Теcтові завдання та вправи до теми "Частка як службова частина мови"

Про матеріал
Матеріал містить 36 тестів до узагальнення з теми "Частка як службова частина мови" та 8 вправ. На тести є відповіді, до вправ додано матеріал для вчителя
Перегляд файлу

Вправи та завдання до теми

"Частка"

1. Укажіть рядок  із формотворчою часткою

А не

Б майже

В би

Г хоч

2. Укажіть рядок  із формотворчою часткою

А нехай

Б чи

В таки

Г ані

3. Укажіть рядок із заперечною часткою

А б

Б хай

В уже

Г ні

4. Укажіть рядок із заперечною часткою

А невже

Б не

В навіть

Г бо

5.Укажіть рядок із модальною часткою

А б

б би

В хай

В лише

6. Укажіть рядок із модальною часткою

А ані

Б не

В аякже

Г нехай

7. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться разом

А аби/який, що/сили

Б чекай/но, коли/сь

В тому/то, усе/ж

Г казна/хто, хотілося/б

8. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться разом

А поки/що, кого/сь

Б ані/скільки, чим/дуж

В навряд/чи, знайшов/таки

Г бозна/чому, або/що

9. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться через дефіс

А мов/би, нехай/пише

Б аяк/же, хтозна/де

В хто/небудь, казна/де

Г купаєть/ся, тому/то

10. Укажіть рядок, у якому всі частки пишуться через дефіс

А усе/ж/таки, казна/чому

Б хотілося/б, он/де

В як/раз, хоча/б

Г де/небудь, прийшов/таки

11.Укажіть рядок, у якому частки пишуться окремо

А купив/би, хай/росте

Б ані/трохи, аби/куди

В хтозна/як, як/от

Г зроби/но. котрий/сь

12. Укажіть рядок, у якому частки пишуться окремо

А будь/хто, якось/то

Б таки/виконав, аби/з/чого

В ні/з/якими, вітати/ся

Г тільки/що, який/небудь

13. Укажіть рядок із похідними частками

А не, ж

Б бо, приблизно

В прямо, точно

Г там, ну

14. Укажіть рядок із похідними частками

А бач, неабиякий

Б де, хтозна

В чи, чимало

Г ні, ані

15. Укажіть рядок із непохідними частками

А аніскільки, ніхто

Б ні, абихто

В кудись, чомусь

Г сь, будь

16. Укажіть рядок із непохідними частками

А бозна-кому, щось

Б деякий, абикотрий

В ані, казна

Г хтозна - чий, будь-де

17. Укажіть речення із формотворчою часткою

А Про себе не говори ні доброго, ні поганого.

Б Мабуть, не повернутися йому вже додому.

В Хай добром усе кінчається!

Г Як я люблю оці години праці!

18. Укажіть речення із формотворчою часткою

А Ну що, здавалося б, буде поганого?

Б Нехай іде та добре попрацює!

В Знайшовсь - таки сирота убогий.

Г Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці.

19. Укажіть речення із словотворчою часткою

А Ох, якби я знала, що діждуся.

Б Абихто сюди зайти може.

В Хай твоя і моя пісенька зіллються.

Г Ніби десь загриміло.

20. Укажіть речення із словотворчою часткою

А Ліс згорів би, коли б не пожежники.

Б Хай буде мир на всій планеті!
В Коли б жили ви в цих краях.

Г Не треба робити справу як-небудь.

21. Знайдіть речення із модальною часткою

А Авжеж, такий у нас ведеться звичай.

Б Та де б не був, в які далини мене судьба не завела - палка любов до України у серці юному жила.

В Нехай приведуть сюди цих шибеників.

Г Слово Шевченка й Франка хай стане для нас взірцем.

22. Знайдіть речення із модальною часткою

А Хай він стане та погляне мені в очі.

Б Коли б та сила, ударив би зненацька.

В Ось і Настя, й Докійка втирають сльози.

Г Геть за Дін відкинув би ненависних хозарів.

23. Укажіть рядок, у якому заперечна частка не пишеться разом з усіма словами

А не/два, не/ми, не/до/речі

Б не/вдаха, не/здара, не/далеко

В не/з/руки, не/приязнь, не/широко

Гне/слава, не/абиякий,  не/наш

24. Укажіть рядок, у якому заперечна частка не пишеться разом з усіма словами

А не/спокій, не/безпека, не/билиця

Б не/легкий, не/рішуче, ніщо не/страшне

В не/вмілий, не/сумлінно, не/друг, а ворог

Г не/правда, а кривда, не/воля, не/хотя

25.Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Чекайно мене на нашому місці.

Б Нехай готує тепер нам разносоли.

В Аякже, так воно вже й буде передаватися від роду до роду.

Г Бозна - куди тобі йти доведеться.

26. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Гуляв би ще довго - довго, так мати покликала.

Б Дарма що гонориста, так ще й невесела.

В Коли небудь буде й на моїй вулиці свято.

Г Начебто гроза пройшла

27. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Пішов - таки довгоочікуваний дощ.

Б Хай пише домашнє завдання.

В Все - таки дочекалася дівчина козака.

Г Навряд - чи можна це збагнути.

28. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Ексдиректор  фірми побажав працівникам всього найкращого.

Б  Хтось постукав  у вікно.

В Зроби ж уже те, що обіцяв.

Г Щогодини ситуація на заводі змінювалася.

29. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Чимшвидше ти прийдеш, отримаєш нагороду.

Б Що  дня  треба звітувати про виконання плану.

В Сніг присипав кущі та дерева, мов сріблом.

Г Ніхто не підняв руки на уроці.

30. Укажіть речення, в якому допущена помилка в написанні частки

А Все ж таки знайшовся один сміливець.

Б Таки домігся свого Тарас.

В Дехто не вірив у талант хлопця.

Г Скажи бо, не мовчи.

31. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Будь/де, де/небудь                      А разом

2. Ато/ж, мов/би                             Б окремо

3. Тільки/що, поки/що                   В через дефіс

32. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1.Слухай/но, якби/то                      А разом

2. Таки/домігся, хтозна/й/хто        Б окремо

3.Аяк/же, не/начеб/то                     В через дефіс

33.  Установіть відповідність між частками та їх правописом

1.Ні/про/що, аби/до/кого                 А разом

2. Як/от, отакий/то                           Б окремо

3. Ось/де, он/де                                 В через дефіс

34. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Екс/чемпіон, хто/небудь              А разом

2. Як/раз, ні/хто                                 Б окремо

3. Казна/з/ким, що/ж/до                    В через дефіс

35. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1.Все/ж/таки, хтозна/й/що                 А разом

2. Не/мов/би/то, не/наче/б/то            Б окремо

3. Будь/де, вивчив/таки                     В через дефіс

36. Установіть відповідність між частками та їх правописом

1. Якби/ж/то, будь/на/якому             А разом

2. Будь/який, казна/скільки               Б окремо

3. Хто/сь, ні/хто                                  В через дефіс   

Відповіді: 1.В;2.А;3.Г;4.Б;5.Г;6.В;7.А;8.Б;9.В;10.Г;11.А;12.Б;13.В;14.А;15.Г;16.В;

17.В; 18.А;19.Б;20.Г;21.А;22.В;23.Б;24.А;25.А;26.В;27.Г;28.А;29.Б;30.Г;

31.1В,2А,3Б;32.1В,2Б,3А;33.1Б,2В,3А;34.1В,2А,3В;35.1Б,2А,3В;36.1Б,2В,3А.    

  • Спишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть написання частки не

1.Щорічне скидання листя - це (не)порятунок від холоду, а збереження вологи. 2. Якби широколисті дерева (не)скидали листя, вони просто всохли б.3.У хвойних дерев поверхня голчастого листя набагато менша, і вони можуть вижити (не)скидаючи листя. 4. Як же хвойні дерева примудряються (не)втрачати вологу взимку, залишаючись зеленими? 5. Скидання листя є (не)обхідною умовою для підтримання нормальної життєдіяльності рослини. 6. Хлорофіл - найголовніший у листку, без нього лист (не)живий. 7.Лист також використовується і для виведення з дерева (не)бажаних речовин.8. (Не)задовго до скидання листя у дерев збільшується рівень таких компонентів,як танін і оксалат. 9.Восени листя на деревах стає (не)потрібним і навіть шкідливим. 10. Холод здатний згубити (не)захищену рослину, перетворивши воду в її клітинах на лід. 12. Листопад спостерігають у передзимовий період та в зоні сухих субтропіків, хоча температура там (не)падає нижче нуля.

Матеріал для вчителя

 1.Щорічне скидання листя - це не порятунок від холоду, а збереження вологи. 2. Якби широколисті дерева не  скидали листя, вони просто всохли б.3.У хвойних дерев поверхня голчастого листя набагато менша, і вони можуть вижити не скидаючи листя. 4. Як же хвойні дерева примудряються не втрачати вологу взимку, залишаючись зеленими? 5. Скидання листя є необхідною умовою для підтримання нормальної життєдіяльності рослини. 6. Хлорофіл - найголовніший у листку, без нього лист неживий. 7.Лист також використовується і для виведення з дерева небажаних речовин.8. Незадовго до скидання листя у дерев збільшується рівень таких компонентів,як танін і оксалат. 9.Восени листя на деревах стає непотрібним і навіть шкідливим. 10. Холод здатний згубити незахищену рослину, перетворивши воду в її клітинах на лід. 12. Листопад спостерігають у передзимовий період та в зоні сухих субтропіків, хоча температура там не падає нижче нуля.

  • Спишіть, розкриваючи дужки, поясніть правопис часток

1.Любіть працю на землі, бо без цього (не)буде щастя нам і нашим дітям,(ні)на якій планеті (Г.Сковорода).2.Все так(же) над озером мріє калина, де юність моя протекла (В.Сосюра).3.Не так(то)робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І.Котляревський).4.Тішся, дитино, поки (ще) маленька, ти(ж)(бо)живеш навесні (Леся Українка).5. (Ні)хто (не)пам'ятав, що(б) коли(небудь) замерзав струмок (О.Десняк).6.А ходи(но), мед будемо брати (Ю.Збанацький).7. А Замриборщ (ані)скілечки (не)розсердився (М.Стельмах).8.Я давненько прийшов у село, та (де)куди заходив, і (де)про що довідався (І.Карпенко -Карий).9.На тебе, мій краю, (не)надивився(ні)вдень,(ні)вночі,(ні)вранці на зорі (А.Малишко).10.(Не) страшні для мене (ні) вітри, (ні)підводнії каміння,-я про них (би) (не)згадала в краю вічного проміння (Леся Українка).11. Гукати в минуле - даремна турбота, гукай у майбутнє - хто(небудь) почує (О.Підсуха).

Матеріал для вчителя

1.Любіть працю на землі, бо без цього не буде щастя нам і нашим дітям,ні на якій планеті (Г.Сковорода).2.Все так же над озером мріє калина, де юність моя протекла (В.Сосюра).3.Не так -то робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І.Котляревський).4.Тішся, дитино, поки  ще маленька, ти ж бо живеш навесні (Леся Українка).5. Ніхто не пам'ятав, щоб коли-небудь замерзав струмок (О.Десняк).6.А ходи-но, мед будемо брати (Ю.Збанацький).7. А Замриборщ аніскілечки не розсердився (М.Стельмах).8.Я давненько прийшов у село, та декуди заходив, і  де про що довідався (І.Карпенко -Карий).9.На тебе, мій краю, не надивився ні вдень,ні вночі,ні вранці на зорі (А.Малишко).10.Не страшні для мене ні вітри, ні підводнії каміння,-я про них би не згадала в краю вічного проміння (Леся Українка).11. Гукати в минуле - даремна турбота, гукай у майбутнє - хто -небудь почує (О.Підсуха).

  • Запишіть подані слова у три стовпчики: 1-ті,які пишуться разом, 2- ті, які пишуться окремо,3-ті, які пишуться через дефіс

(Аби)хто, (хай)робить, зробив(би), (будь)хто, давай(но), (при)чому, тільки(но), (де)далі, (що)сили. прийшов(таки), піднявся(б), поки(що).

Матеріал для вчителя

Разом: абихто. причому, дедалі, щосили.

Окремо: хай робить, піднявся б, поки що, зробив би.

Через дефіс: будь-хто, давай-но, тільки-но, прийшов-таки.

  • Розподіліть частки за їхнім значенням, у 1 стовпчик запишіть модальні частки, в 2- словотворчі, в 3- формотворчі

Хай, казна-, навряд, аби-, хтозна-, не, би, ба, нехай, невже, будь-, так, -би, казна-, ані, хіба, -же, б,гаразд, -небудь, не-, що за, ледве чи, -сь.

Матеріал для вчителя

Модальні: навряд, не, ба, невже, так, що за, ані, хіба, ледве чи, гаразд.

Словотворчі: казна-, аби-, будь-, -би, казна-, -же, -сь, -небудь, не-, хтозна-.

Формотворчі: хай, би,нехай, б.

  • Запишіть подані слова, поясніть їх  правопис

Хтось/то, не/аби/хто, хтось/таки, ані/когісінько, дарма/що, де/чий, заспівайте/ж/бо, де/хто, якось/то, намалював/же, таки/виконали, де/небудь, все/таки, казна/кого, що/дня, аби/куди, не/начеб/то, навряд/чи, що/правда, домовились/таки, казна/з/ким, схаменіться/же/бо, хто/зна/де, підійди/но.

Матеріал для вчителя

Хтось-то, неабихто, хтось-таки, анікогісінько, дарма що, дечий, заспівайте ж бо, дехто, якось-то, намалював же, таки виконали, де - небудь, все - таки, казна-кого, щодня, абикуди, неначебто, навряд чи, щоправда, домовились - таки, казна з ким, схаменіться же бо, хтозна-де, підійди-но.

  • Перекладіть частки українською мовою, складіть із ними речення, поясніть правопис

Ведь, даже, ли, -либо, кое-, -ка, только, вовсе не, разве, неужели.

Матеріал для вчителя

Адже, навіть, чи, або, де-, -же, тільки. зовсім не, хіба, невже.

  • Розкрийте дужки, поясніть написання часток

Почекай(но), дівчино, ще (й) для тебе троянди весни розцвітуть (В.Сосюра). Я хотіла(б) людям для підмоги у кожну мить подати голос свій (В.Ткаченко). Полий цю яблуню ад(же) вона із яблучками. (Не)хай(же) сад всесвітній устає там, де ридала мати на руїні (М.Рильський). То(ж) було і солодко, й (не)звично у твоїх очах читать грозу (В.Симоненко). І тільки(б) знати, що (не)марно в світі цім топтав дорогу, сиву од століть (Б.Олійник). А ті(ж)то гуси, гуси-лебедята, та(й) узяли підпасків на крилята, та(й) у хороми царські занесли! (Л.Костенко). Розпрягайте, хлопці, літаки, хай(но) спочивають роботящі! (Б.Олійник). О, як(би)то листя , листя (не)жовтіло,о, як(би)то серце вічно зеленіло (В.Сосюра). Отакий(то) наш отаман, орле сизокрилий (Т.Шевченко). Як(же) (не)любити всемогутній труд! (В.Сосюра). І (не)мріяла  вже про тебе, що(би) цим (не)образить тебе (Л.Костенко).

Матеріал для вчителя

Почекай -но, дівчино, ще й для тебе троянди весни розцвітуть (В.Сосюра). Я хотіла б людям для підмоги у кожну мить подати голос свій (В.Ткаченко). Полий цю яблуню адже вона із яблучками. Нехай же сад всесвітній устає там, де ридала мати на руїні (М.Рильський). Тож було і солодко, й  незвично у твоїх очах читать грозу (В.Симоненко). І тільки б знати, що  немарно в світі цім топтав дорогу, сиву од століть (Б.Олійник). А ті ж то гуси, гуси-лебедята, та й  узяли підпасків на крилята, та й  у хороми царські занесли! (Л.Костенко). Розпрягайте, хлопці, літаки, хай -но  спочивають роботящі! (Б.Олійник). О, якби -то листя , листя не жовтіло,о, якби-то серце вічно зеленіло (В.Сосюра). Отакий -то наш отаман, орле сизокрилий (Т.Шевченко). Як  же не любити всемогутній труд! (В.Сосюра). І  не мріяла  вже про тебе, щоби цим  не образить тебе (Л.Костенко).

  • Прочитайте речення, випишіть частки й визначте їх розряди за значенням

На тебе, краю мій, не надивився ні вдень, ні вночі, ні вранці на зорі... (А.Малишко). Рання весна тільки  заходить у тихі села (І.Цюпа). На клумбах горіли  маки, а ранні левкої лише  розпускались (М.Коцюбинський).  Птиця спускалась до того ж  нижче і нижче (І.Нечуй-Левицький). В квітках всі вулиці кричать: нехай, нехай живе свобода! (П.Тичина). Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було... (Т.Шевченко). Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, нікого нема! (Т.Шевченко). Засяють хай всі свічі цехові (І.Кочерга). Сама б я з мечем полинула на бій...(І.Кочерга). Голос криниці - чого ж ти замовк? (Л.Костенко).  Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях своїх гомонить між травою? (П.Тичина). Нехай мені бозна-що, коли збрехав що про що! (Нар. творчість).

Матеріал для вчителя

Ні - модальна, заперечна; тільки - модальна, видільна; лише -модальна, видільна; до того ж - модальна, приєднувальна; нехай - формотворча; чи - модальна, питальна; ні- модальна, заперечна; хай - формотворча;  б- формотворча; ж - модальна, видільна; би - формотворча; нехай - формотворча; бозна - словотворча.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лопухович Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 грудня 2019
Переглядів
14134
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку