Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті
Мета:
формувати предметні компетентності: ознайомити з поняттям «дієприслівниковий зворот», домогтися засвоєння правил утворення, розпізнавання дієприслівникового звороту, навчити правильно розставляти розділові знаки при звороті, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці;
формувати ключові компетентності:
викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
комунікативну: виробити в учнів уміння комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, удосконалювати ці вміння й навички в усіх видах мовленнєвої діяльності;
уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати індивідуальний досвід участі школяра в навчальному процесі, уміння, бажання організовувати свою працю для успішного результату, оволодіння вміннями саморозвитку та самоконтролю;
інформаційну:навчити працювати з підручниками, словниками;
соціальну й громадянську: доучити учнів через мову до культурних надбань народу, формувати любов до мистецтва слова, краси усної народної творчості, привчати їх критично оцінювати вчинки людей.
Тип року: урок формування й вдосконалення вмінь і навичок на основі набутих знань
Методи й прийоми: робота в групах, інтерактивна гра « Незакінчене речення», сенкан, метод дослідження, робота в парах, «Мікрофон», проблемна ситуація, розв’язання компетентнісних завдань.
Обладнання: підручник, експрес-уроки з О. Авраменком, роздавальний матеріал, алгоритм-пам’ятка, відеопрезентація.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
1. Перегляд відео «Експрес – урок з Олександром Авраменком» ( про те, як правильно вітатися вранці, удень, увечері).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Перевірка знань із попередньої теми «Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»
Евристична бесіда.
2. Слово вчителя
–Фразеологізми– це народна мудрість, у якій передається розум і досвід народу. Вони збагачують і прикрашають нашу мову. Фразеоогізми , незважаючи на тисячолітню історію, досі зберігають популярність у побуті. Знаючи ціну влучному народному слову, письменники з давніх часів і до сьогодні охоче користуються народними скарбами. Пропоную разом скласти сенкан до слова «фразеологізм».
Фразеологізм. Дотепний, сталий. Надає, увиразнює, конденсує. Це – перлина українського фольклору. Скарб.
Пригадайте фразеологізми з дієприслівниками (зціпивши зуби, пасучи задніх, закриваючи очі, збившись з ніг)
3. Робота в групах
1 група. Розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір речення, визначити частини мови.
Українські фразеологізми складені народом збагачують нас духовно.
2 група. Від дієслів, які є в сенкані, утворити дієприслівники, скласти з ними речення
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку, його мети й завдання.
1. Слово вчителя.
Виходячи з теми сьогоднішнього уроку, поставимо перед собою завдання, які ми повинні розглянути.
На уроці ми з’ясуємо… засвоїмо… навчимося… розвиватимемо…
Мотивація – Виконавши всі ці завдання, ви не тільки вивчите нову тему, а зробите ще один крок у підготовці до ЗНО.
2. «Розв’яжи проблему»
Для вас слово «зворот» є новим?
– А що таке дієприкметниковий зворот?
– Чи можуть дієприслівники мати залежні слова?
– Доведіть це, виконуючи наступне завдання. Утворіть словосполучення, добираючи до дієприслівників залежні слова:
перевіряючи… розмовляючи …намалювавши …
– Так ви утворили дієприслівникові звороти. Отже, що таке дієприслівниковий зворот?
3.Пояснення нового матеріалу. Метод «Навчаючи – учусь» (Випереджувальне індивідуальне завдання. Новий матеріал пояснює учень, який підготувався заздалегідь)
Учень – Ми з’ясували, що дієприслівниковий зворот – це дієприслівник разом із залежними словами. У реченні ДЗ завжди є обставиною й виступає одним членом речення. Ходити задерши ніс. На письмі ДЗ завжди виділяється комою або комами незалежно від його місця в реченні: Засукавши рукава, ми взялися до виконання завдання. Батьки, збившись з ніг, розшукували сина. В усному мовленні дієприслівникові звороти виділяються паузами.
4. Робота з підручником. Прочитавши матеріал підручника, зверніть увагу, чи повністю учень розкрив тему. Якщо ні, зробіть свої доповнення. (Школярі доповнюють розповідь учениці про розділові знаки при дієприслівникових зворотах-фразеологізмах: Хопчик слухав затамувавши подих).
5. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
1) ДЗ – це… 2) У реченні він є… 3) ДЗ може стояти… 4) Він виділяється… , крім…
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
Розбивши глека, друзі довго не розмовляли один з одним. Вони, шукаючи очима дівчину , стали на поріг. Сидіти склавши руки.
Коли людина створює красу, зазнає насолоди від неї. Коли сидиш на печі, калачі їсти не будеш.
Перебуваючи в Парижі, хочеться відвідати Ейфелеву вежу. Зламавши кригу, річкою залило всю заплаву. Мандруючи горами, учнями було зібрано колекцію рослин.Визирнувши у вікно, на вулиці ішов сніг.
V. Рефлексія. «Мікрофон»
– На уроці ми з’ясували…
– Я навчився...
– Не вмів, але тепер умію…
– Важким було…
– Отримані знання мені потрібні…
VІ. Домашнє завдання (на вибір) написати твір- мініатюру « Не знаючи, мовчи, а знаючи, не кричи»