Даний урок математики допоже вчителеві ознайомити учнів з алгоритмом письмового ділення багатоцифрового числа на одноцифрове, а також допоможе застосовувати його, закріпити вміння розв'язувати задачі, вдосконалювати обчислювальні навички, розвивати кмітливість, виховувати інтерес до предмета.
Математика
4 клас
Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові (загальний випадок). Задачі вивчених видів
Мета: ознайомити учнів з алгоритмом письмового ділення багатоцифрового числа на одноцифрове; вчити застосовувати його; закріплювати вміння розв’язувати задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати кмітливість; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення
1) Обчисліть:
2) Назвіть величини в порядку зростання.
5 дм2, 50 см2, 500 дм2, 5000 см2
Відповідь: 50 см2, 5 дм2, 5000 см2, 500 дм2.
3) Розв’яжіть задачу.
Кожен торт розрізали навпіл, а кожну половину — ще навпіл. На кожне з 12 блюдець поклали 1 шматок торта. Скільки було тортів? (3 торти)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу з поглиблення знань про дію ділення, навчимося ділити багатоцифрові числа на одноцифрові.
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Пояснення вчителя
Зразок докладного пояснення
— Ділене 2148, дільник 4. Виділимо перше неповне ділене. Вищий розряд діленого — тисячі. 2 тис. не можна поділити на 4 так, щоб у результаті отримати тисячі. Замінимо 2 тис. сотнями і додамо 1 сот., отримаємо 21 сот. Отже, перше неповне ділене 21 сот., тому вищим розрядом частки будуть сотні, і, таким чином, у частці буде три цифри. Позначимо місця цих цифр крапками.
Визначимо першу цифру частки. 21 сот. поділимо на 4, буде 5 сот. Визначимо, скільки всього сотень поділили. Для цього помножимо 5 сот. на 4, отримаємо 20 сот. Дізнаємося, скільки сотень залишилося поділити. Віднімемо 20 сот. від 21 сот. отримаємо 1 сот. 1 менше від 4. Отже, цифра 5 підходить. Утворимо друге неповне ділене. Замінимо сотню десятками, отримаємо 10 дес.; додамо 4 дес. діленого, отримаємо 14 дес. 14 дес. поділимо на 4, буде 3 дес. Визначимо, скільки всього десятків поділили. Помножимо 3 дес. на 4, отримаємо 12 дес. Дізнаємося, скільки десятків залишилося поділити. Віднімемо 12 дес. від 14 дес., отримаємо 2 дес. Утворимо третє неповне ділене. Замінимо 2 дес. одиницями, отримаємо 20 од.; додамо 8 од. діленого, отримаємо 28 од. 28 од. поділимо на 4, буде 7. Визначимо, скільки одиниць поділили. Помножимо 7 од. на 4, отримаємо 28. Остачі немає. Частка 537.
Перевіримо: 537 · 4 = 2148.
2. Робота за підручником (с. 106–107)
Завдання 647 (усно)
Щоб учні не пропускали нулі в частці, необхідно привчити їх ще до виконання ділення за назвою першого неповного діленого визначати кількість цифр у частці.
Слід домогтися усвідомлення ними, що процес знаходження кожної з цифр частки складається з таких операцій:
а) утворення неповного діленого;
б) знаходження відповідної цифри частки;
в) знаходження числа одиниць відповідною розряду, які поділили;
г) знаходження числа одиниць цього розряду, що залишилися неподіленими, і визначення за остачею правильності дібраної цифри частки.
Завдання 648 (усно за алгоритмом, поданим у підручнику)
3. Первинне закріплення
Завдання 649
Письмове виконання завдання з поясненням на дошці.
4. Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
Робота за підручником (с. 107–108)
Завдання 650 (самостійна робота з наступною взаємоперевіркою в парах)
360 · 10 : 100 : 18 = 2 250 : 5 + 800 : 8 = 150
120 · 100 : 10 : 6 = 200 20 · 9 – 80 + 800 : 100 = 108
— Поясніть порядок дій в останньому виразі.
Завдання 651
— Скільки тракторів працюють 4 год?
— Про яку кількість тракторів запитується в задачі?
— Розв’яжіть задачу складанням виразу.
: :
200 : 2 : 4 = 25 (л) — пального витратив один трактор за 1 год.
Завдання 652
Розв’язання
20 ц 40 кг + 20 ц 40 кг · k; k = 3;
20 ц 40 кг + 20 ц 40 кг · 3 = 2040 кг + 2040 кг · 3 = 8160 кг = 81 ц 60 кг.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Над якою темою працювали сьогодні на уроці?
— Чого навчилися?
— Яке завдання було найцікавішим?
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 653; 654 (с. 108).