" Дидактичний матеріал з української мови (9 клас) за творами І.Франка

Про матеріал
Дидактичний матеріал з української мови за творами І.Франка для учнів 9 класу з тем "Складнопідрядне речення", "Безсполучникове складне речення", "Речення з різними видами зв'язку".
Перегляд файлу

       Дидактичний матеріал з української мови (9 клас) за творами І.Франка                

 

                                 Складнопідрядне речення                                                                                                                                                              І. Підкресліть граматичні основи, назвіть головне і підрядне речення, визначте вид підрядної частини.

1.В ті давні часи, коли йде наше оповідання, долина не була поросла лісом.  2.Блаженний муж, що йде на суд неправих і там за правду голос свій підносить.  3.Якби ти знав, як много важить слово, одно сердечне, теплеє слівце.  4.І всі ми вірили, що своїми руками розіб’ємо скалу, роздробимо граніт.  5.Я не люблю тебе, ненавиджу, беркуте, за те, що в грудях ти ховаєш серце люте.  6.Я чую,  ясно чую, як стелиться мені в безодню шлях.  7.Люблю я власну мрію, що там, у серденьку на дні,     від малечку лелію.

ІІ. Перепишіть складні речення, поставте пропущені розділові знаки, вкажіть вид підрядного речення.                                                                                                                                                             1.Сонце сипле золотим промінням додолу немов ніжно-розкішно цілує землю красуню. 2.Понесло холодом – ніжним та таким проймаючим  що здається й старі дуби та липи почули його і стрепехнули своїми кронами.  3.Нехай життя момент і зложене з моментів ми вічність носимо в душі.  4.Хоч не одного там калічили ті скали ми далі йшли. 5.Розвій ті надії злудні, хоч яркії що серце мов змії гризуть і палять!  6.Все що дало мені життя в красу перетопляв я… 

ІІІ. Визначте тип підрядного речення.

Відповіді: а)займенниково-означальне ;  б)допустове ;  в) означальне;  г)з’ясувальне;  д)місця; е)причини.  

1.Не в людях зло, а в путах тих, котрі незримими вузлами скрутили сильних і слабих з їх мукою і їх ділами. 2.Хто ненавидить кайдани – тому війни не страшні! 3.Через хвилі нещасть і неволі мимо бур, пересудів, обмов  попливем  до країни святої, де братерство, і згода, й любов. 4.Не боюсь я царів-держилюдів, хоч у них є солдати й гармати. 5.І кожний з нас те знав, що слави нам не буде ні в пам’яті в людей за сей кривавий труд. 6.Та вгору не пнуся, бо сили не маю… 7.І мовчки щезла там, де вічно темно.

ІV. Перепишіть складні речення, підкресліть їх граматичні основи. Назвіть головне і підрядні речення. Визначте вид  складнопідрядних речень з кількома підрядними.

1.Не може при добрі той жить, хто хоче злу й добру служить, бо, хтівши догодить обом, він швидко стане зла рабом.  2.Земле моя, всеплодющая мати, сили, що в твоїй живе глибині, краплю, щоб в бою сміліше стояти, дай і мені.    3. Я син народу, що вгору йде, хоч був запертий в льох.  4.Я бачив, що якоїсь іскри треба, щоб душі їх розжевріть, запалить.  5.І кожний з нас те знав, що слави нам не буде ні пам'яті в людей за сей кривавий труд, що аж тоді підуть по сій дорозі люди, як ми проб’єм її та вирівняєм всюди, як наші кості тут під нею зогниють.  6.Тихенька річка котить хвилі чисті так тихо, що в ній чуєш, як тріпочесь сверщок, що впутавсь у зів’ялім листі,- що і самому розплистись в ній хочесь.

                       Безсполучникові складні речення.

І. Визначте, які смислові відношення виражають безсполучникові складні речення.

1. Ми рабами волі стали: на шляху поступу ми лиш каменярі.  2.Не забудь, не забудь юних днів, днів весни,- путь життя, темну путь проясняють вони.  3.Тямлю, як нині: малим ще хлопчиною в мамині пісні заслухувавсь  я.  4.Догорають поліна в печі, попеліє червоная грань…  5.Я тобі пораджу щиро: будь ти їм за землеміра…   6.Тривожнії вісті зі сходу прийшли: ідуть печеніги по той бік Сули.  7.Закричали від радості руські полки, печеніги метнулися вбрід до ріки.  8.В кутах діди стоять – страшно!  9.Серед шуму та гомону листя вона виразно чує щось немов різке плюскання рибок у  чистій кришталевій воді: се сміх та радісні крики мавок.  

 СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ                                                            І. Перепишіть складні речення і підкресліть їх граматичні основи. Визначте види зв'язку між частинами  реченнями.                                                                                                                                          1.Поки живий, я хочу справді жити, а боротьби життя мені не страх.  2.Книга – морська глибина: хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, дивнії перли виносить.  3. В лісі було тепер зовсім тихо;  внизу яром клубилася мряка, але вершки дерев  уже купалися в рум’яній заграві. 4.Розвалилась зла руїна, покотилася лавина, і де в світі тая сила, щоб  в бігу її спинила, щоб згасила, мов огень, розвидняющийся день?  5.Поглянь, як сонце світить над безлистим гаєм, от-от неначе вискочать бруньки.  6.Я боротись за правду готов, рад за волю пролить  свою кров, та з собою самим у війні не простояти довго мені. 7.І знали ми, що там далеко десь у світі, який ми кинули для праці, поту й пут, за нами сльози ллють мами, жінки і діти, що други й недруги, гнівнії та сердиті,  і нас, і намір наш, і діло те кленуть.

      

 

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку