Тема. Середнє арифметичне, середнє значення величин.
Мета: систематизувати знання учнів щодо понять «середнє арифметичне», сформувати вміння учнів розв'язувати задачі високого рівня складності на застосування цих понять.
Тип уроку: узагальнення і систематизація навичок, знань і вмінь.
Хід уроку
I. Розминка
Усні вправи
1) 0,5 · 2,5 · 4 · 2; 2) 2 · 1,69 · 500; 3) 8,6 · 0,34 + 1,4 · 0,34;
4) 10,8 · 11,3 – 10,8 · 10,9.
1) а = 10; b = 1000; 2) a = 1; b = 1; 3) a = 0,1; b = 0; 4) a = 0; b = 0,2.
II. Перевірка домашнього завдання
Чи правильно записано вирази до розв'язання домашніх вправ № 1002 і 1008?
№ 1002. .
№ 1008. Якщо х грн. — ціна цукерок третього виду, то ?
Незважаючи на те, що вдома учні розв'язують ці задачі за діями, але якщо в них є розуміння суті розв'язування задач на знаходження середніх величин, то легко знаходять помилки у відповідних записах. (№ 1002 — знаменник дорівнює 7; № 1008 — у чисельнику не вистачає множників біля кожного з додатків — кількості кілограмів цукерок кожного виду:
1,6 · 2 + 2,05 · 3 + х · 4).
ІІІ. Узагальнення знань
Запитання до класу
1) кожного сорту цукерок по 1 кг;
2) цукерок 1 і 3 сорту — по 2 кг; цукерок 2 і 4 сорту — по 1 кг?
IV. Розв'язування задач
Коментар. Оскільки поняття середнього арифметичного чисел і середньої величини (опрацьовані) осмислені учнями, на уроці розглядаються задачі високого рівня складності, розв'язання яких вимагає застосування понять про середнє арифметичне і середньою величину.
№№ 1005; 1010; 1012.
Розв'язання
№ 1005. Нехай х — менше число, тоді 4х – більше число, їх середнє арифметичне дорівнює 10.
Складемо рівняння , , 5х = 20, х = 4.
Менше число 4, а більше 4 · 4 = 16.
Відповідь. 4 і 16.
№1010. Якщо середнє арифметичне перших чотирьох чисел дорівнює 2,1, то сума всіх чотирьох чисел 2,1 · 4 = 8,4.
Якщо середнє арифметичне другої трійки чисел 2,8, то їх сума 2,8 · 3 = 8,4.
Середнє арифметичне всіх семи чисел дорівнює їх сумі, поділеній на 7.
(8,4 + 8,4) : 7 = 16,8 : 7 = 2,4.
Відповідь. 2,4.
Перед розв'язуванням задачі вчитель може поставити запитання.
№ 1012. 1) Якщо середній вік одинадцяти гравців становить 22 роки, то сума всіх років 22 · 11 = 232 роки.
2) Якщо середній вік десяти гравців становить 21 рік, то сума всіх років 21 · 10 = 210 років.
3) Отже, вік футболіста, що залишив поле, 232 - 210 = 22 роки.
V. Підсумок уроку
Самостійна робота
Варіант 1 [2]
[26,3; 20,2; 24,7; 18]
[Автомобіль їхав 3 год зі швидкістю 62,6 км/год і 2 год зі швидкістю 65 км/год. Знайдіть середню швидкість автомобіля упродовж всього шляху.]
VI. Домашнє завдання
п. 33, №№1006; 1011; 1017.