Дидактичний матеріал з української мови (8 клас) за творами І.Франка
СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
І.Випишіть із речень словосполучення. Вкажіть вид зв’язку між головним та залежним словами.
1.Ах, як радо, з якою розкішшю слухала вона казок про лісових духів, про ті напівстрашні, напівпринадні твори людової фантазії, а особливо про мавок з білими, як березова кора, личком і з довгими зеленими косами. 2.А тим часом сонце жарить із безхмарного темно-блакитного неба, гріє Миронові плечі і все тіло, але не пече його за широким листом. 3.Але в тій же хвилі якась сердита рука роздерла фіранку від одного краю неба до другого і обсипала всю землю страшним сліпучим світлом. 4.Тихими ночами я чую, як той пташок тихо-тихо стукає дзьобиком о шибу, і я просинаюся зо сну. 5.В похиленім у воду корчі при березі, обслонена крутими лозовими гілляками, лежить зорова щука.
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
І.Визначте тип односкладного речення.
1.Було холодно; від лісу віяло ледовими подихами: там насипало граду майже в коліно. 2.Чого являєшся мені у сні? 3.Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання. 4.Мені самій страшно в хаті! 5.Неділя. 6.Вже вечеріло. 7.Йому не веліли сьогодні йти за худобою, не посилають до снопів, ані до сіна, ані до жадної іншої роботи, як у будень… 8. Ну, мій голубе, не гайся, на майдан мерщій збирайся… 9.За що мене в пута скували? За що мені воленьку взяли? 10.Не слід усякого любити без розбору.
Вставні слова й словосполучення
Спишіть речення, підкресліть вставні слова чи словосполучення. Вкажіть , яке значення вони виражають.
1.Тепле літнє повітря проймало, здавалося, все тіло. 2.Лавина, як відомо, складається з мільйонів невинних сніжних клаптиків і з нічого більше! 3.Гримить! Тайна дрож пронимає народи,- мабуть, благодатная хвиля надходить… 4.Справді, краще в ріднім краю хоч і кості положить, ніж в чужині в супокою, хоч би і в достатку, жить. 5.Блідолиций місяць задрімав над ним,- певно, Бога нема дома, та й поснулось всім святим. 6.Хто знає, може, слова лиш прихильного від вас він жде, а може, найвдячніший вам за ваше мовчання буде? 7.Ось тут, на тім полі, мій дід прожив вік, хоч, правду сказавши, нема чим і жити. 8.Бачте, баранів мирити дуже я люблю над все… 9 Тільки збрешеш, то, їй-богу, не за шию, а за ногу будеш висіть на вербі. 10.Ах, спасибі, люба пані!..
Звертання
І.Знайдіть у реченнях непоширені й поширені звертання і поясніть розділові знаки при них.
1.Як я люблю тебе, мій рідний краю, як я люблю красу твою, твій люд. 2.Згинем, браття, або вгору піднесем свободи стяг! 3.Пісне, моя ти сердечна дружино, серця відрадо в дні горя і сліз, з хати вітця, як єдинеє віно, к тобі любов у життя я приніс. 4.Правда, матусю! Спасибі за раду! 5.Вітре теплий, брате мій, чи твоя се мова? 6.Люди, люди! Я ваш брат, я для вас рад жити… 7.Червона калино, чого в лузі гнешся? 8.Дівчино, моя ти рибчино, дівчино, кохання моє, ти мого страждання причино, скарбнице, що щастя дає! 9.Не кидай рідні, сину мій дорогий!
ІІ.Знайдіть у реченнях звертання і з'ясуйте, якими частинами мови вони виражені. Перепишіть речення, поставте необхідні розділові знаки і поясніть їх.
1.Встань, встань орачу Вже прогули вітри, проскрипів мороз, вже пройшла зима! 2.Судіть мене судді мої без милості фальшивої! 3. Краю мій світе Щоб раз тебе вздріти, я рад був терпіти весь вік у ярмі. 4.Іди красо поміж люди, ти розуме громадами! 5.Ей думи золотії насіння чисте коли ваш плід доспіє і воля зблисне? 6.Вітре теплий брате мій чи твоя се мова? 7.Мавко Мавко Я вже тут, тут, тут! 8.Горпино серце зажди ще хвилечку! 9.Стій Баране Стій рогатий Маю щось тобі сказати!