Розробка уроку НУШ "Узагальнення й систематизація вивченого про частку"

Про матеріал
Узагальнення й систематизація вивченого про частку Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частку, удосконалити орфографічні та пунктуаційні навички; розвивати ключові компетентності: пізнавальну, соціальну, комунікативну, творчу; виховувати доброзичливість, уважність, любов до рідної природи. Форма проведення уроку: лінгвістична веселка.
Перегляд файлу

Узагальнення й систематизація вивченого про частку

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про частку, удосконалити орфографічні та пунктуаційні навички; розвивати ключові компетентності: пізнавальну, соціальну, комунікативну, творчу; виховувати доброзичливість, уважність, любов до рідної природи.

Форма проведення уроку: лінгвістична веселка.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Добрий день вам, любі друзі!

Вітаю вас в чудовий час.

І ще один урок сьогодні

Прийшов за розкладом до нас!

ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

F:\5б Ранкова Зустріч\SAM_3499.JPG- У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою.

Перед вами на партах лежать квіточки щастя. Посміхніться один одному та висловте побажання щодо нашого уроку своєму товаришу.

ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

- Ми закінчили вивчення частки. Завдання на сьогодні – повторити вивчене про частку, всі орфограми та пунктограми, пов’язані з часткою, застосувати здобуті теоретичні знання на практиці.

- Здогадайтесь, кого я запросила на підсумковий урок. Для цього вам потрібно відгадати загадку:

Хтось у лузі біля річки

Погубив барвисті стрічки.

Дощик вгледів, підібрав,

Небеса підперезав. ( Веселка).

Бесіда за запитаннями.

Учні відгадують загадку.

- Так, це веселка! Саме її я запросила на урок. Погляньте, вона сяє всіма барвами! (Учитель показує намальовану веселку).

- Скажіть, а що символізують кольори веселки?

Відповідь: (Червоний — сильний колір для сильних людей.

Оранжевий – символ слави, величі та гідності.

Жовтий – символ тепла, радощів і поваги.

Зелений – символ природи і молодості.

Блакитний – близький за духом синьому кольору, символізує благородство, ніжність і вірність.

Синій – символ вірності, довір’я і безконечності. 

Фіолетовий – особливий символ, бо поєднує в собі два протилежних кольори – гарячий червоний і холодний синій. 

- За допомогою якої фрази легше запам’ятати назви кольорів веселки?

Відповіді:

  • Чому Пінгвіни Живуть Зимою Без Своїх Фантазій?
  • Чапля Осінь Жде Завзято, Буде Сани Фарбувати.
  • Чарівна Пташка Життя Звеселяє, Бо Співає Файно.
  • Чапля Обіцяла Журавлю Зловити Багато Смачної Форелі.
  • Чапля Пообіцяла Журавлю Зловити Багато Смачної Форелі. 
  • Чарівна Оленка Живе у Заростях Біля Старого Фонтана.

- А сьогодні на уроці сім кольорів у веселки будуть означати сім різних за складністю завдань. Якщо ви їх виконаєте, то веселка засяє у нас на уроці. Отож до роботи!

Запис теми уроку.

ІV. Узагальнення й систематизація вивченого

- Після виконання кожного завдання ми будемо закріплювати стрічку певного кольору для утворення веселки.

1. Вправа-гра «Світлофор».

Кожен із учнів має картки двох кольорів – червоного та зеленого. Учитель читає вголос сім тверджень, а школярі піднімають картки відповідного кольору:згодні – зеленого кольору, не згодні – червоного.

1) Частка – службова частина мови, яка надає реченню або його членам відтінків значення чи служить для утворення окремих граматичних форм.

2) За значенням і вживанням частки поділяються на модальні, заперечні, сурядні.

3) Частка є членом речення.

4) Форми умовного способу дієслова утворюють за допомогою часток би(б).

5) За допомогою часток хай/нехай утворюють форми дійсного способу.

6) Через дефіс зі словами пишуть частки бо, но, то.

7) Модальна частка хіба вживається для оформлення запитань.

Учитель дякує за правильні відповіді, учень прикріплює стрічку фіолетового кольору на хмаринку.

2. Робота біля дошки.

Виписати частки, які вживаються для увиразнення значення слів. Скласти речення про веселку, використовуючи частку.

Майже, собі, хоч, би, годі, справді, чи, власне, але, точно, хай, і, невже, якраз, саме, не, раз, рівно.

Учитель перевіряє виконання завдання, учень прикріплює синю стрічку.

3. Гра «Згадаймо літературу».

Учасники гри виймають з коробки картки із записами на них (цитати із творів відомих письменників) і називають пропущені слова та прізвища авторів.

Картка 1. «Мені … страшно, як згадаю оту хатинку край села»

Картка 2. «… стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади.»

Картка 3. « З давніх брудів …  думка розкута, -

  Ожиємо, брати, ожиєм!»

Картка 4. « Чистіша від сльози

  Вона … буде.»

Правильні відповіді: 1. Аж (Т. Шевченко); 2. От (Нечуй-Левицький); 3.І (І.Франко); 4. Хай (М. Рильський).

Учні дають відповіді та прикріплюють стрічку блакитного кольору.

4. Робота в групах.

- Об’єднайтесь у групи для виконання наступного завдання.

Для групи №1: Розподіліть у три колонки частки відповідно до правил написання – разом, окремо, через дефіс.

Ось, не можу, невже, ірис-таки, оговтався ж, атож, би, отож-та, власне, чи ж бо, годі, от-таки, ані, ледве, елліни ж таки, просив би, грав-таки, личить-то, раділи-бо.

Підкресліть у першій колонці другу літеру, а  другій та третій – першу літеру та прочитайте рядок з автобіографічної поезії Т. Шевченка. Назвіть цю поезію.

Відповідь: «Село неначе погоріло …», поезія «І виріс я на чужині».

Для групи №2. Розподіліть у дві колонки слова залежно від написання частки не (перша – разом, друга – окремо). Підкресліть четверту літеру кожного слова і прочитаєте вислів М. Рильського.

Невміння, недочитав, не снідав, несвіжий, не знітився, не з’явився, ненависть, не здивував, не звідати, не будь-який, не змиті дощем сліди, нехтувати, невідомо, неблизький, не сказані мною слова, не читаючи, нелегко.

Відповідь: «Мова – втілення думки».

Учні відповідають і прикріплюють зелену стрічку.

5. Ауторелаксація «Веселка» (в музичному супроводі).

- Сядьте зручно, заплющте очі, уявіть веселку, чудову гру її кольорів. Ви перебуваєте на відпочинку. Вам легко, спокійно, приємно. Ви почуваєтесь вільно. А тепер встаньте, прогніться і над головою зробіть дугу веселки.

Усне малювання.

- Використовуючи частки, відтворіть словесну картину, яка виникла у вашій уяві. (Відповіді учнів за допомогою гри «Мікрофон».)

Учні дають відповіді і прикріплюють стрічку жовтого кольору.

6. Розв’язування кросворда.

 

Ч

 

 

 

А

 

 

 

 

 

С

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

А

 

 

 

1)Модальна, вживається для оформлення запитання. (Чи).

2)Заперечна. (Ані).

3)Модальна, увиразнює значення слів. (Власне).

4)Модальна, вживається для виділення окремих слів. (Тільки).

Похожее изображение5)Модальна, вживається для посилення значення слів. (Таки).

6)Модальна, вказує на кількість. (Майже).

Учні дають відповіді й прикріплюють стрічку оранжевого (помаранчевого) кольору.

7. Творче завдання.

Написати міні-твір (сім речень), починаючи кожне речення з перших літер кольорів веселки, використовуючи частки.

Учні заслуховують твори  і прикріплюють червону стрічку.

V. Корекція набутих знань. Рефлексія.

- Усі завдання виконані. На нашому уроці веселка засяяла усіма барвами. Ви старанно попрацювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви зуміли застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.

Гра «Мікрофон».

- Чи здійснилися ваші побажання один одному на уроці?
- Що вам найбільше сподобалось?

- Що не вдалося осягнути?

- Наскільки глибоко ми впоралися з поставленим завданням?

Артрелаксація «Веселкова долонька».

F:\5б Ранкова Зустріч\SAM_3502.JPG- Кому сподобався урок, за допомогою кольорових долоньок поділіться своїм позитивним настроєм. 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання.

І група. Скласти чотири речення про веселку, використовуючи частки.

ІІ група. Написати твір-мініатюру «Барви мого життя».

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку