Урок "Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при ньому."

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити з поняттям «дієприслівниковий зворот», домогтися засвоєння правил утворення, розпізнавання дієприслівникового звороту, навчити правильно розставляти розділові знаки при звороті, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці
Перегляд файлу

Тема. Дієприслівниковий  зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому   звороті

Мета: 

формувати предметні компетентності: ознайомити з поняттям «дієприслівниковий  зворот», домогтися засвоєння правил утворення, розпізнавання дієприслівникового звороту, навчити правильно розставляти розділові знаки при звороті, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці;

 формувати ключові компетентності:

 викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

 комунікативну: виробити в учнів уміння комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, удосконалювати ці вміння й навички в усіх видах мовленнєвої діяльності;

 уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати індивідуальний досвід участі школяра в навчальному процесі, уміння, бажання організовувати свою працю для успішного результату, оволодіння вміннями  саморозвитку та самоконтролю;

 інформаційну:навчити працювати з підручниками, словниками;

 соціальну й громадянську: доучити  учнів через мову до культурних надбань  народу, формувати любов до мистецтва слова, краси усної народної творчості, привчати їх критично оцінювати вчинки людей.

 Тип року: урок формування й вдосконалення вмінь і навичок на основі набутих знань

 Методи й прийоми: робота в групах, інтерактивна гра « Незакінчене речення», сенкан, метод дослідження, робота в парах, «Мікрофон», проблемна ситуація, розв’язання компетентнісних завдань.

 Обладнання: підручник, експрес-уроки з О. Авраменком, роздавальний матеріал, алгоритм-пам’ятка, відеопрезентація.

 

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

1. Перегляд відео «Експрес – урок з Олександром Авраменком» ( про те, як правильно вітатися вранці, удень, увечері).

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Перевірка знань із попередньої теми «Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Евристична бесіда.

 

 

2. Слово вчителя

Фразеологізми– це народна мудрість, у якій передається розум і досвід народу. Вони збагачують і прикрашають нашу мову. Фразеоогізми , незважаючи на тисячолітню історію, досі зберігають популярність у побуті. Знаючи ціну влучному народному слову, письменники з давніх часів і до сьогодні охоче користуються народними скарбами.  Пропоную разом скласти сенкан до слова «фразеологізм».

Фразеологізм. Дотепний, сталий. Надає, увиразнює, конденсує. Це – перлина українського фольклору. Скарб.

Пригадайте фразеологізми з дієприслівниками (зціпивши зуби, пасучи задніх, закриваючи очі, збившись з ніг)

3. Робота в групах

 1 група.  Розставити розділові знаки, зробити синтаксичний розбір речення, визначити частини мови.

Українські фразеологізми складені народом  збагачують нас  духовно.

2 група. Від дієслів, які є в сенкані, утворити дієприслівники, скласти з ними речення

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми уроку, його мети й завдання.

1. Слово вчителя.

  Виходячи з теми сьогоднішнього уроку, поставимо перед собою завдання, які ми повинні розглянути.

 На уроці ми з’ясуємо…  засвоїмо… навчимося… розвиватимемо…

Мотивація – Виконавши всі ці завдання, ви не тільки вивчите нову тему, а зробите ще один крок у підготовці до ЗНО.

2.  «Розв’яжи проблему»

  Для вас слово «зворот» є новим?

 – А що таке дієприкметниковий зворот?

– Чи можуть дієприслівники мати залежні слова?

 – Доведіть це, виконуючи наступне завдання. Утворіть словосполучення, добираючи до дієприслівників   залежні слова:

перевіряючирозмовляючи намалювавши

– Так ви утворили дієприслівникові звороти. Отже, що таке дієприслівниковий зворот?

3.Пояснення нового матеріалу. Метод «Навчаючи – учусь» (Випереджувальне індивідуальне завдання. Новий матеріал пояснює учень, який підготувався заздалегідь)

Учень  Ми з’ясували, що дієприслівниковий зворот – це дієприслівник разом із залежними словами. У реченні ДЗ завжди  є  обставиною й виступає одним членом речення. Ходити задерши ніс. На письмі ДЗ завжди виділяється комою або комами незалежно від його місця в реченні: Засукавши рукава, ми взялися до виконання завдання. Батьки, збившись з ніг, розшукували сина. В усному мовленні дієприслівникові звороти виділяються паузами.

 4. Робота з підручником. Прочитавши матеріал підручника, зверніть увагу, чи повністю учень розкрив тему. Якщо ні, зробіть свої доповнення. (Школярі доповнюють розповідь учениці про розділові знаки при дієприслівникових зворотах-фразеологізмах: Хопчик слухав затамувавши подих).

5. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

1) ДЗ – це… 2) У реченні він є… 3) ДЗ може стояти… 4) Він  виділяється… , крім…

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

  1. Пояснювальний диктант. Записати речення, накреслити схеми, розставити розділові знаки, підкреслити дієприслівникові звороти.

Розбивши глека, друзі довго не розмовляли один з одним. Вони, шукаючи очима дівчину , стали на поріг. Сидіти склавши руки.

  1. Творче конструювання речень з елементами аналізу (усно) Перебудувати складні речення в прості з дієприслівниковим зворотом.

Коли людина створює красу, зазнає насолоди від неї. Коли сидиш на печі, калачі їсти не будеш.

  1.  Кола Вена. Записати спільне й відмінне між дієприкметниковим і дієприслівниковим зворотами (індивідуальне завдання виконує один учень біля дошки).
  2. Робота в групах. «Я – редактор» Відредагувати речення. Підказка. Порушенням норми є  речення, у яких дія, виражена дієприслівником, і дія, виражена дієсловом-присудком, стосується різних виконавців. Зразок. Проходячи біля вікна, почулася пісня. – Проходячи біля вікна, я почув пісню.

Перебуваючи в Парижі, хочеться відвідати Ейфелеву вежу. Зламавши кригу, річкою залило всю заплаву. Мандруючи горами, учнями було зібрано колекцію рослин.Визирнувши у вікно, на вулиці ішов сніг.

  1. Творча робота Напишіть невеличкий твір- відгук  про  цікаву книжку, використовуючи  речення з дієприслівниковим зворотом.
  2. Прослуховування творів.

V. Рефлексія. «Мікрофон»

   На уроці ми з’ясували…

– Я навчився...

– Не вмів, але тепер умію…

 – Важким було…

 – Отримані знання мені потрібні…

VІ. Домашнє завдання (на вибір) написати твір- мініатюру « Не знаючи, мовчи, а знаючи, не кричи»

 

docx
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
2440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку