У даній роботі пропонується паспортизація лабораторної роботи як форми проведення дослідницької діяльності на уроках української мови, зокрема подається зразок на матеріалі теми "Написання Не з різними частинами мови" у 9 класі.
Опорний заклад «Торецька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 6» військово-цивільної адміністрації м.Торецьк Донецької обл. Лабораторна робота як форма самоосвітньої дослідницької діяльності учнів Із досвіду роботи вчителя української мови й літератури Садової Ірини Сергіївни м. Торецьк 2021
Номер слайду 2
Лабораторна робота – це форма навчально-дослідницької діяльності з пошуку можливих рішень при вивченні мовного явища на основі життєвого досвіду чи мовних традицій. Доводи, до яких людина здогадується сама, зазвичай переконують її більше, ніж ті, які прийшли в голову іншим. Паскаль
Номер слайду 3
Слово «лабораторія» з латинської мови означає «labor» - праця, робота, труднощі. Технологія: розвиток критичного мислення. Метод: дослідження.
Номер слайду 4
Актуальність Соціалізація особистості засобами рідної мови Мова – знаряддя пізнання світу й самого себе Розвинений розум і володіння дослідницькими навичками – запорука успіху
Номер слайду 5
Мета Інтегрувати теоретико-методологічні знання й практичні вміння та навички учнів в єдиний процес діяльності навчально-дослідного характеру.
Номер слайду 6
Завдання: Узагальнення, закріплення, поглиблення, систематизація знань; Формування навичок самостійної дослідницької роботи; Сприяння удосконаленню способів розумової діяльності; Розвиток наукового світогляду; Формування високого рівня усвідомленої мотивації навчання.
Номер слайду 7
Перевага Дослідницька діяльність створює ситуацію успіху, бо самостійно здобуті знання краще засвоюються та запам’ятовуються
Номер слайду 8
Особливості Дослідження тем, що потребують поглибленого опрацювання. Оптимально поєднано індивідуальні, групові, фронтальні види робіт. Максимально індивідуалізовані завдання. Можливість застосування на різних етапах уроку. Стимулювання успіху обмеженням часу виконання (бонуси за швидкість) або удаваною недовірою (акцент на складності завдання та низькій імовірності виконання).
Номер слайду 9
Українська мова. 9 клас Тема. Правопис частки НЕ з різними частинами мови. Етап уроку: Узагальнення й систематизація здобутих знань. Форма: Лабораторна робота з метою проведення мовних спостережень, аналізу лінгвістичних явищ, встановлення між ними структурних зв’язків. Дослідницька робота. Обладнання: картки.
Номер слайду 10
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА Тема. Правопис НЕ з різними частинами мови. Мета: формування навичок дослідницької роботи, проведення мовних спостережень, обгрунтування вибору, закріплення навичок та усвідомлення правильного написання НЕ з різними частинами мови. Обладнання: речення.
Номер слайду 11
Рушієм і мірою життя є добро, а (не) зло, дружба, а (не) зненависть і (не)поневолення. Прийдешнє осяває наші лиця, (не) спокій творчий з вічністю єдна. Хід роботи 1. Уважно прочитати речення. 2. Визначити частину мови слова, з яким уживається НЕ. 3. Обгрунтувати правильне написання НЕ зі словами.
Номер слайду 12
Спостереження. У досліджених реченнях НЕ вживається при іменниках. У першому реченні НЕ пишемо окремо, бо іменники, перед якими стоїть НЕ протиставляється іншим: добро, а не зло, дружба, а не зненависть і не поневолення. У другому реченні ми пишемо разом, бо іменник з префіксом НЕ- становить єдину назву предмета, яку можна передати синонімом: неспокій - рух.
Номер слайду 13
Висновок: отже, НЕ виступає в ролі частки тоді, коли іменник, перед яким уживається НЕ, протиставляється іншому; НЕ виступає в ролі префікса тоді, коли іменник з НЕ можна замінити синонімом без НЕ.