мовознавчий турнір "Краса і сила українського слова"

Про матеріал
Мета: залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Перегляд файлу

Щорсівська загальноосвітня  школа І-ІІІ ступенів

Генічеської районної ради

Херсонської області

 

 

 

Мовознавчий турнір-подорож «Краса й сила українського слова»

 

Картинки по запросу картинки про украину

Картинки по запросу картинки про украину

 Картинки по запросу картинки про украину

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік

 

Мета: залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.

Ведучий: Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших – це мова. З раннього дитинства й до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою, єдиним знаряддям, що підвищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Щороку 9 листопада наш народ відзначає День української писемності і мови. У 2000 році з прекрасної ідеї відомого українського бізнесмена й мецената з Канади Петра Яцика народився міжнародний конкурс знавців української мови. Приїхавши в Україну, наш земляк був стурбований складною мовною ситуацією і вирішив започаткувати конкурс, щоб залучити якомога більше учнів до вивчення мови, до її збереження і розвитку. Петро Яцик побачив лише завершення першого конкурсу, він помер напередодні другого. Його справу продовжує донька Надія: вона фінансує конкурс. Нещодавно у нашому ліцеї завершився І етап ІХ Міжнародного конкурсу ім. Петра Яцика, і сьогодні на святі я оголошую переможців і вручаю їм диплом І, ІІ і ІІІ ступенів. (Нагородження переможців конкурсу.

 Дню української писемності і мови присвячений сьогоднішній мовознавчий турнір – подорож «Краса й сила українського слова». Запрошуємо наших учасників. (Учасники конкурсу, по одному представнику з кожної групи, виходять на сцену і сідають за столи) Подорожувати будуть наші учасники від станції до станції, і назви їх незвичайні і загадкові: «Таємниця імені», «Народна мудрість», «Поетична», «Розважальна», «Творча», «Пісенна» та інші. Ми, усі присутні, будемо сподіватися, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою. А оцінювати знання і творчість наших учасників буде журі. (Представлення журі) Отже, вирушаємо до першої станції «Таємниця імені» Ім’я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводжує усіх, мов вірний друг, є своєрідною характеристикою людини, а інколи й соціальним знаком. Сьогодні на святі ми познайомимося з історією походження імен наших учасників. (Кожен учасник розповідає про історію походження свого імені).

Слово журі. Максимальна кількість балів - 5

Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. Іноді ця подібність обмежується кількома або навіть однією якою- небудь ознакою. Отже, розгадування вимагає не тільки певної суми знань, а й спостережливості, кмітливості, уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному. Як ви зрозуміли, ми наближаємось до наступної станції «Загадкова». Учасникам треба відгадати запропоновані нами загадки.

(Кожному дається аркуш паперу з написаними на ньому загадками. Після кожної з них написати відповідь)

         Загадки

1. А що то за коні в гаю на припоні: довгасті, голчасті, зеленої масті, нікого не возять, лише солі просять. (Огірки)

 2. Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник)

3. Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика (Гриб) 4. Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Коли б угадати, та менш його знати! (Сльози)

 5. У піч положи – мокне, на воду пусти – сохне (Віск) 6. Що з землі легко піднімеш, та далеко не закинеш? (Пір’їна)

7. Як потрібен – викидають, не потрібен – підіймають.(Якір) Н Слово журі.  (Журі оголошує результати попереднього конкурсу. Максимальна кількість балів - 7)

Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення. Українська пісня… хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?! Ну де ще є така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов? То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов. Як ви вже зрозуміли, наступний конкурс присвячений українській пісні, адженаша зупинка – станція «Пісенна» (Учасникам за фонограмою потрібно вгадати українську пісню).

Фонограми пісень

1 «Розпрягайте, хлопці, коней»

2 «Чорнобривці»

3 «Пісня про рушник»

4 «Києве мій»

5. «Два кольори»

6. «Червона рута»

 7. «Чортополох»

8. «Калина»

 Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу. Надаємо слово журі – оголосити результати попереднього конкурсу. Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступну зупинку, яка має назву «Творча». Учасникам команд треба скласти з вигуком ОЙ 5 речень: 1.Дорікання 2.Страх 3.Переляк 4.Горе 5.Здивування

Поки учасники готуються, вболівальникам пропонуємо інтелектуальне завдання. Дати відповіді на питання, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал, що може допомогти потім конкурсанту з вашої групи.

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/ 2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/ 3.Скільки звуків в українській мові? /38/ 4.Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/ 5.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/ 6.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/ 7.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/ 8. Додаткове значення слова, яке виникає на основі уподібнення предме- тів…/Переносне/ 9. Назвіть автора творів “Мойсей ”, “Каменярі”, “Захар Беркут”?І.Я.Франко/

10. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/ 11. Розмова двох осіб…/Діалог/ 12.Хто автор повісті “Микола Джеря”? /І.Нечуй-Левицький/ 13.Частина слова без закінчення? /Основа/ 14. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/ 15. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/ 16. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/ 17. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/ 18. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/ 19. Яке слово зайве: співаючи, допомагати, вивчають, сприяти. 20. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/ 21. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/ 22. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/ 23. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/ 24. Хто автор п’єси “Сто тисяч”? /І.Карпенко-Карий/ 25. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/ 26. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/ 27. Обстановка дому чи садиби…/Інтер’єр/ 28. Яке слово зайве: другий, третій, інший, четвертий? 29. Дієприслівник із залежними словами…/Дієприслівниковий зворот/ 30. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/ 31. Слова та вислови, що використовуються в переносному значенні в художній літературі…/Тропи/ 32. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/ 33. Обман почуттів, дещо уявне, мрія…/Ілюзія, міраж, марення/ 34. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/ 35. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/ 36. Змінна частина слова…/Закінчення/ 37. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/ 38. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/

 Повернемося до наших учасників. Складені речення просимо передати журі. У душі кожна людина – поет. І якщо вона не може писати вірші, то більшість люблять читати, адже душу пробуджує почуття прекрасного, а виразність, правильність мови теж є ознакою загальної людської культури. Тож наступна станція – «Поетична». Учасникам потрібно виразно прочитати напам’ять вірш чи прозу. Слово журі.

 До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів’я і приказки – короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища життя. Вони є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду, який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику. У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті.

Наступна станція – «Народна мудрість» Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я.: Що посієш - …. Козацькому роду …. Вчення світ, а … Не кажи гоп, … Без труда … Хто не робить, … Хто спішить, … Слово – не горобець, … Гостре словечко … З миру по нитці, … Слово до слова - … Більше діла - … Номер художньої самодіяльності

Ми наближаємось до зупинки, на якій перевіримо, як наші учасники уміють поєднувати складні звуки, яка у них вимова і артикуляція. Це станція «Розважальна». Умова така: кожен учасник по черзі повинен промовити скоромовки. Хто не зможе виконати завдання, вибуває з гри. За кожну правильно вимовлену скоромовку ззараховується 1 бал.

Скоромовки 1. Ішли жінки із базару, забалакались про покришки і по кришенята.

2. Наш цебер виполуцебрився на маленькі полуцебренята.

3. Карл украв у Клари корали, а Клара украла у Карла кларнет.

4. Не йди попри Прокопові ворота, попри Прокопи шині.

5. Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався. Слово журі.

 Зупинка «Відпочинок». Гра з уболівальниками. Зараз проведемо гру Зіграти хочеться мені Із вами, друзі, в «Так чи ні?» Я вам питання задаю, Готуйте відповідь свою. Відповідайте хором всі Єдиним словом. (Так чи ні) Скажіть, співає сом пісні? Відповідайте дружно. (Ні)

 Чи вміє плавати гусак? Ну що на це ти скажеш? (Так)

Чи може стати у вогні Вода холодним льодом? (Ні)

Скажіть мені, червоний мак В січневу пору квітне? (Ні)

А крокодили на сосні Свої будують гнізда? (Ні)

Чи може вище гір літак У вишину злетіти? (Так)

Узори пишні на вікні Мороз малює взимку? (Так)

Чи правда, друже мій, що рак Коли повзе, то задки? (Так)

Якщо не їстиме три дні, Верблюд ходити зможе? (Так)

 Коли розсердиться їжак, Слона він може вбити? (Ні)

 Ріка біжить у далині, Чи є у неї ноги? (Ні)

А чи буває сон у сні, Чекаю відповіді (Так)

 А під кінець скажи мені, Цікава гра у «Так чи ні»? Журі підводить підсумки і визначає переможців.

 C:\Documents and Settings\winxp\Рабочий стол\enGMcutup7I.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Rudyk Galina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня 2020
Переглядів
917
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку