Конспект уроку з української мови для 7 класу на тему: "ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ"

Про матеріал
ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.
Перегляд файлу

 

 

Українська мова, 7 клас. 2018 рік

Вчитель української мови та літератури: Симчіч Інна Аліківна

ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, зясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: вплітання стрічок у віночок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Аутотренінг.

Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Я – учень, учениця.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюсь висловлювати свої думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

 

ІІ. Орфографічна хвилинка.

У зошитах записати дату, класна робота, тему уроку.

Словниковий диктант «Я знаю, що я знаю».

   Зошит ділиться на 3 частини: «знаю», «не знаю», «вагаюся». Після роботи учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.

   Червоногрудий, білосніжний, ясночолий, південно-східний, дев’ятиповерховий, історико-філологічний, багряно-синій, народнопоетичний, п’ятирічний, сизокрилий.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

   Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті  листочки, і у вас є декілька хвилин на те, щоб розглянути питання і дати відповіді.

   Отже, час жовтих  листочків.

Прийом «Я знаю, що …» (Слайд 1.1)

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

3. Дієслова бувають двох видів …

4. Дієслова мають такі часові форми: …

5. Дієслова поділяються на дієвідміни …

6. Розрізняють три способи дієслів: …

7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

8. Дієслово має 5 основних форм: …

9. Прикметником називається …

10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

11. Прикметники у реченні виконують роль …

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Перевірка Д/З: Пояснювальний диктант. Пояснити правопис слів і розділових знаків.

   Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне.

   Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом.

  • Виконайте синтаксичний розбір речень.
  • Зробіть морфологічний розбір слів запахла, привітне.
  • Над кожним словом у диктанті надпишіть частину мови.                               
  • Яким членом речення виступають слова замислені, в’ялим, пожовклій?
  • А до якої частини мови відносяться?

   Учитель. Отже, ви вагаєтесь, бо кожний з вас відчуває, що набутих знань не вистачає.

V. Повідомлення теми уроку. Цілевизначення.

Прийом «Передбачення».

Учитель. Прослухайте казку. Спробуйте перебачити тему нашого уроку.

Жила-була незвичайна сімя – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сімї народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …

   Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»... (Слайд 1.2)

   Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …» (Слайд 1.3)

  • Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.
  • Розпізнавати дієприкметники в реченнях.
  • Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

   Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок. (Слайд 1.4)

   Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.

   Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.

   І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми.

VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

   Учитель. Вплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку? (Слайд 1.5)                                                                                                    3

Учень. Деревій – перша квітка українського віночка. Славен він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореності українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

  1. Евристична бесіда.

Розглянемо словосполучення  дуби замислені, трава пожовкла, тютюн вялий.

  • Дуби замислені- це які?
  • А трава пожовкла – це яка?
  • А тютюн в’ялий – це який?
  • На які питання відповідають ці слова?
  • Що виражають ці слова?
  • Подумайте, на що вказують слова високий, солодкий, блакитний?
  • На яке питання відповідають, до якої частини мови належать?
  • Чому до прикметника?
  • Чим відрізняється ознака, виражена в словах замислений, в’ялий, пожовкла, від ознаки, вираженої у словах високий, солодкий, блакитний?(У прикметників ознака постійна, а у словах замислений, в’ялий, пожовкла – ознака тимчасова, створювана дією).
  • Провідміняйте слово замислений як прикметник за родами, за числами і за відмінками (усно).
  • Спробуйте визначити час і вид слова пожовкла.

Висновок: слова замислений, в’ялий, пожовкла  не є прикметниками і не є дієсловами, але мають граматичні ознаки цих частин мови. Отже, це дієприкметник.

  • Що ж означають ці слова?
  1. Робота з підручником. ( сторінка 63 – 64 - 65)
  • Ознайомлення учнів із поняттям «дієприкметник» (самостійно).
  •   Метод «Можу! (Слайди 1.6, 1.7)

У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.

  Дієприкметник – це    форма …., що виражає ознаку предмета за … чи  ….

 Учитель. А заразом вплетемо у наш віночок другу квітку. (Слайд 1.8)

 

 

Учень. Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим. Тож пучечки барвінку вішали над дверима та вікнами, щоб уберегти оселю від злих сил. А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі. Ось чому барвінок – символ життя.

  • Ми – дослідники! Робота в групах.

    Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).

 А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись        теоретичним матеріалом підручника (сторінка 64-65), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника  (І група), до дієслова – (ІІ група).

  • Вернісаж знань. Групи презентують свою роботу.

Учитель. Третя квітка в українському вінку - безсмертник. (Слайд 1.9)

Учень. Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.

VІІ. Виконання вправ на закріплення.

  1. Гра «Хто заблукав». (Слайд 1.10)

  Підкреслити зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.

А) обсаджений, притихлий, тихий;

Б) побілений, червоний, грізний;

В) сидячий, пробитий, зробити.

2. Розподільне письмо.             

    Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

Свіже повітря, посвіжіле повітря; світлий погляд, освітлений погляд; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах.

 Учитель.  Вплітаємо у вінок цвіт вишні та яблуні. (Слайд 1.11)

Учень. Цвіт вишті та яблуні - це символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай з них знімає застуду. Тому й у віночку дівочому цвіту вишні та яблуні відведено почесне місце.     5

 

   Відкрийте підручник на сторінці 65, вправва 174. Зараз ми виразно прочитаємо вірш «Яблуко» Дмитра Павличка і визначимо про яку моральну норму в ньому йдеться? І знайдемо на слух дієприкметники та визначимо його  морфологічні ознаки…

Яблуко. Павличко Дмитро

На галузці яблуко висіло;
Каменем я кинув — перебив
Гілочку, аж серце заболіло:
І навіщо я таке зробив?

Не подумав. Лютий недотепа.
За добро я розплатився злом.
І стоїть коло дороги щепа,
Наче птах з підстреленим крилом.

Яблунько моя зеленокрила,
Може, ти й заплакала тихцем.
Ти для мене яблуко вродила,
Я ж у тебе кинув камінцем!

Засихає перебита галузь
І в душі горить, немов батіг
Совісті, а яблуко зосталось,—
Мій важкий, хоч недостиглий гріх.

  1. Гра «Упізнай мене».

 Записати речення. Підкреслити дієприкметники. Визначити вид і час кожного.

Яблука доспілі виснуть наді мною.

Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.

Тополя шепоче у вікна відчинені.

Зігріті любов’ю зорі  звисають наді мною.

Дякую, доренько.

А зараз дівчата заспівають нам пісню про віночок.

Зв.м. Релакційна музична пауза пісня  «Віночок» ( виконують дівчата)        

 

 

Учитель. У центрі віночка було гроно калини. (Слайд 1.12)

Учень. Калина — символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. Колись воно пов'язувалося з народженням Всесвіту і назву свою взяло від давньої назви Сонця — Коло. Червоні ягоди калини із ягідками-сердечками — то символ крові та невмирущого роду.

  1. Дослідження-відновлення. (Слайд 1.13)

   Перепишіть, подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі. Визначте рід, число, відмінок кожного з них.

Медово пахнуть (привялий) трави.

На траві (посивілий) від туману блищать крапельки роси.

Учитель. Вплітаємо в наш віночок любисток і волошку. (Слайд 1.14)

Учень. У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками -  любистком та волошкою. У них чудові лікувальні властивості: ними миють волосся, освіжають хату, купають маленьких дітей. Тому ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.

   А от ромашку вплітають у вінок як символ доброти і ніжності. (Слайд 1.15)

  1. Дослідження. Робота в групах. (Слайд 1.16)

  Списати  речення та  підкреслити і визначити,  яким членом речення виступає дієприкметник.

І група.

 Тихий вечір уже ласкаво обіймав стомлену денною спекою землю.

ІІ група.

 На луках трава  була не скошена.

Учитель. Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим зберегти і продовжити рід.

    Вплітали дівчата в український вінок і чорнобривці, щоб гарними на вроду були, чорнобривими. Вірили в те, що ці квіти допомагають позбутися головного болю. (Слайд 1.17)

    Ружа, мальва та півонія символізують в оздобі українських дівчат віру, надію та любов. (Слайд 1.18)

VІІІ. Підведення підсумків уроку.                                                                          

  1. Гра «Продовжи  ланцюжок». (Слайд 1.19)

   Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, ви одне за одним відповідаєте на запитання, тобто розкриваєте зміст понять, які я показую на схемі.

  1. Робота в парах. (Слайд 1.20)

    Складіть  «Асоціативний кущ на тему» “Український вінок”, вживаючи дієприкметники.

Наприклад:  Українській віночок -  заквітчаний, зігрітий, розмальований…..

ІХ. Рефлексія. Самооцінювання.

   «Час зелених конвертів». (Слайд 1.21)

    Що означає в природі зелений колір? (Злагода, спокій, вхід вільний).

   На ваших столах лежать зелені конверти. Відкрийте їх. Ви бачите там різнокольорові пелюстки.

   Оберіть ту пелюстку, яка підходить саме вам, і складіть з цих пелюсток квітку. Підніміть свою квітку вгору. Що ж, вони прекрасні.

   Який колір переважає? Я сподіваюся, що наступний урок допоможе нам виростити на нашій клумбі тільки червоні квітки. А для цього необхідно гарно попрацювати вдома.

Х. Домашнє завдання. (Слайд 1.22)

1. Скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий.

2. Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками. Зробити їх синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
31 липня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку