Завдання, представлені у розробці уроку, спрямовані на закріплення знань про вивчені відомості дієслова, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль. Підібранй матеріал спрямований на виховання в учнів любові до рідної мови та її багатство; шанобливе ставлення та інтерес до народних символів України та творчості Т.Г.Шевченка.
Тема: Дієслово, його морфологічні та граматичні ознаки. Тренувальні вправи.
Мета: навчальна: - закріпити знання про вивчені відомості дієслова, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль;
розвивальна: - сприяти розвиткові логічного мислення в учнів, збагаченню їх лексичного запасу;
виховна: виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та її багатство;
Тип уроку: урок-практикум
Обладнання: тести, малюнки вишневого саду, епіграф, таблиця «Дієслово», портрет Т.Шевченка, виставка книг Кобзаря.
Епіграф: Ну, що ж здавалося слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує…
Т.Г.Шевченко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент.
- Доброго дня, діти! Чи готові ви, щоб наш урок розпочався? А який у вас настрій? Спробуймо визначити свій емоційний стан за допомогою дієслів. (Непокоюся, радію, готова працювати, хвилююся, …)
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над дієсловом, будемо визначати його граматичні ознаки, правильно використовувати ці слова у мовленні.
Крім того, ми ще матимемо змогу переконатися у багатстві нашої мови, різноманітності її відтінків, станемо своєрідними майстрами слова; ознайомимося із народознавчим матеріалом і поглибимо знання про генія України – Т.Шевченка.
- Чи можливе наше мовлення без дієслів?
За частотою вживання дієслово посідає друге місце після іменника. То чи потрібні нам ґрунтовні знання про цю частину мови?
А тепер у зошитах запишіть тему уроку «Дієслово, його морфологічні та граматичні ознаки. Тренувальні вправи.».
2.Метод «Мозкова атака» . Побудова асоціативного куща граматичних ознак дієслова.
- Що таке дієслово?
- На які питання відповідають дієслова?
- Як називається початкова форма дієслова?
- Якого виду бувають дієслова?
- Які часові форми дієслова ви знаєте?
- Як змінюються дієслова теперішнього, майбутнього (за особами та числами), минулого (за родами і числами) часу?
- Що означає перехідність і неперехідність дієслова?
- Скільки дієвідмін має дієслово?
- Як визначити до якої дієвідміни належить дієслово?
- Яким членом речення є найчастіше дієслово?
Число Часи
Інфінітив Дієвідміни
Перехідність Дієслово Синтаксична роль
Особа Рід
Спосіб Вид
ІІІ. Опрацювання теми уроку.
Пропоную детально розглянути кожну гілочку нашого асоціативного куща.
Виконання вправи з підручника на вибір вчителя.
В історії народу є імена, які становлять його славу, велич і національну гордість. Саме таким є для України ім’я безсмертного Кобзаря – Тараса Шевченка. Він оспівав і прославив свій народ, він дав йому пісню буремної сили і життєтворчої снаги. Великий поет народився в сім’ї кріпака. Він виріс серед знедолених. У його серці рано зросла свята любов до народу.
- Зробити синтаксичний розбір третього речення. Визначити частини мови.
- Пояснити орфограми в тексті.
- Дієслова прославив і оспівав розібрати за будовою.
3.Тренінг пам’яті.
За допомогою опорних дієслів відтворити життєвий і творчий шлях Кобзаря. Розібрати за будовою два дієслова (на вибір).
Зразок. Народився. Ріс. Уявляв. Радів. Осиротів. Ховався. Малював. Писав. Працював. Навчався. Знемагав. Любив. Сумував. Познайомився. Допомогли. Викупили. Творив. Повернувся. Заповів. Не скорився. Прославив. Заснув.
- Чи знаєте ви, що Шевченко у своїй творчості багато використовував рослинних символів.
Вишня, вишневий сад супроводжує наші оселі хтозна відколи, немов на нашій землі й батьківщина цього чудового дерева. У творчості Тараса Шевченка образ вишні став символом України.
Вишню дуже люблять і шанують в Україні.
Вишневий рід налічує 130 видів є серед них велетні і карлики. На Україні найбільше поширені вишня звичайна і степова. Степова вишня дає багато плодів і її використовують для обліснення балок, ярів, змитих сухих схилів, де її коріння зміцнює грунт.
Отже, вишневе деревце, вишневий сад користуються любов’ю і великою пошаною. Найцінніші і найкращі слова присвячено їм. «Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну», - закликає крізь роки В.Сосюра.
Уважно подивіться екранізацію поезії Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати». (https://www.youtube.com/watch?v=E0jnBCkMEuM )
Після перегляду учні працюють над завданнями до поезії.
Виписати дієслова у три колонки за часовими ознаками.
Від виписаних дієслів утворити початкову форму дієслова (усно).
Зробити повний морфологічний аналіз дієслова «співають».
Дієслова научати, поклала, затихло розібрати за будовою.
Дайте поради своїм однокласникам щодо правильного написання частки «не» з дієсловам.
7.Творча робота «Майстри слова»
Написати мініатюру-асоціацію, використовуючи дієслова, за малюнком.
«Знову вишні розцвітають біля хати».
IV. Контрольно-оцінювальний етап.
Тест «Дієслово»
V. Підсумок уроку.
Робота над епіграфом
- Скажіть, будь ласка, чи відповідає епіграф темі нашого уроку?
- Поясніть, як ви розумієте слова Шевченка?
- Що ви знаєте про роль Шевченка у розвитку української мови?
Гра «відкрита платформа»
Учні по черзі узагальнюють відомості про дієслово, відповідають на запитання:
VI. Домашнє завдання
Виписати із 5 творів Шевченка уривки про рослинні символи України.
Середній рівень – підкреслити дієслова.
Достатній рівень – із підкреслених дієслів утворити дієслова доконаного і недоконаного виду.
Високий рівень – зробити морфологічний розбір 2 дієслів.
Література:- Велика книга маленького українця. Захопливі розповіді з історії, природознавства та народознавства України /В.В.Садовнича. – Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2013. – 352с.
- Науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та літературу» № 4-5 (368-369), лютий 2014р.
- Українська література: підручник для 5 класу /Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничийдім «Освіта», 2013. – 288с.