Дидактичний матеріал до вивчення теми "Будова слова"

Про матеріал

Для опрацювання розділу «Будова слова» є можливість використовувати цікавий матеріал.

Матеріал можна використовувати під час опрацювання теми «Будова слова» у 3 класі та повторення цього розділу в наступних. Щоб полегшити вчителям початкової школи добір такого матеріалу, пропонуються вправи для самостійної, групової та індивідуальної роботи. Виконуючи завдання, школярі не лише ознайомляться зі способами словотворення, а й збагатять свої знання про навколишній світ.

Віршовані тексти допоможуть зрозуміти красу, багатство рідної української мови, її виразність, чарівність та любов до рідної природи.

На основі узагальнення способів словотворення вчитель спонукає учнів практично зрозуміти, що кожній групі слів ( частинам мови) характерні свої словотворчі засоби.

Перегляд файлу

Дидактичний матеріал до вивчення  теми «Будова слова»

Для опрацювання розділу «Будова слова» є можливість використовувати цікавий матеріал. Для полегшення вивчення розділу пропонується використовувати цікавий матеріал

Матеріал можна використовувати під час опрацювання теми «Будова слова» у _____ класі та повторення цього розділу в наступних. Щоб полегшити вчителям початкової школи добір такого матеріалу, пропонуються вправи для самостійної, групової та індивідуальної роботи. Виконуючи завдання, школярі не лише ознайомляться зі способами словотворення, а й збагатять свої знання про навколишній світ.

Віршовані тексти допоможуть зрозуміти красу, багатство рідної української мови, її виразність, чарівність та любов до рідної природи.

На основі  узагальнення способів словотворення вчитель спонукає учнів практично зрозуміти, що кожній групі слів ( частинам мови) характерні свої словотворчі засоби.

http://ua-referat.com/dopb432918.zip

Завдання:

1.Знайдіть у тексті спільнокореневі слова, поставте до них запитання. Що вони означають? Виділіть у них спільну частину.

Рано на світанку

Вибігла я з хати –

Веснонькувеснянку

Буду зустрічати.

Квіточок весняних

 Я букет несу-

Хай вплете весна їх

 У свою красу.

(Г. Бєлова)

2.Спільнокореневі слова впишіть парами у стовпчик. Що означають слова у лівій і правій колонці? За таким зразком самостійно доберіть нави тварин та їхніх малят.

Хто чий синочок?

У кита синочок - китеня.

У слона синочок – слоненя.

В їжачка синочки- їжачатка.

(А. Кисельов)

3.Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть у них основу та закінчення. В основі виділіть корінь.

Прилетіли шпаки,

Дорогі співаки,

Прилетіли весну зустрічати.

У шпаківнях нових

Скоро будуть у них

Жовтороті малі шпаченята.

(Г.Бойко)

4.Випишіть  спільнокореневі слова. Чому Велика Ведмедиця написано з великої букви?

У словах заблудили, прийшли виділіть позначкою префікс. Усно доберіть спільнокореневі.

Не віз. Не колісниця,

Не контури ковша,

Велика Ведмедиця,

Маленьке ведмежа.

В снігах вони бродили,

На айсбергах пливли,

 У небі заблудили:

Додому не прийшли.

5.Випішіть слова з префіксами в одну колонку, доберіть до них протилежні за значенням. Префікси виділіть.

Гуси пролетіли

Пролетіли знову гуси

 Над долиною

Над туманом сивовусим,

Над калиною.

Пролетіли сумовито

 Над озимкою,

Понеси на крилах літо

Невидимкою.

(П. Сингаївський)

6. Відшукайте у тексті слова з префіксами, впишіть їх, префікси виділіть позначкою. Усно придумайте по 2-3 слова з такими  префіксами. До якої частини мови належать ці слова?

Осінь

Осінь обтрусила

Яблука доспілі-

Відпочить присіла

На пеньочку в лісі.

Поправля хустинку

Стомлено рукою,

А гриби з торбинки

Сипляться додолу.

(А.Коваль)

7. У виділених словах знайдіть суфікс. Скажіть, де він стоїть (щодо кореня) і для чого вживається. Доберіть до кожного слова по 2-3 спільнокореневих.

Лісова колиска

Стежка, озеро, стіжок -

Все у падолисті.

І в гніздечку для пташок

 Задрімав сухий листок,

Наче у колисці.

( В. Скомаровський)

8. Випишіть із тексту назви істот, позначте у них основу та закінчення, в основі – корінь і суфікс.

Поміркуйте, якого значення надають словам суфікси?   

Має очі кішечка,

Має очі песик,

Має очі Віточка,

Має очі Лесик.

 

Бачить кішка мишку,

Бачить песиккішку,

Бачить Лесик Віточку,

Що тримає квіточку.

(І. Січовик)

9. Випишіть пари спільнокореневих слів, виділіть у них корінь і суфікс. За допомогою яких суфіксів утворені  слова на означення малят птахів та звірів?

Що спільного у словах перепелиця, телиця. Знайдіть слова, що відповідає схемі: (Корінь + закінчення).

Перепелиця

І  перепеленя,

Телиця

І теля

Ішли туди.

Тепер відтіля.

10. Випишіть спільнокореневі слова. Що вони означають? Як утворилися? Якого значення надають їм суфікси?

Дощ на тоненьких ніжках,

В шапці своїй волохатій,

У дворі пострибавши трішки,

Постукав у віконце – до хати.

Я б віконце відчинила.

Дощика я б впустила.

Та чи дозволить мати

Гостя у вікно впускати?

(М.Шаповал)

11.Випишіть з тексту слова з префіксами разом  із залежними словами. Поставте до них запитання. Що вони означають? Виділіть у них префікс. Як довести, що це префікси? До виділених слів доберіть споріднені.

Відшуміло літо

Стиглими хлібами.

На пташиних крилах

Відлетіло вдаль.

Під вікном берізка

Розпустила коси,

І летять у вирій

Сірі журавлі.

(С. Федченко)

12.Випишіть спільнокореневі слова, виділіть у них основу та закінчення. Чим відрізняються слова журавлі і журавлики? Як довести, що у словах забирають, залишилось префікс за-?Знайдіть у тексті ще слова з префіксом. До якої частини мови вони належать?

 

Лелеки

Журавлі курличуть.

Забирають літо

І несуть з собою

У чужі краї.

Не спішіть, журавлики,

Гляньте-

Недогріте

Залишилось поле

В рідній стороні.

(М. Кулик)

Завдання перед експериментальним дослідженням у 2 класі. 
1.  Знайдіть у записаних словах спільну (однакову) частину і позначте їх дужкою. 
Сад, садок, садовий. 
2.  Знайдіть зайве слово. 
Гусак, гуска, гусенята, гусінь. 
3.  З групи слів виберіть спільнокореневі, визначте корінь. 
Листок, листочок, листячко, лисеня, листяний. 
4.  Клен, кленок, кленовий листок. 
Поміркуйте! Від якого слова утворені слова кленок і кленовий. Чи можна ці слова вважати спорідненими словами? 
5.  Випишіть з прислів’їв споріднені слова, позначте в них корінь. 
·     Всякій матері свої діти милі. 
·     До роботи мама, а до танцю сама. 
·     Материн гнів, як весняний сніг, рясно випаде, то скоро розтане. 
6.  Гра «У гостях». Які слова прийдуть у гості в кожен будиночок? Запишіть їх. 
 SHAPE  \* MERGEFORMAT

-ліс- 

 

-сад- 

 

-зим- 

http://ua-referat.com/dopb432919.ziphttp://ua-referat.com/dopb432920.zip 
Завдання після експериментального дослідження у 2 класі 
1. До слова мед доберіть спільнокореневі слова. 
2. Вилучіть зайве слово у споріднених словах. 
Річка, річний, річковий, річечка. 
3. Згрупуйте спільнокореневі слова й випишіть їх. 
Водити, багатство, вода, водій, багатющий, поводир, заводнення, водянистий, багатіти, водойма. 
4.Прочитайте і скажіть, чи можна об’єднати слова лівого і правого стовпчиків у групу споріднених. 
Мильний милий 
Мильниця милуватися 
Милити милішати 
Мильце миленький 
5.Гра «Сходинки слів». У вільні клітинки «сходинок» випишіть букви так, щоб утворилось нове спільнокореневе слово. 

 

ліс 

 

ліс 

 

ліс 

 

ліс 

 

ліс 

 

ліс 

http://ua-referat.com/dopb432921.zip  

1.     Випишіть з прислів’їв споріднені слова, позначте в них корінь. 
Будьте господарем своєму слову. 
Гостре словечко коле сердечко. 
Слово до слова – зложиться мова. 
Холодним словом серце не запалиш. 
Що сільце, то слівце. 
 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сонько Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
11421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку