Дієслова І і II дієвідміни. Букви е (є) , и (ї) в особових закінченнях дієслів І і II дієвідмін (повторення)

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе вчителю ознайомити дітей із дієвідмінюванням дієслів; вчити  розпізнавати І та ІІ дієвідміну; визначати ознаки дієвідмін, правильно вживати форми дієслів в усному та писемному мовленні; правильно вживати букви особових закінчень (є, и); використовувати форми дієслів у мовленні, конструювати речен­ня з дієсловами у всіх часах і особових формах; розвивати  логічне   мислення та  пам’ять; ознайомити з духовною культурою наших предків – українськими народними традиціями.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чотирнадцяте жовтня Дистанційне навчання. Дієслова І і II дієвідміни. Букви е (є) , и (ї) в особовихзакінченнях дієслів І і II дієвідмін (повторення)

Номер слайду 2

Одягнемо наше «Дерево успіху»Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці. Ті, хто обрав жовті листки – активним; оранжеві – буде гарно спілкуватися на уроці. Прогнозування А яке буде дерево успіху - залежить від вас!

Номер слайду 3

Що таке дієвідміна? Скільки дієвідмін існує в українській мові? За яким принципом їх розрізняють? ПРИГАДАЙМО….

Номер слайду 4

Як відбувається дієвідмінювання дієслів теперішнього часу? Як правильно вживати букви Е, И в особових закінченнях дієслів? За яким правилом перевіряється вживання закінчень –ТЬСЯ, – ТСЯ дієслів?ПРИГАДАЙМО….

Номер слайду 5

Глосарій (словник термінів) : Дієсло́во — самостійна частина мови, що вказує на дію або стан предмета і відповідає на питання що робити?, що зробити? Дієвідміна – система відмінюваних форм дієслова, які виражають категорії особи, способу, часу, числа.

Номер слайду 6

Вставте замість крапок пропущені літери! Вирост…ш ти, сину, Вируш…ш в дорогу,.. В. Симоненко

Номер слайду 7

Перша і друга дієвідміни дієслів. Особові закінчення дієслів.

Номер слайду 8

І дієвідмінаІІ дієвідмінаІ ос.живуживемосиджусидимоІІ ос.живешживетесидишсидитеІІІ ос.живеживутьсидитьсидять. Дієвідміни дієслів. Дієслово

Номер слайду 9

І спосіб – за закінченнями 3 ос. множини: - уть, -ють – І дієвідміна (писати – пишуть, знати – знають); е -ать, -ять - ІІ дієвідміни (говорити – говорять, любити – люблять) иІІ спосіб – за основою інфінітива (частина слова без – ти): Дієвід-міна. Умова. Прикладякщо дієслово в інфініти­ві має суфікси -и-, -і- (-ї-) або після ж, ч, ш, й суфікс -а-, які зникають у І особі одниникле[йі]ти — кле[йу] (-і- випа-дає), мовчати — мовчу (-а після шиплячого, випадає), стелити — стелю (-и- випадає)усі інші дієслова (з інши­ми суфіксами, із суфікса­ ми -и-, -і- (-ї-), які залишаються, із суфіксом -а- не після згаданих приголосних)полити ( відсутні згадувані суфікси), сипати (-а- не після шиплячих), червоніти (-і- зберігається: червонію) Виняткибігти, спати, стояти, боятися — II дієвідміна; хотіти, гудіти, іржати, ревіти, сопіти — І дієвідміна.ІІІ

Номер слайду 10

дієслова І дієвідміни в особових закінченнях мають літеру е (є): хочеш, чаруєш, кличемо, малюєте– літери и ( ї ) шумиш, стоїть, боїмося, варите, возите. Отже,Дієсловоа ІІ дієвідміни

Номер слайду 11

Дієвідмінювання дієслів дати, їсти, ... повісти, бути. Дієслова дати, їсти, ...повісти (розповісти, доповісти тощо) та похідні від них (продати, доїсти тощо) не належать до дієвідмін, бо мають форми давньої системи дієвідмінювання. Однина Множина1 ос. дам їм відповім дамо їмо відповімо2 ос. даси їси відповіси дасте їсте відповісте3 ос. дасть їсть відповість дадуть їдять відповідять. Видові пари таких дієслів (давати, доїдати, заповідати тощо) дієвідмінюються за сучасним зразком: давати — даю, даєш, дає, даємо, даєте, дають тощо. Дієслово

Номер слайду 12

Закріпимо матеріаліз Ганною Дем’яненкоhttps://www.youtube.com/watch?v=Do. Qw5 LJlm. Oc

Номер слайду 13

14 жовтня

Номер слайду 14

В народі 14 жовтня називають Покровом. Для українців це церковне свято має особливий сенс, адже воно святкувалося ще козаками. Богородиця серед наших предків вважалася покровителькою землеробства і материнства. Тому до цього дня намагалися завершити всі польові роботи. Народне свято 14 жовтня відоме під назвою Покров Пресвятої Богородиці.

Номер слайду 15

За давніми переказами, під час однієї з облог Константинополя чужинцями в 910 році місту загрожувала небезпека. Мешканці міста в щирій молитві звернулися до Божої Матері з проханням про порятунок. Богородиця з’явилася у Влахернському храмі перед людьми та вкрила їх своїм покровом (омофором). Це чудесне з‘явлення Богородиці було прославлене присутніми в храмі людьми, які увірували в допомогу Матері Божої в їхній боротьбі з чужинцями, а покров-омофор став символом опіки і заступництва Пречистої Діви Марії. Для запорозьких козаків Покрова була найбільшим святом. Вирушаючи в похід на ворога, козаки служили молебень до своєї Покровительки. Повернувшись щасливо з походу, складали їй подяку. Вони вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю козаки вважали своєю заступницею і покровителькою.

Номер слайду 16

Із 1999 року свято Покрови в Україні відзначається як День українського козацтва. 14 липня 2021 року Верховна Рада перейменувала свято на «День захисників і захисниць України».

Номер слайду 17

Визначте за закінченням дієвідміну дієслів. Добе­ріть заголовок до тексту. Про що розповідає текст? Визначте дієвідміну дієслів за інфінітивом. Робота із текстом

Номер слайду 18

Про які звичаї та обряди нашого на­роду, пов’язані із цим святом, ви можете розповісти? Розкажіть про них, вжи­ваючи дієслова І та II дієвідмін.

Номер слайду 19

Із цього дня у всіх хатах починали топити печі. Адже вважалося, що осінь зустрічається із зимою. За станом погоди на Покрову передбачали, якою буде зима: якщо вітер з півночі, то зима буде холодною, якщо з півдня – теплою. Якщо не випаде сніг, то не буде його і в листопаді. Вважалося, що оселя, утеплена до Покрови, краще зберігатиме тепло взимку. Для того, щоб усі домочадці були протягом року здоровими, старша господиня брала вишитого рушника з-над Богородичної ікони й розвішувала його над вхідними дверима.

Номер слайду 20

Наші предки присвячували цей день землеробству. У цю дату закінчували збирання зерна і прибирали снопи на зберігання. Зазвичай в цю дату наступало потепління, тому садили квіти на зиму. Також цього дня збирали гриби. Також до свята намагалися прибрати дім, підмести всі підлоги і вимити вікна, щоб відзначити Покрову в чистому будинку.Із Покрови починалася весільна пора. Свято вважається вдалим для весілля і вінчання. Що не можна робити 14 жовтня Дівчатам і жінкам сьогодні не можна ходити з розпущеним волоссям. Не можна дарувати гострі предмети в цей день – ножі, ножиці, набори для шиття і в’язання. Не можна зустрічати Покрову в брудному одязі і неприбраному будинку.

Номер слайду 21

Прикмети погоди 14 жовтня- Якщо день ясний і теплий, то осінь буде затяжною, а сніг випаде не раніше грудня.- Мурахи побудували високі мурашники – до суворої зими.- Дощ сьогодні віщує непогожу осінь.- Якщо птахи вже відлетіли на зимівлю, то зима буде ранньою і теплою.- Східний або північний вітер обіцяють сьогодні морозну зиму. 

Номер слайду 22

Складіть 2 речення, використовуючи дієслова-винятки та дієслова 2 особи однини ІІ дієвідміни. Завдання від Мовки та Суржика

Номер слайду 23

Робота з підручником Виконайте вправу 114 Спишіть, уставляючи замість крапок пропущену букву е(є) або и (ї). Обґрунтуйте написання. Правильність виконання перевірте за орфографічним словником. Крут..те, пиш..те, притул..мо, вантаж..ш, тягн..ш, колиш..мо, перебор..те, ірж..мо, перепрошу..мо, крич..те, полет..мо, жен..мо, посі..мо, регоч..те, майстру..ш, город..мо, рознос..мо, усміха..шся.

Номер слайду 24

Завдання від Мовки та Суржика. Подані дієслова поставте у формі 2 особи однини на 3 особи однини і множини, правильно розставляючи закінчення.(Умиватися) вони з самого ранку холодною водою з колодязя. Ти (милуватися) гаями, і лісами, і полями.(Зробити) нам каву, Катю?Не (турбуватися), друже: завтра буде сонячна погода і ми, все ж таки, підемо на цю виставку.

Номер слайду 25

Визначите дієслова, які належать до І відміни: а) дозволити, розуміти, котити, склеїти ; б) засушити, написати, діяти, замазати; в) змазати, прочитати, вимити, намазати; г) заспівати, зшити, драїти, спати д) просити, нести, робити, дати, відповісти

Номер слайду 26

2. Визначте дієслова, які належать до ІІ дієвідміни:а) Непокоїтися, дозволяти, співати, сховати, сподіватися.б) Крутити, шуміти, світити, передати, жартувати.в) Говорити, підхопити, вимагати, віддати, виграти.г) Спати, летіти, мовчати, вчити, передплатити.д) Стомлюватися, тренуватись, подвоїти, кидати, мити.

Номер слайду 27

3. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядкуа) шлють, варють; б) біжать, відчувають; в) глянемо, мовчимо; г) сушите, будуєте; д) гоїш, сивієш.

Номер слайду 28

4. Правильно вжито дієслівну форму в реченніа) Політики боряться за владу. б ) Коли ти віддасиш мені книгу? в) Ходімте трохи повільніше. г) Запам’ятаймо цю мандрівку. д) З дерев сипляться листочки.

Номер слайду 29

5. У якому рядку всі дієслова мають граматичні значення 3-ої особи множини?а) Люблять, будуть ходити, колють, нехай варять, сядь.б) Порють, нехай шукають, будуватимуть, виконають, чиститив) Сміються, хай несуть, відрізатимуть, мовчать, розбийте.г) Викличуть, будуть аргументувати, відкриватимуть, хай сплять, фінансують.д) Вип'ють, викрутять, буде працювати, носитимуть, попідклеюють.

Номер слайду 30

6. У якому рядку допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів?а) Борешся, прагнемо, зичать, вриваєшся, озиваються.б) Іржать, виростеш, вирушиш, стогнеш, бродить.в) Гають, сидимо, покладемо, гомониш, ллєш.г) Зумієш, непокояться, полють, хочеш, загоришся.д) Надишешся, спалахнеш, вилетить, зловиш, кроять.

Номер слайду 31

Бесіда «Мікрофон» Що нового дізналися на уроці? Що сподобалося (не сподобалося)? Чи задоволені своєю роботою (класу, вчителя)?

Номер слайду 32

Домашнє завдання Опрацюйте теоретичний матеріал у підручнику (параграф 12 – ст. 40-41) Виконайте вправи: 117,119.

Номер слайду 33

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 34

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко, Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко. − Київ: Грамота, 2021 р. – 192 с. іл. Інтернет-ресурси:- http://pidruchniki.com- https://uk.wikipedia.orghttp://studopedia.orghttps://mig.com.ua/14-zhovtnia-narodne-sviato-tradytsii-prykmety-zaborony/https://www.youtube.com/watch?v=Do. Qw5 LJlm. Oc

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Заверуха Анжела Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
14 жовтня 2022
Переглядів
3520
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку