УРОК
української мови
( 9 клас)
Тема:
«Складне речення»
(повторення та узагальнення вивченого)
.
Мета: узагальнити та систематизувати знання з даної теми; удосконалювати вміння застосовувати набуті знання на практиці, навички самостійної та колективної роботи, пунктуаційні навички; розвивати вміння усного та письмового синтаксичного розбору складних речень; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати естетичний смак, культуру спілкування, загальнолюдських почуттів; показати вічність почуття кохання як невмирущої життєдайної сили.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: нестандартна; урок – гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Вступне слово вчителя.
Доброго дня, шановні дев’ятикласники! Сьогодні у нас підсумковий урок зі складної, але дуже цікавої теми синтаксису – складне речення. На уроці ми повторимо теоретичні відомості з даної теми, а потім ви покажете, як ви вмієте застосовувати їх на практиці: розрізняти СР різних видів, заміняти СР синонімічними БСР та навпаки, робити синтаксичний розбір речень, будувати їхні схеми, конструювати за схемами СР та багато іншого, а також працювати у групах та колективно. А проведемо ми наш урок у формі гри. Для цього ми поділилися на групи, вибрали капітанів. а тепер капітани виберуть колір своєї команди, який стане її символом.
2. Повідомлення теми, мети уроку.
3. Очікування від уроку ( діти говорять свої побажання ).
ІІІ. Актуалізація знань.
Вчитель: На початку кожної гри треба розім’ятись. тому я пропоную вам…
1. Орфографічну розминку
- розташуйте прислівники у 3 колонки:
1 – прислівники, які пишуться через дефіс;
2 – прислівники, які пишуться разом;
3 – прислівники, які пишуться окремо.
по – козацькому
по – осінньому
по – хозяйськи
з давніх – давен
по – новому
як – не – як
вряди – годи
поволі
щосереди
звечора
допізна
вперше
нарівні
зверху
в оману
з розгону
на жаль
з переляку
Вчитель: якщо ви правильно зробили завдання, за 3 від початку кожного слова літерою прочитаєте українську приказку.
Кохання все переможе.
Вчитель: Чи не правда, це чудові слова? Вони ще раз доводять мудрість нашого народу. Кохання переможе все: ненависть, байдужість, жорстокість, бездуховність… І я хочу, щоб саме ці слова стали епіграфом до нашого уроку.
2. Лексична робота
Вчитель: Ми часто чуємо слова: любов, кохання, любити, полюбляти. А чи є між ними різниця в лексичному значенні?
- Складіть по одному реченню ( усно )
1 – любов 3 – любити
2 – кохання 4 – полюбляти
3. Знайомство з умовами змагання.
Дерево кохання.
Вчитель: Існує багато легенд про Св. Валентина. І одна з них пояснює чому він, порушуючи заборону, вінчав у храмі закоханих. Валентин і сам колись кохав, але доля розлучила їх. Його кохана не витримала розлуки, а Валентин, узнавши про її смерть, зронив одну – єдину скупу чоловічу сльозу. І там, де впала ця сльоза, виросла парость, яка з часом перетворилася у велике дерево, Дерево кохання, дерево Валентина, до якого 14 лютого всі закохані несуть свої валентинки, прикрашають його стрічками та квітами.
Ось і ми сьогодні будемо прикрашати стрічками наше Дерево кохання, і чиїх стрічок буде більше, та команда сьогодні переможе. Враховується як правильність, так і швидкість виконання завдань.
- Але зверніть увагу ще й на цю чудову ромашку. Яке, на вашу думку, у неї призначення? А наша ромашка підкаже нам вибір наступного етапу змагання.
4. Складання полілогів.
Вчитель: 1 етап нашого змагання – повторення теоретичних відомостей з теми уроку. Хто скаже:
Завдання - скласти полілог на тему:
1 – БСР
2 – ССР
3 – СПР
4-ССК
ІV. Систематизація та узагальнення вивченого.
1. «Мовна естафета» ( письмова робота )
-Зараз ви покажете, як ви можете працювати в колективі.
Завдання: розібрати синтаксично дане речення; розставити розділові знаки.
Любити – це означа є бажати іншому того, що вважаєш за благо, і бажати притому не заради себе, а заради того, кого любиш, і намагатися по можливості надати йому це благо.( Аристотель)
1 учень – записує речення, розставляє РЗ;
2 учень – підкреслює ГЧР та ДЧР;
3 учень – дає реченню характеристику;
4 учень – складає схему та пояснює.
2. «Перебудова речень» ( усна робота )
Завдання: перебудувати сполучникове речення у БСР
3. «Хто швидше?» ( письмова робота )
( конструювання речень за схемами )
1 - [ ]:[ ], (який) ( приєднуємо колективно,
2 - Коли ( ), [ ] і [ ]. далі – 1 – до дошки,
3 - [ ], [ ], але [ ] запис, інші – в зошитах ).
4 - [ ], [ ], (якщо)
4. «Знайди схему» ( усна робота )
( дається 1 речення та 3 схеми, вибрати правильну ).
Невимовний біль стискає лещатами душу, коли любов, тягнучись до світла взаємності, бачить перед собою лиш непроглядний морок байдужості, що для люблячого серця страшніше за відкриту ненависть ( Р. Карапенко )
5. «Будівельник» ( письмова робота )
( скласти речення за компонентами )
Любові, прекрасне, почуття, своєю, природністю, не тільки; а й, духовним, збагаченням, тим; серце, яке, наповнює, закоханих.
6.«Знайти своє речення» ( усна робота )
( 3 речення, 1 схема. Знайти правильне речення)
[ - = ], що ( - = , де ( = ), і = )
1). Римський поет Лукрецій стверджував, що засліплені пристрастю бачать чесноти коханих там, де їх немає, і не помічають їхніх недоліків.
2). Закохані по – іншому бачать світ і по – іншому сприймають дійсність, чим решта люду, що не переживають у цей момент цього ніжного і окрилюючого почуття. ( І. Лісняк )
3) Петрарка дав безсмертя Лаурі, Данте – прекрасній Беатріче, а геній Пушкіна дарував вічну пам’ять А. П. Керн ( Горяний К. )
7. «Схематичний запис» ( письмова робота )
( записати тільки схему ( речення однакове для всіх ))
Взагалі ми живемо заради того, щоб відчути цей легкий дотик розбишаки Амура, який вмить змінює все наше життя своєю стрілою, дає осягнути ту гаму почуттів, яку раніше неможливо було пізнати.
( К.Ганжа )
[ - = ], щоб ( = ), (який =, = ), (яку = ).
8. «Мій вибір» ( вказати тільки № речень )
Із даних речень вибрати тільки:
1 – СПР 3 – ССК
2 – ССР 4 – БСР
Кодова перевірка: 1 – 3,7,9 3 – 5,6,12
2 – 2,4,10 4 – 1,8,11
9. Рухавка ( проводиться всередині уроку )
- СР має завжди 2 граматичні основи.
- ССК – речення з різними видами зв’язку.
- для зв’язку речень у СПР використовуються тільки підрядні сполучники.
- у ССР завжди ставиться кома.
- коли одне речення вказує на причину, 2 – на наслідок у БСР – ставимо –
- коли у БСР 2 речення пояснює 1 – :
- коли у СПР ми ставимо питання від головного речення до всіх підрядних, це послідовна підрядність.
- у реченні Кохання – почуття, що возвеличує людину, що – підмет
- сьогодні 15 лютого.
- у вас гарний настрій.
- ви впевнені у своїй перемозі.
V. Підсумки уроку та д/з:
1. Вправа «Мікрофон».
-Чи справдились ваші сподівання?
2. Д/з: Дома я пропонує вам написати ліричну мініатюру про любов до поезії на основі рим:
Люблю поезію, в якій
незримо
надій
рими.
лад
сміється
склад
серце.
3.Читання власного вірша про кохання.
4. Підсумки уроку.
5. Оцінювання учнів.