Конспект уроку з української мови 7 клас
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова.
Мета: ознайомити учнів із дієприслівником як особливою формою дієслова, формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль; розвивати уважливість та спостережливість, виховувати наполегливість у роботі, культуру спілкування.
Тип уроку: засвоєння нових знань і навичок.
Хід уроку
Тих небагатьох, хто говорить правильно, сприймають як диваків і чужаків; власне, у юрбі вони й самі почуваються діаспорою
Віталій Радчук
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з епіграфом.
Бліцопитування.
Проблемне питання.
Доведіть, що дієприслівник поєднує в собі ознаки дієслова й прислівника.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Дієприслівник — це особлива незмінна форма дієслова, яка виражає додаткову дію предмета й відповідає на питання що роблячи?, що зробивши? НАПРИКЛАД: читаючи, співаючи, проходячи, підійшовши. Дієприслівник доповнює своїм значенням основну дію, позначувану в реченні дієсловом-присудком. У реченні додаткова дія, виражена дієприслівником, і основна дія, позначувана дієсловом-присудком, завжди стосуються однієї й тієї самої особи (предмета), позначуваної підметом.
У реченні дієприслівник виступає обставиною. Дієприслівник поєднує в собі граматичні ознаки дієслова й прислівника.
Колективне складання таблиці
Ознаки дієприслівника
Дієсловні ознаки |
Прислівникові ознаки |
• вид (доконаний і недоконаний) • час • може мати залежні слова (іменники, займенники, прислівники) |
• не змінюється; • у реченні є обставиною |
V. Засвоєння вивченого матеріалу.
Тренувальна вправа
Прочитайте речення. Знайдіть дієприслівники. Випишіть словосполучення з дієприслівником, зробіть його синтаксичний розбір.
Весною каштан цвів білим цвітом, піднявши до сонця свої свічки. Улітку листя на гіллі, передчасно пожовкнувши, скручувалося й поволі осипалося, встеляючи іржавим килимом тротуари.
КОЛО ДУМОК (впр.270)
Чому лише в першому реченні одне з двох виділених дієслів можна замінити дієприслівником.
1. Соловей сидить на гілці, заливчасто витьохкує.
2. Сонце пішло на захід, тіні лягли на дорогу.
РОБОТА В ПАРАХ (впр.273)
Прочитайте речення. Один з вас має виписати три дієприслівники доконаного виду, а інший - три дієприслівники недоконаного виду. Перевірте одне в одного.
1.І мчать вітри, неначе діти босі, насунувши на очі картузи (М. Боровко). 2. Зима, скрадаючись, повіяла крилом і снігом - біллю білою - землю покрила (Олена Пчілка ). 3. Поспішаючи, кудись ховаються останні шуми й гуки довгої днини (С. Васильченко). 4. Доспівавши, ми якийсь час стояли непорушно (М . Вінграновський). 5. Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю ( анас Мирний). 6. Майнувши сірим хвостом, дорога безшумно сховалася в зелені хлібів (В. Винниченко ).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Творче конструювання
Спишіть прислів’я, замінюючи подані в дужках дієслова спільнокореневими дієприслівниками.
1.Не хвались, (іти) на торг, а хвались, (іти) з торгу. 2. Не (поговорити) з головою, не бери руками. 3. (Лежати), і камінь мохнатіє. 4. Лінивий (сидіти) спить, (лежати) робить.
Зверни увагу!
У кінці дієприслівників після ч, ш завжди пишемо букву и (пишучи, знайшовши). У закінченнях дієприкметників і прикметників у називному або знахідному відмінку множини після ч пишемо і.
Дієприслівники: палаючи, зростаючи. Дієприкметники: палаючі, зростаючі.
Розподільний диктант
Запишіть словосполучення у дві колонки: 1) з дієприслівниками; 2) з прикметниками й дієприкметниками. З одним словосполученням усно складіть речення.
Благаючі очі, голосно благаючи, терплячи біль, терплячі люди, знаючи правила, знаючі семикласники, літаючи над землею, літаючі високо, знаючи дорогу, зігріваючи словами, читаючі діти, читаючи газету, зеленіючі озимі.
Творча хвилинка
Доберіть до дієслів 2 -3 дієприслівники або сполучення слів з дієприслівниками, які допомогли б краще уявити дію, виражену дієсловом. ЗРАЗОК. Сісти — стомившись; витираючи рукавом піт із чола.
Малювати, заспівати, ходити, милуватися.
VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.
Продовж речення
На уроці я дізнався…
Новим для мене було…
Мене зацікавило завдання…
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 27, впр. 272 (Заболотний, 2015).