Тема. Розвиток мовлення. Усний твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі
Мета:
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: картки із текстом, пам’ятка «Як працювати над твором».
Перебіг уроку
Пiзнається бо дерево з плоду його.
Євангеліє від св. Матвія
Лиш праця світ таким, як є, створила,
Лиш в праці варто і для праці жить.
І.Франко
І. Організаційний момент
Емоційне налаштування на урок
Хочу, щоб сьогодні ви були впевнені в собі та задоволені роботою. А людина лише тоді може бути впевнена в собі, коли досягає певних успіхів, коли говорить: «Мені це вдалося». Тож бажаю вам на уроці розкрити свої здібності. Хай вам усе вдається.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. «Мозковий штурм»
2. Проблемне питання
- З якою метою, на вашу думку, ми вдаємося до опису виконання дії?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Жив колись робітник у багатого чоловіка. Вірою і правдою служив йому, допомагав по господарству. Чесно відробляв свій хліб. Прослуживши майже десять років, попросив господаря відпустити його.
Жаль було господареві відпускати такого робітника, бо той мав золоті руки, усе вмів робити. От каже чоловікові: «Я відпущу тебе на всі чотири сторони, але зроби-но мені останню послугу – збудуй хатину».
Робітник погодився й почав будівництво Та думав він не про роботу, а про те, як скоро стане вільним. Працював нашвидкуруч, матеріал для будівництва підбирав який-небудь… Скоріше б закінчити будівництво!
І ось нарешті настав довгоочікуваний день, коли перед очима виріс новий будинок. Покликав чоловік господаря, щоб той приймав роботу.
Подивився робітник на будинок і гірко посміхнувся. (За народним переказом)
Без сумніву, кожен із нас спостерігав за тим, як хтось виконує якусь роботу, певні дії. Та й самим доводилося справлятися із дорученнями чи виготовляти щось. Хоча й виникають труднощі під час виконання дії, але швиденько ми їх долаємо й милуємося результатом праці, бо, як сказав Іван Франко:
Лиш праця світ таким, як є, створила,
Лиш в праці варто і для праці жить.
ІV. Повідомлення теми й мети уроку
Озвучування очікуваних результатів
V. Підготовка до складання твору
Прочитайте текст. (Текст у кожного учня)
Руки Ганни Сильвестрівни натхненно чаклували над кожним шматочком тіста. Господиня встигла вже поставити воду і, коли окріп забелькотів, виклала на підситок перший десяток вареників та почала по одному кидати їх у каструлю.
Прозора вода враз скаламутилась, у ній затанцювали білі порошинки. Полинув ніжний аромат тіста й варених ягід. Потім вода знову забила в ключі, і незабаром вареники почали випливати нагору.
За мить вони запаморочливо пахтіли на тарілці — білі-білі, з ледь помітним бузковим відливом. (За І. Сенченком)
Текст художнього стилю не тільки відтворює послідовність виконуваних дій, а й викликає певне ставлення до праці, до її виконавця, до результату праці. Такий текст емоційний, образний, у ньому вживаються художні засоби.
Як працювати над твором |
|
VІ. Робота над твором
1. Мовленнєве завдання
Поміркуйте, виконання яких дій приносить задоволення й радість вашим рідним (мамі, татові, бабусі, дідусеві, братові, сестрі).
Чи доводилося вам спостерігати за тим, як вони виконували цю роботу? Складіть твір-опис виконання дії на основі власних спостережень у художньому стилі.
Доберіть заголовок до твору.
2. Словникова робота
Працює, трудиться, виготовляє, виробляє, майструє.
Бажана, корисна, творча, плідна.
Упевнено, успішно, активно, легко, уміло, зосереджено, систематично.
Не покладаючи рук, як з голочки, як по нотах, ганяти як солоного зайця, за гаряче й студене хапати, трудитися в поті чола.
Довідка: старанно працювати; новий, щойно добротно зроблений; працювати легко, без ускладнень; без перепочинку, весь час; усе робити, ні від якої роботи не відмовлятися.
Спочатку, перш за все, потім, опісля, згодом, тепер, нарешті.
3. Самостійне складання плану
Орієнтовний план
4. Робота над складанням твору
5. Індивідуальна допомога вчителя слабо підготовленим учням.
6. Прослуховування двох-трьох творів.
7. Рецензування творів учнями
План аналізу описів виконання дії
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Пояснення домашнього завдання
За вибором учня: