Тема. Ділення десяткових дробів.
Мета: продовжити роботу щодо вдосконалення вмінь учнів виконувати арифметичні дії з десятковими дробами та застосовувати їх. для розв'язування задач складанням рівняння і текстових задач геометричного змісту.
Тип уроку: застосування знань, вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Розминка
Усні вправи
1) 1,45 + 0,15, |
2) 9,8 – 5,9, |
3) 30 · 0,01; |
4) 0,2 · 50; |
· 4, |
: 1,3; |
+ 2,4; |
: 2,5; |
+ 0,8, |
+ 1,8; |
: 0,9; |
+ 0,8; |
: 0,8; |
· 2; |
: 0,1; |
· 5. |
? |
? |
? |
? |
|
|
|
|
1) 0,5х – 0,3x; 2) х – 0,96х; 3) 2у – 1,3у; 4) 3,76х + 4,24х.
1) 0,3 років життя жайворонка;
2) 0,2 років життя чайки;
3) 0,25 років життя голуба. Визначити тривалість життя цих птахів.
II. Перевірка домашнього завдання
№№ 968, 970 — розв'язання задач записати заздалегідь на дошці.
№968 х м/хв — швидкість кролика. |
№ 970. х км/год — швидкість другого. |
|
|
(х + 9,6) · 12 = 136,8; х + 9,6 = 136,8 : 12; х + 9,6 = 11,4; х = 11,4 – 9,6; х = 1,8. Відповідь. 1,8 м/хв. |
(10,2 – х) · 6 = 36,6; 10,2 – х = 36,6 : 6; 10,2 – х = 6,1; х = 10,2 – 6,1; х = 4,1. Відповідь. 4,1 км/год. |
III. Удосконалення вмінь. Розв'язування задач
Учитель. Любі діти, ви вже знаєте, що багато задач на рух можна розв'язувати, склавши і розв'язавши відповідне рівняння, сьогодні ми з вами розглянемо задачі іншого типу, для розв'язання яких найзручніше скласти і розв'язати рівняння. Але спочатку вам потрібно відповісти на запитання.
1) перенести вліво через 1, 2, 3 і т. д. цифри;
2) перенести вправо через 1, 2, 3 і т. д. цифри?
1) число 3,2 більше за 0,32;
2) число а більше за число b;
3) число 10a більше за а?
Після знаходження відповідей на запитання учитель разом з учнями розбирає розв'язання.
№ 990. Перед складанням рівняння треба перевірити, чи зрозуміли умову задачі учні. Тому вчитель ставить запитання до класу:
- Як зміниться шуканий дріб, якщо перенести кому в ньому на 1 цифру вправо? (Збільшиться в 10 разів)
- Як знайти, на скільки збільшиться дріб? (Від більшого значення відняти менше)
- Чому дорівнює різниця за умовою задачі?
№ 990. Розв'язання. Нехай х — шуканий десятковий дріб, тоді нове число – 10х, а їх різниця 10х – х, що за умовою задачі дорівнює 62,01. Складемо і розв'яжемо рівняння:
10х – х = 62,01;
9х = 62,01;
х = 62,01 : 9;
х = 6,89.
Отже, шукане число — 6,89.
Відповідь. 6,89.
По закінченні розв'язування № 990 учнем пропонується розв'язати аналогічну задачу, складену вчителем, і після розв'язання якої вчитель запитує учнів, чи не зможуть вони пояснити, як учитель (автори підручника) складали ці задачі. (Беремо будь-який десятковий дріб, множимо його на 10, потім знаходимо різницю більшого і меншого значень — це і є число, що показує, на скільки збільшився дріб). Після цього вчитель говорить учням, що одна з частин домашнього завдання буде саме на складання задачі зі змістом, аналогічним до змісту задачі № 990.
По завершенні розбору цього моменту учням пропонується розв'язати задачі з геометричним змістом на всі дії з десятковими дробами (№№ 977,979) та розв'язати рівняння № 965 (3; 4) і приклад на всі дії з десятковими дробами.
Обчислити значення виразу:
(33,77 : 1,1 + 1,242 : 0,27) · 1,4 – 4,1.
IV. Підсумок уроку
Яке з рівнянь відповідає умові задачі?
Якщо деякому десятковому дробу перенести кому на 2 цифри вправо, вона збільшиться на 99,99:
l) 10x – x = 99,99; 2)100х – х = 99,99; 3)10х + х = 99,99.
V. Домашнє завдання
Учитель попереджує учнів, що наступний урок присвячується підготовці до контрольної роботи, тому слід повторити п. 31,32, № 872, скласти задачу, аналогічну до № 990, 966 (3; 4).