Дієслово, його морфологічні та граматичні ознаки. Тренувальні вправи.

Про матеріал

Завдання, представлені у розробці уроку, спрямовані на закріплення знань про вивчені відомості дієслова, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль. Підібранй матеріал спрямований на виховання в учнів любові до рідної мови та її багатство; шанобливе ставлення та інтерес до народних символів України та творчості Т.Г.Шевченка.

Перегляд файлу

Тема: Дієслово, його морфологічні та граматичні ознаки. Тренувальні вправи.

 

Мета: навчальна: - закріпити знання про вивчені відомості дієслова, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль;

  • формувати в учнів навички  практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні;

розвивальна: - сприяти розвиткові логічного мислення в учнів, збагаченню їх лексичного запасу;

  •              розвивати увагу, пам'ять;
  •              прищеплювати учням сталий інтерес до навчання, почуття колективізму;

виховна: виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та її багатство;

  •              виховувати шанобливе ставлення та інтерес до народних символів України та творчості Т.Г.Шевченка;
  •              сприяти духовному розвитку особистості.

Тип уроку: урок-практикум

Обладнання: тести, малюнки вишневого саду, епіграф, таблиця «Дієслово», портрет Т.Шевченка, виставка книг Кобзаря.

Епіграф:  Ну, що ж здавалося слова…

 Слова та голос – більш нічого.

 А серце бється – ожива,

 Як їх почує…

Т.Г.Шевченко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент.

- Доброго дня, діти! Чи готові ви, щоб наш урок розпочався? А який у вас настрій? Спробуймо визначити свій емоційний стан за допомогою дієслів. (Непокоюся, радію, готова працювати, хвилююся, …)

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над  дієсловом, будемо визначати його граматичні ознаки, правильно використовувати ці слова у мовленні.

Крім того, ми ще матимемо змогу переконатися у багатстві нашої мови, різноманітності її відтінків, станемо своєрідними майстрами слова; ознайомимося із народознавчим матеріалом і поглибимо знання про генія України – Т.Шевченка.

- Чи можливе наше мовлення без дієслів?

За частотою вживання дієслово посідає друге місце після іменника. То чи потрібні нам ґрунтовні знання про цю частину мови?

А тепер у зошитах запишіть тему уроку «Дієслово, його морфологічні та граматичні ознаки. Тренувальні вправи.».

2.Метод «Мозкова  атака» . Побудова асоціативного куща граматичних ознак дієслова.

- Що таке дієслово?

- На які питання відповідають дієслова?

- Як називається початкова форма дієслова?

- Якого виду бувають дієслова?

- Які часові форми дієслова ви знаєте?

- Як змінюються дієслова теперішнього, майбутнього (за особами та числами), минулого (за родами і числами) часу?

- Що означає перехідність  і неперехідність дієслова?

- Скільки дієвідмін має дієслово?

- Як визначити до якої дієвідміни належить дієслово?

- Яким членом речення є найчастіше дієслово?

                                            Число      Часи

                            Інфінітив                           Дієвідміни

 

 

 

  Перехідність                          Дієслово                    Синтаксична роль

 

 

                              Особа                                       Рід

                                                Спосіб        Вид

ІІІ. Опрацювання теми уроку.

Пропоную детально розглянути кожну гілочку нашого асоціативного куща.

  1. Робота з підручником.

Виконання вправи з підручника на вибір вчителя.

  1. Диктант.

В історії народу є імена, які становлять його славу, велич і національну гордість. Саме таким є для України імя безсмертного  Кобзаря – Тараса Шевченка. Він оспівав і прославив свій народ, він дав йому пісню буремної сили і життєтворчої снаги. Великий поет народився в сімї кріпака. Він виріс серед знедолених. У його серці рано зросла свята любов до народу.

- Зробити синтаксичний розбір третього речення. Визначити частини мови.

- Пояснити орфограми в тексті.

- Дієслова прославив  і оспівав розібрати за будовою.

3.Тренінг пам’яті.

За допомогою опорних дієслів відтворити життєвий і творчий  шлях Кобзаря. Розібрати за будовою два дієслова (на вибір).

Зразок. Народився. Ріс. Уявляв. Радів. Осиротів. Ховався. Малював. Писав. Працював. Навчався. Знемагав. Любив. Сумував.  Познайомився. Допомогли. Викупили. Творив. Повернувся. Заповів. Не скорився. Прославив. Заснув.

 - Чи знаєте ви, що Шевченко у своїй творчості багато використовував рослинних символів.

  • Які рослинні символи України ви знаєте?
  1. Збирачі скарбів.

Вишня, вишневий сад супроводжує наші оселі хтозна відколи, немов на нашій землі й батьківщина цього чудового дерева. У творчості Тараса Шевченка образ вишні став символом України.

Вишню дуже люблять і шанують в Україні.

Вишневий рід налічує 130 видів є серед них велетні і карлики. На Україні найбільше поширені вишня звичайна і степова. Степова вишня дає багато плодів і її використовують для обліснення балок, ярів, змитих сухих схилів, де її коріння зміцнює грунт.

Отже, вишневе деревце, вишневий сад користуються любов’ю і великою пошаною. Найцінніші і найкращі слова присвячено їм. «Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну», - закликає крізь роки В.Сосюра.

  1. Хвилинка-релаксація.

Уважно подивіться екранізацію поезії Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати». (https://www.youtube.com/watch?v=E0jnBCkMEuM )

Після перегляду учні працюють над завданнями до поезії.

  • Який рослинний символ – тотем згадав Шевченко? Що уособлює вишня?
  • Які враження від переглянутого мультфільму? Поясніть свою думку.
  • Як ви вважаєте, чи потрібно створювати екранізації до поезій? В чому їхня доречність?
  1. Вибірково-розподільна вправа.

Виписати дієслова у три колонки за часовими ознаками.

Від виписаних дієслів утворити початкову форму дієслова (усно).

Зробити повний морфологічний аналіз дієслова «співають».

Дієслова научати, поклала, затихло розібрати за будовою.

  1. «Скористайся корисною порадою»

Дайте поради своїм однокласникам щодо правильного написання частки «не» з дієсловам.

 7.Творча робота «Майстри слова»

Написати мініатюру-асоціацію, використовуючи дієслова, за малюнком.

«Знову вишні розцвітають біля хати».

IV. Контрольно-оцінювальний етап.

Тест «Дієслово»

V. Підсумок уроку.

Робота над епіграфом

- Скажіть, будь ласка, чи відповідає епіграф темі нашого уроку?

- Поясніть, як ви розумієте слова Шевченка?

- Що ви знаєте про роль Шевченка у розвитку української мови?

Гра «відкрита платформа»

Учні по черзі узагальнюють відомості про дієслово, відповідають на запитання:

  • Що символізує вишня? Чому ви так думаєте?
  • Які ще рослинні символи використовував Шевченко у своїх поезіях?
  • Який висновок ви зробите із сьогоднішнього уроку?

VI. Домашнє завдання

Виписати із 5 творів Шевченка уривки про рослинні символи України.

Середній рівень – підкреслити дієслова.

Достатній рівень – із підкреслених дієслів утворити дієслова доконаного і недоконаного виду.

Високий рівень – зробити морфологічний розбір 2 дієслів.

 

Література:- Велика книга маленького українця. Захопливі розповіді з історії, природознавства та народознавства України /В.В.Садовнича. – Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2013. – 352с.

- Науково-методичний журнал «Вивчаємо українську мову та літературу» № 4-5 (368-369), лютий 2014р.

- Українська література: підручник для 5 класу /Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничийдім «Освіта», 2013. – 288с.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку