу край Дунаю свою хату маю густим лісом обсаджену красним цвітом пр..крашену. А на горі вогонь горить а в долині к..зак л..жить к..тайкою покриваний порубаний постреляний.

 

 

Однорідні члени речення (8 кл.)

 

 

 

                              Картка №1

Переписати, розставляючи розділові знаки. Однорідні члени

речення підкреслити.

 

    Воля освіта рівність братерство збудять ізнов Україну! Все здолаєм все ми зможем тьму прокляту переможем! Стальмо вкупі за Вкраїну биймось биймось до загину! Так доки будем людом ми безгласним перед чужинцем гнутись і німіти ні поринать ні плавати не вміти? А Бог же вчить терпіти не ярмо а лиш одвічні труднощі дороги.

 

 

                               

                               Картка №2

   Переписати, вставляючи пропущені букви і розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

 

   У майбуття ростуть д..рева й люди. Сплять ліси поля кр..ниці шепіт ручая. Дорога то збігала на гору то стрімко спадала вниз пірнала під віття слалась чер..з гребельки. Свіжа зел..нь ро..гойдалась ро..гулялась попл..ла. Все ож..ває міниться тр..мтить бруньками пружно тягнеться в блакить. У цвіту яблуневім х..тались сади після бур після гроз після років біди.

 

 

 

                          Картка №3

Переписати, підкреслити однорідні члени речення. У першому реченні

підкреслити всі члени речення.

 

   І кличе мене батькова хатина на синь на роси на вишневий цвіт. Над селом над полем над борами райдуга біжить як зайченя. По воді стрімку кардіограму пишуть щуки жаби й окунці. На тиху ніч на вечір золотий у синє небо висипали зорі. І переходить надвечір’я у вечір в північ в ніч глуху. Маска ховає обличчя але не ховає очей.

 

 

 

 

Дієприкметник

 

 

 

                              Картка №1

   Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники. Пояснити вживання голосного суфікса.

 

   Теперішнього часу: виконують, зростають, дрижать, організовують, лежати, розквітнути, жевріти.

   Минулого часу: пожовкнути, почорніти, просвітліти, змокріти.

 

 

 

 

                                     Картка №2

        Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники. Два з них ввести до самостійно складених речень.

 

   Створити, загоїти, побудувати, сформулювати, закрити, почати, мити, перетерти.

 

 

 

 

                                 Картка №3

   Відредагувати речення.

 

   Відповідь учня була не просто вражаюча, вона була незабутня. Можна тільки пожаліти за бувшого квиток подорожуючого. Змагаючийся спортсмен не має права втрачати самовладання. Сусіди приходили подивитися на мале кошеня, спіймавши стару мишу. У прощавшогося хлопця був розгубившийся вигляд.

 

 

 

 

 

Безособові дієслівні форми на  -но, -то

 

 

 

                              Картка №1

   Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Підкреслити безособові дієслівні форми на  -но, -то.

 

   Немало прож..то, ще більше пер..жито. Добро, що у полі колиш..ться жито. Не все тобою пер..думано, не всі проспівано пісні. Але в ж..тті моїм ще втрач..но не все. Б..гато зірочок бл..скучих ро..сипано по н..бесах, неначе квіточок пахучих. Пензлем зорі домал..овано ніч. І світанок вже намал..овано пензлкм пір’їстим зорі. А тиша – наче в вуха вл..то віск. Дивне місто проти сонця! Всі позолоч..но віконця.

 

 

 

                                     Картка №2

    Переписати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Вказати особові й безособові форми дієслів.

 

   Весь світ даровано людині. Не всі серця дадуться хробаку, не всі серця у круг закуто. І зітхати ще рано. Життя не прожито. Дано вуста мені, щоб я правду говорив ними. І правді я дивлюсь в лице. Життям заплачено за це. У надрах роздроблено камінь. Це зроблено цими руками. Здерто з лісу геть сорочку, зніс все ураган. Холодним спокоєм одягнено поля, у білому вбранні замислилась земля.

 

 

 

                             Картка №3

       Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Підкреслити в кожному реченні граматичну основу. Вказати безособові форми дієслів.

 

    Україно! Земле кохана! Скільк..  поту г..ркого вил..то на твої ниви! Скільк.. крові пролито на роси чистії! Скільк.. жита витоптано ворожими кіньми! Скільк.. могил в..соких самотньо в ст..пу бов..аніє! Л..жать у тих могилах лицарі славні, що боронили волю рідного краю. То пре..ки твої. Хіба не тобі заповідано ними в піснях стати за правду, за землю рідну?

 

 

                            Картка №4

   Переписати, вибираючи з дужок префікс. Виділені слова розібрати за будовою.

 

   Що погано (з-, с-)ховано, те викинуто. Хоч широко закроєно, проте вузько (з-, с-)шито. То   дуже мудро,   що на  снігу      (з-, с-)печено.   (При-,

 пре-)йшов рано, аж не дано. Що (з-, с-)казано, має бути (з-, с-)роблено.

 

 

 

    Складання діалогів. Ситуативні вправи.

 

 

 

                              Картка №1

   Використавши деякі з поданих у рамці словосполучень, скласти й попарно розіграти діалоги, що могли б відбутися:

 

   - між двома семикласниками після першого уроку історії (мови, літератури), проведеного новим учителем (або студентом-практикантом);

 

    Надзвичайно освічений; захоплений своїм предметом; залюблений у книжку; дуже начитаний; захоплююча розповідь; надихаючий приклад; передплачувані ним журнали; подаровані ним класові приємні хвилини.

 

 

 

                            Картка №2

   Використавши деякі з поданих у рамці словосполучень, скласти й попарно розіграти діалоги, що могли б відбутися:

 

    - між двома друзями, які обговорюють прихід до їхнього класу новачка;

 

   Став, як укопаний; як у воду опущений (неначе з хреста знятий; мов кип’ятком (окропом) ошпарений); говорив як по писаному; язик гарно підвішений; правила перекручені; слова забуті; твір списаний; як заведена машина; кручений, як дзиґа; викапаний Мюнхаузен.

 

       

 

                         Картка №3

   Використавши деякі з поданих у рамці словосполучень, скласти й попарно розіграти діалоги, що могли б відбутися:

 

   - між двома подругами, які щойно відвідали концерт улюбленого співака (групи);

 

   Очікуваний приїзд; омріяні шанувальниками гастролі; підготовлена співаком (групою) програма; по-новому аранжовані напівзабуті пісні; оновлений репертуар; модернізовані декорації; ретельно обміркований імідж; дедалі зростаючий темп; захоплюючі зміни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відокремлені означення і прикладки. (8 кл.)

 

                                 І варіант

  1. Укажіть речення з відокремленими означеннями:

а) Над луками, залитими квітневою повінню, холонув оранжевий вечір.

б) І раптом одухотворений інеєм ліс озивається гортанними звуками.

в) Оторочена інеєм хвоя нагадує хризантеми.

  1. Укажіть речення з поширеними означеннями:

а) Ось один дятел, верткий і проворний, якимись дивними спіральними стрибками злетів до смарагдової розлогої крони.

б) Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах

     в) Богун був уже за вікном, укритим вечірнім сутінком.

  1. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть після означуваного слова:

а) Дядько скинув в’язку розмальованих у червоне і зелене кошиків.

б) Гурт берізок, оточений молодими дубками сприймається мало не як ефемерне видиво.

в) Вони шукатимуть ніким досі не розгадані формули вічної краси.

      4. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть перед означуваним    словом:

а) Козацьке військо, розташоване чотирикутником, стояло готове до бою.

б) Ось видніє сніжок сіна, залишений лісником для диких тварин.

в) Все засліплене від люті панство кінно вдарило на козаків.

5. Укажіть речення, в якому поширені означення виділяються комами:

а) Ще в заметеній снігом землі спить до слушної пори цілий світ.

б) Від солдата вниз до води потканої клаптями останніх туманців спадала стежка.

в) Лось лизнув язиком припорошену снігом землю.

6. Укажіть речення, в якому поширене означення не виділяється комами:

а) І Степан притомлений довгим днем ліниво чиргикає своїми чоботищами об кожен ви горбок.

б) За хатою слалось поле раннього літа поросле конюшиною буйно помережане ромашковим цвітом.

в) А над тобою всіяний зорями простір.

7. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Переді мною блимає заправлений трофейним бензином каганець.

б) Коло багаття лежала купа прим’ятого картоплиння, змішаного з опалим листям і видно було глибокий слід від тачки.

в) Яблука, налляті холодним соком, світяться.

   8. Укажіть речення, в якому є відокремлена прикладка:

а) Освіжений водами Скарбного, сонцем наласканий, неквапно рушив Лобода лісовою стежиною.

б) У пам’яті постав літній ранок, осяяний несміливими променями сонця.

в) Ось японська софора, диковинне південне дерево, що квітує у липні білим та запахущим квітом.

9. Укажіть речення, в якому правильно виділена прикладка:

а) Найперший скіф, молодший син Геракла собі роздольне царство вибирав.

б) Скінчився степ – рівнини бездеревні.

в) І Шлях Чумацький, зоряне Прадерево ховав у хмарах голову Вужа.

  10. Укажіть правильно виконаний синтаксичний розбір речення:

а) Вода, затягнута тремткими скалками льоду, була схожа на застигле блакитне шумовиння.

          Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. означ., пошир. затягнута тремткими скалками льоду.

б) Потім Василько ріс вудки до хліва, гарненько складав їх на кілочки, вбиті під стріхою, і йшов у хату.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. означ. пошир. вбиті під стріхою і йшов у хату.

в) Уявлялось темне бригадне дворище, встелене багаторічним трав’яним порохом.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. означ., пошир. встелене багаторічним трав’яним порохом.   

11. Виберіть правильне твердження:

а) Усе життя продивившись у її очі, здається, міг би знати їх до найдрібнішої цяточки.

     Це речення ускладнене відокремленим означенням.

б)  І снують вони, давні товаришки, тиху розмову.

     Це речення ускладнене відокремленою прикладкою.

в)  Ці звуки можуть линути довго, витворюючи скупу й одноманітну мелодію.     Це речення ускладнене відокремленою уточню вальною обставиною.

12. Укажіть правильні твердження:

а) Головні члени речення не відокремлюються.

б) Відокремленими можуть бути усі члени речення.

в) Відокремлені члени речення виражають додаткове повідомлення або доповнюють основне твердження у реченні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   ІІ варіант

 1.  Укажіть речення з відокремленими означеннями:

     а) Ріка Супій, супоєна річками, в ліси й ліси все більше поверта.

     б) Підземельник покуштував язиком вологий від туману мох.

     в) За плечима у Данила напханий усячиною лантух та рушниця.

 2.   Укажіть речення з поширеними означеннями:

     а) Її любов, палка і вірна, була з безмежжя трохи не співмірна.

     б) А з поля йшла, струнка і тонковида, богиня квітів, юная Хлорида.

     в) Це панорами скіфського життя, увінчена по золоту майстрами.

 3. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть після означуваного слова:

     а) Сонно зітхав утомлений за день вітрисько.

     б) Лисеня дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима.

     в) Вода джерел, од спеки неживих, була не вельми щедра для пегасів.

 4. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть перед означуваним словом:

     а) Амфори, прикопані в землі, тримали довго вина прохолодні.

     б) Мечем і кров’ю писані  кросворди ніхто уже повік не розгада.

     в) І син Шрамка, перебраний ченцем, прийшов, приніс чутки мені достотні. 

 5. Укажіть речення, в якому поширені означення виділяються комами:

     а) Захоплене витівкою Богуна козацтво й незчулося, як облиті схили і вся гола монастирська заіскрилась незабаром у сліпучому сяйві неприступної льодової громади.

     б) Це був тендітний, бліденький підліток мало схожий на сільських хлопчаків.

     в) Тихо, зміястою лінією вислизнула сотня з окутаного темрявою монастиря.

 6. Укажіть речення, в якому поширене означення не виділяється комами:

     а) Вози стояли скуті ланцюгами.

     б) Дніпро прослав блакитні повиті тоненьким маревом полотна блакитної води.

     в) Бездомні люди спраглі за свободою свої селитьби слободами звуть.

     7.  Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

         а) Приголомшений, велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.

         б) У кущах, заплетених осокою шарудів вітер.

         в) На луках, понад Тишанню, густими хвилями перекочувався туман.

 8.  Укажіть речення, в якому є відокремлена прикладка:

    а) Я тепло згадую заповзяту попівську наймичку Мар’яну, оту босоногу, з двома рухливими косами віхолу.

    б) Царя ж везуть, одягнутого в плис, у захололій капсулі із воску.

    в) Ген, мріє комин, чорний від пожоги.

 9.   Укажіть речення, в якому правильно виділена прикладка:

а) А буде ще ж і Скилла, і Харибда – оті страшні пороги на Дніпрі!

б) Отам вони, мабуть, і народились, три брати Скіф, Гелон і Агафіс.

в) І що тепер про себе розповість античний грек сучасник Геродота негоціант з ольвійських передмість?..

 10.  Укажіть правильно виконаний синтаксичний розбір речення:

а) Яблука, налляті холодним соком, світяться.

    Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. означ., пошир. налляті холодним соком святяться.

б) Мишасті коні зовсім побіліли, обліплені снігом.

    Речення розпов., просте, двоскл., поширене, ускл.відокр. ознас. пошир. обліплені снігом.

в) Волосся темно-русяве блищало, вільно розкинуте на плечах.

    Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. означ. вільно розкинуте на плечах. 

 11.  Виберіть правильне твердження:

а) Жодної хвильки не відаючи відпочинку, материні руки знаходили роботу.

     Це речення ускладнене відокремленим означенням.

б) Ясною, майже прозорою зеленню спалахнув ліс, освітлений надвечірнім сонцем.

     Це речення ускладнене відокремленою обставиною.

в) Раптом лунає крик сойки, різкий і неприємний.

     Це речення ускладнене відокремленим означенням.

12.  Укажіть правильні твердження:

а) Відокремлюватися можуть усі члени речення.

б) Відокремленими називаються члени речення, які виділяються за змістом та інтонаційно.

в) Відокремлені члени речення виділяються комами лише в тому випадку, коли вони стоять після означуваного слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           ІІІ варіант

  1. Відокремлені члени речення за будовою бувають:

а) прості й складні;

б) повні й неповні;

в) поширені й непоширені.

  1. Укажіть речення з поширеними означеннями:

а) Бур’ян довкола розкошують, некошені, не толочені.

б) Ще здалеку заманячили на дорозі сани, зазеленіла присипана снігом ялинка.

в) До княжої світлиці ввели Богуна, міцно зв’язали сирівцями.

  1. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть після означуваного слова:

а) Вимочені й підпалені сонцем стерні зчорніли.

б) Я впізнав у нього лелеку, званого ще гайстром чи бузьком.

в) У її руці погойдується кимсь напакована торбинка.

  1. Укажіть речення, в яких поширені означення виділяються комами (розділові знаки пропущені):

а) Цей запах складається з багатьох окреміших запахів творених листям, землею, травою, корою, грибами.

б) А в просторих покоях темним мохом засланих зеленими вітами прикрашених світлими візерунками позолочених сама Королівна Зелених Борів стояла.

в) Потоцький якось довідався про розставлену йому козацьку пастку.

  1. Укажіть речення, в яких поширені означення не виділяються комами (розділові знаки пропущені):

а) Поверхня заводей оточених з берегів на півусохлим комишем і очеретом пастельна гола.

б) Побілений вапном мур огороджує просторе подвір’я.

в) В сутінках Шептало розгледів вантажений картоплею віз.

  1. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Між бузковими валами стояв солдат у зрошеній туманом плащ-палатці.

б) Мокрі, стомлені, але радісно усміхнені ми входимо в ліс.

в) Двічі тяжко поранений раз майже вбитий він аж тоді в степу повірив, що вцілів.

  1. Укажіть речення, в яких є відокремлені прикладки:

а) І він побіг, збуджено форкаючи та загрібаючи копитами пісок, схожий на короткогривого стригунця.

б) Завершенням їхньої екскурсії була нова Каховка, славетне молоде місто з могутньою греблею гідростанцій.

в) Що їй думалось тоді, моїй сільській босоногій Ярославні, перед людяністю, скромністю і мудрістю якої я й досі схиляю свою голову.

  1. Укажіть речення, в якому правильно виділено прикладку:

а) Голова колгоспу, колишній батьків товариш висловив щире здивування.

б) Дівчата у день Благовіщення ворожили на первоцвіт – чародійну квітку, що нібито віщувала весілля.

в) Коли на городі з’являється перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене малого за руку і вела подивитись на це диво.

  1. Укажіть речення, в яких прикладка, що приєднується сполучником як, відокремлюється комами (окремі розділові знаки пропущено):

а) Іменник як частина мови вивчається в шостому класі.

б) Україна як європейська держава займає площу, що у кілька разів перевищує територію Швеції, Швейцарії, Бельгії, разом узятих.

в) Пан капітан як людина військова любить порядок і слухняність.

  1. Напишіть, за яких умов поширені означення не відокремлюються. Наведіть приклади таких речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    IV варіант

  1. Яку роль виконують відокремлені члени у реченні:

а) дають нову інформацію;

б) дають додаткове повідомлення;

в) доповнюють основну думку.

  1. Укажіть речення з поширеним означенням:

а) Якось непомітно дощі липневі та серпневі обернулись на дощі вересневі та жовтневі.

б) Чистенький, чепурненький, він зовсім не мав нахилу до Федькових забав.

в) Захована під кунтушем сталева сорочка князя на лівому плечі залилася кров’ю.

  1. Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть після означуваного слова:

а) За якийсь день-другий спалене нічними й ранковими заморозками листя геть облетіло.

б) В лісі бродив туман, підзолочений сонячним промінням.

в) Біля самого порога вітається з нами аж задимлена росою вишня.

  1. Укажіть речення, в яких поширене означення виділяється комами (розділові знаки пропущені):

а) Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу струшений вітром з верховіття.

б) За плечима у Данила напханий усячиною лантух та рушниця.

в) Очі її постійно освітлені зсередини м’яким живим сяйвом були наче видимим предметним вираженням її душі.

  1. Укажіть речення, в яких поширені означення не виділяються комами (розділові знаки пропущені).

а) На небі викарбувалися нерівні обриси хмар підбиті червоною торочкою.

б) Ніхто й не підозрює про назбирані тобою скарби.

в) У наполоханих першими заморозками деревах не було сліду недавньої літньої вільгості.

  1. Укажіть речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Я ще ніколи не бачив стільки калини й оглядав прибиті морозом кетяги.

б) За березами слалась місцина, вільна від дерев і Олена Левівна згадала, що влітку збирала тут суниці.

в) Заспокоєний, я усміхнувся світу, дідусеві-місяцю, й мене одразу оповив росяний сон.

  1. Укажіть речення, в якому є відокремлені прикладки:

а) Колесо крутилося, хизуючись білою, виточеною з берези колодкою і струнами спиць.

б) Вечірня зірка, далека невідома красуня, алмазно світить з неба на чабанське подвір’я.

в) Пояснив, що йде провідати батько свого, металурга.

  1. Укажіть речення, в якому правильно виділені прикладки:

а) Мені, чабану і то дух перехоплює, коли ото вгору на небо дереться.

 

 

б) Тим часом справжні отари – золоте руно степовиків блукають по  всьому приморю, вигулюються перед зимою.

в) Старшокласники, хлопці й дівчата, розбрівшись, невдовзі позникали в зелених кущах.

  1. Укажіть речення, в якому прикладка, що приєднується сполучником як, відокремлюється комами (окремі розділові знаки пропущено):

а) У театральних колах він був відомий як талановитий художник-декоратор.

б) Висота Говерли як найвищої гори в Україні досягає 2061 метр.

в) Українські козаки, як справжні патріоти не схилили своєї голови перед ворогом у легендарній битві під Берестечком.

  1. Напишіть, у яких випадках відокремлюється означення, які стоять перед означуваним словом. Наведіть приклади таких речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   V варіант

  1. Поставте розділові знаки а реченні з поширеним означенням.

Величезний камінь кинутий з тухольської метавки руками Захара Беркута з лускотом грюкнув на купку ворогів.

Налякані силою козаків вони почали після того всякі утиски козакам чинити.

Наведіть власний приклад речення з відокремленим означенням.

  1. Поставте розділові знаки в реченнях із прикладкою.

Сонце світило у вікна їхньої кімнати із збільшеним фото батька на стіні молодесенького ще хлопця у формі гірничого рятувальника.

Всі ми піхота війни скуштували.

Наведіть власний приклад речення з відокремленою прикладкою.

  1. Складіть два речення, використавши поширене означення підхоплений поривом вітру, щоб в одному випадку це означення стояло після означу вального слова, а в іншому – перед означу вальним словом.

Наведіть власний приклад двох речень із поширеним означенням, яке займає різні позиції стосовно означу вального слова.

  1. Поставте розділові знаки.

Остав Вересай талановитий співець-кобзар і хранитель української пісні завоював пошану і любов свого народу.

Його ввели до складу делегації як перекладача.

Наведіть власний приклад речення, до якого входить прикладка із сполучником як.

  1. Об’єднайте два речення, щоб утворилось одне речення, ускладнене прикладкою.

Видавництво «Дніпро» видало книжку прекрасних поезій Марусі Чурай. Маруся Чурай – легендарна українська поетеса.

  Наведіть власний приклад речення з відокремленою прикладкою.

  1. Доповніть речення, використавши поширене означення.

Ми причалили до острівця

і вирішили зупинитись тут на ночівлю.

Наведіть власний приклад речення з відокремленим поширеним означенням, яке стоїть усередині речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відокремлені додатки та обставини (8 кл.)

 

                           І варіант

  1. Укажіть речення з відокремленими обставинами:

а) Дух у собі запираючи, лежали тухольці й дожидали ворогів.

б) Машини майже всюди стояли вже готові, грубо збиті з сирого дерева, позверчувані і позбивані кілками.

в) Тим часом Тугар Вовк, побачивши на версі берега громадку молодців, велів стоячим перед вивозом монголам сипнути на них стрілами.

  1. Укажіть речення, в яких відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом:

а) З лютим криком кидались монголи від хати до хати, вивалюючи двері, руйнуючи плоти й ворота, розбиваючи діжки і плетінки, розвалюючи печі.

б) Ревучий водоспад, переливаючись у кармазинових променях заходового сонця, непорушним кровавим стовпом стояв над опустілою тухольською кітловиною.

в) Незважаючи на крик Бурунди, військо розскочилося.

  1. Укажіть речення, в яких відокремлюються непоширені обставини, виражені одиничними дієприслівниками (розділові знаки пропущені):

а) І всміхнувшись ти попросив щоб мати знову стала там де стояла щойно.

б) Та й пішов собі хлопець плачучи.

в) Бояриня Анастасія плакала і не ховаючись витирала сльози рушником.

  1. Укажіть речення, в якому правильно виділено дієприслівниковий зворот:

а) Нарешті стомлене козацтво прибуло до Тамані, й запливши в зарослі очеретами гирла річки Кубані, стало там на перепочинок.

б) Дмитрик біг через лід, пошкрябуючи здоровими чобітьми і з жахом думав, що то скажу йому мамка за неслухняність.

в) Шептало вийшов на сизу піщану косу і, струсивши воду, знову заіржав грізно та бойовито, перегукуючись із громами.

  1. Укажіть речення у яких допущено помилку у виділенні дієприслівникового зворота:

а) Тоді монголи почали гасити недогарки, вкидаючи їх у потік, і заходились обкопувати свій табір широким ровом.

б) Максим скрикнув болісно, і зірвався на рівні ноги, але, поступившись усього один крок, безсильний, мов підкошений, упав на землю й зомлів.

в) Вона не може відвести очей від сина, що скинувши кітель, вільно сидить у своїй зеленій льотчицькій сорочці.

  1. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, яке побудоване правильно.

а) Закінчивши університет, перед ним постала проблема працевлаштування.

б) Розробляючи цей проект, учені провели кілька експериментів.

в) Переїхавши до Києва, розпочався новий період у його житті.

  1. Укажіть речення, де правильно виконаний синтаксичний розбір:

а) Тільки одна головешка жевріла в попелі, мигочучи синім одлиском.

Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст. пошир. мигочучи синім одблиском.

б) Боярин, задивившись на того високого старця з простягнутою наперед рукою, не міг здобутися на ніяку відповідь.

     Речення розп., просте, двоскл., пошир., повне, ускл. відокр. обст., пошир. задивившись на того високого старця.

в) Але і спереду, з берегів, градом летіли тухольські стріли.

     Речення розп., просте., двоскл., пошир., повне, ускл. відокр. уточн. обст. місця, не пошир. з берегів.

  1. Укажіть речення з уточню вальними обставинами (розділові знаки пропущені):

а) На сході, над монгольським табором кровавою загравою розжеврілись хмари.

б) Кілька днів поспіль на клені появлялась білка.

в) Тільки віддалік напри боці стояла ще одна купа монголів, немов остання чорна скала.

  1. Укажіть речення, в яких правильно поставлені розділові знаки:

а) По той бік шляху, десь далеко в степу тремтить червона заграва.

б) Книги за старих часів, тобто у XVIIXVIII століттях, продавалися найчастіше в друкарнях.

в) Тут, у глибині лісу, далі від населених пунктів і доріг, я позавчора бачив трьох полохливих кізок.

  1. Укажіть речення, в якому допущено помилку у виділенні уточню вальних додатків:

а) Ви здійснюєте волю Батьківщини. Все відкиньте, все забудьте крім неї, крім обов’язку.

б) Замість чистого, спокійного дзеркала бушували люті води.

в) На відміну від твердих тіл, рідини на мають власної форми.

  1. Укажіть речення з відокремленою обставиною, яке побудовано неправильно:

а) Всупереч нашого бажання, збори перенесли на наступний тиждень.

б) завдяки матусиній турботі, я швидко одужав.

в) Згідно наказу директора, учні повинні два дні відпрацювати на будівництві спортзалу.

  1. Укажіть правильні твердження:

а) Відокремлені обставини пояснюють дієслово-присудок і можуть стояти в різних позиціях по відношенню до нього.

б) Одиничні дієприслівники ніколи не відокремлюються.

в) Уточнюватись може будь-який член речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          ІІ варіант  

  1. Укажіть речення з відокремленими обставинами:

а) Всюди камінь та й камінь, щільно стиснений і збитий в одну незламну стіну.

б) Почувши кроки, пташина повернула голівку до нас, втаїлась.

в) Відсунувши фіранку, побачила у синій шибці полотно білого снігу на городі.

  1. Укажіть речення, в яких відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом:

а) Жінки снували туди й сюди поміж громадою, допитуючись вістей про ворога або голосно оплакуючи своїх погиблих синів.

б) Незважаючи на сильну перевтому, спати не хотілось.

в0 Голосно ридаючи, кинулась Мирослава в його обійми.

  1. Укажіть речення, в яких відокремлюються непоширені обставини, виражені одиничними дієприслівниками (розділові знаки пропущені):

а) Тонкий струмок чистою сльозою сотався з цього завжди розплющеного ока і в’ючись промінився поміж соковитої лугової трави.

б) Дівчата зачіпали Миколу, а він усе стояв похнюпившись.

в) Добриня вклонившись зробив наперед два кроки.

  1. Укажіть речення, в якому правильно виділено дієприслівниковий зворот:

а) Олесь пхає закляклого пальця в рот і, гримаючи чобітком об чобіток, милується своїм творінням.

б) Олесь нагріб чобітками снігу під окоренок, утрамбував його гарненько, і вирішив що тепер сосна не впаде, погицав через замети до школи.

в) Старенька вчителька ходила поміж партами і роблячи загадкове обличчя повільно говорила.

  1. Укажіть речення у яких допущено помилку у виділенні дієприслівникового зворота:

а) Сумерки сприяють нам, і відбивши їх сим разом, будемо мати спокій на всю ніч.

б) Збираються чабани по черзі, обов’язуються вірьовками, стаючи схожими на затягнутих в лямки парашутистів і спускаються у вогку колодязну глибінь.

в) Обійшов круг ожереду, силкуючись розгледіти хоч один вогник, і таки розгледів.

  1. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, яке побудоване правильно:

а) Сказавши кілька слів на прощання, гість попрямував до машини.

б) Піднявши температуру до найвищої точки, нагрівання було припинене.

в) Закінчивши роботу над ескізами, перед художником постало нове завдання.

  1. Укажіть речення, де правильно виконаний синтаксичний розбір:

а) Мати, припадаючи на коліна, жала серпом лепеху.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. припадаючи на коліна жала серпом лепеху.

б) Микола, вкинувши в торбину шматок хліба на полудень, пішов на панський лан понад річкою.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир., вкинувши в торбину шматок хліба на полудень.

в) А далі од берега, коло самих хат, ростуть дикі груші та яблуні.

     Речення розп., просте,двоскл., пошир., повне, ускл. відокр. уточн. обст. місця, пошир. коло самих хат.

  1. Укажіть речення з уточню вальними обставинами (розділові знаки пропущені):

а) Нижче до фабрики на рівні між зеленими вербами біліли рядки німецьких мурованих домків.

б) Незабаром з обох боків звелися справді круті розмиті береги.

в) Лише коли-не-коли найчастіше літніми ранками з’явиться там крило рибальського парусника.

  1. Укажіть речення, в яких правильно поставлені розділові знаки:

а) Тепер, узимку мені так виразно пригадалась ця зустріч із совою вухатою.

б) Сіроманець віднині і навіки житиме в обласному звіринці, тобто в зоопарку.

в) Осторонь кошар, на белебні, височить кущик тополь.

  1. Укажіть речення, в якому допущено помилку у виділенні уточню вальних додатків:

а) Усі мої друзі, за винятком Василя погодилися зі мною.

б) Крім іграшок та солодощів, діти одержали на Різдво ще й цінні подарунки.

в) Мама пішла на збори замість батька.

  1.  Укажіть речення з відокремленою обставиною, яке побудовано правильно:

а) Всупереч прогнозам синоптиків, липень був дощовим.

б) Завдяки одержаної допомоги, учні змогли здійснити подорож до моря.

в) Відповідно з розкладом занять спортивних секцій, заплановано проведення змагань.

  1. Укажіть правильні твердження:

а) Одиничні дієприслівники можуть набувати в реченні значення прислівника.

б) Уточнюючі члени речення служать для уточнення, конкретизації, пояснення тих членів речення (уточнюваних), після яких стоять.

в) Уточнюючими членами речення бувають тільки обставини місця і часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          ІІІ варіант

  1. Укажіть речення, в яких відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом:

а) Тримаючи в руках серпа, мати ступила над галузиною струмка.

б) В густому повітрі, насиченому тліном і випарами ґрунту, ясно й чисто горять берези.

в) Разом зі всіх боків запалала Тухля, прориваючи огненними язиками грубу пітьму.

  1. Укажіть речення, в якому правильно поставлені розділові знаки:

а) Високо в небо здійнялася над Азовом заграва, й зачервонівши хмари, віддзеркалилися в протоках та затоках Дону.

б) Він зняв хлопця з воза, поставив його на землю і, обернувшись до товаришів, мовив: «Нехай іде собі з богом!»

в) Повечерявши, сестра повела мене спати і, поклавши на постіль, перехрестила, поцілувала і усміхаючись, знов назвала мене приблудою.

     3. Укажіть речення, в якому допущено помилку у виділенні дієприслівникового зворота:

         а) Напослідок посходили до столу і старі з Захаром Беркутом і, оглянувши становище озброєних і всі прилади, поспушили до тіснини.

б) Десь дуже важким видалося Хариті те відро з водою, бо поставивши його на землю, хвилиночку стояла нерухомою.

в) Тільки Лиско лежить коло дверей, простягши передні лапи, положивши на них голову.

4. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, яке побудоване    правильно:

а) Читаючи вірші Шевченка, серце сповнюється болем.

б) Спостерігаючи схід сонця, ти ніби відчуваєш свою причетність до народження нового дня.

в) Повернувшись із табору, дітям знову захотілось зустрітися.

  1. Укажіть правильно виконаний синтаксичний розбір речення:

а) Шептало упав на спину, покотивсь по лугу, з насолодою підминаючи траву ті сміючись.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. покотивсь по лугу, з насолодою підминаючи траву та сміючись.

б) Козаки, підпливши з моря на чайках, мов ті мурашки, обліпили кораблі.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. підпливши з моря на чайках.

в) Тріпочучи крильцями, жайворонки намагалися втриматися на одному місці.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене., повне, ускл. відокр. обст., пошир. тріпочучи крильцями.

  1. Укажіть речення з уточню вальними обставинами (розділові знаки опушені):

а) Під снігом зараз поховались гнізда вівсянок.

б) А далі од берега коло самих хат ростуть дикі груші та яблуні.

в) В кінці села коло самої Роставиці стояла хата старого Петра Джері.

  1. Укажіть речення, в яких правильно виділено уточню вальні члени:

а) За Джуриною хатою, під старою грушею, спав молодий парубок, підклавши під голову білу свиту.

б) Скраю на поличці, рядом з горшками стояла дощечка з невеликим млиновим колесом та ступами.

в) Другого дня, в понеділок, не було й панщини.

  1. Укажіть речення з відокремленою обставиною, яке побудоване правильно:

а) Всупереч наміченого плану, екскурсанти поїхали автобусом.

б) Завдяки вашим порадам, я зміг зробити цей прилад.

в) Згідно розпорядженням міської адміністрації, на центральній площі відбудеться новорічний ярмарок.

  1. Укажіть правильні твердження:

а) Обставини, виражені дієприслівниковим зворотом, виділяються комами незалежно від позиції по відношенню до означуваного слова.

б) Непоширені обставини, виражені одиничними дієприслівниками, завжди виділяються комами.

в) Уточнювані та уточнювальні члени речення зв’язуються між собою за допомогою інтонації, а іноді й за допомогою сполучників.

  1. Напишіть, чим можуть бути виражені відокремлені обставини, як вони відокремлюються у вимові та на письмі, за яких умов виділяються комами поширені та непоширені обставини. Підтвердіть сказане прикладами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                IV варіант

  1. Укажіть речення, в яких відокремлена обставина виражена дієприслівниковим зворотом:

а) І він з погордою відвернувся від боярина і пішов до своїх монголів, могутнім голосом розказуючи їм зараз зі всіх кінців підпалити село.

б) Стріхи тріщали, злизувані кровавим полум’ям.

в) Аж злякався Тугар Вовк, побачивши ненависного собі парубка в такім страшнім і оплаканім стані.

  1. Укажіть речення, в яких правильно поставлені розділові знаки:

а) Стогнуть невільники з тяжкої муки й тужіть, згадуючи свою рідну Україну.

б) Запорожці помолились у січовій церкві, і посідавши в чайки, рушили Дніпром до Чорного моря.

в) Тим часом колоди, погойдуючись на хвилях, поволі наближалися до фортеці.

  1. Укажіть речення, в яких допущено помилки у виділенні дієприслівникового зворота:

а) Вона бистро зиркнула довкола і, не звертаючи уваги на батька, кинулася до Максима.

б) Він стежив очима за матір’ю, що зігнувшись під важкими відрами, переходила вулицю.

в) І ставши навколішки, мати розгорнула косатий кущик трави.

  1. Укажіть речення з дієприслівниковим зворотом, яке побудоване правильно:

а) Зустрічаючи цих усміхнених дітей, радість переповнює мене.

б) Порівнюючи ці малюнки, ми звертаємо увагу на поєднання кольорів.

в) Подорожуючи по Закарпаттю, мені вдалося побачити безліч цікавих історичних пам’яток.

  1. Укажіть правильно виконаний синтаксичний розбір речення:

а) Білявий вогник мигкотів, і шкварчав, і димів, пожираючи розтоплену смолу і кидаючи неповне світло на нутро боярського намету.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. пожираючи розтоплену смолу.

б) Чорна хмара тягне з заходу, наповнюючи повітря диким вереском і спускаючись над Тухлею.

     Речення розп., просте, двосклад., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. наповнюючи повітря диким вереском і спускаючись над Тухлею.

в) Тільки Мирослава хлипала голосно, втираючи рясні сльози.

     Речення розп., просте, двоскл., поширене, повне, ускл. відокр. обст., пошир. втираючи рясні сльози.

  1. Укажіть речення з уточню вальними обставинами (розділові знаки пропущені):

а) А на сході за Дніпром саме вставало сонечко і гріло рожевим промінням по рівній як скло пелені Дніпра.

б) Він знає що там далеко за водою не росте жодна квітка щастя.

в) Ополудні в голосах птахів уже не бринить ота тоскна приреченість що видзвонювала зранку.

  1. Укажіть речення, в яких  правильно виділено уточнювальні члени:

а) Тепер щодня, після Силчиної оповіді про абрикосову Австралію, ми дивимося на Штокалові абрикоси.

б) На папері, якраз перед входом до собору стояв у оточенні бояр і ліпших мужів немолодий уже чоловік.

в) Ще більше людей, особливо бідноти, тулилося за Білгородськими ворітьми понад білгородським шляхом.

  1. Укажіть речення з відокремленою обставиною, яке побудоване правильно:

а) Завдяки дружньої підтримки, мені вдалося перемогти в конкурсі.

б) Всупереч тривожного прогнозу, хворий почав одужувати.

в) Згідно з рішенням педагогічної ради, в школі оголошено конкурс на кращу стінгазету.

  1. Укажіть правильні твердження:

а) Відокремлені обставини виділяються у вимові інтонацією, на письмі – розділовими знаками – комами.

б) Відокремлені уточнюючі додатки можуть стояти в будь-якій позиції щодо уточнюваного слова.

в) Усі додатки з прийменником замість на письмі виділяються комами.

  1. Напишіть, які роль виконують уточнювальні члени в реченні, які члени речення бувають уточню вальними, які розділові знаки ставляться при уточню вальних членах речення. Наведіть власний приклад речення з уточню вальною обставиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 V варіант

  1. Запишіть, чим ускладнене кожне з поданих речень.

Жили вони тут здавна, ще з десятого сторіччя, у невеликих дерев’яних та мазаних хатинах, нерідко в напівземлянках.

Окрім Добрині, було поранено ще кілька чоловік.

Наведіть власні приклади речень, ускладнених такими ж елементами.

  1. Поставте розділові знаки.

Тим часом ординці вже досягли київського берега, гуртувалися в загони і розділившись на дві частини почали охоплювати Київ.

Зараз скрипіла машина і жужмом летіло каміння на нещасних що ховалися бродячи в глибокій воді.

Наведіть власний приклад, де дієприслівниковий зворот стоїть на початку речення.

  1. Знайдіть помилки і запишіть речення правильно:

Збираючи гербарій, дітям вдалося знайти кілька невідомих їм рослин.

Екзамен було перенесено згідно рішенню комісії.

Наведіть власний приклад речення з відокремленою обставиною, вираженою іменником у поєднанні з прийменником.

  1. Перебудуйте подані речення, щоб утворилися речення з відокремленими обставинами:

Був ранній час, але біля школи зібралося чимало учнів.

Після повернення додому діти довго ще згадували відпочинок у літньому таборі.

Наведіть власний приклад речення з відокремленою обставиною.

  1. Складіть речення, використовуючи подані сполучення слів як відокремлені уточнювальні додатки: крім двох моїх приятелів, за винятком учасників змагань.

Наведіть власний приклад речення з відокремленим уточню вальним додатком.

  1. Уведіть у речення уточнювальні обставини:

Біля берега було прив’язано кілька човнів.

Довго лунали біля вогнища пісні.

Наведіть власний приклад речення з відокремленою уточнювальною обставиною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Фразеологія             Картка №1                                                                    Картка №3

 

    Завдання: аміни виділені слова фразеологізмами-    Вибери з приведених фразеологізмів антонімічні

синонімами. пари.

 

  1. Спить Микола міцно, бо цілий день на                     Як кіт наплакав                             нерозлий вода

   льоду катався.                                                                як кішка з собакою                       рот не закривається

  1. Я даремно боявся.                                                        слова з нього не витягнеш           кебету має
  2. Нові будинки в селі випростають дуже                     олух царя небесного                     курі не клюють

швидко.  

 

   Довідка: 1. Бив дрижака. 2. Без задніх ніг.

3. Як гриби після дощика.

 

 

                 Картка №2                   Картка №4

 

     Встав в речення потрібні фразеологізми.                         Запиши фразеологічні пари з наведених

                                       фразеологізмів:

  1. Я знаю своє місто …                                                 
  2. Мати й донька схожі …                                                задати жару, мов Кузьма з маку, велика цяця,
  3. На уроці він не слухав, а …                                      з гулькин ніс, намилити шию, птах високого
  4. Від здивування у нього …                                         польоту.

 

   Довідка: як дві краплі води, очі рогом полізли,

як свої п’ять пальців, клював носом.

                           Картка №1                                                                    Картка №3

 

   Знайдіть за словниками пояснення кожному     Які з наведених стійких зворотів однозначні, а

стійкому сполученню. які – багатозначні? Багатозначні підкресліть. Що

                                                       вони означають?

   Очі   розбігаються,  голову  дурити   кому,

 гоголем ходити, маху дати, про людське око,    Замутити воду, давати задній хід, калачем не

тихо хоч мак сій, чудеса в решеті.  заманиш, збити з пантелику, збочувати з дороги,

 зайтися рум’янцем.

 

 

 

 

 

                           Картка №2                                                                   Картка №4

 

    Прочитайте словосполучення, поясніть їх    Поясніть значення виразів (при потребі

 значення. З двома-трьома складіть речення звертайтеся   до словників). Запишіть поряд їх

на тему шкільного життя. однослівний відповідник.

 

   Держати язик за зубами, з горем пополам,  Зразок: ляща дати кому (вдарити).

носа задирати, держати хвіст бубликом,    Прикусити язика, очі штрикати кому, гострий

викинути з голови, наскрізь бачити кого.  на язик, за ніс водити, гнати в шию.

 

 

 

                           Картка №5                                                                   Картка №6

 

   Прочитайте речення, знайдіть усталені    Поясніть значення антонімічних сполучень.

звороти. Доберіть до них синонімічні слова

й запишіть іх парами.    Набратися тіла – спасти з тіла, побачити

   1. Я прийшов до тебе, Орле, щоб ти сказав, світ – піти зі світу, розв’язати язика - вкоротити

чи довго люди убогі й бідні будуть стогнати в  язика, вести перед – пасти задніх.

ярмі! (Народна творчість.) 2. – Тобі вже

одинадцять років, а ти від горшка – два вершка.

(І. Багмут.) 3. Людей поблизу не було…, і

ніхто не міг би впіймати мене на гарячому.

(Л. Смілянський.) 4. Виростали як з води кузні,

майстерні, конов’язі. (О. Гончар)

 

 

                   Картка №7

 

   Допишіть другу частину кожного прислів’я.

 

  1. Праця чоловіка годує …
  2. Вченому світ …
  3. Наука в ліс не веде …
  4. Гірко зароби …

 

 

 

                          

                             Картка №1                                                                   Картка №2

 

   Розкажіть про ваш робочий день, уживаючи       Написати замітку до шкільної стінгазети про

фразеологізми. колективну справу; зміст статті має звестися до

 висновку, вираженого фразеологічним виразом

 

       Не май сто карбованців, а май сто друзів.

 

 

 

 

 

 

 

                   Картка №3                                                                     Картка №4

 

   Написати замітку до шкільної стінгазети про    Написати замітку до шкільної стінгазети про

колективну справу; зміст статті має звестися до колективну справу; зміст статті має звестися до

висновку, вираженого фразеологічним виразом                висновку, вираженого фразеологічним виразом

 

 

           Один за всіх, всі за одного.           Гуртом добре і батька бити.

 

 

 

 

                   Картка №5                                                                                      Картка №1                                                               

 

     Написати замітку до шкільної стінгазети про    Згадайте фразеологізми зі словами рука, нога,   

колективну справу; зміст статті має звестися до вухо, серце, душа, око.

висновку, вираженого фразеологічним виразом                Складіть з ними речення. Користуйтесь фразеоло-

 гічним словником.

 

         Працювали засукавши рукава.

 

 

 

 

                 Картка №2                                                                                      Картка №3                                                               

 

   Наведіть приклади фразеологізмів з такими  Прочитайте. З яких творів Т.Г. Шевченка взяті

значеннями:  ці крилаті вирази. 

  1. мало;                                                                                       1) Незлим тихим словом.
  2. багато;                                                                                     2) Не так тії вороги, як добрії люди.
  3. близько;                                                                                  3) Реве та стогне Дніпр широкий.
  4. далеко;                                                                                    4) І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.
  5. рано.                                                                                        5) І на оновленій землі врага не буде, супостата, а

   З деякими з них складіть речення.                                                 буде син, і буде мати, і будуть люди на землі.

 6) Вражою злою кров’ю волю окропіте.

   7) Думи мої, думи …

 8) Караюсь, мучуся … але не каюсь!

                 Картка №4                                                                                      Картка №1                                                               

 

   Прочитайте. Кому з українських поетів і      Порівняйте групи сполучень слів. Чи випливає      

письменників належать ці вирази. їх значення із значень слів, що входять до їх      

  1. Я вийду сама проти бурі.                                                      складу? Які сполучення слів можна поширювати, а

Смерть одна розлучить нас.                                             які ні? Чому? 

Той, що греблі рве.

  1. Коні не винні.                                                                         сісти на стілець                         сісти в калошу

Тіні забутих предків.  намилити руки намилити шию

  1. Вітер з України.                                                                      пекти хліб                                 пекти раки

Перемагать і жить!  вітер надворі  вітер в голові

Не той тепер Миргород.   правити човном  правити теревені

 

    Поясніть спільне і відмінне у словосполученнях

 і фразеологізмах.

 

        Картка №2                                                                                      Картка №3                                                               

   За яких умов подані вислови відносяться до    Випишіть спочатку фразеологізми, що мають

фразеологізмів? Доведіть, користуючись фра- будову словосполучень, а потім – фразеологізми,

зеологічним словником. які за будовою дорівнюють реченням.

   Сізіфова праця, Ахіллесова п’ята, езопівська    Попав пальцем у небо; висмоктати з пальця;

мова, Піррова перемога, Ганнібалова клятва. грати першу скрипку в оркестрі; добре, як собаці 

   Крапля камінь точить; і чужому научайтесь, на прив’язі; чиє нявчало б, а твоє мовчало б; лихо

й свого не цурайтесь; у ріднім краю навіть дим приходить тихо; дати прочухана; лизати п’яти;

солодкий; через труднощі до зірок.                                                біла ворона; свята простота; невелике цабе.

   Яка роль фразеологізмів у мовленні?                                             Поясніть їх значення.

        Картка №4                                                                                     Картка №5                                                               

 

   Прочитайте синоніми. Поясніть, чи рівнозначні     Згрупуйте фразеологізми в залежності від того,

вони в різних мовних ситуаціях. у яких вони вживаються стилях. В окрему групу

 запишіть фразеологічні звороти, що вживаються

   Замовкнути – прикусити язика; виходити,  у всіх стилях.

вилікувати – поставити на ноги; перебільшити –     Впіймати облизня; холодна війна; крокодилячі

зробити з мухи слона; голодувати – покласти зуби сльози; ні риба, ні м'ясо; собаку з’їсти; виправ- 

 на полицю; запам’ятати – зарубати на носі;  дати довір’я; шкуру дерти; під кутом зору;

сміятися – шкірити зуби. ворожий табір; поставити підпис; винести

 рішення;  ми, нижчепідписані; поставити

   Складіть речення з двома парами синонімів.  питання ребром; непряма мова; пороти гарячку;

 сизий орел; ясна зірочка; сісти на мілину;

 ламати списи; брати до уваги; робити послугу;

 співає, як порося в тину.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


        Морфологія, лексика, орфографія                                    

Варіант №1

 

1. Записати слова фонетичною транскрипцією.

        Сміються, знання, донечці.

2. До кожного з поданих слів, що ілюструють певне правило про

    вживання апострофа, додати по два власні приклади.

         Під’їзд, арф’ярка, цвяхар.

3. Визначити, у якій колонці всі слова пишуться з м’яким знаком.

            камін..чик              люл..ці              прал..ня

            ослін..чик              вишен..ці          сер..йозно

            тон..ший              нічне..ці            пал..ці

4. До поданих слів та словосполучень дібрати антоніми.

          Сміх, початок, свіжа сорочка, черствий хліб.

5. Підкреслити багатозначне слово.

           Коса, ключ, полотно, ручка.

6. Визначити, у якій колонці всі слова пишуться з префіксом с-  

                  ..садити               ..формувати            ..казати

                  ..шити                  ..терти                    ..ціпити

                  ..пустити             ..кинути                   ..чепит

7. Визначити, у якій колонці всі слова пишуться з префіксом пре-

              пр..гарний         пр..сісти             пр..звище

              пр..білий            пр..красити        пр..звисько

              пр..мудрий        пр..чепити          пр..рва

8. Від поданих іменників утворити прикметники.

         Гаага, козак, товариш.

9. Дописати 3-5 слів, що є винятками з правила про подвоєння в

    іншомовних словах.  Нетто…

10. Від поданих прикметників утворити іменники на означення

     території.   

         Уманський, німецький, вінницький.

11. Орієнтуючись на подані зразки, утворити по 2-3 слова, використо-

     вуючи аналогічні способи словотворення.

         Беззаперечний, німецький, високоорганізований.

12. Підкреслити дієслово.

           Сміючись, підбитий, жив, відвідування, виступ.

 

 

 

Варіант №2

 

1. Підкреслити слова, у яких звуків більше, ніж букв.

          Зіллються, ящик, дзиґа, міццю, прем’єра, Лук’янець.

2. Підкреслити слова, написані правильно:

        Духмяний, арфярка, цвяхар, червяк, трьохярусний, пів’ями.

3. Визначити колонку, у якій слова пишуться без м’якого знака.

            гребін..чик              дон..ці                 гул..ня

            Уман..щина            пісен..ці              порт..єра

             мен..ший                гол..ці                 син..ці

4. До поданих слів дібрати синоніми.

       Житло, ідеальний, бурмотати.

5. Підкреслити багатозначні слова.

        Коса, ключ, автомат, ручка, берег, журі.

6. Визначити, у якій колонці всі слова пишуться з суфіксом -ечк-

                   пташ..чка              стеж..чка             воз..чок

                   кош..чок                 діж..чка                 ніж..чка

                   пал..чка                  лож..чка                півн..чок

7. Вставити ненаголошені е, и в особових закінченнях дієслів.

         Леж..те, пиш..мо, нес..мо, вар..те, ірж..те, бор..теся, крич..те.

8. Від поданих іменників утворити прикметники.

         Рига, Кременчук, Золотоноша.

9. Визначити, у якій колонці всі слова відповідають схемі:

             

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 березня 2019
Переглядів
6755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку