Найкращий знавець української мови

Про матеріал
Інтелектуальне змагання з української мови для учнів 5-8 класів. Мета: виховувати інтерес до української мови, рідного слова як неоціненного духовного багатства, в якому народ живе, передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції.
Перегляд файлу

 

 Мета: виховувати інтерес до української мови, рідного слова як неоціненного духовного багатства, в якому народ живе, передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції.

 

Обладнання: вислови про мову, портрет Т. Шевченка, калина, картки із завданнями.

Україно моя, мені в світі нічого не треба,

Тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.

А. Малишко

 

ХІД ЗАХОДУ

 

І. Вступна частина

Вчитель: Свято у нас незвичайне – наші учні хочуть показати вам, як вони люблять і поважають українську мову. Вони сьогодні складатимуть свій перший іспит. Змагатися будуть дві команди: «Звуки» і «Слово». Давайте надамо їм слово.

 

Привітання команд:

 

Команда «Звуки»:         «Звуки в мові нам потрібні,

                                          Всі в команді дружні й сильні».

 

Команда «Слово»:         «Слова будем всі вивчати,

                                          Щоб легшее думати й перемагати».

 

Конкурс оцінюватиме журі у складі…

 

ІІ. Основна частина

 

  1. Розминка

- Яка команда перша підніме руку, та й буде відповідати.

1. Як написати з трьох літер «мерзла вода»? (Лід)

2. Що стоїть посеред Києва? (Є)

3. Що стоїть між вікнами і дверима? (І)

4. Чим закінчується день? Починається ніч? (звуком [‘Н])

5. Чим закінчується літо, а починається осінь? ([О])

6. Яке місто літає? (Орел)

7. Назва якої птиці складається з сорока а? (Сорока)

8. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).

9. Що знаходиться всередині школи? ([О])

10. Як написати слово робота п’ятьма літерами? А чотирма? (Праця, труд).

11. Що потрібно зробити, щоб майка взлетіла? (Чайка).

12. Який синонім прислівника тепер не змінює свого значення, коли його прочитати з права наліво? (Зараз).

 

  1. «Хто більше»

 Підібрати якомога більше художніх означень до слів слово (для І команди) і мова (для ІІ команди).

 

Слово (українське, добре, ласкаве, гостре...)

 

Мова (солов’їна, материнська, милозвучна...)

 

3. Дібрати антоніми та синоніми до поданих слів

 

антоніми

згадати – забудь                              запалити – загасіть

заборонити– дозволь                      пригадати – забудьте

заснути – прокинься                       пишатися – соромтеся           

 

синоніми

 

алфавіт – азбука                              дисципліна – порядок

антракт – перерва                           експеримент – дослід                  

 сумний – невеселий                       бідний – убогий

 

4. Відновіть у фразі порядок слів, побудуйте речення:

 

І команда

 

із, моря, правда, дна, вирине.

(Правда із дна моря вирине).

 

ІІ команда

 

а, ранить, слово, шабля, душу, голову.

(Шабля ранить голову, а слово душу).

 

5. Відгадайте загадки і полічіть у них кількість звуків і букв

 

І команда        Не мотор, а шумить,

                          Не пілот, а летить,

                          Не гадюка, а жалить.

                          (Бджола – 6 б., 5 зв.)

 

ІІ команд         Пишні коси розпліта,

                          На горі молода,

                          У зеленії хустинки

                          Золоті хова зернини.

                      (Кукурудза – 9 б., 8 зв.)

 

6. Захисти орфограму

Дуже часто перед вами виникає питання, як правильно написати те чи інше слово.

 

Отже, наступний конкурс для команд – з граматики.

 

Тиш (о, е) ю ,    бе (з, с) законний,     торф (’, -) яний ,    роз (з, с) сипати

піс(ь, -) ня,         пр(е, и) добрий,     бадьоріст (’, т) ю ,     ю(н, нн) ат,     ж(у, ю) рі.

 

 

7. Редактор

Відредагуйте речення

 

  1. Шофер попросив, щоб його заправили бензином. (Шофер попросив, щоб бак його автомобіля заправили бензином).

 

  1. Скільки зараз годин, скажіть? (Скажіть, будь ласка, котра година?)

 

  1. Ви сходите на наступній зупинці? (Ви виходите на наступній зупинці?)

 

8. Назвати фразеологізми зі словом

 

І команда – «ніс»:

Витерти носа, крутити носом, задерти носа, повісити носа, совати носа, не показувати носа, тримати ніс за вітром.

 

ІІ команда – «язик»:

Тримати язика за зубами, язик до Києва доведе, чесати язика, вигострити язика, язик як лопата, прикусити язика, проковтнути язика, молоти язиком, висолопити язика.

 

9. Гра «Знайди зайве»

 

Назвіть словосполучення, вжиті в прямому значенні.

 

- Ліс дрімає, дитина дрімає, зима ридає;

 

- вершина слави, вершина гори, вершина успіху;

 

- дощ плаче, мама сміється, літо пролетіло;

 

- гострий розум, гострий язик, гостра шабля;

 

- крилатий птах, крилатий вислів, крилата людина;

 

- залізна воля, залізна рука, залізні ворота.

 

 

 

10. Гра «Хто найбільше»

 Із літер слова «граматика» утворити слова із новим лексичним значенням, літери не повторювати. Хто більше?

 

ІІІ. Заключна частина

 

Вчитель: Конкурс знавців української мови підходить до кінця, для підбиття підсумків слово надаємо журі.

 

Вчитель:

 

Шановні учасники нашого свята, сьогодні ви показали свої знання з української мови, свою кмітливість, вміння мислити, творчість. Любіть мову, вивчайте її, розвивайте, бо мова – це неоціненне багатство нашого народу.

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
18 березня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку