Урок "Розвиток мовлення. Усний твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі"

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку, на якому, крім уміння складати твір-опис виконання дії, учні поповнять словниковий запас, усвідомлять значення праці в житті людини.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Усний твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі

Мета:

  • забезпечити умови для формування текстотворчих умінь; сприяти збагаченню й уточненню словника учнів;
  • розвивати комунікативні та творчі компетентності – уміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту з елементами опису виконання дії, створювати власні твори на основі власних спостережень;
  • виховувати повагу до праці, спонукати до високого рівня професіоналізму, старанності, відповідальності.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання: картки із текстом, пам’ятка «Як працювати над твором».

 

Перебіг уроку

 

Пiзнається бо дерево з плоду його.

Євангеліє від св. Матвія

 

Лиш праця світ таким, як є, створила,

Лиш в праці варто і для праці жить.

І.Франко

 

І. Організаційний момент

    Емоційне налаштування на урок

     Хочу, щоб сьогодні ви були впевнені в собі та задоволені роботою. А людина лише тоді може бути впевнена в собі, коли досягає певних успіхів, коли говорить: «Мені це вдалося». Тож бажаю вам на уроці розкрити свої здібності. Хай вам усе вдається.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. «Мозковий штурм»

  • Назвіть типи мовлення.
  • Які особливості має опис?
  • Які види описів вам відомі?
  • Що таке опис виконання дії?
  • У якому стилі можна описати виконання дії?
  • Чим відрізняється такий опис у художньому стилі від наукового?

2. Проблемне питання

- З якою метою, на вашу думку, ми вдаємося до опису виконання дії?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Слово вчителя

        Жив колись робітник у багатого чоловіка. Вірою і правдою служив йому, допомагав по господарству. Чесно відробляв свій хліб. Прослуживши майже десять років, попросив господаря відпустити його.

       Жаль було господареві відпускати такого робітника,  бо той мав золоті руки, усе вмів робити. От каже чоловікові: «Я відпущу тебе на всі чотири сторони, але зроби-но мені останню послугу – збудуй хатину».

       Робітник погодився й почав будівництво Та думав він не про роботу, а про те, як скоро стане вільним. Працював нашвидкуруч, матеріал для будівництва підбирав який-небудь… Скоріше б закінчити будівництво!

       І ось нарешті настав довгоочікуваний день, коли перед очима виріс новий будинок. Покликав чоловік господаря, щоб той приймав роботу.

  • Жаль мені відпускати тебе, бо ж робітник ти хороший і людина порядна. Але обіцянку свою я виконаю, – сказав господар. – Я вдячний тобі за все, що ти зробив, і тому, відпускаючи тебе, хочу віддячити: я дарую тобі цей будинок. Будь щасливим у ньому!

       Подивився робітник на будинок і гірко посміхнувся. (За народним переказом)

  • Чому чоловік гірко посміхнувся?
  • Чого навчає вас ця розповідь?
  1. Робота з епіграфом
  • Як ви розумієте слова «Пізнається бо дерево з плоду його»? Яке відношення вони мають до нашого уроку?
  1. Слово вчителя    

Без сумніву, кожен із нас спостерігав за тим, як хтось виконує якусь роботу, певні дії. Та й самим доводилося справлятися із дорученнями чи виготовляти щось. Хоча й виникають труднощі під час виконання дії, але швиденько ми їх долаємо й милуємося результатом праці, бо, як сказав Іван Франко:

Лиш праця світ таким, як є, створила,

Лиш в праці варто і для праці жить.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

      Озвучування очікуваних результатів

V. Підготовка до складання твору

  1. Робота з текстом

     Прочитайте текст. (Текст у кожного учня)

Руки Ганни Сильвестрівни натхненно чаклували над кожним шматочком тіста. Господиня встигла вже поставити воду і, коли окріп забелькотів, виклала на підситок перший десяток вареників та почала по одному кидати їх у каструлю.

Прозора вода враз скаламутилась, у ній затанцювали білі порошинки. Полинув ніжний аромат тіста й варених ягід. Потім вода знову забила в ключі, і незабаром вареники почали випливати нагору.

За мить вони запаморочливо пахтіли на тарілці — білі-білі, з ледь помітним бузковим відливом. (За І. Сенченком)

  1. Бесіда
  • Який тип мовлення покладено в його основу?
  • З’ясуйте стиль мовлення тексту, свою думку обґрунтуйте.
  • Чи можна відчути, як автор ставиться до виконавиці дій? Завдяки чому ми це розуміємо?
  1. Слово вчителя

        Текст художнього стилю не тільки відтворює послідовність виконуваних дій, а й викликає певне ставлення до праці, до її виконавця, до результату праці. Такий текст емоційний, образний, у ньому вживаються художні засоби.

  • Які художні засоби вам відомі?
  • Назвіть художні засоби, використані у прочитаному тексті.
  1. Опрацювання пам’ятки «Як працювати над твором»

 

Як працювати над твором

  • Зміст твору повинен відповідати темі (про що ви будете  писати) і головній думці (що будете стверджувати, якої думки дотримуватися).
  •           Структурувати твір необхідно відповідно до складеного плану.
  •           Частини мають бути логічно пов’язані.
  •           Слідкуйте за порядком викладу думок.
  •           Не пишіть зайвого, того, що не стосується теми.
  •           Використовуйте словникове багатство української мови.
  •           Мовні засоби обирайте відповідно обраному стилю мовлення.

 

VІ. Робота над твором

1. Мовленнєве завдання

       Поміркуйте, виконання яких дій приносить задоволення й радість вашим рідним (мамі, татові, бабусі, дідусеві, братові, сестрі).

       Чи доводилося вам спостерігати за тим, як вони виконували цю роботу? Складіть твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі.

       Доберіть заголовок до твору.

2. Словникова робота

  • Доберіть слова-синоніми, за допомогою яких можна описати дії тих, хто працює.

      Працює, трудиться, виготовляє, виробляє, майструє.

  • Доберіть означення до слова праця.

     Бажана, корисна, творча, плідна.

  • Доберіть прислівники до слова працювати (як?).

     Упевнено, успішно, активно, легко, уміло, зосереджено, систематично.

  • Доберіть фразеологізми, які б характеризували виконання дії. Які з них говорять безпосередньо про дію, а які – про результат дії? Поясніть значення фразеологізмів. У разі потреби скористайтеся довідкою.

     Не покладаючи рук, як з голочки, як по нотах, ганяти як солоного зайця, за гаряче й студене хапати, трудитися в поті чола.

     Довідка: старанно працювати; новий, щойно добротно зроблений; працювати легко, без ускладнень; без перепочинку, весь час; усе робити, ні від якої роботи не відмовлятися.

  • Доберіть слова для позначення послідовності дій.

     Спочатку, перш за все, потім, опісля, згодом, тепер, нарешті.

3. Самостійне складання плану

Орієнтовний план

  1. Де, коли і за яких обставин ви спостерігали за виконанням дії.
  2. Чи потрібною є робота?
  3. Послідовність виконання певних трудових дій.
  4. Що зацікавило нас у роботі. Що запам’яталося, вразило, здивувало?
  5. Оцінка результатові праці.

4. Робота над складанням твору

5. Індивідуальна допомога вчителя слабо підготовленим учням.

6. Прослуховування двох-трьох творів.

7. Рецензування творів учнями

План аналізу описів виконання дії

  1. Чи розкрито тему? Чи цікаво розказано про виконання дії?
  2. Чи виразною є головна думка твору?
  3. Чи правильно скомпоновано твір?
  4. Чи відповідає текст вимогам художнього стилю?

VІІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія
  • Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що вам вдалося найкраще?
  • Що викликає труднощі?
  1. Робота з епіграфом
  • Чи погоджуєтеся ви з Іваном Франком, що для праці варто жити? Свою думку обґрунтуйте.

VІІІ. Пояснення домашнього завдання

  1. Повторити теоретичний матеріал підручника.
  2. Дібрати 5 прислів’їв і приказок про роль праці в житті людини.

За вибором учня:

  • пояснити висловлення Мономаха «Не забувайте того доброго, що вмієте, а чого не вмієте, навчайтесь».

 

 

docx
Додано
28 липня 2019
Переглядів
14603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку