.Тема. Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово: морфологічні ознаки дієслова, синтаксичну роль;
розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;
виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого
Форма проведення: урок – ярмарок
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи роботи: словесні, наочні та практичні.
Прийоми роботи: вправа «Очікування», «Мікрофон», «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Пошук», вибіркова робота, морфологічний розбір дієслів, робота з текстом, самоперевірка, взаємоперевірка, виконання тестових завдань, творча робота, робота з підручником, «Малюнковий самодиктант», «Музичний диктант», словникова робота.
Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, інформатика, музичне мистецтво, народознавство.
Обладнання: підручник, презентація до теми даного уроку, роздатковий матеріал, тестові завдання.
Епіграф:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Т.Шевченко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Добрий день! Здоров’я щиро зичу Вам, усім учням і гостям! І запрошую Вас на сьогоднішній урок.
В цьому класі друзі всі:
Я і Ти, і Ми, і Ви.
Руку дай тому, хто з права,
Руку дай тому, хто зліва.
Один одному всміхніться
І ніколи не сваріться
- Тож з гарним настроєм розпочинаємо наш урок.
Психологічна настанова. Слово вчителя
Сьогодні урок я хочу розпочати з притчі. Послухайте, будь ласка.
Коли синові виповнилось 10 років, батько дав йому нову лопату і сказав:
Важко було хлопцеві, бо копати він не вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася.
Неспокійно на душі у хлопця: що скаже батько?
-Пробачте мені, тато, - я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалася.
- А копати ти навчився?
- Так. У кінці робити мені було легше, ніж спочатку.
- Тоді, я думаю, ти нічого не загубив, а знайшов.
- Що ж я знайшов, тато?
А як ви думаєте, діти, що знайшов хлопець? (задоволення від результату праці, бажання працювати, щастя, результат праці ).
Тож сьогодні, я сподіваюся, ви отримаєте задоволення саме від результату своєї праці, від бажання працювати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа 171(ст.59)
ІІІ. Повідомлення теми й мети, визначення завдань уроку
Тож розгорнімо зошити і (запис на дошці та слайді)
Запишемо у зошит сьогоднішню дату,
Та «Класна робота»
Тема уроку: Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого
(Слайд №1)
УЧИТЕЛЬ:
Знання мови народу, серед якого ти живеш, - ознака культурної освіченої людини, знання рідної мови – священний обов’язок кожного.
Слайд №2.
Мова... Слово... Здавна люди розуміли велику їхню силу, тісний генетичний зв’язок з людиною. Недаремно ж і Тарас Шевченко писав:
Ну, що б, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Його слова стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.
Діти, ми закінчили з вами вивчати тему «Дієслово. Сьогодні в нас з вами урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх морфологічні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні. Адже попереду чекає контрольна робота, а підготовкою до цього випробування стане наш урок.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Очікування»
УЧИТЕЛЬ. Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На тому ж слайді внизу випливають речення: « Я очікую, що … Цей урок навчить мене …»)
Визначитися вам допоможуть ключові слова:
Поглибити (знання про дієслово як частину мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, пам’ять).
УЧИТЕЛЬ. Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: (Слайд №3)
V. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів
Сьогодні на уроці ми будемо виконувати важливу й цікаву роботу. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням використовувати знання попередніх уроків.
Протягом уроку ви будете оцінювати свою роботу, ставлячи на полях відповідні бали за кожен вид роботи. Виконуючи завдання, свої знання оціните об’єктивно.
( на партах у вас листочки для самооцінювання , а бали будете ставити на полях у зошиті)
Отже, передамо одні одним вітання успіху.(долоньками)
З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну справу, люди влаштовують цікаве дійство або свято. Як воно називалося?
Тож я запрошую всіх побувати в цікавому місці. Відкрити для себе нове про життя українців, осягнути джерела мудрості.
Підказка учителя.
Слайд №4.
УЧИТЕЛЬ: Давайте зараз уважно подивимося коротеньке відео і скажемо куди ми з вами помандруємо.
Отже, куди ішли всі ті люди…….
Я пропоную провести не просто урок української мови, а урок «Український ярмарок», тому що ми з вами теж закінчили важливу справу - вивчення теми «Дієслово».
Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
На ярмарку цінувалося все найкраще. На ярмарку нашому веселому все можна купити, тільки за знання.
УЧИТЕЛЬ. Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово «ярмарок»?
(Слайд №5)
Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час.
Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо.
А, можливо, ви ще знаєте де він знаходиться і як називається найбільший в Україні ярмарок.
( відповіді учнів. Шукають у телефонах відстань від Тернави до Великих Сорочинців.)
На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.
(Слайд №7 ) Сорочинський ярмарок
Вибіркова робота «Спіймай дієслово» (Усно. Бонус)
Кожна група має зловити і записати якнайбільше дієслів допоки звучить музика. Та група. Яка зловить більше і отримає бонус, який в кінці уроку потрібно буде додати до всіх балів.
Мандрівка розпочинається!
УЧИТЕЛЬ: Ви добре справилися із завданнями. Протягом уроку ми відвідаємо декілька яток(ярмаркових кіосків), де ви виконаєте певні завдання.
Ось видніється перша яткака. Ну ж бо, підійдемо ближче! Так ми підійшли до ярмаркових воріт.
(Слайд№8 ) Ятка 1. Бліц – опитування «Теоритичні заморочки» (1б)
У першій ятціці перевіримо ваші знання про дієслово з вивченого на попередніх уроках
НЕ з дієсловами пишеться …
УЧИТЕЛЬ: Діти, як думаєте, в Україні був тільки один великий ярмарок чи було їх більше?
(Слайд № 9) Ятка 2. Вправа «Пошук» (1б.)
Дієслова, які з НЕ пишуться окремо, записує І група в зошит у рядок через кому, а які з НЕ пишуться разом, записує ІІ група в зошит у рядок через кому.
Не пролітав, не ходила,не почула, нестямитися, не поспішали, не таланить, неславити, не колосяться, не боїться, не скликати, неволити, не розкидати, не підіймали, ненавидіти, не засіяти, не утворилася,не розуміє, не зникають, не підтримувати,не приходить, не спілкуватися.
VІ. Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
(Слайд №10) Ятка 3. «Рушники» (1б.)
Робота з текстом «По зернинці»
УЧИТЕЛЬ: Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Виписати дієслова. Визначити особу, , число, рід, час (якщо є).
Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.
САМОПЕРЕВІРКА (Слайд №11)
Оберігав (3ос. одн., мин. ч., чол. р.), нагадував (мин. ч., одн., чол. р.), кликав (мин. ч., одн., чол.р.), були (3ос. мн. мин. ч.,
УЧИТЕЛЬ: Отже, які часи дієслів ви знаєте?
Назвіть способи творення цих дієслів. оберігав- о- берегти-ати (преф), нагадував-гадати (преф), кликав- клич (суф), були – визначити неможливо, бо ні від чого не походить так як спати, іти. Сіяти, нести, робити і ін.
Отже, ми повторили, що спосіб творення мають тільки похідні слова.
Молодці, гарні знання показали.
УЧИТЕЛЬ: Час рушати далі, до іншої ятки. А які українські страви ви знаєте? Їх теж можна придбати на ярмарку.
(Слайд №12) 4. Ятка «Українська народна їжа» ( 1 б)
Сформуй пару «Найспритніший»
Записати іменники, добираючи до них дієслова 3 ос. мн. Визначити дієвідміну (1б.)
(Як роблять цю страву)
ПЕРЕВІРКА (усно) (Слайд №13)
Вареники (ліплять), сало (коптять), борщ (готують), хліб (печуть), пампушки (жарять), капусту (тушать).
УЧИТЕЛЬ: поставте ці дієслова в неозначеній формі? На яке питання відповідає неозначена форма дієслів?
(Слайд№ 14., 15)
5. Ятка «Криниця мудрості» ( 1 б.) Робота в парах.
А ми прямуємо до наступної ятки.
Іде на ярмарок витрішки продавати чи купувати
УЧИТЕЛЬ: Поясніть значення фразеологізмів одним словом-дієсловом, скористайтесь довідкою.
І гр. Як собака на ярмарку - пропасти
Витрішки купувати - роздивлятися
Жити на широку ногу-розкошувати
ІІ гр. Вішати лапшу- обманювати
Жданиками годувати- обіцяти
Валитися з ніг- змучитися
(Слайд № 16. )
6 Ятка «Відпочинок» (Слайд №12)
Валеохвилинка
Слайд № 17
7. Ятка «Обереги» (1б.) Вправа "Доміно"
Взаємоперевірка (Слайд№ 18)
(Слайд №18)
Дорогі діточки. Наш час на уроці спливає і ми швиденько мусимо поспішати відвідати усі наступні ятки.
Слайд №19
8. Ятка “Правильне спілкування»
Вправа Завдання « Я - коректор». 1б.
Слайд № 20 Перевірка
УЧИТЕЛЬ: У нас залишється щораз менше яток, які ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми «Дієслово». Тому підійдемо до ятки
(Слайд 21.)
9. Ятка «Острів скарбів» ( 1 б.) Робота з підручником.
Вправа 43.ст. 20. Робота на дошці.
Зробити морфологічний розбір дієслова І -гр. Навчу ІІ –Учу .
(Слайд 22).
10. Ятка «КОНТРОЛЬНА ВАГА» (2 б.)
УЧИТЕЛЬ: У цій ятці ми придбаємо 7 питань, за допомогою яких дізнаємося, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.
Робота з тестами «Тематична торбина»
(роздаю кожному по запитанню)
Вони незвичайні, бо мають варіанти відповіді: букви не в алфавітному порядку. Якщо правильно дасте відповіді на запитання, то отримаєте слово-ключ.
Тест
Дієслово як частина мови
1. Дієслово - це частина мови, яка:
а) виражає ознаку дії, предмета чи іншої ознаки;
п) означає дію або стан предмета;
р) означає назву предмета;
г) означає назву ознаки предмета або його приналежності.
2. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова записані в неозначеній формі:
о) робити, сидить, читала;
б) світає, співають, світить;
а) писати, читати, малювати;
г) дивитися, розмовляти, слухає.
3. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова недоконаного виду:
т) читав, малюю, буду вчити;
ф) проводити, прочитав, глянула;
в) вивчати, привітав, говорити;
а) казати, принести, ворушиться.
4. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова доконаного виду:
і) пообіцяла, стояли, доказати;
д) падало, мріяв, вміти;
ж) люблю, думав, відпочивати;
р)прочитав, відвідала, забули.
5. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова теперішнього часу:
і) пишу, малюю, читаємо, співає;
б) росте, буде вчити, напишу, скажу;
х) повіває, малюватиму, виріже, виконає;
м) сидить, буде виконувати, зріжемо, вивчу.
6. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова 1 дієвідміни:
ш) говорити, ходити, кричати, стати;
н) вчити, малювати, працювати, спати;
в) бігти, сидіти, любити, боротися;
о) мати, везти, казати, іти.
7. Вкажіть рядок, у якому всі дієслова 2 дієвідміни:
а) писати, гратися, дивитися, різати;
т) говорити, бачити, стояти, садити;
с) думати, спостерігати, гадати, лежати.
ю) сидіти, летіти, грати, думати.
- І яке слово вийшло?
УЧИТЕЛЬ: (Слайд №23). Взаємоперевірка
Обміняйтеся, будь ласка, зошитами із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.
Отже, яке слово утворилося з правильних відповідей?
Слово ПАТРІОТ
Асоціативний кущ.
Скласти сенкан до слова «Дієслово».
УЧИТЕЛЬ: Послухаємо, які сенкани ви склали про «Дієслово».
ЗРАЗОК.
Патріот.
Відданий. Мужній.
Допомагає, жертвує, захищає.
Людина, яка допомагає своїй країні.
Герой.
УЧИТЕЛЬ: Чи отримали ви задоволення від результату своєї праці, від бажання працювати?
Рефлексія.
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Коментування.
Діти, оцініть свою роботу на уроці. Підрахувавши бали на полях і плюс усні ваші відповіді. 10 лавок по 1 балу чи менше + 2 бонус = 12
(Слово учням)
УЧИТЕЛЬ: (Слайд №24). Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.
«Мікрофон»
Я зрозумів...
УЧИТЕЛЬ: - Чи сподобалась вам мандрівка? Чим саме?
- Чи виконали ті завдання, що ставили на початку уроку?
Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить :
„ Учити - за плечима не носити ".
- Мені було дуже цікаво з вами мандрувати і відвідувати ярмарок.
-Ви спитаєте де покупки.
- А як ви думаєте, де вони?
- Це ваші знання. А я бачу, що ми подорожували недаремно. І мені б хотілося, щоб ви знали: де б ви не були, завжди пам’ятайте про свою домівку, повертайтеся додому.
Що найчастіше дітям купували на ярмарках? (солодощі: бублики, цукерки…роздаю дітям з торбини)
VІІ. Домашнє завдання (Слайд №25).
1. Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово».
2.Написати міні-твір «Мої враження від відвіданого ярмарку», використовуючи дієслова різних способів.
Повторити §3 – 16.
Дякую за гарно проведений час.
До побачення.
Ятка «Обереги» ( 1б.) Гра «Доміно»
УЧИТЕЛЬ: - необхідно для кожної пронумерованої картинки знайти текстовий відповідник і записати в зошити ключ. Виписати виділені слова, визначити, їх спосіб, утворити від них усі можливі способи.
2. |
Г) За українською традицією молоді дівчата пр…крашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українські дівчата ворож…ли на судженого, пускаючи їх за водою. |
5. |
Е) Вона з…явилася з тих пір, як поч…ли вирощ…вати льон. ЇЇ можна було бач…ти в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищ…ла людину від неприємностей та бід. |
6. |
В) Вони писалися до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, оберіг на далеку дорогу, початок нової справи, будівництво нового будинку і т.д. Для кожного випадку були свої візерунки, свої символи і свої кольори. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень |
4. |
Д) Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей. |
|
А) Це не лише частина нашого гардеробу, а певна закодована сукупність сорока божественних енергій, що творять довершену та гармонійну долю людини. Здавна в Україні служила як прикрасою, так і оберегом. Таємничою мовою передавали безліч побажань для сімейного благополуччя та щастя людини, яка її одягала. |
3. |
Б) Це символ України, відбиття культурної пам'яті народу, в узорах збереглися прадавні магічні знаки. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. У давнину відігравав важливу роль. |
ПЕРЕВІРКА (Слайд №16)
Ключ: 1 - А; 2 - Г; 3 – Б; 4 – Д; 5-Е; 6 – В.
Відігравав (дійсн., 3. ос.), відігравав би ( умовн, спосіб), відіграй ( наказов., спосіб, 2 ос.)
Одягала (дійсн., 3. ос.) – одягала б (умовн. ), одягай (наказов. 2. ос.).
УЧИТЕЛЬ: Діти, що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи? (Умовний).
1