Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е та и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін

Про матеріал
Розробка уроку з українськкої мови для 7 класу на тему: "Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е та и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін". Урок формування компетентностей. Обладнання: підручник, таблиця, роздаткові картки, дидактичний матеріал. Форми роботи: фронтальне опитування, бесіда, розподільний диктант, робота в групах, слово вчителя, спостереження над мовним матеріалом, робота в зошитах і біля дошки, робота з підручником, самостійна робота, практична робота.
Перегляд файлу

 Дата___________________        7 клас, українська мова

 

 Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е та и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін

Мета:

Формувати предметні компетентності: поглиблювати знання учнів про дієслово; пояснити учням, як дієслова поділяються на дієвідміни, домогтися вивчення правил написання особових закінчень дієслів; сприяти виробленню вміння визначати в дієсловах дієвідміну.

Формувати ключові компетентності:

  •  уміння вчитися: розвивати пам’ять, мовлення, мислення, вміння планувати і цінювати свою роботу; виховувати старанність у навчанні; розвивати пізнавальний інтерес;
  • формувати комунікативну та мовну компетентності: збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння правильно формулювати висловлювання, доводити власну думку;
  • формувати соціальну компетеність: розвивати навички співпраці у групах, виявляти ініціативу, докладати власні зусилля для досягнення спільного результату;
  • формувати емоційно-ціннісну компетентність: виховувати інтерес і повагу до багатств української мови.

            Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця, роздаткові картки, дидактичний матеріал.

Форми роботи: фронтальне опитування, бесіда, розподільний диктант, робота в групах, слово вчителя, спостереження над мовним матеріалом, робота в зошитах і біля дошки, робота з підручником,  самостійна робота, практична робота.

 

Хід уроку

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Фронтальне опитування.

        Скільки в українській мові існує форм часу? (теперішній, минулий, майбутній)

        Які дії означають дієслова в минулому часі? (дію або стан, які відбулися до моменту розмови)

  •              Що означають дієслова теперішнього часу? (означають дію або стан, які збігаються з моментом мовлення про них)

        Що означають дієслова майбутнього часу? (дію або стан, які відбуватимуться після  моменту розмови про них)

        Скільки існує форм майбутнього часу? (2: складна і складена)

2.         Розподільний диктант. Робота в групах.

Завдання: записати дієслова в три колонки: в І — минулого часу, в ІІ — теперішнього, в ІІІ — майбутнього.

Поспішали, хазяйнують, їздять, говоритимуть, подумав, прочитаю, вийшла, терплю, буду летіти, намагаюсь, плаваємо, обійшла, гратиметься, сплять.

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя.

Згадуємо, що дієслова тетперішнього і майбутнього часу змінюються за особами та числами.

Минулий за родами та числами.

Дієвідмінювання - зміна дієслова за особами і числами.

Дієслова поділяються на ІІ дієвідміни. Дієвідміну дієслова можна визначити двома способами:

  1. За ІІІ особою множини.
  2. За основою інфінітива.
  • Найлегше визначити за ІІІ особою однини.

 

 

 

 

  1. Робота біля дошки і в зошитах

Давайте простежимо це, провідмінявши слова за особами і числами: іти, сидіти.

       Одн.          Мн.       Одн.          Мн.

        Одн.               Мн.     Одн.      Мн.

І.      іду           ідЕмо;  малюю      малюЄмо

І.     сиджу          сидИмо; клею    клеЇмо

ІІ.    ідЕш        ідЕте;    малюЄш   малюЄте

ІІ.    сидИш         сидИте; клеЇш   клеЇте

ІІІ.  ідЕ            ідуть; малюЄ    малюють

ІІІ.   сидИть        сидять;  клеЄ      клеять

  1. Пояснення вчителя.

Поглянемо на закінчення.

У І особі однини закінчення однакове –У . У І ос. мн. і ІІ одн. є ненаголошений голосний, тому вимовляються вони майже однаково. А от у 3 ос. мн. чітко видно різницю між І і ІІ дієвідміною

Запам'ятайте! (запис на дошці)

До першої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -уть (-ють): думають, пишуть

До другої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -ать (-ять): кричать, шумлять.

 

            Робота біля дошки і взошитах.

Давайте провідміняємо слова: малювати, клеїти

  1. Пояснення вчителя з елементами бесіди

Запитання до учнів.

        Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?

        Які закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?

Висновок: в особових закінченнях дієслів І дієвідміни пишемо букви е, є; в особових закінченнях дієслів ІІ дієвідміни — и, ї.

Запис на дошці:

І дієвідміна

ІІ дієвідміна

  1. За закінченням 3 ос. мн.

–УТЬ (-ЮТЬ) : малюють, пишуть, беруть

–АТЬ (-ЯТЬ): бачать, кричать, роблять

У закінченнях пишемо –Е (-Є)

У закінченнях пишемо –И (-Ї)

  • Також дієвідміну дієслова можна визначити за основою інфінітива.
  1. Робота з підручником
  • Опрацювання теоретичного матеріалу (на ст. 75).
  • Виконання вправ: 139 (усно): очікують, вишивають, полють, зеленіють, колють, шиють, бурмочать, бачать, летять, цокотять, пишуть, друкують, граються, взують, порють.

       7.         Розподільний диктант.

Запишіть дієслова І і II дієвідмін окремо у дві колонки.

Слухає, хазяйнуєте, носить, опануєте, арканимо, жнеш, намостить, ігноруємо, економите, їздить.

 Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер слів кожної колонки отримаєте продовження грузинського прислів’я «Зла людина вважає, що всі люди…» (схожі на неї) Прокоментуйте його.

  Робота з підручником.

Слово вчителя:

Алгоритм. Якщо вам важко визначити, яку букву писати - Е (- Є) чи –И (-Ї) в особових закінченнях дієслова(побачЕш чи побачИш), треба визначити дієвідміну дієслова. Найшвидше визначити за 3 ос. мн., але якшо ви все ж і тут сумніваєтеся, то краще скористатися алгоритмом:

  1. Поставити слово в початковій формі (побачити)
  2. З'ясувати до якої дієвідміни належить дієслово, скориставшись правилами (основа інфінітива закінчується на И, І Ї, які в особових формах випадають – побачу – ІІ дієвідміна.

Виконання вправ:140 (письмово): говориш, тягнеш, знаєш, мітиш, мрієш, крутиш, читаєш, печалиш, співаєш.

141 (самостійно, групова робота): ганьбиш, руйнуєш….

Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 76)

Виконання вправи 143 (письмово).

 

8.         Практична робота.

Завдання 1: допишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділити закінчення, пояснити їх написання. Пояснити написання не з дієсловами.

           Шилом моря не (нагріти)________________.

Не (вміти)_______________ шити, так і не (пороти)_________________.

(Не) збочуй з дороги, бо (поламати) ноги.

Не (казати)_____________ гоп, доки не (перескочити)________________.

Водою воду не (загатити)________________.

Щербатого горшка не (поправити)________________.

Коли (топитися)_______________, то й за соломинку (вхопитися)________________.

 

 

Завдання 2: записати речення під диктовку, виділити закінчення дієслів, визначити їх дієвідміну.

Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє.

(Т. Шевченко) Ніжне, голубе марево тремтить, переливаєть¬ся хмарами, десь далеко грає велика ріка. (О. Десняк) Кругом простилається така безмежна синя широчінь, що й оком не зглянеш. (Гр. Тютюнник)

 

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

        Скільки в українській мові дієвідмін?

        Які дієслова належать до І дієвідміни?

        Які дієслова належать до ІІ дієвідміни?

        Для чого потрібне вміння визначати дієвідміну?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   Вивчити правила на ст. 75, 76; вправа 144 (письмово).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дієвідмінювання - зміна дієслова за особами і числами.

 

          ОДН.                                          МН.

          ОДН.                                          МН.

І.      іду

 

І.     сиджу

 

ІІ.

 

ІІ.

 

ІІІ.

 

ІІІ.

 

 

          ОДН.                                          МН.

          ОДН.                                          МН.

І.      малюю

 

І.     клею

 

ІІ.

 

ІІ.

 

ІІІ.

 

ІІІ.

 

 

 

ПАМ'ЯТКА

І дієвідміна

ІІ дієвідміна

  1. За закінченням 3 ос. мн.

–УТЬ (-ЮТЬ) : фарбують, пишуть, беруть

–АТЬ (-ЯТЬ): бачать, кричать, роблять

  1. За основою інфінітива
  • з односкладовою основою (вити, мити, чути);
  • з основою інфінітива на і (біліти, молодіти);
  •  (бажати, буяти);
  • з основою на –оро-, -оло- (молоти, пороти);
  • з основою на –ува- (-юва-), що в особових формах випадає ( малювати – малюю);
  • слати, хотіти, іржати, ревіти (ревти).
  • з основою інф. на и, і, ї, які випадають в особових формах (клеїти – клею);
  • усі дієслова з основою на –отіти (муркотіти);
  • з основою інф. на а, я після шиплячого та й, якщо в особових формах а випадає (кричати – кричу).

У закінченнях пишемо –Е (-Є).

У закінченнях пишемо –И (-Ї).

 

 

Практична робота

Завдання : допишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділити закінчення, пояснити їх написання. Пояснити написання не з дієсловами.

 

Шилом моря не (нагріти)________________.

Не (вміти)_______________ шити, так і не (пороти)_________________.

(Не) збочуй з дороги, бо (поламати) ноги.

Не (казати)_____________ гоп, доки не (перескочити)________________.

Водою воду не (загатити)________________.

Щербатого горшка не (поправити)________________.

Коли (топитися)_______________, то й за соломинку (вхопитися)________________.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
3 січня 2022
Переглядів
11144
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку