Дата___________________ 7 клас, українська мова
Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е та и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін
Мета:
Формувати предметні компетентності: поглиблювати знання учнів про дієслово; пояснити учням, як дієслова поділяються на дієвідміни, домогтися вивчення правил написання особових закінчень дієслів; сприяти виробленню вміння визначати в дієсловах дієвідміну.
Формувати ключові компетентності:
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, роздаткові картки, дидактичний матеріал.
Форми роботи: фронтальне опитування, бесіда, розподільний диктант, робота в групах, слово вчителя, спостереження над мовним матеріалом, робота в зошитах і біля дошки, робота з підручником, самостійна робота, практична робота.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Фронтальне опитування.
— Скільки в українській мові існує форм часу? (теперішній, минулий, майбутній)
— Які дії означають дієслова в минулому часі? (дію або стан, які відбулися до моменту розмови)
— Що означають дієслова майбутнього часу? (дію або стан, які відбуватимуться після моменту розмови про них)
— Скільки існує форм майбутнього часу? (2: складна і складена)
2. Розподільний диктант. Робота в групах.
Завдання: записати дієслова в три колонки: в І — минулого часу, в ІІ — теперішнього, в ІІІ — майбутнього.
Поспішали, хазяйнують, їздять, говоритимуть, подумав, прочитаю, вийшла, терплю, буду летіти, намагаюсь, плаваємо, обійшла, гратиметься, сплять.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Згадуємо, що дієслова тетперішнього і майбутнього часу змінюються за особами та числами.
Минулий за родами та числами.
Дієвідмінювання - зміна дієслова за особами і числами.
Дієслова поділяються на ІІ дієвідміни. Дієвідміну дієслова можна визначити двома способами:
Давайте простежимо це, провідмінявши слова за особами і числами: іти, сидіти.
Одн. Мн. Одн. Мн. |
Одн. Мн. Одн. Мн. |
І. іду ідЕмо; малюю малюЄмо |
І. сиджу сидИмо; клею клеЇмо |
ІІ. ідЕш ідЕте; малюЄш малюЄте |
ІІ. сидИш сидИте; клеЇш клеЇте |
ІІІ. ідЕ ідуть; малюЄ малюють |
ІІІ. сидИть сидять; клеЄ клеять |
Поглянемо на закінчення.
У І особі однини закінчення однакове –У . У І ос. мн. і ІІ одн. є ненаголошений голосний, тому вимовляються вони майже однаково. А от у 3 ос. мн. чітко видно різницю між І і ІІ дієвідміною
Запам'ятайте! (запис на дошці)
До першої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -уть (-ють): думають, пишуть
До другої дієвідміни належать дієслова, що в формі 3-ї особи множини мають закінчення -ать (-ять): кричать, шумлять.
Робота біля дошки і взошитах.
Давайте провідміняємо слова: малювати, клеїти
Запитання до учнів.
— Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?
— Які закінчення мають дієслова ІІ дієвідміни в 2-й, 3-й особі однини і 1-й, 2-й особі множини?
Висновок: в особових закінченнях дієслів І дієвідміни пишемо букви е, є; в особових закінченнях дієслів ІІ дієвідміни — и, ї.
Запис на дошці:
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|
|
–УТЬ (-ЮТЬ) : малюють, пишуть, беруть |
–АТЬ (-ЯТЬ): бачать, кричать, роблять |
У закінченнях пишемо –Е (-Є) |
У закінченнях пишемо –И (-Ї) |
7. Розподільний диктант.
Запишіть дієслова І і II дієвідмін окремо у дві колонки.
Слухає, хазяйнуєте, носить, опануєте, арканимо, жнеш, намостить, ігноруємо, економите, їздить.
Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер слів кожної колонки отримаєте продовження грузинського прислів’я «Зла людина вважає, що всі люди…» (схожі на неї) Прокоментуйте його.
Робота з підручником.
Слово вчителя:
Алгоритм. Якщо вам важко визначити, яку букву писати - Е (- Є) чи –И (-Ї) в особових закінченнях дієслова(побачЕш чи побачИш), треба визначити дієвідміну дієслова. Найшвидше визначити за 3 ос. мн., але якшо ви все ж і тут сумніваєтеся, то краще скористатися алгоритмом:
Виконання вправ:140 (письмово): говориш, тягнеш, знаєш, мітиш, мрієш, крутиш, читаєш, печалиш, співаєш.
141 (самостійно, групова робота): ганьбиш, руйнуєш….
Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 76)
Виконання вправи 143 (письмово).
8. Практична робота.
Завдання 1: допишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділити закінчення, пояснити їх написання. Пояснити написання не з дієсловами.
Шилом моря не (нагріти)________________.
Не (вміти)_______________ шити, так і не (пороти)_________________.
(Не) збочуй з дороги, бо (поламати) ноги.
Не (казати)_____________ гоп, доки не (перескочити)________________.
Водою воду не (загатити)________________.
Щербатого горшка не (поправити)________________.
Коли (топитися)_______________, то й за соломинку (вхопитися)________________.
Завдання 2: записати речення під диктовку, виділити закінчення дієслів, визначити їх дієвідміну.
Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє.
(Т. Шевченко) Ніжне, голубе марево тремтить, переливаєть¬ся хмарами, десь далеко грає велика ріка. (О. Десняк) Кругом простилається така безмежна синя широчінь, що й оком не зглянеш. (Гр. Тютюнник)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Скільки в українській мові дієвідмін?
— Які дієслова належать до І дієвідміни?
— Які дієслова належать до ІІ дієвідміни?
— Для чого потрібне вміння визначати дієвідміну?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити правила на ст. 75, 76; вправа 144 (письмово).
Дієвідмінювання - зміна дієслова за особами і числами.
ОДН. МН. |
ОДН. МН. |
||
І. іду |
|
І. сиджу |
|
ІІ. |
|
ІІ. |
|
ІІІ. |
|
ІІІ. |
|
ОДН. МН. |
ОДН. МН. |
||
І. малюю |
|
І. клею |
|
ІІ. |
|
ІІ. |
|
ІІІ. |
|
ІІІ. |
|
ПАМ'ЯТКА
І дієвідміна |
ІІ дієвідміна |
|
|
–УТЬ (-ЮТЬ) : фарбують, пишуть, беруть |
–АТЬ (-ЯТЬ): бачать, кричать, роблять |
|
|
|
|
У закінченнях пишемо –Е (-Є). |
У закінченнях пишемо –И (-Ї). |
Практична робота
Завдання : допишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділити закінчення, пояснити їх написання. Пояснити написання не з дієсловами.
Шилом моря не (нагріти)________________.
Не (вміти)_______________ шити, так і не (пороти)_________________.
(Не) збочуй з дороги, бо (поламати) ноги.
Не (казати)_____________ гоп, доки не (перескочити)________________.
Водою воду не (загатити)________________.
Щербатого горшка не (поправити)________________.
Коли (топитися)_______________, то й за соломинку (вхопитися)________________.