Урок перший системи уроків "Дієприслівник". Що таке дієприслівник, як його не сплутати із дієприкметником, учні зрозуміють під час роботи в парах і групах.
7 клас
Тема уроку: Дієприслівник як особлива форма дієслова.
Мета уроку: ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння знаходити дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.
Обладнання: підручники, картки для групової роботи
Хід уроку:
На дошці написані речення, виправте помилки у них (5 хв).
Розставили розділові знаки, записали в зошит. Що об’єднує ці речення? Яке з них випадає з логічного ряду? У цьому реченні визначте підмет і присудок. Скільки дій виконує особа (лінивий)? Яка дія основна, яка додаткова?
Дієприслівник.
Розказуючи казки, радіючи звістці, говорячи слухати, пливучи додому, посміхаючись людям.
Написавши листа, прийшовши до школи, принісши підручник, надрукувавши оповідання, зустрівшись із другом.
З двома словосполученнями складаємо речення.
Згадайте мету уроку. Що уже зроблено?
Фізкультхвилинка. Дієприкметник/дієприслівник (2 хв)
Піднімаємось з місць, стаємо рівно і слухаємо набір слів. Я буду називати дієприкметники і дієприслівники, а ви мені сигналізуєте, що ви можете їх розрізняти. Дієприкметники ми вже вивчили, тому сигнал на дієприкметник – плеск в долоні за спиною. Із дієприслівником ми починаємо знайомитись, тому плеск долонями перед собою.
Помивши, позеленілий, вимитий, вмиваючись, доглядаючи, укритий, зрадівши, переробляючи, зроблений, прочитавши.
Чим дієприкметник відрізняється від дієприслівника?
Дієприкметники |
У чому ж різниця? |
Дієприслівники |
Написаний лист лежить на столі. |
|
Пишучи листа, я думав про кохання. |
Зроблена справа – це радість і відпочинок. |
|
Зробивши діло, гуляй сміливо. |
Почервонілий від спеки брат розповідав про море. |
|
Червоніючи від сорому, я ховав очі. |
Палаючі ліси важко загасити. |
|
Палаючи від гніву, мати шукала щоденник. |
Підказка:
Презентація роботи груп.
Кожна група презентує одну різницю.
Ви чудово справилися із завданнями. Дійсно, дієприкметник і дієприслівник зовсім по-різному працюють у реченнях.
Впр 144. Перебудувати речення, замінюючи дієприслівники дієсловами присудками. Чи змінився зміст речень після цього?
Помивши руки, діти сіли за стіл – Діти помили руки і сіли за стіл.
Оксана, прийшовши зі школи, почала прибирати. – Оксана прийшла зі школи і почала прибирати.
Юрко, заспокоївшись, став розповідати про свою пригоду. – Юрко заспокоївся і став розповідати про свою пригоді.
Я дізнався…
Я зрозумів…
Мені було важко…
Мені сподобалось…
Оголошення оцінок, смайлики.