Інтегрований урок української мови «Веселка у хаті» .Тема:Узагальнення знань із теми «Складносурядне речення». Інтерактивні технології на уроці.

Про матеріал
Інтерактивне навчання є однією з найбільш гнучких форм включення кожного учня в роботу, забезпечує перехід від простих до складних завдань, вчить використовувати не готові знання, а здобувати їх із власного досвіду, що веде до розвитку мислення. При запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий та творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення. Пропоную конспект уроку з використанням інтерактивних методів та прийомів.
Перегляд файлу

Використання інтерактивних технологій на уроках української мови

Одним із кроків підвищення ефективності уроків української мови   є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій.

Інтерактивне навчання є однією з найбільш гнучких форм включення кожного учня в роботу, забезпечує перехід від простих до складних завдань, вчить використовувати не готові знання, а здобувати їх із власного досвіду, що веде до розвитку мислення. При запровадженні цієї технології знання засвоюються набагато краще, адже інтерактивні методики розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий та творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.             

Пропоную конспект уроку з використанням інтерактивних методів та прийомів.

 

Інтегрований урок  української мови «Веселка у хаті» для 9 класу

         Тема: Узагальнення  знань із теми «Складносурядне речення»

Мета: узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про складносурядні речення, удосконалювати пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання; виховувати шанобливе ставлення до українських символів, до народної культури.

Тип уроку: узагальнення  й систематизація знань.

Методи та прийоми навчання: робота в групах,інтерактивні вправи «Мікрофон», «Очікування», «Ґронування».

Обладнання:  картки, презентація до уроку, відеопрезентація.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

Окрасою родини є діти, а  окрасою хати є рушник.

Українське прислів’я

         І. Організація класу.

 Емоційне налаштування на урок

У народі кажуть: вишиванки ніби райдуги-співанки. Подивіться на веселкову гаму кольорів, якими вишиті ці рушники. Якби вам запропонували вишивати, смужку якого кольору ви б обрали для сьогоднішнього уроку.

Червоний – у вас багато енергії.

Зелений – ви хочете досягнути високих результатів.

Жовтий – ви оптимістично налаштовані на працю.

Синій – ви врівноважено виконуватимете всі завдання.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Інтерактивна вправа «Очікування»

  • Чого кожен із вас очікує від уроку?

Я очікую, що ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах)

Цей урок навчить мене … (Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: ви повинні узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про  складносурядні речення; удосконалити пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; уміти використовувати складносурядні речення  в усному й писемному мовленні.

На сьогоднішньому уроці ви працюватимете в групах.

І група – «Мереживо»

ІІ група – «Райдуга»

ІІІ група –«Візерунок»

Кожна група вишиватиме рушник, а кількість мережок на ньому залежить від правильності виконаних завдань з теми «Складносурядне речення».

- Прочитайте епіграф до нашого уроку.

- До якого виду речень за будовою він належить?

- Як ви розумієте зміст цього українського прислівя?

Вишитий рушник – це символ України. Бо не було жодної оселі, де б на стіні не красувалися вишиті рушники. Люди вірили, що рушники служать оберегом домівки, тому їх розміщували над вікнами і дверима, прикрашали ним образи, клали на нього хліб і ним хліб накривали.

Отож починаємо майстерно вишивати білі полотна, які прикріплені на дошці.

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. «Гронування»

- До записаної на кольоровій смужці теми підберіть ті поняття і терміни, що пов’язані з нею. За складеною опорною схемою розкрийте тему.

І група – «Складносурядне речення, засоби зв'язку в ньому».

ІІ група – «Змістові відношення між частинами складносурядного речення».

ІІІ група – «Розділові знаки в складносурядному реченні».

2. «Пунктуаційний аукціон»

Перепишіть речення, розставте  розділові знаки, поясніть їх. Визначте змістові відношення між частинами речення.

І група

1. На заручинах доходили до згоди – і рушники дарували старостам.

2. Вишивають в Україні на білому тлі  найчастіше червоними і чорними нитками, але можна зустріти і жовто-голубі орнаменти. 

ІІ група

1. Жовтий колір на рушнику - символ золотих ланів, а блакитний -  синього неба.

2.  З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей, й без нього не обходиться жодна урочиста подія в родинному чи громадському житті.

ІІІ група

1. Рушники мали оберігати житло від злих сил, а людину вони захищали від негараздів.

2. Український рушник можна порівняти з народною піснею, вишиванкою і писанкою, і разом з ними він є невмирущим символом України.

 3. «Відшукай речення»

Випишіть з тексту складносурядне речення, зробіть синтаксичний розбір.

І група

Для весілля знадобиться обов'язково п'ять рушників - під коровай, для ікон, для прев'язування рук молодим та під ноги під час вінчання.

Із давніх-давен мати вчила донечку рукоділлю, а у три роки з нею проводили невеликий ритуал. Батько підводив малу до яблуні, як символ материнської любові, і легенько колов голочкою дитячі долоньки. Просив у Бога благословення, щоб дитина ніколи не вкололася при вишиванні. І з того часу дитина не розставалася з тією голкою все життя.

ІІ група

Дівчина на своє весілля має вишити рушники своїми руками. У цей час вона мріє про щасливе майбутнє, щире та вірне кохання. І оту всю добру позитивну енергетику вона вкладе у кожну ниточку, у кожний слідочок. Не варто купувати весільний рушник. Ми ж не знаємо, із якими помислами людина вишивала його.  Може, у людини велике горе і вона з нужди зі слізьми вишила і продала. Усе, що вона думала, те і зашила у рушник. І та доля передасться молодій парі.

ІІІ група

Полотно для вишивки беруть ткане, не зарублене по боках, не зшите з двох частин. Сім'я має бути єдиним цілим, а життєва дорога не повинна перерізатися. Рубців не має бути ніде. Вони вказують на сварку подружжя чи на проблеми їхнього здоров'я. Нашитою мережкою рубці не прикрашають. Її виторочують з самого полотна. Рушник вишивають із двох сторін червоними та чорними нитками. Центр залишають білим. То Боже місце. Стаючи на рушник, молоді отримують благословення згори на їхнє дерево роду на полотні та світле життя.

 

 

4. «Знайди помилку сусіда»

   Учням  пропонується  текст,  у  якому  потрібно  вставити  пропущені  розділові  знаки, підкреслити складносурядні речення.  Після  виконання  роботи  групи обмінюються  картками та  роблять  взаємоперевірку  за  зразком  на  дошці.  

 

Текст   

    Рушник — декоративна тканина з вишиваними або тканими орнаментами, а в українських народних обрядах — символ злагоди, краси, оберіг.

 Не  було,  здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками. Рушник із давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, а й  був обличчям оселі й господині. Вишитий рушник створював настрій, був взірцем людської працьовитості.

5. Конструктивна вправа

Складіть речення про український рушник за поданими схемами.

  1.               [  ], і [  ].
  2.               [  ] – і [  ].
  3.               [  ]  і [  ].

6. Творча вправа

     Я вважаю, що на сьогоднішньому уроці доречно згадати твір          

 А. Малишка «Пісня про рушник», оскільки ця пісня бентежить, хвилює кожного. І ще тому, що вона проста, задушевна, що в ній знаходимо картини й образи, знайомі з народних пісень. І рушник вишиваний, і дорога далека, і щастя-доля, і зелені луги — усе це взято із щедрого арсеналу народної творчості, перетоплене в серці поета, збагачене його власними образами (щебетання дібров, солов’їні гаї, незрадлива усмішка) і тому привертає нашу увагу, бентежить, радує, сповнює передчуттям далеких доріг і безмежної вдячності до найдорожчої нам людини — рідної матері.

  Переглянувши відеопрезентацію до пісні А. Малишка «Рушничок», напишіть твір-есе «Рушник та Україна» (5-6 речень). Використайте складносурядне речення.

V. Підсумок уроку.

Сьогоднішня ваша робота на уроці – це виконані вправи з теми «Складносурядне речення», які допомогли вам вишити такі барвисті рушники. Вони є своєрідним оберегом знань із вивченої теми.

Метод «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Які вправи були цікавими?

- Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?

- Що ви взяли з уроку для життя?

VI. Оцінювання учнів.

VIII. Домашнє завдання.

   «Темна  мережка»

    Учні  отримують  домашнє  завдання  в  конвертах із темною мережкою (за варіантами або за вибором учнів)

1.  Написати твір-мініатюру «Український рушник у моїй родині», використавши складносурядні речення.

3.    Скласти діалог,  пов'язаний з епіграфом уроку ( Окрасою родини є діти, а  окрасою хати є рушник). Використати складносурядні речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лебедюк Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 січня
Переглядів
69
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку