Тема. Ділення раціональних чисел
Мета: закріпити знання та відпрацювати навички використання правил ділення раціональних чисел окремо та разом з іншими правилами арифметичних дій над раціональними числами.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки єдиний новий момент, що його було розібрано на попередньому уроці — це визначення знака частки двох раціональних чисел, то перевіряємо цей момент. Саме на дошці вчитель або один учень записує зашифровані відповіді (тільки знаки часток)). Наприклад:
а) 3,6 : (-4); б) - 2,5 : (-7,5); в) - 8,64 : 1,2; г) - 56,68 :(-0,01);
д) -2 : 0,05; е) -3 : ; ж) :; з) :; и) :.
а) -; б) +; в) -; г) +; д) -; є) +; є) -; ж) -; з) +; и) +.
Таким чином, економимо час на перевірці домашнього завдання.
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
II. Актуалізація опорних знань
Під час перевірки правильності виконання математичного диктанту повторюють правила і деякі властивості ділення. Щоб повністю підготувати учнів до розв'язування вправ, запланованих на цей урок, розв'язуємо усні вправи.
Усні вправи
а) ; б) ; в) .
III. Відпрацювання навичок
Якщо правила ділення раціональних чисел засвоєні учнями добре, на цьому уроці розв'язуємо вправи більш високого рівня складності, а саме та, що передбачають застосування інших правил арифметичних дій з раціональними числами та їх властивостей.
Усні вправи
-12 : 3 -24 : (-6) 100 : 125 -6,25 : 2,5 |
0 : (-8.7) -1 : (-1) :1 -0,16 : (-8) |
- : - : 10 : : |
На дошці записані такі приклади:
-2,5 · 3 = ...; 5,3 · (-2) = ...; -5,5 · (-4) = ...; -7,1 · 10 = ...;
-15,3 : (-3) = ...; 20,5 : (25) = ...; -27,9 : 9 = ...; -15,2 : 10 = ....
Учитель називає число, а учні знаходять, результатом якої дії є це число. (Наприклад, учитель каже: «-3,1». Учень відповідає: «-27,9 : 9 = -3,1»). Повторюємо кілька разів.
Учитель. Я задумав 2 числа. Поставте лише 1 запитання і, вислухавши відповідь, скажіть, чи мають числа однакові знаки?
Письмові вправи
а) (-28) : (-4) - 10; б) – 65 : 13 + 90 : (-15); в) (7 - 10) · (-18) + 42 : (-7);
г) 15 - (4 + 8 : (- 2)) - 6; д) 0,2 - : 11; є) -4 : - 10 : (-20).
a) -2x = 10; б) -3x = -9; в) 0,2x = -4; г) -1,2x = 3,6; д) -x = ; є) -х = -1.
а) 3(2х - 11) = -21; б) -2(5 – 2х) = -14; в) -5(х + 3) + 3 = -17.
Завдання 1. Знайдіть корінь рівняння:
a) (2,5у – 0,75) · (-0,3) = 0; б) (-0,01х – 4,9) · 54,2 = 0;
в) ; г) .
Завдання 2. Знайдіть невідомий член пропорції:
а) ; б) ; в) ; г) .
Можна зауважити, що знак «·» у цих рівняннях (тобто значення виразу a·b:c, де a, b, c раціональні числа) так само залежить від кількості від'ємних чисел, як і знак добутку!
Логічна вправа. Завдання 3. а) Який вираз пропущено?
а) |
|
|
|
|
-а - 5 |
3а + 2 |
? |
б) Яке число пропущено?
5х – 3 = 42 |
|
108° |
|
5 + 3х = 26 |
|
? |
IV. Підсумки уроку
Повторюємо правила і властивості ділення раціональних чисел.
V. Домашнє завдання
а) -18 : (-3 + 2,7) + 9; б) (-2)3 : 4 + (-0,8) : (-0,04); в) : (-4).