Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних дієприкметників теперішнього та минулого часу. Обмеженість уживання форм активних діє

Про матеріал
Матеріал допоможе поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; визначати обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни.
Перегляд файлу

1

Тема:          Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних та пасивних
                              дієприкметників теперішнього та минулого часу.

Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу, розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; , визначати обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Очікувані результати: учні вміють визначати дієприкметники активного й пасивного стану; засоби їх творення, правильно пишуть дієприкметники з вивченими орфограмами, утворюють активні й пасивні дієприкметники, пояснюють відмінність між ними; правильно визначають суфікси в дієприкметниках; знаходять способи вживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові .

Обладнання: підручник, ментальні карти, дидактичний матеріал, таблиця «Активні й пасивні дієприкметники».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Мова – душа кожної національності,

Її святощі, її національний скарб.

І.Огієнко

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання. Бесіда.

Добрий день, діти! Розпочнемо наш урок із вправи «Комплімент». (Учитель підходить до першого учня і говорить йому комплімент. Учень повертається до сусіда і продовжує комплімент). „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”

 Сьогодні у нас цікавий урок, ми зробимо крок в прекрасну та чудову країну, яка збагачує нашу мову.

 

 2. Лінгвістичний марафон.

  •        Яку частину мови ми вивчаємо?

Учитель розпочинає розповідь, а діти продовжують, звертаючи увагу на ментальні карти.

Дієприкметник – особлива форма дієслова. Вона поєднує в собі риси (дієслова), а саме (час, вид, здатність мати при собі залежні слова), і (прикметника) – ( рід, число, відмінок). Але вона має відмінну рису від прикметника (змінна ознака). Нагадую, що вона має тільки два часи (теперішній та минулий). Найчастіше  словами з якими вона сполучається є (іменники). В реченні найчастіше виконує роль (означення).

 

3. Гра «Хто спритніший?»

Учитель читає словосполучення, а учні вибирають  тільки словосполучення «дієприкметник + іменник».

Цікава повість, прочитана повість, запашні конвалії, доглянуті троянди, прив’ялі айстри, відлітаючі птахи, лісові звірі, українська пісня, прослухана пісня, потемніле небо, небесна блакить, передплатне видання, передплачений журнал.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку.

Проблемне завдання «Заміни речення словосполученням».

Учитель кожному учневі по черзі зачитує речення (особові займенники з дієсловами), діти замінюють їх на словосполучення дієприкметника з іменником.

Воно палає – палаюче вогнище,

вони доспіли – доспілі яблука,

воно почервоніло – почервоніле обличчя,

її скопали – скопана грядка,

його розгорнули – розгорнутий зошит,

вони розквітли – розквітлі троянди,

її прочитали – прочитана книжка,

вони засмагли – зсмаглі діти,

вона зніяковіла – зніяковіла дівчина,

вони існують – існуючі правила,

він прохолов – прохололий обід,

її нагріли – нагріта вечеря.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1.      Слово вчителя.
  2.                Опрацювання таблиці «Активні й пасивні дієприкметники».

 

1) Активні дієприкметники. Творення активних дієприкметників.

Активні дієприкметники виражають ознаки того предмета, який сам щось робить або робив: працюючий робітник, позеленіле поле.

Активні дієприкметники теперішнього часу творяться від основи дієслів теперішнього часу за допомогою суфіксів: -уч-(-юч-) — І дієвідміна; -ач-(-яч-) — ІІ дієвідміна: пишутьпишучий, стоятьстоячий.

Завдання. Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники теперішнього часу: думають, керують, роблять, тримають, гуляють, киплять, сяють.

       Активні дієприкметники минулого часу творяться від основи неозначеної форми неперехідних дієслів доконаного виду за допомогою суфікса -л-: пожовкнутипожовклий, пожовтілий, якщо в неозначеній формі є суфікс -ну-, то при творенні дієприкметника він випадає: змокнутизмоклий.

Завдання. Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу: розквітнути, охлянути, постаріти, почорніти, змерзнути, застигнути.

2) Пасивні дієприкметники. Творення пасивних дієприкметників минулого часу.

Пасивні дієприкметники виражають ознаку, зумовлену дією іншої особи чи іншого предмета: сказане слово, намальований олівцем.

Пасивні дієприкметники минулого часу творяться від основи неозначеної форми перехідних дієслів доконаного й недоконаного виду за допомогою суфіксів -н-: вгаданий; -ен-(-єн-): бачений; -т-: вимитий.

При творенні пасивних дієприкметників за  допомогою суфікса -ен- може відбуватися чергування приголосних звуків:

[д]-[дж] -погодити - погоджений;

[зд]-[ждж]-об'їздити - об'їжджений;

[г],[з]-[ж]- зберегти - збережений;

[с]-[ш]- оголосити - оголошений;

[к],[т]-[ч]- сікти - січений

Завдання. Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники :

носити, зрубати, привезти, клеїти, колоти(колотий, колений), посунути(посунутий, посунений), одягнути(одягнений, одягнутий), використати, посіяти, зігнути(зігнутий, зігнений), нести, замкнути(замкнутий, замкнений).

 

  Запам’ятайте, що активні дієприкметники в українській мові творяться не від усіх дієслів і вживаються (особливо дієприкметники недоконаного виду) дуже рідко. Утворюються такі дієприкметники переважно від дієслів, пов’язаних із явищами природи ( зеленіючий, згасаючий). Інші ж замінюються описовою формою.

Поважаючий себе – людина, що себе поважає.

Бажаючий – той, хто бажає ( охочий).

Хвилюючі слова – слова, що хвилюють.

- Скажіть, будь ласка, які синоніми можна дібрати до слова хвилюючий, щоб його замінити ( бентежний, зворушливий, збудливий …)

Традиційно дієприкметників на -уч- (-юч-), -ач- (-яч-) в українській мові небагато. Це пояснюється тим, що під упливом розмовного мовлення вони замінюються дієсловами: працююча жінка — жінка, яка працює; танцюючі пари — пари, які танцюють.

Неправильно                                              Правильно

Відстаючий учень.                                       Той, котрий відстає.

Відпочиваючий чоловік.                             Той, хто відпочиває.

Подорожуючий юнак.                                 Той, котрий подорожує.

Хвилюючі слова.                                          Слова, що хвилюють

 

   3. Робота з підручником. Вправа 225. Відредагуйте і запишіть речення.

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Тренувальні  вправи.

1) Робота біля дошки. Запишіть окремо активні дієприкметники теперішнього часу, минулого часу й пасивні дієприкметники. Позначте суфікси.

Позеленілий, осяяний, забутий, крокуючий, побачений, зчорнілий, вигартуваний, сумуючий, помолоділий, випроваджений, рожевіючий, завершуваний, зрошуваний.

 

2. Робота з картками в парах.

Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники теперішнього часу.

Два  з них уведіть до самостійно складених речень.

Кипіти -

Лежати -

Сяяти -

Радіти -

Нудьгувати -

 

 

Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники минулого часу.

Два  з них уведіть до самостійно складених речень.

Почорніти -

Ліпити -

Розтанути -

Одерев'яніти -

Пошерхнути -

 

Від поданих дієслів утворіть пасивні дієприкметники минулого часу.

Два  з них уведіть до самостійно складених речень.

Лити -

Посилити -

Ігнорувати -

Залишати -

Відрахувати -

 

    3. Гра „Впізнай мене” (визнач третє зайве).

  • Зелений, зеленіючий, позеленілий.
  • Ріжучий, різати, зрізаний.
  • Створений, створюючий, створювати.
  • Досліджений, вивчений, великий.
  • Заквітчаний, зберегти, вивчити.
  • Традиційний, оздоблений, різнокольоровий.
  • Вишитий,  зігріти, написаний.
  • Збережений, побілити, помережаний.
  • Український, уповільнений, заплутаний.
  • Читаючий, горілий, чорний.

  

 4.  Робота в команді.

Вкажіть у якому рядку всі дієприкметники належать до активного стану.

  1. Вимощений, діймаючий, оспіваний, зав’ялий, загорілий;
  2. Заломлений, освітлений, випущений, вимочений, нагороджений;
  3. Почервонілий, стихаючий, завмираючий, вражаючий;
  4. Заморочений, уповільнений, затриманий, насуплений.

 

Вкажіть у якому рядку всі дієприкметники належать до пасивного стану.

  1. Стиснутий, зораний, спарений, відсирілий.
  2. Заборонений, заплутаний, нагрітий, нагороджений.
  3. Порослий, застебнутий, оздоровлений, палючий.
  4. Відгартований,  застиглий, відучений, переосмислений.

 

 

 5. Вчимося культури мовлення (робота в парах).

Складіть діалог на одну із тем: «У бібліотеці»,  «У парку», використовуючи дієприкметники:

записана, налякана, не пристосована, розташоване, зрозумілий, перевірений, збентежена, засмічена, читаючий, збайдужілі, змушена, забруднене, квітучий, горілий, роздратована, позеленілий.

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.

Завдання для всього класу.

1) Опрацювати теоретичний матеріал &20.

2) Виконати вправи 231, 235.

VІ. Підсумок уроку

Робота в парах.

   Інтерактивна гра „Синтез думок”.

1 варіант – утворює дієприкметник активного стану, а 2 варіант уводить його до речення, вказує синтаксичну роль використаного дієприкметника.

2 варіант – утворює дієприкметник пасивного стану, а 1 варіант уводить його до речення, вказує синтаксичну роль використаного дієприкметника.

Інтерактивна вправа „Аукціон знань”

  • Назвіть морфологічні ознаки дієприкметника.
  • Якого стану бувають дієприкметники?
  • Як утворюються дієприкметники активного стану? 
  • Як утворюються дієприкметники пасивного стану?

 

Інтерактивний прийом  „Незакінчені речення”. Ментальна карта.

Продовжити речення:

„Тепер я можу:  утворювати, пояснювати, знаходити, складати ...”

      

 VI.  Оцінювання навчальної діяльності.

        Заключне слово вчителя.

Ну от і все. Ще одна подорож в країну Мови закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання

корисні».

 

doc
Додано
11 січня 2022
Переглядів
22398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку