Дієприслівник як особлива форма дієслова

Про матеріал
Запропонований матеріал можна використати на уроці при поясненні нової теми, для самостійного опрацювання або дистанційного навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприслівник як особлива форма дієслова

Номер слайду 2

Мета уроку: дати учням поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова; формувати вміння визначати граматичні ознаки дієприслівників та їх синтаксичну роль у реченнях; розвивати культуру мовлення, логічне мислення школярів

Номер слайду 3

Давайте пригадаємо форми дієслова:інфінітив особовібезособові дієприслівник дієприкметник

Номер слайду 4

Дієприслівник -це особлива незмінювана форма дієслова, яка називає додаткову дію(чи стан), яка супроводить іншу, основну дію. Похмурий чорний птах знявся з ожереду соломи і, шугонувши важким помахом старечих крил, полетів у німіючі поля(І. Цюпа). У цьому реченні основна дія виражена особовими формами дієслів знявся і полетів, а другорядна (додаткова)- незмінною формою дієслова шугонувши.

Номер слайду 5

Дієприслівник відповідає на питання. Що роблячи? (недоконаний вид)Що зробивши? (доконаний вид)Вид дієслова залежить від виду дієслова, від якого його утворено: читати – читаючи(недок.вид.),прочитати – прочитавши(докон. вид)Зверніть увагу, що дія, названа дієсловом - присудком і дієприслівником, завжди виконується одним і тим самим діячем, який називає підмет. Дієприслівник – незмінна форма дієслова, тому він немає закінчення:пам’ятаючи, забувши (-ючи, - вши – суфікси)

Номер слайду 6

Творче конструювання. Утворіть від поданих у дужках дієслів дієприслівники й запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників. Поясніть прислів’я. Не спечеш калачі, (лежати) на печі. Учись, на інших(дивитись). Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. (Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). (Нюхати), не наситишся. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. (Нар. творч.)

Номер слайду 7

Перепишіть, підкресліть граматичні основи речень. Визначте дієприслівники, підкресліть їх як члени речення1. Сонце,припікаючи,вже висушило росу(Олесь Гончар). 2. Оленятко,відчувши тепло і ласку,заспокоїлося (А. Михайленко).3. Блискавиці раз по раз миготіли,висвічуючи невеличкі вікна (Панас Мирний).5. Співають ідучи дівчата(Т. Шевченко).

Номер слайду 8

Ми з’ясували … Засвоїли… Навчилися… Розвивали… Важким було…Отримані знання мені потрібні для…Метод "Мікрофон":

Номер слайду 9

Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника на с.149 - 150.2. Виконати вправу 310.

pptx
Додано
5 грудня 2022
Переглядів
3405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку