Тема: Правильне вживання прийменників з іменниками
Використання у мовленні прийменників-синонімів.
Мета: Поглиблення знань про прийменник як службову частину мови, засіб зв’язку в словосполученні.
Формування умінь розрізняти самостійні та службові частини мови, розпізнавати прийменники, визначати їхні граматичні ознаки, відрізняти від префіксів.
Розвиток і удосконалення навичок мислення, порівняльного аналізу, орфографічних навичок, збагачення лексичного запасу мовлення учнів.
Виховання культури мовлення учнів.
Вимоги до учнів:
Предметні:
Знати/розуміти особливості самостійних і службових частин мови, граматичні ознаки прийменника як службової частини мови. Уміти розрізняти самостійні і службові частини мови, розпізнавати прийменники, відрізняти їх від префіксів.
Метапредметні:
Правильно вживати прийменники в усному і писемному мовленні. Використовувати отримані знання для створення власних висловлювань. Планувати й організовувати навчальну діяльність. Працювати самостійно, в парах, у групах.
Особистісні: усвідомлювати необхідність берегти і примножувати свою рідну мову.
Тип уроку: застосування знань і формування вмінь
Обладнання: підручник, записи на дошці, картки, таблиці
Епіграф уроку: Слово до слова – зложиться мова
Перебіг уроку
1.Орг.момент
Слово вчителя
День добрий, друзі, ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озбройтесь книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню.
- Як самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. Тож - посміхніться!
А) Мовна розминка (запис на дошці)
Разом із щастям і журбою
Зеленим листом шелестить,
У небі яснім над водою
Нам рідна мова мерехтить.
а) Бесіда з учнями:
- Про що цей вірш?
- Пояснити орфограми, пунктограми.
Б) Відгадайте загадку
Я така частина мови,
Що належить до службових.
Я буваю лиш одним:
Похідним – непохідним.
Задля, посеред, крім, в, під, на, за.
І для мене це знаменно,
Що всі звуть мене…(прийменник).
В) Вправа «Незакінчене речення» (лінгвістичний диктант)
Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань:
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що...
5. У реченні службові частини мови служать для...
6. Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
7. Прийменник за будовою поділяється на…
8. Прийменник за походженням буває….
Г) Словниковий диктант ( один біля дошки) – взаємоперевірка.
Написання похідних і непохідних прийменників.
Посеред, із-за, поперед, у зв’язку з, попід, понад, з-за, з метою, у, над, коло, за рахунок, упродовж, заради, у випадку, за умови, через, задля, в ім’я, після.
Д) Гра «Закинь м’ячик у відповідну сітку» ( на парті лежать листочки з записаними прийменниками)
Прості складні складені
В, у, під, над, від, за попід, понад, із-за, з-за, посеред з метою, незалежно від, за
рахунок, незважаючи на
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Проблемне запитання:
(на партах роздруковані речення. Чого бракує в цих реченнях? Поповніть речення, визначіть функцію слів, які ви вставили.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Урок ми з вами проведемо під девізом: Слово до слова – зложиться мова
Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Прийменник як частина мови» і поглибимо знання про службову частину – прийменник.
На уроці кожен з вас повинен досягти певних результатів з виучуваної теми. Знати, як прийменник поєднується з іменником, яку роль виконує у реченні та словосполученні.
А ще ми будемо працювати під таким гаслом: «Читай –міркуй – роби висновки».
ІІ. Вивчення нової теми
ВІДНОШЕННЯ |
ПРИЙМЕННИК |
ПРИКЛАДИ |
Місце або напрямок дії (просторові) |
до, від, у, біля, за, по, посеред, край, поміж, довкола, поза |
йшов до лікарні, біля неї, від села до міста, край озера, за горою |
Час дії (часові) |
від, до, на, з, о, після, через, упродовж |
упродовж двох годин, о сьомій, після уроку |
Мети |
за, на, для, задля, заради, в ім,я |
заради матері, в ім’я Батьківщини, на роботу |
Причини |
з, від (од), завдяки, у зв,язку, з нагоди, через, зважаючи на |
відсутній через хворобу, у зв’язку з переводом, з нагоди Дня учителя |
Допустові |
незважаючи на, всупереч |
незважаючи на дощ, всупереч негараздам |
Умови |
за умови, у випадку, при, без |
за умови виконання, у випадку програшу |
Об,єктні |
про, за, зі(із) |
про неї, із ії сестрою, за красивого юнака |
Означальні |
без, з, в(у) |
чашка з щербиною, кіт без хвоста, тоне у воді |
Творчий диктант
Складіть словосполучення з наведеними словами. На які відношення вказують прийменники?
Підійшов, дерево; сів, верба; пахощі, поле; розташувався, ставом; скривився, болю; помилився, неуважність; знайшов, траву; ставитися, повагою; після, урок; дерево, листя; собака, хвіст.
3. Колективна робота за таблицею.
1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
2) Виписати приклади вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти самостійно і ввести їх у речення
3) Зробити висновок про вживання прийменників із відмінками.
ВІДМІНКИ |
ПРИЙМЕННИКИ |
ПРИКЛАДИ |
Родовий
|
Без, біля, від, для, до, з-за, з-під, проти, за, між, в (у), з коло |
Без даху, біля дверей, від сестри, до батьків, з-під землі |
Давальний |
Завдяки, всупереч, вслід, навперейми, навздогін, наперекір, назустріч |
Завдяки їй, вслід йому, наперекір погоді, назустріч сонцю |
Знахідний |
Над, під, перед, поза, за, на, між, об, по |
Під ранок, перед себе, об стіл, з відро |
Орудний |
Над, під, перед, поза, з, за, між |
Під кущем, перед хатою, з учнями |
Місцевий |
На, по, в (у) |
По дорозі, у мисці, в озері, на волі |
Висновок: Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків. Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З’ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.), лікуватися …(….в.)
2) З яким відмінком іменника вживаються прийменники? Скласти словосполучення зі словом «річка».
Наближатися (Р.в.) -до річки
Відпочивати (Р.в.) – біля річки
Летіти (О.в.) – понад річкою
Купатися (М.в.) – в річці
Дивитися (З.в.) – на річку
3) Виконання вправ. Визначити відмінок іменників і назвати значення прийменника. Дослідити, з яким відмінком вживаються непохідні прийменники. (Запис на дошці).
Біля тину, від криниці, край села, наприкінці казки, під час канікул, назустріч сонцю, наперекір йому, вслід їй, на противагу сказаному, за село, по воду, незважаючи на негоду, повз нас, з дітьми, над полями, згідно з законом, у зв’язку зі святом, у столі, на стежині, о першій годині, по волі.
Висновок: тільки непохідні прийменники вживаються у місцевому відмінку. За цією ознакою можна відрізнити місцевий відмінок від давального.
Хвилинка відпочинку
Які іменники можуть уживатися в ролі прийменників? (Край, кінець, круг, коло, шляхом, з
4) Інтерактивний метод «Коло ідей».
Що таке омоніми?
Обґрунтувати проблемне питання: якими частинами мови виступають у поданих реченнях омонімічні слова.
Самостійна частина мови Прийменник
Навколо стояла тиша. Ми уважно розглядали все навколо себе.
Луганщина – чудовий край. Край дороги ростуть клени.
Автомашина під’їхала близько. Автомашина зупинилась близько лісу.
Очікувані обґрунтування:
У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло
чого? –навколо себе.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;
У другому – служить для зв’язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (обставина);
У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником-
синонімом біля.
Висновок: У першому реченні слово навколо– прислівник, у другому – прийменник.
Завдання на зіставлення
Прийменник Префікс
(Від) ставка (Від)ставка
(Між)горами (Між)гір’я
Хвилинка-цікавинка (історична довідка)
У ході розвитку мови прийменник відокремився від імені, бо перед ним почало вживатися означення. Про це свідчить те, що і тепер більшість префіксів мають відповідники серед прийменників. Але між ними різниця — префікс вживається в морфології, він змінює лексичне значення слова, а прийменник виражає синтаксичну залежність слів, уточнює лексичне значення вислову.
Щоб відрізнити прийменник від префікса, слід спробувати вставити в них прикметник. Якщо зміст висловлювання дозволяє це зробити, то маємо справу з прийменником, | якщо ні — то це префікс і пишемо разом.
це частини мови, від яких повнозначних частин мови утворилися похідні прийменники.
Коли читаєш не тримай книжку близько від очей. Туристична група
зупинилась близько лісу. Навколо стояла тиша. Спортсмени бігали
навколо стадіону.
Хвилинка відпочинку
Гра «Назви другу половинку»
5) Зупинка „ Синонімічна”
- Які слова називаються синонімами?
- А що таке синонімічний ряд?
- Згрупуйте подані прийменники в синонімічні ряди.
Задля , близько , всупереч біля , межи , крім , з , понад , над , наперекір , коло , між , із , побіля , кругом , заради , проміж , навколо , край , зі , окрім , навкруги , круг.
Задля – заради,
Всупереч – наперекір,
Понад – над,
Проміж – між, межи.
Близько – біля, коло, побіля
Навколо – навкруги, край, кругом
Крім – окрім,
З – із, зі.
Дібрати синонімічні конструкції
Група 1 Група 2
Біля школи- (коло школи) Поблизу крамниці – (біля крамниці)
На уроці – (під час уроку) В полі – (на полі)
1.Усно провести стилістичний експеримент: замінити виділені прийменникові сполучення, дібрані автором, синонімічними (текст на дошці).
1.Літо. Шаріють вишеньки по садках (О Гончар).2. Надходив ранок. Слався по долинах тонкий туман (М. Рильський). 3. Зеленіють по садочках черешні та вишні. 4. По діброві вітер виє, гуляє по полю. 5. Реве, свище завірюха, по лісу завило (Т. Шевченко).6. Сіро і сумно ставало на острові по заході сонця (М. Коцюбинський).
6) Фразеологічне бюро» (робота в парах)
Довідка: Узяти себе в руки; не чути під собою ніг; товкти, як воду в ступі; дивитися крізь пальці; вилами по воді писано; дістати з‑під землі; не брати близько до серця; висіти на волосинці.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота
1. Скласти речення, в яких подані слова виступали б то як прийменники, то як прислівники чи іменники.
Коло, круг, збоку, назустріч, край, близько.
2.Скласти речення. Визначити відмінок слів.
Покласти... стіл (на, у, під, за). Почепити... вікном (над, за, під, перед). Сховати...шафі (на, у, під, за).
3. Запишіть подані словосполучення у два стовпчики, добираючи з дужок потрібні займенники:
а) із (зі); б) з.
Хтось (з, із, зі) нас, дорога (з, із, зі) міста, тесляр (з, із, зі) хутора, Олена (з, із, зі) матір'ю, розмовляла (з, із, зі) батьком, онук (з, із, зі) дідусем, оглядач (з, із, зі) Львова, зустрілася (з, із, зі) артистами, вийшов (з, із, зі) двору, іти (з, із, зі) іншими, привітали (з, із, зі) святом, прощатися (з, із, зі) світом, (з, із, зі) щирим серцем.
4. Доповніть речення, добираючи з дужок потрібні слова або сполучення слів.
1. Ми поселились утрьох … Ми поселились у трьох… (кімнатах; в одній кімнаті). 2. На горі…. Нагорі… (росте ліс; над нами цілу ніч грюкали двері). 3. Кожен це пояснював по своєму … Кожен це пояснював по-своєму… (розумінню; і ми ніяк не могли дійти згоди). 4. Хлопці повернули в бік…. Хлопці повернули вбік… (із стежки ; річки). 5. Я подався в глиб…. Я подався вглиб… (лісу; і скоро вийшов на галявину).
ІV. Підведення підсумків. Рефлексія.
Скласти твір «Я - …»: «Я – ПРИЙМЕННИК» (4 рядки, початок кожного починається словами «Я- прийменник») – колективна робота
Я – прийменник – службова частина мови.
Я- прийменник допомагаю відмінкам іменника.
Я – прийменник можу бути простим і складним, похідним і непохідним.
Я – прийменник і без мене неможливе існування мови та мовлення!
Учні мають письмово закінчити речення:
Вибірковий диктант (самостійна робота)
1. Через віки наш народ проніс у серці любов до рідної пісні, мови, історії. 2. Об наші пороги, безславно спіткнувшись, чужинець вертався назад. 3. Від щирого слова миліша розмова. 4. Збираймося нині о п’ятій годині.
Ключ: чудово!
Отже, урок наш пройшов чудово.
V. Домашнє завдання:
Скласти жартівливу телеграму, комічний ефект якої ґрунтувався б саме на відсутності прийменників.
1.Чого бракує в цих реченнях? Поповніть речення, визначіть функцію слів, які ви вставили.
2.Творчий диктант
Складіть словосполучення з наведеними словами. На які відношення вказують прийменники?
Підійшов, дерево; сів, верба; пахощі, поле; п’ять, ранок; розташувався, ставом; скривився, болю; помилився, неуважність; пішов, траву; ставитися, повагою; дерево, листя.
3.Обґрунтувати проблемне питання: якими частинами мови виступають у поданих реченнях омонімічні слова.
Навколо стояла тиша. Ми уважно розглядали все навколо себе.
Луганщина – чудовий край. Край дороги ростуть клени.
Автомашина під’їхала близько. Автомашина зупинилась близько лісу.
Задля , близько , всупереч біля , межи , крім , з , понад , над , наперекір , коло , між , із , побіля , кругом , заради , проміж , навколо , край , зі , окрім , навкруги , круг.
5. 1.Усно провести стилістичний експеримент: замінити виділені прийменникові сполучення, дібрані автором, синонімічними
1.Літо. Шаріють вишеньки по садках (О Гончар).2. Надходив ранок. Слався по долинах тонкий туман (М. Рильський). 3. Зеленіють по садочках черешні та вишні. 4. По діброві вітер виє, гуляє по полю. 5. Реве, свище завірюха, по лісу завило (Т. Шевченко).6. Сіро і сумно ставало на острові по заході сонця (М. Коцюбинський).
6.Відновіть фразеологізми і з’ясуйте їх значення. Складіть із двома фразеологізмами речення
Узяти себе … руки; не чути … собою ніг; товкти, як воду … ступі; дивитися … пальці; вилами … воді писано; дістати … землі; не брати близько … серця; висіти … волосинці.
Довідка: в ; під ; у ; крізь ; по; з‑під ; до ; на .