7 клас.
Т е м а. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
М е т а: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загально пізнавальні вміння знаходити дієприкметники в текстах, визначати їхню роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати любов до природи, повагу до звичаїв і традицій українського народу.
Т и п у р о к у: урок засвоєння нових знань.
П е р е б і г у р о к у. І. Організаційний момент.
ІІ.
На пожовтілих пагорбах шумлять гіркий полин, засохле будячиння. Неподалік багровіють палаючі узлісся. На поруділих стернищах лежить розсипана жовта солома. Де-не-де видніються вітром занесені поржавілі листочки. Жовтіє даль.
Жовта (солома) – прикметник, жовтий, якісний, однина, жіночий рід, називний відмінок, повна форма, тверда група, означення.
Жовтіє – дієслово, жовтіти, недоконаний вид, неперехідне, дійсний спосіб, теперішній час, ІІІ особа однини, І дієвідміна, присудок.
Отже, пожовтілих – це особлива форма дієслова – дієприкметник.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
ІУ.
Засохле (будячиння) – середній, однина, називний, означення//доконаний, минулий - засохнути;
Палаючі (узлісся) – множина, називний, означення// недоконаний, теперішній - палають;
Поруділих (стернищах) – множина, місцевий, означення // доконаний, минулий – порудіти;
Розсипана (солома) – однина, жіночий, називний, означення // доконаний, минулий – розсипати;
Занесені (листочки) – множина, називний, означення// доконаний, минулий – занести;
Поржавілі (листочки) - множина, називний, означення// доконаний, минулий – поржавіти.
У. Освоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання практичної роботи з теми.
1. Дослідження-характеристика. Запишіть речення. Назвіть ужиті в них дієприкметники. Визначте морфологічні ознаки й синтаксичну роль їх.
Непереможним є все, народжене для творчості, для радості, для цвітіння (І. Багряний). Дзвінко рвав копитами збитий, утоптаний, спресований зимовими морозами сніг (А. Дімаров). Відкрите серце Тараса Шевченка щедро ввібрало в себе волелюбний дух українського народу (О. Гончар). Ми насолоджуємося соковитим горошком, цими зеленіючими ласощами (О. Грищенко). І треба було згадати отой материнський пахучий хліб! (І. Цюпа). І знову завіяні ліси, і знову тепла співуча бронза сосон, і туманне срібло беріз, і підморожена зелень полохливих, як дівчата, осик, і снігом вишиті ялинки (М. Стельмах).
Роззолочене поле безкрає врожаями дорідними грає.(морфемний) І лащиться колосяним теплом край шляху дозріваюча пшениця.(фонетичний) Скошена трава прив’ялена, заквітчана, пахуча.(словотвірний) Полум’яне листя сипле жовтень, тужавіє нива задубіла. (морфологічний)
Збережена інформація, здобуті знання, усміхнене обличчя, в’януча квітка, почута інформація, розгорнутий зошит, підписаний документ, сяючі очі.
Прочитана книжка. Засніжена стежка. Приморожена трава. Зачарований погляд.
Виконай обіцяне. Візьми голку й нитку і заший розірване. Для стомлених після праці приємнішим буває відпочинок. Жалкувати за втраченим – безумство. Після зробленого ніяка порада не потрібна. Голос волаючого в пустелі.
М а т е р і а л д л я в ч и т е л я. Обіцяне не було можливим.
УІ. Підсумок уроку.
Д/З: §18 (стор. 64-65) Вправи 173, 177.
Пригадати або скласти п’ятеро-шестеро рекламних заголовків, використавши дієприкметники. Визначити морфологічні ознаки їх. Наприклад: Зроблений з душею! Мій улюблений український бренд! Об’єднані футболом! Щоб кожен ваш крок був упевненим!
1