Тема. Ділення раціональних чисел.
Мета: базуючись на знаннях учнів про зміст дії ділення та правил множення раціональних чисел, сформулювати правила ділення раціональних чисел, розпочати роботу з вироблення вмінь застосовувати ці правила для розв'язування вправ, що передбачають виконання ділення раціональних чисел.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Збираємо зошити на перевірку.
II. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
Як перевірити правильність виконання ділення?
3,97 · * = 3,97; · * = 0; 0 · * = 0; 0 · * = 1.
III. Формування знань
Можна викладення нового матеріалу розбити на два уроки: за аналогією, як були розглянуті питання додавання та множення раціональних чисел — на першому уроці ми виводили правило ділення двох раціональних чисел з однаковими знаками, на другому — ділення чисел з різними знаками. Якщо ж правила множення раціональних чисел опрацьовані учнями на достатньому рівні, можна дати на першому уроці теми правила і властивості ділення раціональних чисел (тобто весь теоретичний матеріал), а другий та третій уроки теми (уроки № 94, 95) повністю присвятити відпрацюванню навичок використання названих вище правил.
Завдання 1. Невідоме число помножили на -3, дістали 15. Яке невідоме число?
Розв'язання. Очевидно, що умову задачі мовою математики записують так: якщо х — невідоме число, то x · (-3) = 15; зрозуміло, що x = 15 : (-3).
Отже, поділити якесь а на b означає знайти таке с, щоб a = b · c.
Ми знаємо, що -3 · (+5) = -15; -3 · (-5) = + 15, і щоб помножити два числа з однаковими знаками (різними знаками), достатньо перемножити їх модулі та перед результатом поставити знак «+» («-»).
Але якщо -3 · (+5) = -15, то -15 : (+5) = -3; -15 : (-3) = +5;
або -15 : (+5) = -(|-15| : |+5|) = -(15 : 5) = -3;
та -15 : (-3) = +(|-15| : |-3|) = +(15 : 3) = +5.
Неважко помітити, що під час ділення раціональних чисел з однаковими (різними) знаками достатньо поділити модуль діленого на модуль дільника та перед результатом поставити знак «+» («-»).
(Зазвичай спочатку визначають знак частки, а потім вже виконують ділення модулів.)
Наприклад
а)
б) -25,116 : (-3,12) = 25,116 : 3,12 = 2511,6 : 312 = 8,05.
Важливо підкреслити, що є певна аналогія між правилами множення та ділення раціональних чисел (це допоможе учням швидше запам'ятати ці правила).
Ми вже знаємо, що а·1 = а; а · 0 = 0, отже, зі змісту ділення випливає:
а : 1 = а, а : а = 1, 0 : а = 0, якщо а ≠ 0, але а : 0 не можна ні при яких а (якщо в учнів виникнуть запитання «чому?», можна повторити пояснення, якими користувалися під час вивчення теми «Ділення натуральних чисел» у 5 класі).
IV. Формування вмінь
Усні вправи
а) (-36) : (-12) = -3; б) -36 : (+12) = -3; в) (-36) : (-12) = +3; г) -36 : (-12) = +.
а) -18 : (-12); б) -99 : 12; в) +40 : (-1).
є) 80 : (-16); ж) -90 : (-15); з) -25,3 : 0,1.
Письмові вправи
а) - 4,5 : 9; б) - 5 : (- 0,5); в) 38,6 : (- 3,86); г) - 9,6 : (- 4,8); д) - 5,2 : 0,01;
є) - 340 : (- 1,7); ж) - 6,6 : (- 1,1); з) 14: (-0,28); и) - 350 : 1,75.
а) ; б) ; в) ; г) -3 : 1; д) ; є) .
Додаткові вправи
а) -5а - 8а + 8a при а = -5; -; -2,6; 1.
б) 7b – 15b + 17b – 10b при b = -1; ; -15,5; 0.
а |
b |
с |
19,19 |
0,25 |
- 4 |
5 |
-9 |
|
-40 |
0,801 |
2,5 |
б) За яких умов добуток кількох множників дорівнює 0?
в) Як зміниться добуток кількох чисел, якщо його помножити на (-1)?
V. Підсумки уроку
Запитання до класу
За яким правилом виконуємо ділення двох чисел:
а) з однаковими знаками;
б) з різними знаками;
в) додатного на від'ємне;
г) від'ємного на -3?
VI. Домашнє завдання
Усні вправи
а) -48 : 6 = -8; б) 0,9 : (-1) = 0,9; в) -4,5 : (- 1,5) = -3?
Письмові вправи
а) 3,6: (-4); б) - 2,5 : (-7,5); в) - 8,64 : 1,2; г) - 56,68 : (-0,01);
д) -2 : 0,05; є) -3:; ж) :; з) :; и) :.
а) -5(1,2а – 6) + 7а, якщо a = -208; б) (5а – 0,8) - (-5,2a + 0,1), якщо а = 0,1.