Урок. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе поглибити й засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини мови, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів уміння розпізнавати прислівники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль, формулювати вміння знаходити прислівники в тексті; удосконалювати навички охайного й грамотного письма, уміння висловлюватись (усно й письмово); збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності, увагу, пам’ять; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета:    пригадати відоме про прислівник; поглибити  й  засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини мови, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів уміння розпізнавати прислівники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль, формулювати вміння знаходити прислівники в тексті; удосконалювати навички охайного й  грамотного  письма,  уміння  висловлюватись (усно й письмово); збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності, увагу, пам’ять; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку:   урок  засвоєння  нових   знань (урок-подорож).

Обладнання: презентація, проєктор, серце, квіти,  дидактичний матеріал.

 

Як нема без зірок небозводу,  
Як блакиті без сонця нема,  
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.  

Володимир Забаштанський

 

Перебіг уроку

І.    Організаційна  частина.

     З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

       - Дорогі діти, сьогодні звичайний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. То ж давайте перетворимо нинішній урок на свято.

Перш ніж ми розпочнемо роботу, налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою ,ефективною.

«Пухнасте серце».

- Дивіться, у мене у руках маленьке пухнасте серденько. У серці людини є тепло, любов, дружба, тому ми будемо обережно передавати його один одному, називаючи своїх однокласників лагідним ім’ям і даруючи при цьому усмішку, ось так: «Привіт, Оксанко» (передати іграшку та посміхнутись).

Дивіться серденько повернулось до мене, а кожний з нас отримав добрий настрій і щиру посмішку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

       - Сьогодні ми з вами продовжимо подорож-дослідження  у незвичайну мовну країну Морфологію.  А девізом нашої подорожі будуть слова Володимира Забаштанського:

Як нема без зірок небозводу,  
Як блакиті без сонця нема,  
Так і мови нема без народу,
і народу без мови нема.  

-   Як ви розумієте ці слова?

-   Для вирушення у подорож нам потрібний квиток. Щоб його отримати, треба відповісти на запитання.

      Завдання-гра «Одним словом» (Усно)

1) Як-небудь, сяк-так, як прийдеться (абияк);

2) Старанно зроблено (акуратно);

3) Без зацікавлення, все одно, не має значення (байдуже);

4) Високо в небі, в повітрі (вгорі);

5) До повного задоволення (донесхочу);

6) Абсолютно все, нічого не залишаючи (дочиста);

7) Охоче, із задоволенням, з любов’ю до якого-небудь заняття (залюбки);

8) Послідовно, одне за одним (підряд).

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

          А щоб дізнатися, яке саме місто у цій країні ми відвідаємо, розгадайте загадку.

  Назва цього міста має той же корінь, що й  іменник слово, префікс – той же, що в слова прийменник, а суфікс – що в словах іменник, прийменник, займенник.

 Поняття про прислівник як частину мови. Незмінність

-           Сьогодні на уроці ми пригадаємо і поглибимо відомості про прислівник як частину мови.

-           Отже, відкриваємо зошити і записуємо сьогоднішнє число та тему нашого уроку-подорожі.

Прислівник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

  • Під час подорожі кожен з вас повинен досягти таких результатів :

-         знати: що таке прислівник, яке його лексичне значення, які морфологічні ознаки;

-         уміти: знаходити прислівники в реченні,визначати їх морфологічні ознаки, правильно й доцільно вживати в усному та писемному мовленні, визначати їх синтаксичну роль у реченні;

-         цінувати: красу та неповторність рідної мови.

 

ІV. Мандрівка вулицями міста Прислівник

        Перша зупинка – вулиця «Історична»

        Слово «прислівник» латинською мовою записане заздалегідь на дошці (adverbium -ad- при verbium – дієслово, той, що стоїть при слові і пояснює його).

-         У місті Прислівник живуть наймолодші мешканці країни Морфології.

Щоб наша подорож була пізнавальною, цікавою, вони приготували для нас завдання. Обидві групи мандрівників отримали випереджувальні завдання.

         Завданням групи «Дослідники» було з’ясування значення самого слова «прислівник», групі  «Мовознавці» потрібно було проаналізувати будову слова прислівник.

  • Група Дослідники

        Шановні друзі! Ми  довго шукали значення самого слова «прислівник». Повірте, це було захоплююче і цікаво. Наші зусилля виправдали сподівання.

        А допоміг нам «Етимологічний словник», автор якого Циганенко. У цьому словнику сказано, що прислівник, виявляється, є калькою латинського слова adverbium; ad– при, verbium – дієслово, тому прислівник найчастіше пояснює дієслово.

        А тепер звернемось до історії прислівника. Слухайте уважно. Десь у XVII – XVIII ст. вживали назву не «прислівник», а «надглаголие», тобто «наддієслів’я». А назву прислівник першим вжив О. Партицький 1873 року. У його граматиці разом з назвою прислівника народилися назви іменник і прийменник.

        Таким чином, ми поспілкувалися і зробили висновок, що слово «прислівник» можна розтлумачити так: той, що стоїть при слові , яскраво, точно характеризує його.

-      Так, колись дієслово називалося «слово» . Отже, слово прислівник означає, кажучи по-сучасному, «придієслівник», тобто той, що стоїть при дієслові. Так воно і є: прислівники найчастіше стосуються дієслова.

  • Група Мовознавці

        Розбираючи слово прислівник за будовою, ми з’ясували, що корінь слова----- слів - ( тобто пов’язаний із словом.).  А префікс при - свідчить про те, що прислівники завжди існують разом з якимись словами (при слові), щоб допомогти краще висловити думку.)

 

         Друга  зупинка  - вулиця «Теоретична»

-      Прогулюючсь цією вулицею, ми зможемо з’ясувати, з якими частинами мови дружать і вживаються прислівники.

 

     Лінгвістична гра «Прислівник з вами» (Самостійна робота в зошитах).

          Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довідки, які виконували б роль залежного слова. Поставити до них запитання.

Викладати …, шлях …, молодий …, зовсім …, виглядати …, зроблений …, прочитавши…, сміючись…

Довідка: весело, нехотя, цікаво, вічно, назад, молодо, близько, вчора

  Відповідь групи  Мовознавці

-                     Ми бачимо, що прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом, дієприслівником, дієприкметником, прикметником, іменником.

 

Третя зупинка  - вулиця «Морфологічна»

-      Під час цієї зупинки ми  повинні  здійснити морфологічне дослідження. Нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.

     Робота в групах

І група – провідміняйте з відмінками прислівник голосно

ІІ група – визначте  рід і число прислівника тихо

-                Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника? (Прислівник- це незмінна частина мови. Прислівники не мають закінчень, а основа в них -  чиста.)

Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

 

-                Із завданням ми справилися. Отож продовжуймо нашу пізнавальну подорож.

 

Четверта зупинка  - Сходинки

1.    Антонім до слова “чорно” (біло)
2.    Антонім до прислівника «рано»  (пізно)
3.    Синонім до слова “неблизько” (далеко)
4.    Прислівник від слова “негайний” (негайно)
5.    Прислівник, який має значення “цього дня” (сьогодні)

 

П’ята зупинка – вулиця «Творча»

-                Щоб наша подорож була цікавішою, мешканці міста Прислівник підготували нам завдання.

 

     Гра-естафета «Доберіть прислівники».

          Кожна група одержує аркуш паперу з записаним на ньому дієсловом, до якого треба дібрати зв’язані з ним прислівники. Аркуш іде по колу, кожний учень дописує одне слово. Виграє група, яка протягом обумовленого часу добере найбільше прислівників. Зразки ігрового матеріалу:

Говорити (як?) – зворушливо, коротко, щиро, натхненно, суворо, сердито, голосно, тоненько, переконливо, правильно, швидко, дзвінко, весело;

Дивитися (як) – пильно, суворо, весело, гостро, зло, спідлоба, розгублено, захоплено, байдуже, проникливо, допитливо;

Працюємо  (як?де?)

Відпочиваємо (як?де?)

-         Зачитайте підібрані прислівники.

 

     Розподільна робота 

          Записати слова у дві колонки: І – прислівники, ІІ – інші частини мови(усно вказати, яка частина мови). Пояснити вивчені орфограми.

Доволі, семеро, анітрохи, нізвідки, квіти, незбагненний, вовчий, тридцять, будь-кого, будь-коли, тремтяче, тремтіти, значення, навскіс.

Шоста зупинка - вулиця «Ігрова»

  Учні  повинні відгадати прислівник залежно від ознаки дії чи стану  або ступеня і міри вияву іншої ознаки та обставини і вписати його у клітинки.

1. Прислівник причини, коли ми просинаємось і робимо щось…

2. Ми їмо, коли нам…

3. Сила може збільшуватись…

4. Прислівник міри і ступеня, коли нам чогось …

5. Прислівник вищого ступеня, так поводяться діти, коли на них насваряться батьки.

6. Людина, яка поспішає, іде…

7. Прислівник, який виражає розум людини.

 

1

с

п

р

о

с

о

н

н

я

   2

с

м

а

ч

н

о

 

 

 

 

3

в

т

р

и

ч

і

4

м

а

л

о

 

5

т

и

х

і

ш

е

6

ш

в

и

д

ш

е

 

7

м

у

д

р

і

ш

е

 

          Сьома зупинка - вулиця «Фразеологічна»

 

    Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Пригадайте, що ми називаємо фразеологізмами?

як сніг на голову –

намокнути до останньої нитки -

кинутися з усіх ніг -

не мати кінця-краю -  

йти, як не своїми ногами -

спати без задніх ніг -

жити на широку ногу –

як кіт наплакав —

Довідка: наскрізь, багато, поволі, швидко, нескінченно, міцно, мало,  раптово.

 

     Вправа «Відредагуй речення»

  1.  Вечером не горять фонарі.
    Сад взимі припорошений снігом.
    Мені неудобно сидіть.
    Каса робить круглосуточно.
    Літом поїдемо на отдих.
  2. 1. Перший раз. (Вперше)

  2. Антонім до слова увечері. (Вранці)

  3. Антонім до слова низько. (Високо)

  4. Синонім до слова скрізь. (Всюди)

  5. З лівого боку. (Вліво)

  6. Антонім до слова криво. (Рівно)

  7. Два рази. (Двічі)

  8. Антонім до слова зверху. (Знизу)

  9. Дуже швидко. (Миттю)

 10. Синонім до слова разом. (Вкупі)

 

-         Завдання ми виконали. Отож мандруємо далі.

 

          Восьма зупинка. Нас вітає вулиця  «Криниця народної мудрості»

       Гра-розминка в парах. Кожній групі даються картки і вони повинні вписати потрібні за змістом прислівники, пояснити їх значення.

Де …  слів, там …діла. (багато, мало)

Легкого  хліба    нема.( ніде)

   скрізь,  а   … краще.  (добре,  вдома)

 … дров не припасеш—мерзнутимеш   … .(влітку, взимку)

    й кінь  … біжить.  (додому,  жвавіше)

Скупий    платить, а ледачий    робить. (двічі, двічі)

-         Як ви розумієте ці прислів’я?

-         Молодці, діти. Добре попрацювали.

 

     «Мудра павутинка».

-                Сьогодні вранці у місті було дуже вітряно. Одному з мешканців  розсипалися і переплуталися прислів’я. Допоможіть їх скласти та поясніть  їх зміст. Підкресліть  прислівники,

Встає, рано, Бог, дає, хто, тому.

Дитина, боляче, плаче, матері, а.

Заробиш, з’їси, - гірко, солодко.

Шуба гріє  взимку людину, а праця – завжди.

 

V. Підсумок  уроку

-                Отож, яку частину мови ми називаємо прислівником?

-                Яким членом речення найчастіше виступають прислівники?

-                (Заповнимо опорну схему, записавши найголовніші відкриття, які ми зробили під час подорожі.  )

 

  1.               Випишіть прислівника із кожної пари слів:

далеко, далеч;

охайний, охайно;

близький, близько;

рідина, рідко;

обов’язково, обов’язок;

тихе, тихо;

активне, активно.

-   Підкресліть першу літеру в кожному з виписаних слів .

-   Яке слово утворилося?   ( Доброта )

 Якщо людина добре серце має,

 Вона іде у світ добро творить.

 В її очах любов і ласка сяє,

 Така людина сонечком горить.

-                Я дарую вам ці квіти,  щоб ви, як і вони, тягнулися до сонця, несли у світ тепло, добро й любов. На пелюстках квіток напишіть побажання для рідної мови, продовжуючи речення «Мово рідна, звучи…»

(Веселково, барвінково,калиново, ніжно, лагідно, казково, мелодійно, вічно, завжди, голосно, святково, прекрасно)

-   Квітки із побажаннями почепіть на символічне дерево життя мови.

-   Чи змінилося дерево?

(Так. Воно ожило, зацвіло.)

-   Якщо ми всі прикладемо хоч трохи зусиль, дбатимемо про чистоту нашої мови, вона розцвіте.

2. Слово вчителя

   Ось і закінчилася сьогоднішня наша подорож. Я думаю, що вона принесла вам безліч позитивних емоцій і ви переконались, що мова наша чарівна, загадкова, співуча. Ми вдало подолали  перешкоди, почерпнули для себе цікавий матеріал.  Під час наступних уроків ми продовжимо подорожувати та досліджувати дивовижну  країну  Морфологію.

-    А зараз виконаємо вправу «Ранець»

3. «Ранець». Наповніть ваші  ранці враженнями за урок, побажаннями.

Картинки по запросу школьный рюкзак рисунок

Я навчився ____________________

Я запам’ятав ___________________

Мені дуже сподобалось __________

Я хочу подякувати ______________

 

VІ.  Повідомлення домашнього завдання

     - Щоб закріпити вивчений матеріал, вивчить правило (С. 120 підручника).

(домашнє завдання на вибір)   

1. Намалювати свою сім’ю, описати робочий день кожного з членів родини (письмово).

2. Скласти родинний календар.

3. Скласти невеличку казку про принца Прислівника, розповівши про його значення, ознаки, роль у реченні.

 

 

doc
Додано
17 березня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку