Дана методична розробка допоможе учителю провести урок позакласного читання за темою
"Д.І.Фонвізін. Комедія «Недоросток». Проблема виховання справжнього громадянина. Смішне й трагічне в неї", якій доцільно провести після вивчення твору Мольєра "Міщанин-шляхтич".
"РОБОЧА КАРТКА УРОКУ
Д.І.Фонвізін. Комедія «Недоросток». Проблема виховання справжнього громадянина. Смішне й трагічне в неї
ЗАВДАННЯ 1. Прочитайте епіграфи і поміркуйте над низкою питань.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ЗАВДАННЯ 2. Пригадайте! (попрацюйте в парах)
________________ - розмова двох чи кількох осіб; _______________- вислів, розповідь, висловлювання думки й почуттів від першої особи; ___________________ - авторська вказівка на обставини дії, про внутрішній стан героїв, про їхню міміку та жести.
За всіма ознаками це - ___________________, тому що ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Заповніть схему.
ЗАВДАННЯ 4. Ви – літературознавці. Проведіть дослідження «Риси класицизму в творі Фонвізіна «Недоросток». Використайте додаткові джерела інформації.
Риси класицизму |
Їхнє відображення в комедії «Недоросток» |
Намагання відобразити найзначніші сторони життєвого явища |
|
Утверждення ідей просвітницького абсолютизму, патріотизму, громадянськості |
|
Ідеалізація героїв. Ділення героїв на позитивних та негативних |
|
Принцип єдності часу, місця, дії |
|
Звертання до суспільної проблеми |
|
Підказка! Сутичка двох типів виховання: «старого» й нового. послепетровского, конфлікт між поміщіками-кріпосниками та освічено шляхтою.
Проблема виховання є основною в комедії Фонвізіна, це підкреслено в назві твору «Недоросток».
Простаковій, Скотинину й Митрофану протиставлені позитивні герої – Стародум, Правдін, Софья й Мілон. Всі події відбуваються в одному часі та в одному місці. В творі піднімається проблема кріпосництва та державної влади.
ВЛУЧНА ДУМКА
ЗАВДАННЯ 5. Зберіть деформований текст
В своєму творі Фонвізін ставить дві основні проблеми: Тому дуже гостро встає проблема виховання справжнього громадянина. Важлива роль відводилась суспільній думці.
2) рабство розбещує самих поміщиків. Російська шляхта перетворилась на Скотининих і Простакових.
Саме на неї, а не на зусилля окремих особистостей покладаються основні надії на зміни в житті на розумному підґрунті, але цю суспільну думку потрібно було виховати, вивести з невігластва та застарілих поглядів. 1) кріпацтво в Росії бідує, воно вбиває найкращі якості людини, кріпаки принижені, розчавлені, самі втрачають почуття власної гідності.
Заувага вчителя! Історична довідка. «Російські люди опинились перед необхідністю реформ в державі. Їм були потрібні технічні знання, військова промисловість. Для цього необхідно змінити власну свідомість. Дворянству треба приготуватися до відповідальної патріотичної ролі: дворянство повинно стати провідником освіченості, знання. (В. О. Ключевский).
Дії влади стосовно дворянства :
1722 р.— Петро I видав указ про обов’язкову службу дворян і обов’язкове навчання.
1736 р.- імператриця Анна видала указ, в якому безстрокова служба змінювалась 25-річним строком для того, щоб дворянство зайнялось мирними змінами суспільного життя.
1731р.- відкритий Шляхетний кадетський корпус з багатопредметною програмою (риторика, географія, історія, геральдика, юриспруденція) – як виявлення піклування про підготовку юнаків до громадянської служби. Під час закінчення корпусу шляхетний недоросток повинен вийти таким, що знається як на військовій справі, так і громадянській. Влада не припускала жодного послаблення в навчальній діяльності шляхти: встановлювала іспити, примушувала батьків піклуватися про домашнє навчання дітей, надавала вагомі пільги під час державної служби.
ЗАВДАННЯ 6. Дослідження проблемного питання: у чому конфлікт комедії. (Групова робота)
1 группа. 1) Зберіть відомості про біографію Стародума.
2) Що про нього розповідає Простакова?
- що розповідає Стародум про себе в листах до Соф’ї?
- що розповідає Стародум в розмові з Правдіним про чини, про себе? Випишіть цитати. ( 1 д., яв.5,7,3 д.,яв.1,2)
2 группа. 1) Які поступки робить Стародум на сцені? Чого більше в його сценічній ролі – дій чи мови?
2) знайдіть відомості про погляди Стародума
-на державну службу. (4д.яв.2)
-на освіту (4д.яв.2,5д.,яв.1) Випишіть цитати.
3 группа. Знайдіть відомості про погляди Стародума
-на виховання (5д., яв.1)
-на роль грошей в житті людини (3д.,яв.2). Випишіть цитати.
4 группа. Знайдіть відомості про погляди Простакової
-на державну службу. (4д.яв.8)
-на освіту (4д.яв.8) Выпишите цитаты.
5 группа. Знайдіть відомості про погляди Простакової
- на виховання (1д.,яв.5)
- на роль грошей в житті людини (1д.,яв.7). Випишіть цитати.
Зберіть результати групового дослідження. Заповніть таблицю
Суперечні погляди |
||
|
Простакової |
Стародума |
На державну службу |
|
|
На освіту |
|
|
На виховання |
|
|
На роль грошей у житті людини |
|
|
ПІДСУМУЄМО! Теоретик російського класицизму (Д.І.Фонвізін) писав : «Неможна дратувати Талію слізьми». Але в комедії Фонвізіна смішне змішується з трагічним.
- Над чим ви сміялись?
- Коли комічне перетворюється на трагічне?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДОДАТОК. Сценічне життя комедії розпочалось з 1782р., коли вперше була поставлена акторами придворного театра.
І до наших часів п’єса не сходить зі сцени і користується великою популярністю. Кожен актор вважає великою честю для себе зіграти в цьому безсмертному творінні Фонвізіна.
Чому ця п’єса, котра не сходить зі сцени вже більше 200 років, й зараз привертає увагу сучасного глядача й читача? Тому що в неї висвітлюються вічні проблеми батьків і дітей, виховання дітей та їхня освіта.
Стародум, один із персонажів п’єси, говорить: «Вот злонравия достойные плоды!» Які ж плоди отримала пані Простакова? Злий норов пані Простакової приводить її до краху, сина вона перетворила на моральну потвору.
Как вы понимаете термин воспитание? Дома вы работали с толковым словарем. Дайте толкование слову воспитание. (целенаправленная подготовка молодого поколения к жизни в обществе)
А что значит целенапрвленность? (воспитание имеет цель и должно быть направлено на получение какого-то результата).
А что или кто влияет на процесс воспитания? (записать на доске:
семья
окружение (среда, общество)
школа (образование, учителя)
Недаром В.Жуковский говорил, что «воспитание начинается с колыбели».
- Кто из главных героев выражает основную идею автора?
(Просветительская цель в комедии достигается не только за счет высмеивания пороков, но путем утверждения «положительной программы», которую обстоятельно излагают добродетельные герои)