Мета: виховувати інтерес до української мови, рідного слова як неоціненного духовного багатства, в якому народ живе, передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції.
Обладнання: вислови про мову, портрет Т. Шевченка, калина, картки із завданнями.
Україно моя, мені в світі нічого не треба,
Тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.
А. Малишко
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступна частина
Вчитель: Свято у нас незвичайне – наші учні хочуть показати вам, як вони люблять і поважають українську мову. Вони сьогодні складатимуть свій перший іспит. Змагатися будуть дві команди: «Звуки» і «Слово». Давайте надамо їм слово.
Привітання команд:
Команда «Звуки»: «Звуки в мові нам потрібні,
Всі в команді дружні й сильні».
Команда «Слово»: «Слова будем всі вивчати,
Щоб легшее думати й перемагати».
Конкурс оцінюватиме журі у складі…
ІІ. Основна частина
- Яка команда перша підніме руку, та й буде відповідати.
1. Як написати з трьох літер «мерзла вода»? (Лід)
2. Що стоїть посеред Києва? (Є)
3. Що стоїть між вікнами і дверима? (І)
4. Чим закінчується день? Починається ніч? (звуком [‘Н])
5. Чим закінчується літо, а починається осінь? ([О])
6. Яке місто літає? (Орел)
7. Назва якої птиці складається з сорока а? (Сорока)
8. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
9. Що знаходиться всередині школи? ([О])
10. Як написати слово робота п’ятьма літерами? А чотирма? (Праця, труд).
11. Що потрібно зробити, щоб майка взлетіла? (Чайка).
12. Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли його прочитати з права наліво? (Зараз).
Підібрати якомога більше художніх означень до слів слово (для І команди) і мова (для ІІ команди).
Слово (українське, добре, ласкаве, гостре...)
Мова (солов’їна, материнська, милозвучна...)
3. Дібрати антоніми та синоніми до поданих слів
антоніми
згадати – забудь запалити – загасіть
заборонити– дозволь пригадати – забудьте
заснути – прокинься пишатися – соромтеся
синоніми
алфавіт – азбука дисципліна – порядок
антракт – перерва експеримент – дослід
сумний – невеселий бідний – убогий
4. Відновіть у фразі порядок слів, побудуйте речення:
І команда
із, моря, правда, дна, вирине.
(Правда із дна моря вирине).
ІІ команда
а, ранить, слово, шабля, душу, голову.
(Шабля ранить голову, а слово душу).
5. Відгадайте загадки і полічіть у них кількість звуків і букв
І команда Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
(Бджола – 6 б., 5 зв.)
ІІ команд Пишні коси розпліта,
На горі молода,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернини.
(Кукурудза – 9 б., 8 зв.)
6. Захисти орфограму
Дуже часто перед вами виникає питання, як правильно написати те чи інше слово.
Отже, наступний конкурс для команд – з граматики.
Тиш (о, е) ю , бе (з, с) законний, торф (’, -) яний , роз (з, с) сипати
піс(ь, -) ня, пр(е, и) добрий, бадьоріст (’, т) ю , ю(н, нн) ат, ж(у, ю) рі.
7. Редактор
Відредагуйте речення
8. Назвати фразеологізми зі словом
І команда – «ніс»:
Витерти носа, крутити носом, задерти носа, повісити носа, совати носа, не показувати носа, тримати ніс за вітром.
ІІ команда – «язик»:
Тримати язика за зубами, язик до Києва доведе, чесати язика, вигострити язика, язик як лопата, прикусити язика, проковтнути язика, молоти язиком, висолопити язика.
9. Гра «Знайди зайве»
Назвіть словосполучення, вжиті в прямому значенні.
- Ліс дрімає, дитина дрімає, зима ридає;
- вершина слави, вершина гори, вершина успіху;
- дощ плаче, мама сміється, літо пролетіло;
- гострий розум, гострий язик, гостра шабля;
- крилатий птах, крилатий вислів, крилата людина;
- залізна воля, залізна рука, залізні ворота.
10. Гра «Хто найбільше»
Із літер слова «граматика» утворити слова із новим лексичним значенням, літери не повторювати. Хто більше?
ІІІ. Заключна частина
Вчитель: Конкурс знавців української мови підходить до кінця, для підбиття підсумків слово надаємо журі.
Вчитель:
Шановні учасники нашого свята, сьогодні ви показали свої знання з української мови, свою кмітливість, вміння мислити, творчість. Любіть мову, вивчайте її, розвивайте, бо мова – це неоціненне багатство нашого народу.