Дидактичний супровід до уроку позакласного читання "Д.Фонвізін "Недоросток"

Про матеріал

Дана методична розробка допоможе учителю провести урок позакласного читання за темою

"Д.І.Фонвізін. Комедія «Недоросток». Проблема виховання справжнього громадянина. Смішне й трагічне в неї", якій доцільно провести після вивчення твору Мольєра "Міщанин-шляхтич".

"
Перегляд файлу

Фонвизин 2.jpgРОБОЧА КАРТКА УРОКУ

Д.І.Фонвізін. Комедія «Недоросток». Проблема виховання справжнього громадянина. Смішне й трагічне в неї

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ 1. Прочитайте епіграфи і поміркуйте над низкою питань.

  • Чи бувають «правдиві комедії»?
  • Чи достатньо для того, щоб виправити недоліки людей, показати їм комедію?
  • Чи є у сьогоденні «журдени», «доранти»? Чи зуміють вони впізнати себе в героях комедії?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ЗАВДАННЯ 2. Пригадайте! (попрацюйте в парах)

  1. Впізнайте жанр твору, для цього складіть словникову роботу для уроку.

________________ - розмова двох чи кількох осіб; _______________- вислів, розповідь, висловлювання думки й почуттів від першої особи; ___________________ - авторська вказівка на обставини дії, про внутрішній стан героїв, про їхню міміку та жести.

За всіма ознаками це - ___________________, тому що ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Заповніть схему.

ЗАВДАННЯ 4. Ви – літературознавці. Проведіть дослідження «Риси класицизму в творі Фонвізіна «Недоросток». Використайте додаткові джерела інформації. 

 

Риси класицизму

Їхнє відображення в комедії «Недоросток»

Намагання відобразити найзначніші сторони життєвого явища

 

Утверждення ідей просвітницького абсолютизму, патріотизму, громадянськості

 

Ідеалізація героїв. Ділення героїв на позитивних та негативних

 

Принцип єдності часу, місця, дії

 

Звертання до суспільної проблеми

 

 

Підказка!  Сутичка двох типів виховання: «старого» й нового. послепетровского, конфлікт між  поміщіками-кріпосниками та освічено шляхтою.

Проблема виховання  є основною в комедії Фонвізіна, це підкреслено в назві твору «Недоросток».

Простаковій, Скотинину й Митрофану протиставлені позитивні герої – Стародум, Правдін, Софья й Мілон. Всі події відбуваються в одному часі та в одному місці. В творі піднімається проблема кріпосництва та державної влади.

ВЛУЧНА ДУМКА

ЗАВДАННЯ 5. Зберіть деформований текст

В своєму творі Фонвізін ставить дві основні проблеми: Тому дуже гостро встає проблема виховання справжнього громадянина. Важлива роль відводилась суспільній думці.

2) рабство розбещує самих поміщиків. Російська шляхта перетворилась на Скотининих і Простакових.

Саме на неї, а не на зусилля окремих особистостей покладаються основні надії на зміни в житті на розумному підґрунті, але цю суспільну думку потрібно було виховати, вивести з невігластва та застарілих поглядів.  1) кріпацтво в Росії бідує, воно вбиває найкращі якості людини, кріпаки принижені, розчавлені, самі втрачають почуття власної гідності.

 

Заувага вчителя!  Історична довідка. «Російські люди опинились перед необхідністю реформ в державі. Їм були потрібні технічні знання, військова промисловість. Для цього необхідно змінити власну свідомість. Дворянству треба приготуватися до відповідальної патріотичної ролі: дворянство повинно стати провідником освіченості, знання. (В. О. Ключевский).

Дії влади стосовно дворянства :

1722 р.— Петро I видав указ про обов’язкову службу дворян і обов’язкове навчання.             

1736 р.- імператриця Анна видала указ, в якому безстрокова служба змінювалась 25-річним строком для того, щоб дворянство зайнялось мирними змінами суспільного життя.

1731р.- відкритий Шляхетний кадетський корпус з багатопредметною програмою (риторика, географія, історія, геральдика, юриспруденція) – як виявлення піклування про підготовку юнаків до громадянської служби. Під час закінчення корпусу шляхетний недоросток повинен вийти таким, що знається як на військовій справі, так і громадянській. Влада не припускала жодного послаблення в навчальній діяльності шляхти: встановлювала іспити, примушувала батьків піклуватися про домашнє навчання дітей, надавала вагомі пільги під час державної служби. 

ЗАВДАННЯ 6. Дослідження проблемного питання: у чому конфлікт комедії. (Групова робота)

C:\Users\дом\Pictures\Недоросль-2 серия.mp4_snapshot_00.18.49_[2016.10.24_21.33.59].jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 группа. 1)  Зберіть відомості про біографію Стародума.

          2)  Що про нього розповідає Простакова?

           - що розповідає Стародум про себе в листах до Соф’ї?

           - що розповідає Стародум в розмові з Правдіним про чини, про себе? Випишіть цитати. ( 1 д., яв.5,7,3 д.,яв.1,2)

2 группа. 1) Які поступки робить Стародум на сцені? Чого більше в його сценічній ролі дій чи мови?  

          2) знайдіть відомості  про погляди Стародума

          -на державну службу. (4д.яв.2)                           

          -на освіту (4д.яв.2,5д.,яв.1) Випишіть цитати.

3 группа. Знайдіть відомості  про погляди Стародума

           -на виховання (5д., яв.1)

           -на роль грошей в житті людини (3д.,яв.2). Випишіть цитати.

4 группа. Знайдіть відомості про погляди Простакової

           -на державну службу. (4д.яв.8)

           -на освіту (4д.яв.8) Выпишите цитаты.

5 группа. Знайдіть відомості  про погляди Простакової

           - на виховання (1д.,яв.5)

                  - на роль грошей в житті людини (1д.,яв.7). Випишіть цитати.

Зберіть результати групового дослідження.  Заповніть таблицю

Суперечні погляди

 

Простакової

Стародума

На державну службу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На освіту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На виховання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На роль грошей у житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІДСУМУЄМО! Теоретик російського класицизму (Д.І.Фонвізін) писав : «Неможна дратувати Талію слізьми». Але в комедії Фонвізіна смішне змішується з трагічним.

- Над чим ви сміялись?

- Коли комічне перетворюється на трагічне?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ДОДАТОК. Сценічне життя комедії розпочалось з 1782р., коли вперше була поставлена акторами придворного театра.

І до наших часів  п’єса не сходить зі сцени і користується великою популярністю. Кожен актор вважає великою честю для себе зіграти в цьому безсмертному творінні Фонвізіна.

     Чому ця п’єса, котра не сходить зі сцени вже більше 200 років, й зараз привертає увагу сучасного глядача й читача? Тому що в неї висвітлюються вічні проблеми батьків і дітей, виховання дітей та їхня освіта.

Стародум, один із персонажів п’єси, говорить: «Вот злонравия достойные плоды!»  Які ж плоди отримала пані Простакова? Злий норов пані Простакової приводить її до краху, сина вона перетворила на моральну потвору.

 

Как вы понимаете термин воспитание? Дома вы работали с толковым словарем. Дайте толкование слову воспитание. (целенаправленная подготовка молодого поколения к жизни в обществе)

А что значит целенапрвленность? (воспитание имеет цель и должно быть направлено на получение какого-то результата).

А что или кто влияет на процесс воспитания? (записать на доске:

семья

окружение (среда, общество)

школа (образование, учителя)

Недаром В.Жуковский говорил, что «воспитание начинается с колыбели».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Кто из главных героев выражает основную идею автора?

(Просветительская цель в комедии достигается не только за счет высмеивания пороков, но путем утверждения «положительной программы», которую обстоятельно излагают добродетельные герои)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Катруха Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Якушевська Єва Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
1926
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку